DROPS Baby / 13 / 26

DROPS Baby 13-26 by DROPS Design

DROPS Kosedyr : Fisk i ”Muskat” eller ”Safran”

Stikkord: dyr, leker,

Materialer: DROPS Safran/Muskat fra Garnstudio
Alle kosedyr veier under 50 gr. Bruk restegarn og velg selv de fargene/fargekombinasjonene du måtte ønske (se bilde for forslag).

DROPS Heklenål nr 3 til ”Safran” eller 3 ½ til ”Muskat”

FISK:

Fisken hekles i DROPS Safran, med ensfarget kropp, rød munn og finner i flere farger.
Kroppen: Hekles som stor ball, men det hekles 2 omg fm mellom hver omg (dvs hekle 1. og 2. omg etter beskrivelsen av stor ball, videre hekles 2 omg fm, så hekles 3. omg etter beskrivelsen av stor ball, deretter 2 omg fm, fortsett dette til og med 9. omg av beskrivelsen av stor ball = 23 omg totalt = 48 fm. Videre hekles 5 omg fm = 28 omg. Del arb i 2 deler = 24 fm og hekle 12 rader frem og tilbake, skift farge og hekle 12 rader til ( = inne i munnen). Gjenta dette over de andre 24 fm. Deretter brettes munnen slik at den ene halvparten av munnen ligger mot undersiden og den andre halvparten mot oversiden. Hekle 2 rader fm langs munnvikene på fisken - gjennom begge lag (det hekles ikke foran på fisken).
Øyne: Hekle 2 øyer (men det hekles kun 5 omg). Sy øynene fast oppe på fisken.
Finner: Hekle 7 spiraler. Fest 2 i hver side som finner og 3 bak som hale.

Sammenhekling av fm: Hekle 2 fm sammen til 1 fm slik: Stikk nåla inn i første m, hent tråden, stikk nåla inn i neste m, hent tråden, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nåla.

STOR BALL:
1.omg: Hekle 3 lm, fest til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: Hekle 6 fm i ringen, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
3.omg: 2 fm i hver fm = 12 fm, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
4.omg: * 1 fm, 2 fm i neste m *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 18 fm.
5.omg: * 2 fm, 2 fm i neste fm * , gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 24 fm.
6.omg: * 3 fm, 2 fm i neste fm *. gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 30 fm
7.omg: * 4 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 36 fm.
8.omg: * 5 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 42 fm.
9.omg: * 6 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 48 fm.
10.-24.omg: 1 fm i hver fm avslutt omg med 1 kjm i første fm, 1 lm.
25.omg: * 6 fm, deretter hekles 7. og 8. fm sammen til 1 fm *- se forkl over gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 42 fm.
26.omg: * 5 fm, deretter hekles 6. og 7. fm sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 36 fm
27.omg: * 4 fm, deretter hekles 5. og 6. fm sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 30 fm.
28.omg: * 3 fm, deretter hekles 4. og 5. fm sammen til 1 fm , gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 24 fm.
29.omg: * 2 fm, deretter hekles 3. og 4. fm sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm =18 fm.
Fyll ballen med vatt.
30.omg: * 1 fm, 2. og 3. fm hekles sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 12 fm
31.omg: * Hekle alle fm sammen to og to.
Klipp tråden og sy sammen hullet.

MELLOMSTOR BALL:
1.-8. omg hekles som stor ball,
deretter 10.-14. omg og videre 26.-31. omg.

LITEN BALL:
1.-6. omg hekles som stor ball.
10.-18. omg og videre 28-31. omg.

FØTTER:
1.rad: Hekle 5 lm, snu, hopp over første lm og hekle 4 fm tilbake, 2 lm, snu.
2.rad: 2 fm i hver fm, 2 lm, snu.
3.rad: Hekle 1 rad fm = 8 fm, 2 lm, snu. 4.rad: 1 fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 1 fm, 1 fm neste fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 2 fm, 1 fm i neste fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 1 fm, 1 fm i siste fm.

ØYNE / ARMER:
1.omg: Hekle 3 lm, fest til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: 6 fm i ringen, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
3.omg: 2 fm i hver m = 12 fm, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
4.-7.omg: Hekle fm rundt, avslutt med 1 kjm i første fm, fest tråden.

DUTT:
1.omg: Hekle 3 lm, fest til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: 6 fm i ringen, avslutt med 1 kjm i første fm.

SPIRAL:
1.rad: Hekle 12 lm, snu.
2.rad: Hekle 3 st i hver lm, klipp tråden.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 21.06.2013
SPIRAL:
1.rad: Hekle 12 lm, snu.
2.rad: Hekle 3 st i hver lm, klipp tråden.

Kommentér oppskrift DROPS Baby 13-26