DROPS / 85 / 23

To the Sea by DROPS Design

Strikket genser med fletter og høy hals til herre i DROPS Alaska, og lue i DROPS Eskimo

DROPS design: Modell nr X-287
--------------------------------------------------------

Genser:
Størrelse: (12/14 år) - S/M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS Alaska fra Garnstudio
(750) 900-1000-1100-1200 gr f.nr 02, natur

DROPS Rundp og ermp nr 4 og 5.

DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 19.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 19.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 342kr. Les mer.

Instruksjoner

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende! 17 m x 22 p på p 5 og glstrikk = 10 x 10 cm.

Vrbord: * 3 r, 3 vr *, gjenta fra *-*.

Mønster: Se diag. M.1 til M.4. Diag viser mnst sett fra retten.
1 m perlestrikk:
1.omg: 1 m rett, 2.omg: 1 m vrang.

Felletips (gjelder raglanen):
Fell slik fra retten:
Start 4 m før merketråden: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over, 4 r (merketråden sitter midt mellom disse 4 r), 2 r sm.

Fell slik fra vrangen:
Start 4 m før merketråden, 2 vr sammen, 4 vr, 2 vridd vr sammen.

Bolen: Tallene i ( ) gjelder den minste str. Legg opp (155) 159-179-183-203 m på rundp 4 med Alaska og strikk vrbord slik: (3) 5-3-5-3 r (sett 1 merketråd i den midterste av disse m = siden), * 3 vr, 3 r *, gjenta fra *-* over de neste (24) 24-30-30-36 m, M.1 (= 26 m), * 3 r, 3 vr *, gjenta fra *-* over de neste (24) 24-30-30-36 m, (3) 5-3-5-3 r (sett 1 merketråd i den midterste m = siden), * 3 vr, 3 r *, gjenta fra *-* over de neste (72) 72-84-84-96 m og avslutt med 3 vr. NB: På siste omg i M.1 felles det 2 m på bakstk - samtidig økes det 4 m på forstk som vist i diag = (157) 161-181-185-205 m. Når M.1 er strikket 1 gang i høyden (arb måler ca 4 cm) byttes det til rundp 5 og fortsettes slik: (3) 5-3-5-3 r, M.2 over de neste (24) 24-30-30-36 m, M.3 (= 30 m), M.2 over de neste (24) 24-30-30-36 m - start mnst med 5 r slik at mnst blir likt på hver side av M.3, (3) 5-3-5-3 r og M.2 over de resterende (73) 73-85-85-97 m (avslutt omg med 1 m perlestrikk). Husk på strikkefastheten! Når arb måler 12 cm økes det 1 m på hver side av m med merketråd i hver side på hver (5.) 4.-6.-4.-4. cm totalt (4) 6-4-6-6 ganger - de økte m strikkes i glstrikk til de evt går opp i mnst = (173) 185-197-209-229 m. Når arb måler (34) 41-42-43-43 cm felles det 7 m i hver side til ermhull (= m med merketråden + 3 m på hver side = (82) 88-94-100-110 m på forstk og (77) 83-89-95-105 m på bakstk. Legg arb tilside og strikk ermene.

Erme: Legg opp (42) 42-42-48-48 m på ermp 4 med Alaska og strikk vrbord. Når arb måler 4 cm, byttes det til ermp 5 og fortsett videre med M.2 - pass på at det kommer 1 m perlestrikk midt under ermet. Når arb måler (9) 12-14-14-14 cm økes det på hver side av den perlestrikkede m midt under ermet: 1 m på hver (3,5.) 2,5.-2.-2,5.-2. cm totalt (11) 14-17-15-20 ganger (m strikkes inn i mnst fortløpende - den første m strikkes i perlestrikk, de 5 neste i glstrikk osv) = (64) 70-76-78-88 m. Når arb måler (50) 51-53-53-54 cm felles det 7 m midt under ermet = (57) 63-69-71-81 m tilbake på p. Legg arb tilside og strikk 1 erme til.

Bærestk: Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det ble felt m til ermhull = (273) 297-321-337-377 m. Sett 1 merketråd i alle overgangene mellom bolen og ermene = 4 merketråder. Strikk (2) 3-0-0-0 omg før fellingene starter.

Les hele neste avsnitt før det strikkes!

Raglanfelling: Det felles 1 m på hver side av alle merketrådene (= 8 fellinger) - se Felletips! Fell på hver 2.omg (18) 21-23-24-24 ganger og på hver omg (0) 0-1-1-6 ganger.

Mønster: Samtidig når arb måler (50) 59-61-63-65 cm - avpass etter en flette - strikkes M.4 over de midterste 30 m (nå felles de 4 m som ble økt nederst på bolen) - de øvrige m på p strikkes som før. På neste omg settes de midterste (30) 30-30-34-34 m på 1 tråd til hals - arb strikkes ferdig frem og tilbake på p fra midt foran. Videre felles det mot halsen på hver 2.p: 1 m (1) 2 ganger. Etter alle fellinger til raglan og hals er det (93) 91-91-95-95 m tilbake på p og arb måler ca (56) 66-68-70-72 cm opp til skulderen.

Hals: Strikk opp ca 32 til 38 m foran i halsen (inkl m på tråden) på ermp 4 og sett alle m på samme p = ca 125 til 133 m. Strikk 1 omg vr, deretter strikkes 1 omg r samtidig som det felles jevnt fordelt til (83) 89-89-95-95 m. Videre strikkes det vrbord (= 3 r/ 3 vr) - NB: men pass på at det kommer 2 vrang akkurat midt foran som på bolen. Når halsen måler (18) 20-20-22-22 cm felles det av med r over r og vr over vr. Brett halsen dobbelt mot retten.

NB: Dersom det ikke ønskes høy hals som skal brettes ned kan det strikkes rund hals slik: Strikk vrbord til halsen måler ca (10) 11-12-12-13 cm, fell av med r over r og vr over vr. Brett vrborden dobbelt mot vrangen og sy pent fast med små sting.

Montering: Sy åpningene under ermene.

100 gr f.nr 15, marine

DROPS Ermp nr 9.

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende!
10 m x 14 p på p 9 og glstrikk = 10 x 10 cm.

Vrbord: * 5 vr, 2 r *, gjenta fra *-*.

Lue: Legg opp 56 m på ermp 9 med Eskimo og strikk 1 omg glstrikk. Deretter strikkes det vrbord - se forkl over. Når arb måler 12 cm felles alle 5 vr til 4 vr = 48 m. Når arb måler 15 cm felles alle 4 vr til 3 vr = 40 m. Fortsett fellingen slik 2 ganger til med 3 cm mellom hver felling slik at det blir 1 vr mindre for hver felling hele veien rundt = 24 m - det er nå 2 r/ 1 vr hele veien rundt. Når arb måler 22 cm strikkes neste omg slik: * 2 r sm, 1 vr *, gjenta fra *-* omg ut = 16 m. Trekk 1 tråd gjennom de resterende m og fest godt. Luen måler ca 23 cm.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 17.04.2009
Erme: Legg opp (42) 42-42-48-48 m på ermp 4 med Alaska og strikk vrbord. Når arb måler 4 cm, byttes det til ermp 5 og fortsett videre med M.2 - pass på at det kommer 1 m perlestrikk midt under ermet. Når arb måler (9) 12-14-14-14 cm økes det på hver side av den perlestrikkede m midt under ermet: 1 m på hver (3,5.) 2,5.-2.-2,5.-2. cm totalt (11) 14-17-15-20 ganger (m strikkes inn i mnst fortløpende - den første m strikkes i perlestrikk, de 5 neste i glstrikk osv) = (64) 70-76-78-88 m. Når arb måler (50) 51-53-53-54 cm felles det 7 m midt under ermet = (57) 63-69-71-81 m tilbake på p. Legg arb tilside og strikk 1 erme til.
Oppdatert online: 16.04.2013
under erme:...Når arb måler 4 cm, byttes det til ermp 5 og fortsett videre med...
Oppdatert online: 04.12.2013
Nytt diagram M.1

Diagram

= ingen m enda (hopp over denne ruten)
= rett
= vrang
= øk 1 m ved å strikke 2 m i 1 m
= 2 vr sm
= 2 r sm
= Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over. den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over
= 5 m på hj.p bak arb, 5 r, 5 r fra hj.p. 5 r fra hj.p
= 5 m på hj.p foran arb, 5 r, 5 r fra hj.p

Kommentarer / Spørsmål (104)

CHOTTE 16.11.2019 - 09:41:

J'aimerais tricoter ce pull avec une laine avec un pourcentage de laine moindre que puis-je choisir ?

DROPS Design 18.11.2019 kl. 08:56:

Bonjour Mme Chotte, utilisez notre convertisseur pour voir les différentes alternatives, votre magasin DROPS saura vous apporter toute l'assistance nécessaire, même par mail ou téléphone. Vous trouverez ici, plus d'infos sur les alternatives. Bon tricot!

Elaine 21.03.2019 - 11:58:

Suite à votre réponse j’en déduit donc que c’est M3 que l’on fait sans les torsades ?

DROPS Design 21.03.2019 kl. 12:48:

Bonjour Elaine, vous tricotez le col en côtes 3 m end/3 m env mais au milieu devant, tricotez seulement 2 m env (au-dessus des 2 m env au milieu de M.3). Bon tricot!

Elaine 20.03.2019 - 12:44:

Pour le col le point de fantaisie se fait seulement sur les 2 mailles au centre du devant, est-ce que j’ai bien compris le patron?

DROPS Design 20.03.2019 kl. 13:37:

Bonjour Elaine, en fait pour le col, on doit continuer les côtes du devant, mais on ne continue pas les torsades - reformulation faite. Bon tricot!

Elaine Hébert 10.03.2019 - 14:49:

Dans la légende des diagrammes, il y a un carré vide presque effacé ou l’on doit mettre 5 mailles sur une aiguille auxiliaire derrière l’ouvrage. Dans quel diagramme doit-on le faire? J’ai beau regarder mais je ne vois vraiment pas à quel diagramme l’appliquer.

DROPS Design 11.03.2019 kl. 10:51:

Bonjour Mme Hébert, le symbole dont vous parlez semble être le 8ème symbole (et son équivalent le 9ème = les 5 m sont placées devant). Vous retrouvez ces deux symboles dans M.3 (= les 10 mailles endroit de M.3 qui sont tricotées en torsades). Bon tricot!

Elaine Hébert 16.02.2019 - 18:48:

Est-ce que la laine Alaska est une laine douce sur la peau , non piquante? Si non par qu'elle laine peut-on la remplacer qui donnera la même tenue sans créer de démangeaisons?

DROPS Design 18.02.2019 kl. 09:45:

Bonjour Mme Hébert, la sensibilité de chacun étant différent, je vous invite à contacter votre magasin DROPS - même par mail ou téléphone - on pourra vous y apporter une assistance personnalisée au choix de votre laine. Bon tricot!

Faggi Isabelle 21.01.2019 - 20:08:

Y a t il une erreur ? lorsque j'additionne les mailles pour un modele M sur le devant dos j'ai 5+24+26+24+5=84 On me dit de continuer sur les 72 m restantes. Hors sur 159 -84 =75 Et non pas 72 comme il est dit. ??????

DROPS Design 22.01.2019 kl. 08:06:

Bonjour Mme Faggi, vous avez bien 159 m en taille M: 5 m end + 24 m en côtes (3/3), M.1 (= 26 m), 24 m en côtes (3/3), 5 m end, 72 m en côtes (3/3), 3 m env = 5+24+26+24+5+72+3= 159 m. On n'a pas le même nombre de mailles pour le devant et le dos car il n'y a pas de torsades dans le dos et on prépare le motif dès le 1er tour et M.1 (on diminue ensuite 2 m dans le dos et on augmente 4 m sur le devant) = 161 M. Bon tricot!

Sven Danch 14.01.2019 - 15:56:

Vielen Dank. ich habe mich schon gewundert.

Sven Danch 12.01.2019 - 15:42:

Hallo, ich hab mal noch ne Frage. Werden die Maschen bei M2 zwischen den glatt rechts gestrickten immer als linke oder werden alle mit kreuz markierten im Perlmuster gestrickt? Ich habe sie alle links gestrickt und jetzt zieht es sich zusammen, sodas man nur die glatt gestrickten sieht.

DROPS Design 14.01.2019 kl. 10:10:

Lieber Sven, die Maschen mit dem Kreuz in M.2 abwechslungsweise rechts und links gestrickt: rechts bei der 1. Runde (= leeres Kästchen), links bei der 2. Runde (= Kreuz). Viel Spaß beim stricken!

Sven Danch 05.01.2019 - 22:25:

Hallo! Nach 12 cm soll ich 4 M zunehmen und das ganze 4 mal bei größe L. Wie integriere ich das ins Muster?

DROPS Design 07.01.2019 kl. 11:04:

Lieber Herr Danch, die neuen Maschen (= Zunahmen) sollen so gestrickt werden, damit M.2 immer weiter gestrickt wird, dh Sie sollen immer das Muster haben (1 M kraus rechts, 6 M glatt rechts). Viel Spaß beim stricken!

Sven Danch 04.01.2019 - 13:31:

Hallo! Ich hätte da mal eine du..e Frage. Wird das Vorder- und Rückenteil in Runden oder in Reihen gestrickt? Weil nirgendwo etwas von zusammen nähen steht.

DROPS Design 04.01.2019 kl. 15:11:

Lieber Herr Danch, das Vorder- und Rückenteil werden in der Runde in einem Stück bis zum Armlöcher gestrickt, dann stillgelegt. Die Ärmel werden dann separat gestrickt. Alle Maschen sind dann alle zusammen für die Passe bis zum Halsausschnitt in der Runde gestrickt, nach Halsausschnitt stricken Sie in Reihen. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS 85-23