DROPS Baby / 13 / 25

Hoppy the Frog by DROPS Design

DROPS Kosedyr : Frosk i ”Muskat”

Materialer: DROPS Safran/Muskat fra Garnstudio
Alle kosedyr veier under 50 gr. Bruk restegarn og velg selv de fargene/fargekombinasjonene du måtte ønske (se bilde for forslag).

DROPS Heklenål nr 3

tema: dyr, type oppskrift: leker,
8.00 NOK

FROSK:

Frosken hekles i DROPS Safran, med ensfarget kropp og rosa munn.

Fot: Hekle 4 føtter.
Øye: Hekle 2 øyer.
Pupille: Hekle 2 dutter som syes fast som pupiller på hvert øye.

Kroppen:
Hekle 5 lm, snu, hopp over første fm og hekle 4 fm tilbake. * 2 lm, snu, hekle 1 fm i hver fm, men i første og siste fm hekles det 2 fm, * Gjenta *-* oppover til det er 14 fm. Hekle deretter 28 rader fm (= oversiden). Bytt farge (til f.eks rosa = inni munnen) - hekle 15 rader. Bytt farge - hekle 28 rader. Nå felles det ved å hekle de 2 ytterste fm sammen (se forkl øverst i oppskriften) på hver rad til det gjenstår 4 fm (= undersiden). Fest og klipp tråden. Brett slik at den ene halvparten av munnen ligger mot undersiden og den andre halvparten mot oversiden. Hekle 2 rader fm rundt frosken - gjennom begge lag (det hekles ikke foran på frosken). Samtidig i den siste omg hekles føttene fast på hver side av kroppen. NB: Fyll vatt i frosken før den lukkes helt igjen. Sy fast øyene oppe på frosken.

Sammenhekling av fm: Hekle 2 fm sammen til 1 fm slik: Stikk nåla inn i første m, hent tråden, stikk nåla inn i neste m, hent tråden, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nåla.

ØYNE:
1.omg: Hekle 3 lm, fest til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: 6 fm i ringen, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
3.omg: 2 fm i hver m = 12 fm, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
4.-7.omg: Hekle fm rundt, avslutt med 1 kjm i første fm, fest tråden.

DUTT:
1.omg: Hekle 3 lm, fest til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: 6 fm i ringen, avslutt med 1 kjm i første fm.

FØTTER:
1.rad: Hekle 5 lm, snu, hopp over første lm og hekle 4 fm tilbake, 2 lm, snu.
2.rad: 2 fm i hver fm, 2 lm, snu.
3.rad: Hekle 1 rad fm = 8 fm, 2 lm, snu. 4.rad: 1 fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 1 fm, 1 fm neste fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 2 fm, 1 fm i neste fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 1 fm, 1 fm i siste fm.