DROPS / 85 / 23

To the Sea by DROPS Design

Strikket genser med fletter og høy hals til herre i DROPS Alaska, og lue i DROPS Eskimo

DROPS design: Modell nr X-287
--------------------------------------------------------

Genser:
Størrelse: (12/14 år) - S/M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS Alaska fra Garnstudio
(750) 900-1000-1100-1200 gr f.nr 02, natur

DROPS Rundp og ermp nr 4 og 5.

Kommentarer (93)

100% Ull
fra 19.00 kr /50g
DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 19.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 19.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 360kr. Les mer.
Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende! 17 m x 22 p på p 5 og glstrikk = 10 x 10 cm.

Vrbord: * 3 r, 3 vr *, gjenta fra *-*.

Mønster: Se diag. M.1 til M.4. Diag viser mnst sett fra retten.
1 m perlestrikk:
1.omg: 1 m rett, 2.omg: 1 m vrang.

Felletips (gjelder raglanen):
Fell slik fra retten:
Start 4 m før merketråden: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over, 4 r (merketråden sitter midt mellom disse 4 r), 2 r sm.

Fell slik fra vrangen:
Start 4 m før merketråden, 2 vr sammen, 4 vr, 2 vridd vr sammen.

Bolen: Tallene i ( ) gjelder den minste str. Legg opp (155) 159-179-183-203 m på rundp 4 med Alaska og strikk vrbord slik: (3) 5-3-5-3 r (sett 1 merketråd i den midterste av disse m = siden), * 3 vr, 3 r *, gjenta fra *-* over de neste (24) 24-30-30-36 m, M.1 (= 26 m), * 3 r, 3 vr *, gjenta fra *-* over de neste (24) 24-30-30-36 m, (3) 5-3-5-3 r (sett 1 merketråd i den midterste m = siden), * 3 vr, 3 r *, gjenta fra *-* over de neste (72) 72-84-84-96 m og avslutt med 3 vr. NB: På siste omg i M.1 felles det 2 m på bakstk - samtidig økes det 4 m på forstk som vist i diag = (157) 161-181-185-205 m. Når M.1 er strikket 1 gang i høyden (arb måler ca 4 cm) byttes det til rundp 5 og fortsettes slik: (3) 5-3-5-3 r, M.2 over de neste (24) 24-30-30-36 m, M.3 (= 30 m), M.2 over de neste (24) 24-30-30-36 m - start mnst med 5 r slik at mnst blir likt på hver side av M.3, (3) 5-3-5-3 r og M.2 over de resterende (73) 73-85-85-97 m (avslutt omg med 1 m perlestrikk). Husk på strikkefastheten! Når arb måler 12 cm økes det 1 m på hver side av m med merketråd i hver side på hver (5.) 4.-6.-4.-4. cm totalt (4) 6-4-6-6 ganger - de økte m strikkes i glstrikk til de evt går opp i mnst = (173) 185-197-209-229 m. Når arb måler (34) 41-42-43-43 cm felles det 7 m i hver side til ermhull (= m med merketråden + 3 m på hver side = (82) 88-94-100-110 m på forstk og (77) 83-89-95-105 m på bakstk. Legg arb tilside og strikk ermene.

Erme: Legg opp (42) 42-42-48-48 m på ermp 4 med Alaska og strikk vrbord. Når arb måler 4 cm, byttes det til ermp 5 og fortsett videre med M.2 - pass på at det kommer 1 m perlestrikk midt under ermet. Når arb måler (9) 12-14-14-14 cm økes det på hver side av den perlestrikkede m midt under ermet: 1 m på hver (3,5.) 2,5.-2.-2,5.-2. cm totalt (11) 14-17-15-20 ganger (m strikkes inn i mnst fortløpende - den første m strikkes i perlestrikk, de 5 neste i glstrikk osv) = (64) 70-76-78-88 m. Når arb måler (50) 51-53-53-54 cm felles det 7 m midt under ermet = (57) 63-69-71-81 m tilbake på p. Legg arb tilside og strikk 1 erme til.

Bærestk: Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det ble felt m til ermhull = (273) 297-321-337-377 m. Sett 1 merketråd i alle overgangene mellom bolen og ermene = 4 merketråder. Strikk (2) 3-0-0-0 omg før fellingene starter.

Les hele neste avsnitt før det strikkes!

Raglanfelling: Det felles 1 m på hver side av alle merketrådene (= 8 fellinger) - se Felletips! Fell på hver 2.omg (18) 21-23-24-24 ganger og på hver omg (0) 0-1-1-6 ganger.

Mønster: Samtidig når arb måler (50) 59-61-63-65 cm - avpass etter en flette - strikkes M.4 over de midterste 30 m (nå felles de 4 m som ble økt nederst på bolen) - de øvrige m på p strikkes som før. På neste omg settes de midterste (30) 30-30-34-34 m på 1 tråd til hals - arb strikkes ferdig frem og tilbake på p fra midt foran. Videre felles det mot halsen på hver 2.p: 1 m (1) 2 ganger. Etter alle fellinger til raglan og hals er det (93) 91-91-95-95 m tilbake på p og arb måler ca (56) 66-68-70-72 cm opp til skulderen.

Hals: Strikk opp ca 32 til 38 m foran i halsen (inkl m på tråden) på ermp 4 og sett alle m på samme p = ca 125 til 133 m. Strikk 1 omg vr, deretter strikkes 1 omg r samtidig som det felles jevnt fordelt til (83) 89-89-95-95 m. Videre strikkes det vrbord (= 3 r/ 3 vr) - NB: men pass på at det kommer 2 vrang akkurat midt foran som på bolen. Når halsen måler (18) 20-20-22-22 cm felles det av med r over r og vr over vr. Brett halsen dobbelt mot retten.

NB: Dersom det ikke ønskes høy hals som skal brettes ned kan det strikkes rund hals slik: Strikk vrbord til halsen måler ca (10) 11-12-12-13 cm, fell av med r over r og vr over vr. Brett vrborden dobbelt mot vrangen og sy pent fast med små sting.

Montering: Sy åpningene under ermene.

100 gr f.nr 15, marine

DROPS Ermp nr 9.

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende!
10 m x 14 p på p 9 og glstrikk = 10 x 10 cm.

Vrbord: * 5 vr, 2 r *, gjenta fra *-*.

Lue: Legg opp 56 m på ermp 9 med Eskimo og strikk 1 omg glstrikk. Deretter strikkes det vrbord - se forkl over. Når arb måler 12 cm felles alle 5 vr til 4 vr = 48 m. Når arb måler 15 cm felles alle 4 vr til 3 vr = 40 m. Fortsett fellingen slik 2 ganger til med 3 cm mellom hver felling slik at det blir 1 vr mindre for hver felling hele veien rundt = 24 m - det er nå 2 r/ 1 vr hele veien rundt. Når arb måler 22 cm strikkes neste omg slik: * 2 r sm, 1 vr *, gjenta fra *-* omg ut = 16 m. Trekk 1 tråd gjennom de resterende m og fest godt. Luen måler ca 23 cm.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Erme: Legg opp (42) 42-42-48-48 m på ermp 4 med Alaska og strikk vrbord. Når arb måler 4 cm, byttes det til ermp 5 og fortsett videre med M.2 - pass på at det kommer 1 m perlestrikk midt under ermet. Når arb måler (9) 12-14-14-14 cm økes det på hver side av den perlestrikkede m midt under ermet: 1 m på hver (3,5.) 2,5.-2.-2,5.-2. cm totalt (11) 14-17-15-20 ganger (m strikkes inn i mnst fortløpende - den første m strikkes i perlestrikk, de 5 neste i glstrikk osv) = (64) 70-76-78-88 m. Når arb måler (50) 51-53-53-54 cm felles det 7 m midt under ermet = (57) 63-69-71-81 m tilbake på p. Legg arb tilside og strikk 1 erme til.
Oppdatert online: 17.04.2009
under erme:...Når arb måler 4 cm, byttes det til ermp 5 og fortsett videre med...
Oppdatert online: 16.04.2013
Nytt diagram M.1
Oppdatert online: 04.12.2013

Diagram

= ingen m enda (hopp over denne ruten)
= rett
= vrang
= øk 1 m ved å strikke 2 m i 1 m
= 2 vr sm
= 2 r sm
= Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over. den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over
= 5 m på hj.p bak arb, 5 r, 5 r fra hj.p. 5 r fra hj.p
= 5 m på hj.p foran arb, 5 r, 5 r fra hj.p

Kommentarer (93)

Legg inn en kommentar!

Larocque 23.03.2018 - 16:03:

Re bonjour, pour M2 si j'ai bien compris c'est un tour tout à l'endroit, l'autre tour 5 end. 1 env. 5 end. et ainsi de suite?

DROPS Design 23.03.2018 kl. 18:02:

Exactement. Bon travail!

Larocque 23.03.2018 - 15:33:

Bonjour, À partir d'ici, est-ce que je dois continuer M3 aussi ''A 12 cm de hauteur totale, augm. .....''? Merci

DROPS Design 23.03.2018 kl. 15:54:

Bonjour Larocque! Oui, vous continuez M3 sur toute la longueur du pull (sauf le col). Bon travail!

Beatrice 31.12.2017 - 04:11:

I am trying to knit this pattern, but the directions say Pattern 1 etc, but the graphs are M.1, how to I know which one to apply. Then when working the back at the begin over the 85 sts is p4,k10,p2,k10 then back to p2 or p4? I tried it both ways and it don't seem to work. My son really like this sweater please help. Thank you and Happy Holiday's

DROPS Design 31.12.2017 kl. 07:22:

Hi Beatrice, To answer your first question, pattern 1 is M1 and pattern 2 is M2 etc. The diagrams show all the rows seen from the right side and you are working in the round, so you read the diagram from bottom right to left and repeat when necessary on each round. So reading from right to left when working the last row of M1, you start the round with P3, K,3 repeated over the first 24-24-30-30-36 stitches, then M1 where you P4, K10, P2, K10, P4, then repeat K3, P3 over the next 24-24-30-30-36 stitches etc. So M1 is only worked on the front as it is the pattern for the cables. I hope this helps and Happy Holidays!

Maria 18.10.2017 - 22:48:

Huten tag. ich hab eine frage. ich wuerde gern diesen pulli striucken aber in groesse xxxl. wie kann man das vergroessern. koennten sie mir bitte aushelfen? vielen dank im voraus

DROPS Design 19.10.2017 kl. 09:40:

Liebe Maria, leider können wir nicht jede unserer Anleitung nach jedem Geschmack anpassen, aber gerne können Sie sich von einem ähnlichen Modell in der richtigen Grössen inspirieren und so anpassen. Ihr DROPS Laden wird Ihnen damit auch gerne hilfen. Viel Spaß beim stricken!

Signe 06.10.2017 - 23:33:

Under body in the last row of Pattern 1, I see where the increase of the 4sts should be according to the diagram but where do I decrease the 2? It just says dec 2sts on back. But what back? The actual jumper so on the opposite side of the pattern?

DROPS Design 09.10.2017 kl. 08:31:

Dear Mrs Signe, you increase in M.1 as shown in diagram and dec 2 sts over back piece sts (= sts from 2nd marker to beg of round). Happy knitting!

Annette Joel 14.03.2017 - 13:25:

Som beskrevet har jeg den korrekte strikkefasthed, så det var ikke meget hjælp at få :-(

Annette Joel 06.03.2017 - 08:34:

Hvor lang er svartiden generelt? Synes efterhånden jeg har ventet længe på svar på mit spørgsmål :-(

DROPS Design 06.03.2017 kl. 09:08:

Hej Annette, vi har svaret på dit spørgsmål, se længere nede i mønsterbloggen :)

Annette Joel 21.02.2017 - 14:11:

Jeg er lidt desperat for at få svar på mit spørgsmål fra d. 15.2. om højde på ryg i forhold til udtagninger til raglan. Skulle have brugt trøjen som fødselsdagsgave d. 18.2. :-( Håber på snarligt svar. Mvh. Annette Joel

DROPS Design 21.02.2017 kl. 15:59:

Hej Annette. Ifm sygdom er jeg desvaerre godt bagud - men jeg skal pröve at faa set paa dit spörgsmaal saa hurtig jeg kommer til det.

Annette Joel 15.02.2017 - 12:24:

Jeg er nået til halsen. Det passer dog ikke i ranglanindtagning med højde på ryggen (har taget ind til raglan på hver 2. pind 23 gange). Maskeantal foran til hals passer med 61 cm. Jeg har dog kun 63 cm i fuld længde når ranglanindtagning er færdig (str. L) ????Strikkefastheden passer også.

DROPS Design 02.03.2017 kl. 08:42:

Hej Annette, Da stemmer strikkefastheden ikke i højden, hvis du bliver færdig med raglanindtagningen for tidlig så må du strikke en ekstra pind ind i mellem uden indtagning. God fornøjelse!

Raquel 04.02.2017 - 14:51:

Hi! I am already at the neckband part but, what does it means “Decreasing evenly distributed to 95st? Where should I decrease and how many times? I have 133 stitches on the needle, no markers on and I am not sure at all :( Thank you!

DROPS Design 06.02.2017 kl. 09:29:

Dear Raquel, please read here how to dec evenly on a row/round. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 85-23