DROPS / 97 / 9

DROPS 97-9 by DROPS Design

DROPS jakke i ”Highlander” med utgangspunkt i en sirkel. Str S-XXL

DROPS design: Modell nr HH-048
--------------------------------------------------------

Størrelse: S/M - M/L - XL - XXL
Materialer: DROPS Highlander fra Garnstudio
500-550-600-650 gr f.nr 12, beigemelert
og bruk: DROPS Eskimo fra Garnstudio
100-100-100-100 gr f.nr 21, jeansblå

DROPS Strømpep og Rundp (40, 60 og 80 cm) nr 7 - eller de p du må ha for å få 11 m x 17 omg glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS Heklenål nr 7 (til kanter).

Øketips: Det økes 1 m på høyre side av alle merketrådene på hver 2.omg til ferdig mål. Øk 1 m ved å lage 1 kast om p, på neste omg strikkes kastet rett.

Bol: Jakken strikkes i sirkel fra midt bak.
Legg opp 7 m på strømpep 7 med Highlander. Strikk 1 omg rett. Deretter strikkes det 1 omg rett samtidig som det økes 1 m i hver m omg rundt = 14 m. Sett 7 merketråder i arb med 2 m mellom hver. Fortsett med glstrikk samtidig som det nå økes på hver 2.omg oppover – les Øketips – skift til større og større rundp etter hvert som det økes.
Når arb måler 25-27-30-33 cm fra midten (det skal nå være strikket 42-46-50-56 omg og det skal være 154-168-182-203 m på p) merkes det av for ermhull slik: Strikk de første 20-22-24-26 m på omg med en annen farge (denne tråden skal taes ut etterpå og ermet strikkes herfra og nedover). Strikk 44-48-52-56 m, deretter strikkes de neste 20-22-24-26 m i en annen farge (= det andre ermhullet). Fortsett med Highlander og glstrikk over alle m og økninger som før. Når arb måler ca 49-55-60-65 cm fra midten og ut (= 98-110-120-130 cm i diameter) og det er ca 301-336-364-392 m på omg felles det løst av - NB: For at avfellingskanten ikke skal stramme lages det 1 kast etter ca hver 8.m samtidig som det felles (kastene felles som m).

Erme: Ermene plukkes opp på hver side av den tråden som ble strikket inn i en annen farge og strikkes nedover. Bruk 2 pinner, dra ut merketråden litt etter litt og sett m på hver side av tråden på hver sin pinne = 20-22-24-26 m på hver side. Sett alle m over på 1 liten rundp = 40-44-48-52 m. Plukk opp 3 ekstra m øverst på ermet – øverst er der hvor ermet er nærmest det andre ermet - og 1 ekstra m nederst midt under ermet = 44-48-52-56 m. Start å strikke fra midt under ermet – sett 1 merketråd her. Strikk glstrikk. Når ermet måler 2-2-2-3 cm felles det 1 m på hver side av merketråden, gjenta fellingen på hver 5.-4½.-4.-3½. cm 8-9-10-11 ganger til = 26-28-30-32 m. Når ermet måler 51 cm strikkes det 1 p rett fra vrangen før det felles løst av, ermet måler ca 52 cm - NB: Prøv jakken på før ermet felles av for å se om det har passe lengde.

Heklekant: Hekle en kant rundt hele jakken og nederst rundt begge ermene på nål 7 med Eskimo slik: 1 fm i første m, * 4 lm, 1 st i den første av de 4 lm, hopp over ca 4 cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg – NB: Pass på at heklekanten blir jevn og pen, den skal ikke bølge seg.

Diagram

Ana 21.11.2012 - 16:51:

MUY LINDO ESTE MODELO,MODERNO Y PUEDE USARSE PARA TODA OCASION

Carolina 21.03.2010 - 03:05:

Me podrian enviar el Patron para realizar este hermoso saco. Gracias. Ich möchte unbedingt die Anleitung bitte haben. Danke.

Susanna 14.04.2007 - 23:56:

Jos tämä neulotaan siis ympyränä niin laitetaanko 7 aloitussilmukkaa jo rinkiin sukkapuikkojen kanssa? Ja miten?Onko aina 2 silmukkaa/puikko ja 4.llä puikolla vain yksi?Osaako joku auttaa?

Daniela 25.09.2006 - 12:15:

ich hätte gern die anleitung

Tina 22.09.2006 - 22:13:

Diese Jacke ist toll. Ich möchte unbedingt die Anleitung bitte haben

dorthe 15.09.2006 - 11:19:

serr spændende ud, men svær at se forfra

WENDY 05.09.2006 - 11:43:

RIGTIG FLOT DEN VIL JEG GERNE EJE.

Tine Jensen 04.09.2006 - 13:54:

Utrolig flot model, den opskrift ville jeg gerne eje :-)

kicki 02.09.2006 - 21:35:

ovanlig ,det mönstret skulle jag villja ha

Regina 26.08.2006 - 18:07:

wunderschöne Jacke, gibt es hierzu eine deutsche Anleitung. Interessiere mich sehr für diese Jacke. Danke im voraus

Kommentér oppskrift DROPS 97-9