DROPS Baby / 14 / 29

DROPS Baby 14-29 by DROPS Design

DROPS kofta, byxa och tofflor i Alpaca, gosedjur.

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Kofta, byxa och tofflor :
Storlek: 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 - 3/4) år
Stl i cl: 50/56- 62/68- 74/80 (86/92-98/104)
Material: DROPS Alpaca från Garnstudio
Kofta:
150-200-200 (250-250) gr nr 2917, ljusturkos
DROPS Rundst och Strumpst nr 4,5 –
eller de st.nr du måste ha för att få 18 m x 23 v i slätst med 2 trådar på 10 x 10 cm.
DROPS Rundst nr 4 –
eller det st.nr du måste ha för att få 19 m x 38 v i rätst med 2 trådar på 10 x 10 cm.
DROPS träknapp, nr 513: 5-5-6 (6-6) st.

Byxa:
100-100-100 (100-150) gr nr 618, beigemel
+ 50 gr till alla stl av följande färger: nr 302 kamel, nr 501 ljusgrå, nr 2917 ljusturkos
DROPS Rundst och Strumpst nr 4 –
eller de st.nr du måste ha för att få 19 m x 25 v i slätst med 2 trådar på 10 x 10 cm.
Tillbehör: Ca 50-60 cm resår till midjan (ca 1½ cm bred).

Tofflor :
50-50-100 (100-100) gr nr 2917, ljusturkos
DROPS St nr 3,5 och 4.

Garnet till detta mönstret kostar 351kr. Läs mer.
KOFTA:

Rätst (fram och tillbaka på st):
Sticka räta m på varje varv.

Knapphål: Det avm för knapphål på höger framkant. 1 knapphål = sticka 2:a och 3:e m från kanten räta tills och gör 1 omslag om st.
Det avm för knapphål när arb mäter:
Stl 1/3 mån: 2, 8, 14 och 20 cm
Stl 6/9 mån: 2, 8, 15 och 21 cm
Stl 12/18 mån: 2, 8, 14, 20 och 26 cm
Stl 2 år: 2, 9, 16, 23 och 30 cm
Stl 3/4 år: 2, 10, 18, 26 och 34 cm
OBS: Det sista knapphålet avm på halskanten.

Minkningstips (gäller raglan):
Alla minskningar görs från rätsidan!
Minska i varje övergång mellan ärm, fram och bakst (starta 3 m före märktråden):
2 rm tills, 2 rm (märktråden sitter mitt mellan dessa 2 m), lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.

Fram- och bakst: Arb stickas fram och tillbaka på en rundst från mitt fram.
Lägg upp 132-138-150 (162-168) m (inkl 5 kantm i varje sida mot mitt fram) på rundst 4,5 med 2 trådar ljusturkos. Sticka 1 v avigt på avigsidan, sedan stickas nästa v så här från rätsidan: 5 kantm i rätst, * 2 rm, 4 am *, upprepa *-* och avsluta med 2 rm och 5 kantm i rätst. Fortsätt resåren så tills arb mäter 3-3-3 (4-4) cm, kom ihåg knapphål på höger framkant - se förkl ovan. Sedan stickas det slätst men de 5 kantm i varje sida fortsätts i rätst till färdigt mått. Samtidigt på 1:a v efter resåren minskas jämnt fördelat till 118-128-140 (146-158) m - minska inte över m på framkanten. Sätt 1 märktråd 32-34-38 (39-42) m in från varje sida = 54-60-64 (68-74) m mellan märktrådarna på bakst. När arb mäter 5-5-6 (6-6) cm minskas 1 m på varje sida om båda märktrådarna på var 3:e-3:e-3:e (4:e-5:e) cm totalt 5 ggr = 98-108-120 (126-138) m. När arb mäter ca 19-20-23 (27-30) cm – se till att nästa v stickas från avigsidan - stickas det 3 räta v över alla m. På nästa v avm 6-8-8 (8-10) m i varje sida för ärmhål (dvs 3-4-4 (4-5) m på varje sida om märktrådarna) = 38-42-46 (50-54) m på bakst och 24-25-29 (30-32) m kvar på varje framst. Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

Ärm: Ärmen stickas runt. Lägg upp 30-30-36 (36-36) m fördelat på strumpst 4,5 med 2 trådar ljusturkos. Sticka 1 v slätst. Sedan stickas det resår med 2 rm/ 4 am tills arb mäter 3-3-3 (4-4) cm. Fortsätt i slätst igen samtidigt som antalet m minskas till 28-28-30 (30-32) m på 1:a v efter resåren. När arb mäter 8-6-6 (6-6) cm ökas det 2 m mitt under ärmen med 7-4-3 (3-3½) cm mellanrum totalt 2-4-5 (7-7) ggr = 32-36-40 (44-46) m. När arb mäter 18-20-21 (26-30) cm stickas det 1 avigt v, 1 räta v och 1 avigt v, sedan stickas 1 räta v samtidigt som det avm 6-8-8 (8-10) m mitt under ärmen = 26-28-32 (36-36) m kvar på st. Lägg arb åt sidan och sticka 1 ärm till.

Axelparti: Byt till rundst 4 på fram- och bakst och sätt ärmarna på samma rundst där det är avm för ärmhål = 138-148-168 (182-190) m. Sätt 1 märktråd i alla övergångar mellan ärmarna och fram- och bakst (= 4 märktrådar).
Läs hela nästa avsnitt innan du fortsätter! Sticka rätst fram och tillbaka på st över alla m – och sticka 1 räta v på avigsidan innan raglanavm startar.

Raglan: Minska 1 m på varje sida om alla märktrådarna (= 8 minskade m per minskn.varv) - läs minskn.tips ovan! Minska på vart 4:e v 7-8-8 (9-10) ggr och sedan på vartannat v 0-0-2 (2-2) ggr.

Halsringning: Samtidigt när arb mäter 25-27-31 (36-40) cm sätts de yttersta 8-8-10 (10-10) m i varje sida mot mitt fram på 1 tråd till hals. Fortsätt att avm till hals mot mitt fram på vartannat v: 2 m 2 ggr och 1 m 2 ggr. Efter alla avm till raglan och hals är det 54-56-56 (62-62) m kvar på st och arb mäter ca 30-32-36 (41-45) cm upp till axeln.

Montering: Sticka upp ca 80 - 96 m runt halsen (inkl m på trådarna fram) på rundst 4 med 2 trådar ljusturkos. Sticka 1 räta v på avigsidan, sedan stickas det 1 räta v från rätsidan samtidigt som det minskas jämnt fördelat till 54-60-60 (66-66) m. Nu stickas det resår så här (varv 1 = avigsidan):
5 kantm i rätst, * 2 am, 4 rm *, upprepa *-* och avsluta med 2 am och 5 kantm i rätst (från rätsidan blir det 5 kantm i rätst och 2 rm i varje sida mot mitt fram). Efter 1 cm avm för 1 knapphål över de andra på framkanten. När resåren mäter 2 cm maskas det av löst med rm över rm och am över am.
Sy ihop öppningarna under ärmarna.
Sy i knapparna.

BYXA:

Resår: * 3 rm, 3 am *, upprepa *-*.

Ränder: Sticka ränder efter M.1, upprepa rapporten.

Ökningstips: Hämta upp tråden från föregående v och sticka denna rät eller avig beroende på det som passar in i resåren - de 3 första m som ökas stickas räta, de 3 nästa stickas aviga osv.

Byxa: Byxan stickas från midjan och neråt.
Lägg upp 84-96-96 (108-108) m på rundst 4 med 2 trådar beigemelerad. Sticka resår. Efter 2 cm startar Randmönstret - se M.1 (starta nederst i diagr). När arb mäter 10-13-14 (15-16) cm ökas det på varje sida om 3 rm mitt fram - läs Ökn.tips - öka på vartannat v totalt 12 ggr = 108-120-120 (132-132) m. Efter alla ökningar mäter arb ca 20-23-24 (25-26) cm. På nästa v avm 5 m mitt fram och mitt bak och varje ben stickas färdiga för sig.

Ben: Sätt m på det ena benet på 1 tråd. Fördela m på det andra benet
på strumpst 4 = 49-55-55 (61-61) m. Fortsätt att sticka runt - samtidigt på 1:a v minskas de 4 am på insidan av benet ihop till 3 am så att resåren går jämnt upp = 48-54-54 (60-60) m. Fortsätt med resåren och randmönstret tills benet mäter 18-21-24 (29-34) cm. Byt till beigemelerad och sticka 6 cm resår till uppvik. Maska av löst med rm över rm och am över am. Sätt det andra benets m på strumpst 4 och sticka som det första benet.

Montering: Sy ihop öppningen mellan benen. Vik de 2 översta cm i midjan dubbelt mot avigsidan och sy fast. Drag ett resårband i linningen. De nedersta 6 cm på benen viks upp.

TOFFLOR :

Fotlängd: 10-11-12 (14-15) cm.

Toffel: Arb stickas fram och tillbaka uppifrån och ner och sys ihop mitt bak till sist.
Lägg löst upp 14-16-16 (18-18) m på st 4 med 2 trådar ljusturkos. Sticka rätst tills arb mäter 3-3-3 (4-4) cm, sätt m på 1 tråd och sticka en motsvarande del (= överst på tofflan). Sätt de 2 delarna på samma st och sticka 1 räta v över alla m = 28-32-32 (36-36) m - (öppningen mitt i arb = mitt fram).
Byt till st 3,5 och sticka nästa v så här från rätsidan: 1 rätst kantm, * 2 rm, 2 am *, upprepa *-* och avsluta med 2 rm och 1 rätst kantm. Fortsätt resåren tills den mäter 3½-4 -4½ (5-5) cm. Nu sätts de yttersta 10-11-11 (12-12) m i varje sida på 1 tråd. Byt tillbaka till st 4 och sticka 4-5-6 (7-8) cm i rätst över de resterande 8-10-10 (12-12) m mitt fram. Sedan avm 1 m i varje sida på vartannat v totalt 2 ggr = 4-6-6 (8-8) m kvar på st, klipp tråden. Nu stickas det upp 10-11-13 (15-17) m på varje sida om mittstycket, i tillägg sätts m på trådarna tillbaka på st = 44-50-54 (62-66) m. Sticka 3-3½-4 (4½-5) cm i rätst över alla m - samtidigt efter 1½-2-2½ (3-3½) cm avm så här på vartannat v (till färdigt mått): avm 1 m i början och slutet på v, i tillägg minskas mitt fram genom att sticka ihop 2 rm på var sida om de mittersta 2 m mitt fram = ca 32-38-42 (50-54) m kvar på st, maska av löst. Sy sömmen under foten och fortsätt upp längs mitt bak - sy i de yttersta maskbågarna så att sömmen inte blir tjock.
Sticka en toffel till.

Gosedjuret ”Byxman”:
Se mönster under modell nr b13-34

Diagram

= beigemelerad
= ljusturkos
= kamel
= ljusgrå

Katharina 28.02.2019 - 21:34:

Schon alles verstanden bzw. gefunden... 😉

Katharina 28.02.2019 - 17:40:

Jacke = beidseiteig der Makierung eine Masche abk. ? = einfach zwei Maschen zusammenstricken ? :-)

DROPS Design 01.03.2019 kl. 09:39:

Liebe Katharina, für die Raglanabnahmen sollen Sie 1 Masche abnehmen, nicht abketten - siehe Tipp zum Abketten - die deutsche Anleitung wird angepasst. Viel Spaß beim stricken!

Sophie 21.10.2018 - 22:32:

Hallo, ich fange jetzt das Oberteil an. Mein Nadelspiel für die Ärmel 4,5 ist ein klein bisschen dünner als die Rundstricknadel für den Körper. Wenn ich jetzt mit Rundstricknadel Nr 5 weiter stricke, ist der Unterschied dann nicht zu groß (man soll ja Nr 4 nehmen)? Soll ich vielleicht einfach mit der bereits verwendeten Rundstricknadel weiter stricken? Ich bedanke mich im Voraus für die Hilfe. Leider hab ich es nicht bemerkt.

DROPS Design 22.10.2018 kl. 09:57:

Liebe Sophie, die ganze Jacke wird mit der selben Nadel bzw Nr 4.5 gestrickt, am besten stricken Sie die Passe auch mit einer Nadel Nr 4,5 sonnst werden die Anleitung nicht mehr stimmen (mit größeren Nadeln wird die Maschenprobe nicht mehr stiimmen). Viel Spaß beim stricken!

Betty Larose 11.12.2016 - 03:01:

Pour la réalisation du pantalon, lorsque vous demandez d'augmenter une maille de chaque côté des 3 mailles à l'endroit, 12 fois tous les 2 rangs, je ne comprends absolument pas où je dois augmenter puisque je tricote en côtes 3/3. Après 12 tours d'augmentation, je devrais avoir 24 mailles en plus. Je ne comprends pas. Pouvez-vous me donner plus d'explications ? Merci !

DROPS Design 12.12.2016 kl. 09:23:

Bonjour Mme Larose, vous augmentez de chaque côté des 3 m end au milieu de l'ouvrage - tricotez les augmentations en côtes (cf AUGMENTATIONS). Augmentez ainsi 12 fois 2 m = 24 augmentations = 108-120-132 m (cf taille). Bon tricot!

Vibeke 16.11.2015 - 14:29:

Hvis jeg velger å strikke denne buksa i Drops Delights (som er et garnalternativ). Hvor mye garn beregner jeg i str 3-4 år da? regner med at man ikke trenger like mye som når man strikker den med striper.

DROPS Design 20.11.2015 kl. 15:48:

Hej Vibeke. Se de her bukser er strikket i dobbelt traad Delight. Jeg ville nok ogsaa tage et nöste mere, naar der strikkes rib, for at vaere sikker. God fornöjelse.

Katharina 12.11.2015 - 03:50:

Hallo Liebes Drops-Team, Wieso beantworten sie meine Frage nicht?

DROPS Design 19.11.2015 kl. 10:11:

Haben Sie die Maschenprobe auch wieder genau eingehalten? Ebenso das Längenmaß? Bislang hatten wir keine Rückmeldungen, dass die Garnmenge nicht passt.

Katharina 24.08.2015 - 09:31:

Hallo, ich habe die Jacke jetzt das zweite mal gestrickt, das erste mal in der Größe 6/9 M, kam ich mit der Mengenangabe. Jetzt allerdings habe ich die Jacke in der Größe 3/4 J gestickt und kam mit den angegebenen 250 g nicht aus. Ich habe ein Käuel Alpaca nachbestellt, was auch nicht reichte, ich habe jetzt den Hals mit einigen R weniger gestrickt. Kann es sein, dass die Mengenangabe 350 hier eher passen würde?

Hilde Ellingsen 20.02.2015 - 11:00:

Tusen takk for svar!

Hilde Ellingsen 20.02.2015 - 02:09:

Hei. I felletips står det at all raglanfellingen skjer fra retten, men det står at det skal felles på hver 4. pinne (?) da blir andre felling fra vrangen, skal jeg da felle på samme måte fra vrangen?

DROPS Design 20.02.2015 kl. 09:36:

Hej Hilde, Nej du skal felle fra retten. Hvis første pind er fra retten kan du fex felle på 1.-5.-9. osv da bliver det for hver 4.pind og altid fra retten. God fornøjelse!

Cathy 03.09.2014 - 15:00:

Men hvor mange nøster trenger jeg i str. 3/4 år?

DROPS Design 03.09.2014 kl. 15:50:

Hei Cathy. I opskriften skriver vi 150 gr af bundfarven + 3 gange 50 gr af stribefarverne. Men for en farve vil jeg tro omkring de 200-250 gram. Som sagt, saa tal med din strikkeforretning, de kan ogsaa sagtens hjaelpe dig med dette.

Kommentér oppskrift DROPS Baby 14-29