DROPS Baby / 13 / 30

Sunny Smile by DROPS Design

DROPS Kosedyr : sol i ”Muskat” eller ”Safran”

Stikkord: leker, sirkel,

Materialer: DROPS Safran/Muskat fra Garnstudio
Alle kosedyr veier under 50 gr. Bruk restegarn og velg selv de fargene/fargekombinasjonene du måtte ønske (se bilde for forslag).

DROPS Heklenål nr 3 til ”Safran” eller 3 ½ til ”Muskat”

DROPS Safran uni colour DROPS Safran uni colour 16.00 kr /50g

SOL:

Solen hekles med DROPS Safran, med ensfarget kropp, stråler (spiral) i 3 forskjellige farger, munn og øyne.
Kropp: Hekle 1 mellom stor ball.
Øyer: Hekle 2 dutter som syes fast som øyer.
Munn: Hekle 10 lm, snu og hekle fm tilbake. Sy på under øynene.
Spiral: Hekle 9 spiraler som festes rundt midt på ballen som stråler.

Sammenhekling av fm: Hekle 2 fm sammen til 1 fm slik: Stikk nåla inn i første m, hent tråden, stikk nåla inn i neste m, hent tråden, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nåla.

STOR BALL:
1.omg: Hekle 3 lm, fest til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: Hekle 6 fm i ringen, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
3.omg: 2 fm i hver fm = 12 fm, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
4.omg: * 1 fm, 2 fm i neste m *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 18 fm.
5.omg: * 2 fm, 2 fm i neste fm * , gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 24 fm.
6.omg: * 3 fm, 2 fm i neste fm *. gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 30 fm
7.omg: * 4 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 36 fm.
8.omg: * 5 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 42 fm.
9.omg: * 6 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 48 fm.
10.-24.omg: 1 fm i hver fm avslutt omg med 1 kjm i første fm, 1 lm.
25.omg: * 6 fm, deretter hekles 7. og 8. fm sammen til 1 fm *- se forkl over gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 42 fm.
26.omg: * 5 fm, deretter hekles 6. og 7. fm sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 36 fm
27.omg: * 4 fm, deretter hekles 5. og 6. fm sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 30 fm.
28.omg: * 3 fm, deretter hekles 4. og 5. fm sammen til 1 fm , gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 24 fm.
29.omg: * 2 fm, deretter hekles 3. og 4. fm sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm =18 fm.
Fyll ballen med vatt.
30.omg: * 1 fm, 2. og 3. fm hekles sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 12 fm
31.omg: * Hekle alle fm sammen to og to.
Klipp tråden og sy sammen hullet.

MELLOMSTOR BALL:
1.-8. omg hekles som stor ball,
deretter 10.-14. omg og videre 26.-31. omg.

LITEN BALL:
1.-6. omg hekles som stor ball.
10.-18. omg og videre 28-31. omg.

FØTTER:
1.rad: Hekle 5 lm, snu, hopp over første lm og hekle 4 fm tilbake, 2 lm, snu.
2.rad: 2 fm i hver fm, 2 lm, snu.
3.rad: Hekle 1 rad fm = 8 fm, 2 lm, snu. 4.rad: 1 fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 1 fm, 1 fm neste fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 2 fm, 1 fm i neste fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 1 fm, 1 fm i siste fm.

ØYNE / ARMER:
1.omg: Hekle 3 lm, fest til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: 6 fm i ringen, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
3.omg: 2 fm i hver m = 12 fm, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
4.-7.omg: Hekle fm rundt, avslutt med 1 kjm i første fm, fest tråden.

DUTT:
1.omg: Hekle 3 lm, fest til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: 6 fm i ringen, avslutt med 1 kjm i første fm.

SPIRAL:
1.rad: Hekle 12 lm, snu.
2.rad: Hekle 3 st i hver lm, klipp tråden.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 21.06.2013
SPIRAL:
2.rad: Hekle 3 st i hver lm, klipp tråden.

Kommentarer (8)

Legg inn en kommentar!

Annie Dimschitz Lund 22.07.2015 - 04:34:

Jeg er ved at lave denne sol, men forstår ikke opskriften FØDDER i 4. Række: 1fm, 4 lm, 3 st i første lm, det er disse (3st) jeg ikke lige er med på der står ikke nogen forkortelse omkring st nogen steder på jeres hjemmeside Mvh Annie

DROPS Design 29.07.2015 kl. 12:47:

Hej Annie, st = stangmasker - se video!

DROPS Crochet Tutorial: How to work a double crochet (US) / treble crochet (UK) from Garnstudio Drops design on Vimeo.

In this DROPS video we show you how to work a double crochet (dc in US terms) also known as the treble crochet (tr in UK terms)

Nathalie Mercatoris 10.06.2013 - 09:02:

Bonjour, Pour réaliser les spirales, il est noté 3 ms dans chaque chaînette des 12 ml, ne serait-ce pas plutôt des brides ou demi-brides

DROPS Design 14.06.2013 kl. 18:46:

Bonjour Mme Mercatoris, il faut effectivement faire des brides, les explications ont été modifiées, merci. Bon crochet!

DROPS Design 02.12.2010 - 10:24:

Den miste ballen har en litt an form den den mellomste.

Ingrid 01.12.2010 - 17:41:

Men hvorfor skal liten ball ha flere runder med fm i hver fm, enn mellomstor ball? Det kan vel ikke stemme..? En liten ball trenger færre runder med samme antall fm enn en ball som skal være mellomstor.

DROPS Design 25.10.2010 - 10:22:

Nei, det stemmer. Man hekler flere runder med fm i hver fm at den blir rundere.

Ingrid 24.10.2010 - 17:25:

Hei! Ser ut til at dere kanskje har blandet hvor mange omg. det skal være med likt antall fm i liten og mellomstor ball. "deretter 10.-14. omg" i MELLOMSTOR BALL skal kanskje byttes med "10.-18. omg" i LITEN BALL ? :-)

Roina 10.01.2010 - 07:06:

Very nice. I think i do that in my Amigurumi couple. Modelle Per: Jag tycker inte den kan rulla av hyllan.

Modell Per 13.06.2007 - 16:39:

Kan den inte rulla ner från hyllan?????

Kommentér oppskrift DROPS Baby 13-30