DROPS Baby / 13 / 30

Sunny Smile by DROPS Design

DROPS Kosedyr : sol i ”Muskat” eller ”Safran”

Materialer: DROPS Safran/Muskat fra Garnstudio
Alle kosedyr veier under 50 gr. Bruk restegarn og velg selv de fargene/fargekombinasjonene du måtte ønske (se bilde for forslag).

DROPS Heklenål nr 3 til ”Safran” eller 3 ½ til ”Muskat”

fasong: sirkel, type oppskrift: leker,
8.00 NOK
DROPS SAFRAN UNI COLOUR (50g)
DROPS Super Sale / 30% OFF!
17.00 NOK
12.00 NOK
11.90 NOK

SOL:

Solen hekles med DROPS Safran, med ensfarget kropp, stråler (spiral) i 3 forskjellige farger, munn og øyne.
Kropp: Hekle 1 mellom stor ball.
Øyer: Hekle 2 dutter som syes fast som øyer.
Munn: Hekle 10 lm, snu og hekle fm tilbake. Sy på under øynene.
Spiral: Hekle 9 spiraler som festes rundt midt på ballen som stråler.

Sammenhekling av fm: Hekle 2 fm sammen til 1 fm slik: Stikk nåla inn i første m, hent tråden, stikk nåla inn i neste m, hent tråden, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nåla.

STOR BALL:
1.omg: Hekle 3 lm, fest til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: Hekle 6 fm i ringen, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
3.omg: 2 fm i hver fm = 12 fm, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
4.omg: * 1 fm, 2 fm i neste m *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 18 fm.
5.omg: * 2 fm, 2 fm i neste fm * , gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 24 fm.
6.omg: * 3 fm, 2 fm i neste fm *. gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 30 fm
7.omg: * 4 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 36 fm.
8.omg: * 5 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 42 fm.
9.omg: * 6 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 48 fm.
10.-24.omg: 1 fm i hver fm avslutt omg med 1 kjm i første fm, 1 lm.
25.omg: * 6 fm, deretter hekles 7. og 8. fm sammen til 1 fm *- se forkl over gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 42 fm.
26.omg: * 5 fm, deretter hekles 6. og 7. fm sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 36 fm
27.omg: * 4 fm, deretter hekles 5. og 6. fm sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 30 fm.
28.omg: * 3 fm, deretter hekles 4. og 5. fm sammen til 1 fm , gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 24 fm.
29.omg: * 2 fm, deretter hekles 3. og 4. fm sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm =18 fm.
Fyll ballen med vatt.
30.omg: * 1 fm, 2. og 3. fm hekles sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 12 fm
31.omg: * Hekle alle fm sammen to og to.
Klipp tråden og sy sammen hullet.

MELLOMSTOR BALL:
1.-8. omg hekles som stor ball,
deretter 10.-14. omg og videre 26.-31. omg.

LITEN BALL:
1.-6. omg hekles som stor ball.
10.-18. omg og videre 28-31. omg.

FØTTER:
1.rad: Hekle 5 lm, snu, hopp over første lm og hekle 4 fm tilbake, 2 lm, snu.
2.rad: 2 fm i hver fm, 2 lm, snu.
3.rad: Hekle 1 rad fm = 8 fm, 2 lm, snu. 4.rad: 1 fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 1 fm, 1 fm neste fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 2 fm, 1 fm i neste fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 1 fm, 1 fm i siste fm.

ØYNE / ARMER:
1.omg: Hekle 3 lm, fest til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: 6 fm i ringen, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
3.omg: 2 fm i hver m = 12 fm, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
4.-7.omg: Hekle fm rundt, avslutt med 1 kjm i første fm, fest tråden.

DUTT:
1.omg: Hekle 3 lm, fest til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: 6 fm i ringen, avslutt med 1 kjm i første fm.

SPIRAL:
1.rad: Hekle 12 lm, snu.
2.rad: Hekle 3 st i hver lm, klipp tråden.