DROPS / 85 / 17

DROPS 85-17 by DROPS Design

Strikket genser med høy hals til herre i DROPS Highlander

Stikkord: gensere, høy hals,

DROPS design: Modell nr HH-026+HH-027
--------------------------------------------------------

Størrelse: (12/14 år) S/M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS Highlander fra Garnstudio
(300) 400-450-450-500 gr f.nr 05, mørk oliven
eller f.nr 15, oransje-melert

DROPS Pinne nr 8.
DROPS Liten rundp nr 8 (til hals).

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende! 10 m x 16 p på p 8 og glstrikk = 10 x 10 cm.

Strikketips: Genseren kan enten strikkes med ermer i samme vrbord som bolen eller med vrbord på mansjetten og resten av ermet i glstrikk. Dersom det strikkes vrbord hele veien opp på ermet er det penest om vrborden på skulderen starter og slutter med rett. Dersom ermet strikkes i glstrikk er det penest om vrborden på skulderen starter og slutter med vrang. I oppskriften er det tatt utgangspunkt i genser med vrbord-strikkede ermer. Dersom man velger glstrikkede ermer følger man oppskriften på for- og bakstk men monterer for- og bakstk med vrangen ut (ermene monteres med retten ut).

Forstk: Les Strikketips! Tallene i ( ) gjelder den minste str. Legg opp (47) 51-55-58-62 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 8 med Highlander og strikk vrbord slik (1.p = retten):

Str 12/14 år: 1 kantm, 2 vr, * 5 r, 4 vr *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, 5 r, 2 vr og 1 kantm.
Str S/M: 1 kantm, * 5 r, 6 vr *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, 5 r og 1 kantm.
Str L: 1 kantm, 2 vr * 5 r, 6 vr *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger og avslutt med 5 r, 2 vr og 1 kantm.
Str XL: 1 kantm, 1 vr, * 6 r, 6 vr *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, 6 r, 1 vr og 1 kantm.
Str XXL: 1 kantm, 3 vr, * 6 r, 6 vr *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, 6 r, 3 vr og 1 kantm.

Husk på strikkefastheten! Når arb måler (12) 15 cm økes det innenfor 1 kantm i hver side: 1 m på hver (12.) 15.-15.-10.-10. cm totalt (2) 2-2-3-3 ganger = (51) 55-59-64-68 m - de økte m strikkes vrang i alle str bortsett fra Str S/M hvor de strikkes rett (sett fra retten). Når arb måler (35) 43-44-45-46 cm felles det til ermhull i hver side på hver 2.p: 3 m (1) 1 gang og 1 m (2) 0-2-2-4 ganger = (41) 49-49-54-54 m. Når arb måler (50) 59-61-63-65 cm felles de midterste (9) 11-11-12-12 m av til hals. Videre felles det på hver side av halsen på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 2 ganger = (12) 15-15-17-17 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler (56) 66-68-70-72 cm.

Bakstk: Legg opp og strikk som forstk. Fell til ermhull som på forstk og strikk videre til arb måler (54) 64-66-68-70 cm. Nå felles de midterste (15) 17-17-18-18 m av til hals. Videre felles det 1 m på neste p mot halsen = (12) 15-15-17-17 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler (56) 66-68-70-72 cm.

Erme: Legg opp (20) 24-24-26-26 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 8 med Highlander og strikk vrbord slik (1.p = retten):

Str 12/14 år: 1 kantm, 3 r, 4 vr, 5 r, 4 vr, 2 r og 1 kantm.
Str S/M + L: 1 kantm, 3 r, 6 vr, 5 r, 6 vr, 2 r og 1 kantm.
Str XL + XXL: 1 kantm, 3 r, 6 vr, 6 r, 6 vr, 3 r og 1 kantm.

NB: Når arb måler (8) 10 cm kan det fortsettes med glstrikk til ferdig mål dersom man kun ønsker mansjetten i vrbord. Når arb måler 12 cm økes det 1 m i hver side på hver (3,5.) 4.-3,5.-3,5.-3. cm totalt (10) 10-11-11-12 ganger = (40) 44-46-48-50 m - på ermet med vrbord hele veien strikkes de økte m inn i vrborden etterhvert, på glstrikket erme strikkes de i glstrikk. Når ermet måler (47) 50-50-50-48 cm felles det til ermtopp i hver side på hver 2.p: 3 m (1) 1 gang, 2 m (1) 1-1-1-2 ganger og 1 m (1) 1 gang, videre felles det 2 m i hver side til arb måler (53) 55-57-57-59 cm, deretter felles det 3 m 1 gang i hver side. Fell av de resterende m, arb måler ca (54) 56-58-58-60 cm.

Montering: Sy skuldersømmene - husk Strikketips!

Hals: Str 12/14 år + S/M + L: Strikk opp ca 42 til 54 m (delelig med 6) rundt halsen på liten rundp 8 med Highlander og strikk 1 omg vrang og 1 omg rett. Deretter strikkes det vrbord (= 3 r/ 3 vr) - pass på at det kommer enten 3 r eller 3 vr akkurat midt foran.

Str XL + XXL: Strikk opp ca 48 til 56 m (delelig med 8) rundt halsen på liten rundp 8 med Highlander og strikk 1 omg vrang og 1 omg rett. Deretter strikkes det vrbord (= 4 r/ 4 vr) - pass på at det kommer enten 4 r eller 4 vr akkurat midt foran.

Når halsen måler (16) 16-18-18-18 cm felles det løst av med r over r og vr over vr.

Sy i ermene. Sy erm- og sidesøm i ett innenfor 1 kantm.

Diagram

Nicolina Johanson 07.09.2014 - 17:12:

Hej! Jag skulle gärna köpa garnet för denna tröja: DROPS Highlander nr 15 orange-melerad, 500 gram. Är det möjligt att köpa det från er över nätet?

DROPS Design 08.09.2014 kl. 14:21:

Hej, Highlander har utgått men nya härliga DROPS Cloud har samma stickfasthet: https://www.garnstudio.com/lang/no/visgarn.php?garn=Cloud

Drops Design 06.11.2009 - 13:39:

Claire, vous avez réalisé le pull en Highlander, avec l'échantillon recommandé ?

CLAIRE 06.11.2009 - 13:09:

Bonjour, Attention aux quantités données car elles sont trop juste - Prévoir le double.....

Kommentér oppskrift DROPS 85-17