DROPS / 86 / 31

Night at the Opera by DROPS Design

DROPS sjælevarmer i "Symphony"

Størrelse: S - M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS Symphony fra Garnstudio
350-400-450-500-550 gr f.nr 04, blomme

DROPS Pinde nr 6 og Rundp nr 5 (til kant).

Strikkefasthed: P.nr er vejledende!15 m x 20 p på p 6 og glatstrik = 10 x 10 cm.

Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret, 2.p: Ret.

Rib: * 3 r, 2 vr *, gentag fra *-*.

Højre side: Slå 46-48-50-50-52 m løst op (inkl 1 kantm i hver side) på p 6 med Symphony. Strik 4 p retstrik og fortsæt med glatstrik - samtidig på 1.p glat tages der 8 m ind jævnt fordelt = 38-40-42-42-44 m. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 18 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 3.-3.-3.-2,5.-2,5. cm totalt 11-11-12-13-14 gange = 60-62-66-68-72 m. Når arb måler 53 cm sættes der 1 mærketråd i hver side - herfra måles arb! Nu lukkes der af i den ene side af arb (= mod forstk) samtidig med at der slåes nye m op i den anden side af arb (= mod rygstk).

Mod forstk: Luk 2-2-3-3-3 m af, videre lukkes der 1 m af på hver 2.p: 9-10-11-12-12 gange, 2 m 3-3-3-3-4 gange, 3 m 3 gange og 4 m 1 gang.
Mod rygstk: Tag ud på hver 2.p: 3 m 1 gang og 1 m 2 gange, derefter på hver 4.p: 1 m 4 gange.
Efter alle aflukninger og udtagninger er der 39-40-42-43-45 m på p. Når arb måler 17-18-19-20-21 cm sættes der m på 1 tråd fra nederst på rygstykket og op mod nakken på hver 2.p: 5 m 6 gange = 9-10-12-13-15 m tilbage på p. Sjælevarmeren er nu strikket til midt på ryggen, dvs halvvejs - sæt 1 ny mærketråd midt bagpå i nakken. Den anden halvdel strikkes nu videre men modsat: Efter at de sidste 5 m er sat på tråden strikkes der 1 p glatstrik før m på tråden sættes tilbage på hver 2.p: 5 m 6 gange = 39-40-42-43-45 m. OBS: Når m sættes tilbage på p samles der 1 m op mellem sidste m på p og første m på tråden, denne m strikkes sammen med 1.m på tråden. Dette gøres for at der ikke skal blive hul når m sættes tilbage på p.

Når arb måler 6 cm fra mærketråden i nakken tages der ud mod forstk (= den side hvor det blev lukket af tidligere) på hver 2.p: 4 m 1 gang, 3 m 3 gange, 2 m 3-3-3-3-4 gange og 1 m 9-10-11-12-12 gange og 2-2-3-3-3 m 1 gang. Samtidig når arb måler 12-13-14-15-16 cm fra mærketråden i nakken (dvs der måles ikke nederst i ryggen da tøjet er smallere nederst) lukkes der mod rygstk (= den side hvor det blev taget ud tidligere) på hver 4.p: 1 m 4 gange, derefter på hver 2.p: 1 m 2 gange og 3 m 1 gang. Efter alle udtagninger og aflukninger er der 60-62-66-68-72 m på p. Sæt 1 mærketråd i hver side - herfra måles arb. Når arb måler 5-5-2-5-2,5 cm lukkes der 1 m af i hver side på hver 3.-3.-3.-2,5.-2,5. cm totalt 11-11-12-13-14 gange = 38-40-42-42-44 m. Når arb måler 51 cm tages der 8 m ud jævnt fordelt = 46-48-50-50-52 m. Strik 4 p retstrik og luk løst af.

Montering: Sy ærmesømmene indenfor 1 kantm op til mærketrådene. Strik m op langs åbningen på sjælevarmeren - dvs op langs højre forstk, bag i nakken, ned langs venstre forstk og videre rundt rygstk = ca 175 til 230 m (delbart med 5) på rundp 5 med Symphony. Strik rundt på p således (set fra retsiden): 1 omg vr og 1 omg r, derefter strikkes der Rib - se forkl over. Når kanten måler 6 cm tages alle 2 vr ud til 3 vr = ca 210 til 276 m. Når kanten måler 12 cm tages alle 3 r ud til 4 r = ca 245 til 322 m. Når kanten måler 16-17-18-19-20 cm tages alle 3 vr ud til 4 vr, på næste omg lukkes der løst af med r over r og vr over vr.

Albouy 04.04.2018 - 17:22:

Merci pour vos précieux conseils. Je tricote ce boléro pour ma fille , qu’elle mettra sur sa robe de mariée au mois d’octobre

Albouy 03.04.2018 - 19:44:

Bonjour, faut’il mettre 5 mailles en attente 6 fois sur un arrêt de maille quand on est au milieu du boléro. Je vous remercie

DROPS Design 04.04.2018 kl. 08:44:

Bonjour Mme Albouy, tout à fait, tricotez comme avant en laissant 6 fois 5 m non tricotées côté encolure (= 30 m sur l'arrêt de mailles quand toutes les mailles ont été mises en attente). Bon tricot!

Unni 17.01.2018 - 18:42:

Hei, Ønsker meg denne boleroen. Ser at garnet Symphony er utgått, men er det mulig å bruke Brushed Alpaca Silk eller BabyAlpaca Silk? Er det i så fall noe spesielt jeg må være oppmerksom på, eller kan oppskriften følges som den er?

DROPS Design 18.01.2018 kl. 08:34:

Hei Unni. DROPS Symphony tilhører garngruppe D. I denne garngruppe har vi garnet DROPS Melody som skal passe med Symphonys strikkefasthet, bare husk å sjekke din strikkefasthet at den stemmer med det som er oppgitt i oppskriften. God Fornøyelse.

Carolyn Van Dijk 05.01.2018 - 20:25:

I am still confused on the sizing. The drawing at the bottom of the pattern doesn't seem to make sense. Does it mean the back middle measure is 26cm for a size small?

DROPS Design 06.01.2018 kl. 13:26:

Dear Carolyn, yes, you are right, it does mean that the back of a small sized bolero is 26 cm long. Happy Knitting!

Gaelle 13.11.2017 - 12:55:

Bonjour, je suis arrivée a 17 cm de hauteur du marqueur des manches, je dois mettre en attente 6x5 mailles côté encolure, pourriez vous me dire si c'est le côté dos ou devant ? Merci, cordialement Gaëlle

DROPS Design 13.11.2017 kl. 13:32:

Bonjour Gaelle, ces mailles sont mises en attente côté encolure, donc côté devant, on continue à tricoter côté dos (l'ouvrage sera un peu plus long en bas du dos une fois porté), les rangs raccourcis correspondent à la partie en pointillé sur le schéma. Bon tricot!

Xaja Mykil 23.07.2017 - 15:24:

What measurements (in inches) do the sizes mean?

DROPS Design 23.07.2017 kl. 16:40:

Dear Xaja, the exact sizing always depend on the style of each piece, therefore please refer the shcematics for the actual measurements of any given pattern. I hope this helps. Happy Knitting!

Elisabeth S 13.10.2016 - 22:08:

Hei igjen, Hvis det er som du sier at "Som jeg laeser det saa bliver underkanten breddere (nederst ryggen) og nakken smallere." Hva betyr det da når oppskriften sier "(dvs det måles ikke nederst i ryggen ettersom plagget er smalere nederst) "

DROPS Design 14.10.2016 kl. 18:03:

Hei Elisabeth. Ja, jeg har misforstaaet dit förste spörgsmaal. Jeg kiggede paa udtagningerne/indtagningerne. Ja, der saettes m paa en pind nedefra ryggen og op - saa kanten överst vil blive 5 cm breddere ca - som ogsaa er at se paa tegningen. Den stiplede linie er mellemrummet mellem underkant og overkant - ikke plaget. Haaber det er tydeligt nu :)

Elisabeth S 13.10.2016 - 07:52:

Hei, Jeg lurer på den delen av oppskriften som beskriver "kilen" som strikkes inn midt i ryggen bak. På figuren kan det se ut som man skal strikke den bredes nederst (altså sette maskene på tråden fra nakken og ned mot ryggen), men i oppskriften leser jeg det som om maskene skal settes på tråden fra ryggen opp mot nakken (altså slik at kilen blir bredest øverst). Hva er rett? Er det ekstra bredde i nakken eller nederst i ryggen man forsøker å lage?

DROPS Design 13.10.2016 kl. 15:25:

Hei Elisabeth. Som jeg laeser det saa bliver underkanten breddere (nederst ryggen) og nakken smallere.

Maxine 20.07.2016 - 17:26:

Hi and thanks-- but I should have been clearer. This is the section I meant. I can't envision, and the diagram doesn't help: Now bind off at the front of piece and cast on new sts at the back of piece. [BIND OFF ALL, CAST ON AND THEN BIND OFF IN THE FOLLOWING WAY?] The next few lines beginning with "At front: Bind off..." are to long to post, but confusing as well. Thanks!

DROPS Design 21.07.2016 kl. 08:54:

Dear Maxine, if you have dec/bind off for front piece at beg of row from RS on 1st part, you will now inc new sts for front piece at beg of row from RS = cast on new sts for front piece at end of row from WS. If you inc/cast on new sts on 1st half piece at end of row from RS, you will now dec at end of row from RS and cast off the sts at beg of row from WS. YOu will now work reversed all inc/dec done. Happy knitting!

Maxine 16.07.2016 - 17:57:

Hi there, I just complete the first 53 cm of this piece, and after reading the directions that follow three time, I am completely flummoxed! I have no idea how to proceed, and I'm afraid the pattern drawing is of no help either. Can you please provide me with more detail...I don't want to abandon this project. It looks like a beautiful design. Thanks!

DROPS Design 18.07.2016 kl. 09:04:

Dear Maxine, after you have worked the first half of the bolero contiue as explained: work 1 row and now work 5 more sts from the st holder every other row a total of 6 times (all sts are now back on needle). Then inc towards neck (where you bound off in the first side) and dec at back (where you inc before), ie you will work the 2nd half reversed. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 86-31