DROPS / 85 / 23

To the Sea by DROPS Design

Gebreide trui voor heren met kabels en hoge col in DROPS Alaska, plus muts in DROPS Eskimo.

Trui:
Maat: (12/14 jaar) - S/M - L - XL - XXL
Materialen: DROPS Alaska van Garnstudio,
(750) 900-1000-1100-1200 gr nr. 02, ecru

DROPS Rondbreinld en sokkenbreinld 4 mm en 5 mm, of de maat die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

Muts:
Maat: One-size
Materialen: DROPS Eskimo van Garnstudio,
100 gr nr. 15, marineblauw

DROPS Sokkenbreinld 9 mm, of de maat die u nodig heeft voor de juiste steekverhouding.

vanaf 2.07 € /50g
DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 2.07 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 2.07 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 37.26€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

Steekverhouding: 17 st x 22 nld met breinld 5 mm in tricotst = 10 x 10 cm. Gebruik eventueel grotere of kleinere nld om de juiste steekverhouding te krijgen. Brei een proeflapje!

Boordst: *3 r, 3 av*, herhaal steeds *-*.

Patroon: Zie de teltekeningen M.1 t/m M.4. Het patroon is weergegeven op de goede kant.

Gerstekorrelst:
1e nld: 1 r, 1 av. 2e nld: av boven r en r boven av.

Tips minderen (voor de raglanmouwen):
Minder op de goede kant van het werk als volgt: Begin 4 st voor de merkdraad: 1 st r afhalen, 1 r, en haal de afgeh st daarover, 4 r (de merkdraad zit tussen deze 4 st), 2 st r samen breien.
Minder op de verkeerde kant als volgt: Begin 4 st voor de merkdraad: 2 st av samen breien, 4 av, 2 st verdraait av samen breien.

Achter- en voorpand: De getallen tussen de ( ) gelden voor de kleinste maat. Zet (155) 159-179-183-203 st op met rondbreinld 4 mm en Alaska. Brei de Boordst als volgt: (3) 5-3-5-3 r (plaats 1 merkdraad in de middelste van deze st = zijkant), *3 av, 3 r*, herhaal steeds *-* over de volgende (24) 24-30-30-36 st. Brei volgens teltekening M.1 (= 26 st), *3 r, 3 av*, herhaal steeds *-* over de volgende (24) 24-30-30-36 st, (3) 5-3-5-3 r (plaats 1 merkdraad in de middelste van deze st = zijkant), * 3 av, 3 r *, herhaal steeds *-* over de volgende 72-72-84-84-96 st en eindig met 3 av. NB: Minder in de laatste nld van de teltekening M.1 2 st in het achterpand – en meerder tegelijkertijd 4 st in het voorpand zoals beschreven in d teltekening = (157) 161-181-185-205 st. Wissel na één herhaling van teltekening M.1 (de hoogte is nu ca 4 cm) naar rondbreinld 5 mm. Brei door als volgt: (3) 5-3-5-3 r, teltekening M.2 over de volgende (24) 24-30-30-36 st, teltekening M.3 (= 30 st) en teltekening M.2 over de volgende (24) 24-30-30-36 st – begin het patroon met 5 r, zodat het patroon gelijk wordt aan de weerskanten van teltekening M.3! Brei (3) 5-3-5-3 r en volgens teltekening M.2 over de resterende (73) 73-85-85-97 st (eindig met 1 gerstekorrelst). Let op de steekverhouding! Meerder vanaf een hoogte van 12 cm (4) 6-4-6-6 x 1 st aan de weerskanten van de merkdraden bij elke (5) 4-6-4-4 cm – de nieuwe st in tricotst breien totdat zij deel van de teltekening M.2 vormen = (173) 185-197-209-229 st. Kant bij een hoogte van (34) 41-42-43-43 cm 7 st af voor de armsgaten aan de weerskanten (= st met de merkdraad + 3 st aan de weerskanten van deze) = (82) 88-94-100-110 st op het voorpand, en (77) 83-89-95-105 st op het achterpand. Leg het werk terzijde en brei de mouwen.

Mouwen: Zet (42) 42-42-48-48 st op met sokkenbreinld 4 mm en Alaska. Brei boordsteek. Wissel bij 4 cm naar sokkenbreinld 5 mm en brei en brei door volgens teltekening M.2 – zorg dat er 1 gerstekorrelst in het midden van de ondermouw komt. Meerder vanaf een hoogte van (9) 12-14-14-14 cm (11) 14-17-15-20 x 1 st aan de weerskanten van de gerstekorrelst bij elke (3½) 2½-2-2½-2 cm (de st geleidelijk met het patroon breien = De eerste st in gerstekorrelst breien, de 5 volgende st in tricotst breien enz) = (64) 70-76-78-88 st. Kant bij een hoogte van (50) 51-53-53-54 cm 7 st af van het midden van de ondermouw = (57) 63-69-71-81 st. Leg het werk terzijde en brei nog 1 mouw.

Pas: Zet de mouwen op dezelfde rondbreinld als de panden boven de afgekante st van de armsgaten = (273) 297-321-337-377 st. Plaats 1 merkdraad in elke overgang tussen de mouwen en de panden = 4 merkdraden. Brei (2) 3-0-0-0 nld voordat de minderingen voor de raglan begint.

Lees a.u.b. het volgende stukje goed door, voordat u doorgaat met breien!
Raglan: Minder (18) 21-23-24-24 x 1 st aan de weerskanten van alle merkdraden in elke 2e nld (= 8 minderingen per nld) – Zie Tip Minderen! En vervolgens (0) 0-1-1-6 keer in elke nld.
Patroon: Brei tegelijkertijd vanaf een hoogte van (50) 59-61-63-65 cm – na een kabeltje afpassen – volgens de teltekening M.4 over de middelste 30 st (de 4 vermeerderde st van eerder, worden nu weer verminderd) – brei de overige st op de beschreven manier. Zet in de volgende nld de middelste (30) 30-30-34-34 st van het voorpand op 1 draad voor de hals – de rest van het werk wordt heen en weer op de breinld gebreid. Kant daarbij af aan beide halszijden in elke 2e nld als volgt: (1) 2 x 1 st. Als de minderingen voltooid zijn, staan er totaal (93) 91-91-95-95 st op de breinld. Het werk heeft een totale hoogte van ca (56) 66-68-70-72 cm tot aan de schouder.
Hals: Neem ca 32 tot 38 st op met sokkenbreinld 4 en Alaska voor aan in de hals (incl. de st van de draad). Zet alle st op dezelfde breinld = ca 125 tot 133 st. Brei 1 nld av, en vervolgens 1 nld r en pas tegelijkertijd het aantal st (minder/meerder) aan naar een totaal van (83) 89-89-95-95 st. Brei de Boord met 3 r, 3 av – zorg ervoor dat er komen 2 av boven de 2 av in het midden van het voorpand. Kant bij een hoogte van (18) 20-20-22-22 cm af met r boven r en av boven av. De hals naar buiten omvouwen.
NB: Als u col (hoge hals) wenst, brei dan als volgt: Brei ca (10) 11-12-12-13 cm Boordst en kant af met r boven r en av boven av. De hals naar de binnenkant omvouwen en vastnaaien met kleine matrasst.

Afwerken: Sluit de naden onder de armen.

MUTS:

Steekverhouding: 10 st x 14 nld met breinld 9 mm in tricotst = 10 x 10 cm. Gebruik eventueel grotere of kleinere nld om de juiste steekverhouding te krijgen. Brei een proeflapje!

Boordst: *5 av, 2 r*, herhaal steeds *-*.

Muts: Zet 56 st op met sokkenbreinld 9 mm en Eskimo en brei 1 nld tricotst. Brei door in Boordst – zie de beschrijving hierboven. Minder bij een hoogte van 12 cm alle 5 av naar 4 av = 48 st. Minder bij een hoogte van 15 cm alle 4 av naar 3 av = 40 st. Brei door en minder tegelijkertijd nog 2 keer (met 3 cm ertussen) op dezelfde manier = totaal 24 st (Er staan nu 2 r/1 av op de hele nld. Brei bij een hoogte van 22 cm de volgende nld als volgt: *2 st r samen breien, 1 av*, herhaal steeds *-* = 16 st. Rijg nu de draad door de resterende st en hecht stevig af. De muts heeft een totale hoogte van ca 23 cm.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 17.04.2009
Mouwen: Zet (42) 42-42-48-48 st op met sokkenbreinld 4 mm en Alaska. Brei 4 cm Boordst en brei vervolgens door volgens teltekening M.2 – zorg dat er 1 gerstekorrelst in het midden van de ondermouw komt. Meerder vanaf een hoogte van (9) 12-14-14-14 cm (11) 14-17-15-20 x 1 st aan de weerskanten van de gerstekorrelst bij elke (3½) 2½-2-2½-2 cm
Gewijzigd online: 16.04.2013
Mouw: Zet (42) 42-42-48-48 st op met sokkenbreinld 4 mm en Alaska. Brei boordsteek. Wissel bij 4 cm naar sokkenbreinld 5 mm en brei en brei door volgens teltekening M.2...
Gewijzigd online: 04.12.2013
Nieuwe teltekening M.1

Telpatroon

= geen st (sla dit ruitje over)
= recht
= averecht
= meerder 1 st door 2 st in 1 st te breien
= 2 st av samen
= 2 st r samen
= haal 1 st r van de nld af, 1 r, haal de afgeh st daarover
= 5 st op een kabelnld achter het werk leggen, 5 r, 5 r van de kabelnld
= 5 st op een kabelnld voor het werk leggen, 5 r, 5 r van de kabelnld

Heeft u hulp nodig voor dit patroon?

Bedankt dat u een patroon van DROPS Design kiest. We zijn er trots op dat we patronen aanbieden die correct en makkelijk te volgen zijn. Alle patronen zijn uit het Noors vertaald en u kunt altijd het origineel patroon controleren (DROPS 85-23) voor de afmetingen en de berekiningen.

Opmerkingen / Vragen (103)

Elaine 21.03.2019 - 11:58:

Suite à votre réponse j’en déduit donc que c’est M3 que l’on fait sans les torsades ?

DROPS Design 21.03.2019 kl. 12:48:

Bonjour Elaine, vous tricotez le col en côtes 3 m end/3 m env mais au milieu devant, tricotez seulement 2 m env (au-dessus des 2 m env au milieu de M.3). Bon tricot!

Elaine 20.03.2019 - 12:44:

Pour le col le point de fantaisie se fait seulement sur les 2 mailles au centre du devant, est-ce que j’ai bien compris le patron?

DROPS Design 20.03.2019 kl. 13:37:

Bonjour Elaine, en fait pour le col, on doit continuer les côtes du devant, mais on ne continue pas les torsades - reformulation faite. Bon tricot!

Elaine Hébert 10.03.2019 - 14:49:

Dans la légende des diagrammes, il y a un carré vide presque effacé ou l’on doit mettre 5 mailles sur une aiguille auxiliaire derrière l’ouvrage. Dans quel diagramme doit-on le faire? J’ai beau regarder mais je ne vois vraiment pas à quel diagramme l’appliquer.

DROPS Design 11.03.2019 kl. 10:51:

Bonjour Mme Hébert, le symbole dont vous parlez semble être le 8ème symbole (et son équivalent le 9ème = les 5 m sont placées devant). Vous retrouvez ces deux symboles dans M.3 (= les 10 mailles endroit de M.3 qui sont tricotées en torsades). Bon tricot!

Elaine Hébert 16.02.2019 - 18:48:

Est-ce que la laine Alaska est une laine douce sur la peau , non piquante? Si non par qu'elle laine peut-on la remplacer qui donnera la même tenue sans créer de démangeaisons?

DROPS Design 18.02.2019 kl. 09:45:

Bonjour Mme Hébert, la sensibilité de chacun étant différent, je vous invite à contacter votre magasin DROPS - même par mail ou téléphone - on pourra vous y apporter une assistance personnalisée au choix de votre laine. Bon tricot!

Faggi Isabelle 21.01.2019 - 20:08:

Y a t il une erreur ? lorsque j'additionne les mailles pour un modele M sur le devant dos j'ai 5+24+26+24+5=84 On me dit de continuer sur les 72 m restantes. Hors sur 159 -84 =75 Et non pas 72 comme il est dit. ??????

DROPS Design 22.01.2019 kl. 08:06:

Bonjour Mme Faggi, vous avez bien 159 m en taille M: 5 m end + 24 m en côtes (3/3), M.1 (= 26 m), 24 m en côtes (3/3), 5 m end, 72 m en côtes (3/3), 3 m env = 5+24+26+24+5+72+3= 159 m. On n'a pas le même nombre de mailles pour le devant et le dos car il n'y a pas de torsades dans le dos et on prépare le motif dès le 1er tour et M.1 (on diminue ensuite 2 m dans le dos et on augmente 4 m sur le devant) = 161 M. Bon tricot!

Sven Danch 14.01.2019 - 15:56:

Vielen Dank. ich habe mich schon gewundert.

Sven Danch 12.01.2019 - 15:42:

Hallo, ich hab mal noch ne Frage. Werden die Maschen bei M2 zwischen den glatt rechts gestrickten immer als linke oder werden alle mit kreuz markierten im Perlmuster gestrickt? Ich habe sie alle links gestrickt und jetzt zieht es sich zusammen, sodas man nur die glatt gestrickten sieht.

DROPS Design 14.01.2019 kl. 10:10:

Lieber Sven, die Maschen mit dem Kreuz in M.2 abwechslungsweise rechts und links gestrickt: rechts bei der 1. Runde (= leeres Kästchen), links bei der 2. Runde (= Kreuz). Viel Spaß beim stricken!

Sven Danch 05.01.2019 - 22:25:

Hallo! Nach 12 cm soll ich 4 M zunehmen und das ganze 4 mal bei größe L. Wie integriere ich das ins Muster?

DROPS Design 07.01.2019 kl. 11:04:

Lieber Herr Danch, die neuen Maschen (= Zunahmen) sollen so gestrickt werden, damit M.2 immer weiter gestrickt wird, dh Sie sollen immer das Muster haben (1 M kraus rechts, 6 M glatt rechts). Viel Spaß beim stricken!

Sven Danch 04.01.2019 - 13:31:

Hallo! Ich hätte da mal eine du..e Frage. Wird das Vorder- und Rückenteil in Runden oder in Reihen gestrickt? Weil nirgendwo etwas von zusammen nähen steht.

DROPS Design 04.01.2019 kl. 15:11:

Lieber Herr Danch, das Vorder- und Rückenteil werden in der Runde in einem Stück bis zum Armlöcher gestrickt, dann stillgelegt. Die Ärmel werden dann separat gestrickt. Alle Maschen sind dann alle zusammen für die Passe bis zum Halsausschnitt in der Runde gestrickt, nach Halsausschnitt stricken Sie in Reihen. Viel Spaß beim stricken!

Darlene Ritchie 08.12.2018 - 21:00:

What letter A B C D etc. would be worsted weight yarn?

DROPS Design 10.12.2018 kl. 09:13:

Dear Mrs Ritchie, please find here an overview of all our yarns sorted by yarn groups - for any further assistance choosing the yarn, you are welcome to contact your DROPS store, even per mail or telephone. Happy knitting!

Laat een opmerking achter voor DROPS 85-23