DROPS / 95 / 33

DROPS 95-33 by DROPS Design

DROPS kofta med cirkel-effekt i ”Alpaca” och ”Safran”

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: S - M - L - XL/XXL
Garnåtgång: DROPS Alpaca från Garnstudio
250-250-300-350 gr nr 7139, grågrön
och använd: DROPS Safran från Garnstudio
250-300-300-350 gr nr 26, grågrön

DROPS St och Strumpst nr 6 – eller det st.nr du måste ha för att få 15 m x 19 v med 1 tråd i varje kvalitet på 10 x 10 cm.
DROPS Rundst nr 5 (till kant).

DROPS Alpaca DROPS Alpaca
100% Alpacka
från 37.00 kr /50g
DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 37.00 kr /50g
DROPS Safran DROPS Safran
100% Bomull
från 15.00 kr /50g
DROPS Safran uni colour DROPS Safran uni colour 15.00 kr /50g
Garnaffären
Stickor och virknålar
Garnet till detta mönstret kostar 285kr. Läs mer.
OBS! Se rättelse

Sticktips (gäller cirkeln på framst): Det är mycket viktigt att stickfastheten hålls både i bredden och på höjden, annars kommer inte cirkeln på framst få riktig form. Om det stickas flera v på höjden på 10 cm än det som står ovan kan det kompenseras genom att sticka ett par extra v utan att öka med jämna mellanrum.

Ökningstips: Öka 1 m genom att hämta upp själva m från föregående v - sticka denna m rät.

Vänster framst: Läs Sticktips!
Lägg upp 3 m på en strumpst 6 med 1 tråd av varje kvalitet (= 2 trådar) - Obs: Efter hand som det ökas fördelas m på flera st så att de får plats.
varv 1 (=avigsidan) och följande v på avigsidan: Sticka avigt.
varv 2 (= rätsidan): Sticka räta m samtidigt som det ökas 1 m på varje sida om den mittersta m – se ökningstips ovan = 5 m.
varv 4: Sticka rm samtidigt som det ökas 1 m efter 1:a m på st, 1 m på varje sida av den mittersta m och 1 m före den sista m = 9 m.
varv 6: Sticka 2 rm, öka 1 m, sticka 2 rm, öka 1 m, sticka 1 rm, öka 1 m, sticka 2 rm, öka 1 m och sticka de 2 sista rm = 13 m.
varv 8: Sätt 1 märktråd i den 2:a, 5:e, 7:e (= mitten), 9:e och 12:e m. Fortsätt öka som innan på varje v från rätsidan, dvs det ökas 1 m efter de 2 första märktrådarna och det ökas 1 m före de 2 sista märktrådarna. Samtidigt ökas det nu 1 m på höger och vänster sida om den mittersta m på vartannat v uppöver.

När det är stickat 34-34-36-38 v totalt (kom ihåg Sticktips) ska det vara 97-97-103-109 m på st och arb mäter ca 18-18-19-20 cm från uppläggningskanten mätt i mask-riktningen. Det är nu stickat en halvcirkel.

Nu stickas det slätst över alla m samtidigt som det maskas av löst mot nederkant i den ena sidan och för ärmhål i den andra sidan på vartannat v så här:
Stl S: Mot nederkant: 10 m 2 ggr och 46 m 1 gång.
För ärmhål: 3 m 1 gång, 2 m 1 gång och 1 m 2 ggr.
Stl M: Mot nederkant: 7 m 1 gång, 6 m 1 gång, 5 m 1 gång, 4 m 1 gång och 41 m 1 gång.
För ärmhålet: 3 m 1 gång, 2 m 2 ggr och 1 m 2 ggr.
Stl L: Mot nederkant: 7 m 1 gång, 6 m 1 gång, 4 m 2 ggr, 3 m 1 gång och 42 m 1 gång.
För ärmhål: 3 m 1 gång, 2 m 3 ggr och 1 m 2 ggr.
Stl XL/XXL: Mot nederkant: 10 m 1 gång, 8 m 1 gång, 6 m 1 gång, 4 m 1 gång, 3 m 2 ggr, 2 m 2 ggr och 33 m 1 gång.
För ärmhål: 3 m 2 ggr, 2 m 3 ggr och 1 m 4 ggr.

Alla stl: Efter alla avm är det 24-25-26-22 m på st. Fortsätt avm 1 m mot halsringningen på vart 4:e v: 7-7-7-3 ggr = 17-18-19-19 m kvar på axeln. När höjden på ärmhålet mäter 18-20-21-23 cm maskas de resterande m av.

Höger framst: Sticka som vänster men spegelvänt.

Bakst: Lägg upp 65-71-78-90 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 6 med 1 tråd av varje kvalitet. Sticka slätst. När arb mäter 8 cm avm 1 m i varje sida. Upprepa avm när arb mäter 16 cm = 61-67-74-86 m. När arb mäter 20-21-22-23 cm ökas det 1 m i varje sida på var 6:e cm totalt 3 ggr = 67-73-80-92 m. När arb mäter 38-38-40-40 cm avm för ärmhål i varje sida på vartannat v: 3 m 1-1-1-2 ggr, 2 m 1-2-3-3 ggr och 1 m 2-2-2-4 ggr = 53-55-58-60 m. När arb mäter 54-56-59-61 cm maskas de mittersta 17-17-18-20 m av till hals. På nästa v avm ytterligare 1 m mot halsen = 17-18-19-19 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 56-58-61-63 cm.

Ärm: Lägg upp 36-38-40-42 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 6 med 1 tråd av varje kvalitet. Sticka 2 räta v, sedan fortsätts det i slätst. När arb mäter 12 cm ökas det 1 m i varje sida med 5½-4-3½-2½ cm mellanrum totalt 7-9-10-13 ggr = 50-56-60-68 m. När arb mäter 49-48-47-46 cm avm för ärmkulle i varje sida på vartannat v: 3 m 1 gång, 2 m 2-3-3-3 ggr och 1 m 1-1-2-3 ggr. Sedan avm 2 m i varje sida tills arb mäter 56-56-56-57 cm, till sist avm 3 m 1 gång i varje sida.
Maska av de resterande m, arb mäter ca 57-57-57-58 cm.

Montering: Sy axelsömmarna. Sy i ärmarna. Sy ärm- och sidsöm i ett innanför 1 kantm.

Resår: Sticka upp ca 392 - 420 m (dvs ca 18-22 m per 10 cm – det totalt antalet m ska vara delbart med 4) runt hela öppningen på koftan - dvs upp längs höger framst, bak i nacken, ner längs vänster framst och längs nederkanten - på rundst 5 med 2 trådar Alpaca - se till att det stickas upp tillräckligt med m i bågarna fram så att inte resåren kommer strama där.
Sticka 1 v avigt och 1 v räta, sedan stickas det resår med 2 rm/ 2 am. När kanten mäter 3-3-3-4 cm maskas det av löst med rm över rm och am över am. Koftan stängs med en nål eller brosch.

Detta mönster har uppdaterats. .

På denna modellen är det rättelser på Vänster Framst.
Har du köpt katalogen, läs då denna rättelsesida.

Beskrivningen på vår Hemsida innehåller rättelsen och är riktig.

Rättelsen startar här på Vänster framst:
8:e v: Sätt 1 märktråd i 2:a, 5:e, 7:e (= mitten), 9:e och 12:e m. Fortsätt att öka som förut på varje v från rätsidan, dvs det ökas 1 m efter de 2 första märktrådarna och det ökas 1 m före de 2 sista märktrådarna. Samtidigt ökas det nu 1 m på höger och vänster sida om den mittersta m på vartannat v uppöver.

När det är stickat 34-34-36-38 v totalt (kom ihåg Sticktips) ska det vara 97-97-103-109 m på st och arb mäter ca 18-18-19-20 cm från uppläggningskanten mätt i maskriktningen. Det är nu stickat en halvcirkel

Efter att halvcirkeln är stickad och det är 97-97-103-109 m på st, sätts det inte (så som det står i beskrivningen) 31-34-37-38 m på 1 tråd. Det fortsätts i stället i slätst över alla m. Samtidigt AVM LÖST mot nederkant i den ena sidan och för ärmhål i den andra sidan på vartannat v så här:
Stl S: Mot nederkant: 10 m 2 ggr och 46 m 1 gång.
För ärmhål: 3 m 1 gång, 2 m 1 gång och 1 m 2 ggr.
Stl M: Mot nederkant: 7 m 1 gång, 6 m 1 gång, 5 m 1 gång, 4 m 1 gång och 41 m 1 gång.
För ärmhålet: 3 m 1 gång, 2 m 2 ggr och 1 m 2 ggr.
Stl L: Mot nederkant: 7 m 1 gång, 6 m 1 gång, 4 m 2 ggr, 3 m 1 gång och 42 m 1 gång.
För ärmhål: 3 m 1 gång, 2 m 3 ggr och 1 m 2 ggr.
Stl XL/XXL: Mot nederkant: 10 m 1 gång, 8 m 1 gång, 6 m 1 gång, 4 m 1 gång, 3 m 2 ggr, 2 m 2 ggr och 33 m 1 gång.
För ärmhål: 3 m 2 ggr, 2 m 3 ggr och 1 m 4 ggr.
Alla stl: Efter alla avm är det 24-25-26-22 m på st. Fortsätt avm 1 m mot halsringningen på vart 4:e v: 7-7-7-3 ggr = 17-18-19-19 m kvar på axeln. När höjden på ärmhålet mäter 18-20-21-23 cm maskas de resterande m av.

Resten av beskrivningen är riktig.

Uppdaterad online: 26.05.2006

Tina 22.02.2018 - 09:51:

Scusate la mia ignoranza... Ma cosa si intende x ferri appuntiti?? Grazie mille!! 😊😍😍

DROPS Design 22.02.2018 kl. 10:58:

Buongiorno Tina. Abbiamo corretto il testo; sono ferri dritti. Buon lavoro!

Sophia 23.12.2015 - 12:51:

Yes,but say that after 34 row will have 97st. 34*6=204st. or if we don't count purl row and have 17row * 6st=102st. that is where i'm comfused.thank you .

DROPS Design 02.01.2016 kl. 12:56:

Dear Sophia, there are 13 sts as you start row 8, then you inc 6 sts a total of 14 times (14 rows from RS, starting on row 8 to 34) = 84 sts inc + 13 = 97 sts. Happy knitting!

Sophia 22.12.2015 - 11:03:

To the 8th row,left front piece the pattern say: inc 1st before and after 2 marker , and the same time inc 1st before and after the midlle marker every other row. it means i will inc 6st in the same row or 4st in 1row and to the next row only 2st in the midlle marker?

DROPS Design 23.12.2015 kl. 09:03:

Dear Sophia, you ins 6 sts every other row (= every row from RS): 1 st after the first 2 marking threads + 1 st before the last 2 marking threads + 1 st on each side of middle st. Happy knitting!

Beate Bratgjerd 02.12.2014 - 17:58:

I oppskriften står det: (på slutten av første avsnitt) : "Samtidig økes det nå 1 m på høyre og venstre side av den midterste m på hver 2.p oppover." Betyr dette hver 2. pinne som hver pinne det strikkes rett, eller annenhver pinne det strikkes rett?

DROPS Design 03.12.2014 kl. 16:28:

Hei Beate. Du teller hver pind du strikker, saa hver pind der strikkes ret

Jane Barnett 25.03.2014 - 16:22:

Thank you very much for answering my question. Now I have another one. I am knitting this pattern with the two yarns suggested, alpaca and safran. The washing instructions for alpaca are hand wash 30 degrees. For safran the instructions are machine wash 40 degrees. You recommend not to wash cotton any cooler to prevent the colour from running. How should I wash this garment? Thank you

DROPS Design 26.03.2014 kl. 09:15:

Dear Mrs Barnett, follow care instructions for the Alpaca. You can first knit a sample and wash it. Happy knitting!

Jane Barnett 21.03.2014 - 15:51:

I would like to be sure about the number of stitches to cast on for the sleeve and for the back. For the sleeve the number given is 'inclusive of' the edge stitches so for the medium size I would cast on 38. But for the back, the instruction is 'incl 1 seam stitch at each side'. Is this 'include' or 'inclusive of'? Should I cast on 71 for the medium size or 73?

DROPS Design 23.03.2014 kl. 17:31:

Dear Mrs Barnett, edge st for seams are inluded in the number of stated sts for both pieces. For back piece, size M, you will cast on 71 sts. Happy knitting!

Anna Piontkowsky 09.08.2012 - 18:40:

Liebe Strickfreunde, möchte gern wissen in welcher Richtung die Vorderteile gestrickt werden! Bin leider nicht schlau geworden mit dem Tipp! Liebe Grüße

DROPS Design 11.08.2012 kl. 10:50:

Wenn Sie das Detailbild vergrössern (mit der Maus darüberfahren) können Sie die Strickrichtung genau erkennen.

FULCONIS 19.07.2012 - 21:23:

Peux-t-on remplacer la laine Safran par de la laine Lace?Merci pour votre réponse

DROPS Design 20.07.2012 kl. 09:30:

Safran et Lace sont du même groupe mais ont une tension différente et un rapport métrage/poids différent. N'hésitez pas à contacter votre magasin Drops pour une aide personnalisée. Bon tricot !

DROPS Design NL 13.07.2012 - 12:01:

Hoi Eline. Je hebt gelijk dat er iets hier niet klopt. Het is nu vakantietijd bij Design, daarom moet ik wachten totdat ze terug zijn om de juiste beschrijving te krijgen en het patroon aan te passen.

Eline Dekkers 01.07.2012 - 22:03:

In dit patroon is er voor het linker voorpand twee keer opgenomen dat er moet worden afgekant voor de hals, maar het is niet duidelijk welke instructie opgevolgd moet worden.

DROPS Design 26.07.2012 kl. 21:25:

Je had gelijk. We hebben de verkeerde nu weggehaald. Veel breiplezier.

Kommentér oppskrift DROPS 95-33