DROPS Baby / 13 / 25

Hoppy the Frog by DROPS Design

DROPS Kosedyr : Frosk i ”Muskat”

Stikkord: dyr, leker,

Materialer: DROPS Safran/Muskat fra Garnstudio
Alle kosedyr veier under 50 gr. Bruk restegarn og velg selv de fargene/fargekombinasjonene du måtte ønske (se bilde for forslag).

DROPS Heklenål nr 3

DROPS Safran uni colour DROPS Safran uni colour 16.00 kr /50g
FROSK:

Frosken hekles i DROPS Safran, med ensfarget kropp og rosa munn.

Fot: Hekle 4 føtter.
Øye: Hekle 2 øyer.
Pupille: Hekle 2 dutter som syes fast som pupiller på hvert øye.

Kroppen:
Hekle 5 lm, snu, hopp over første fm og hekle 4 fm tilbake. * 2 lm, snu, hekle 1 fm i hver fm, men i første og siste fm hekles det 2 fm, * Gjenta *-* oppover til det er 14 fm. Hekle deretter 28 rader fm (= oversiden). Bytt farge (til f.eks rosa = inni munnen) - hekle 15 rader. Bytt farge - hekle 28 rader. Nå felles det ved å hekle de 2 ytterste fm sammen (se forkl øverst i oppskriften) på hver rad til det gjenstår 4 fm (= undersiden). Fest og klipp tråden. Brett slik at den ene halvparten av munnen ligger mot undersiden og den andre halvparten mot oversiden. Hekle 2 rader fm rundt frosken - gjennom begge lag (det hekles ikke foran på frosken). Samtidig i den siste omg hekles føttene fast på hver side av kroppen. NB: Fyll vatt i frosken før den lukkes helt igjen. Sy fast øyene oppe på frosken.

Sammenhekling av fm: Hekle 2 fm sammen til 1 fm slik: Stikk nåla inn i første m, hent tråden, stikk nåla inn i neste m, hent tråden, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nåla.

ØYNE:
1.omg: Hekle 3 lm, fest til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: 6 fm i ringen, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
3.omg: 2 fm i hver m = 12 fm, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
4.-7.omg: Hekle fm rundt, avslutt med 1 kjm i første fm, fest tråden.

DUTT:
1.omg: Hekle 3 lm, fest til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: 6 fm i ringen, avslutt med 1 kjm i første fm.

FØTTER:
1.rad: Hekle 5 lm, snu, hopp over første lm og hekle 4 fm tilbake, 2 lm, snu.
2.rad: 2 fm i hver fm, 2 lm, snu.
3.rad: Hekle 1 rad fm = 8 fm, 2 lm, snu. 4.rad: 1 fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 1 fm, 1 fm neste fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 2 fm, 1 fm i neste fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 1 fm, 1 fm i siste fm.

Kommentarer (10)

Legg inn en kommentar!

Sonja 16.06.2011 - 23:18:

Bare et lille fif: Det er nemt at hækle fødderne direkte på frøens krop til slut(frem for at hækle 4 fødder enkelvis for derefter at hækle dem sammen med kroppen). Så startes hver fod med 4 fm på kroppen, men husk at hækle alle 4 fødder fra samme side( mave eller ryg ), ellers krummer de ikke i samme retning.

Matilda Jirdén 11.07.2010 - 15:44: www.matildajirden.bl ...

Jättesöt groda att virka...

Ellen 22.06.2010 - 09:46:

Thank you

Eli 25.01.2010 - 16:35:

FØTTER: 1.rad: Hekle 5 lm, snu, hopp over første lm og hekle 4 fm tilbake, 2 lm, snu. 2.rad: 2 fm i hver fm, 2 lm, snu. 3.rad: Hekle 1 rad fm = 8 fm, 2 lm, snu. 4.rad: 1 fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 1 fm, 1 fm neste fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 2 fm, 1 fm i neste fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 1 fm, 1 fm i siste fm. (Tatt fra en fellesoversikt på Drops-siden)

Anette 12.01.2010 - 12:58:

Hvordan strikker man føttene? Det er det ingen oppskrift på...

DROPS Design NL 10.02.2009 - 09:28:

Beste Ineke. Ik heb het patroon gewijzigd. Je kunt nu verder. Gr. Tine

Ineke 10.02.2009 - 07:48:

Ik ben begonne met het patroon van de kikker maar helaas de beschrijving van de pootjes is dezelfde als van de ogen.Wat nu?

Mamé63 19.01.2009 - 16:27:

Elle est extra *** Merci !

Birgitte 16.05.2007 - 10:19:

Dalia! May I suggest you look at the crochet school for terminology . Best Wishes Birgitte Scandinavian Knitting Design See link

Dalia 16.05.2007 - 09:12:

Hi! i love your work and would b happy 4 some help... i need some drowing-explanetions for the knitting orders (tr, etc..)and i'm all mixed up about the connection betwin the first explanetions and the second part. for example: the big ball, where dose it come in handy? please forgive my spelling and phraseology. thanks alot, dalia.

Kommentér oppskrift DROPS Baby 13-25