DROPS / 52 / 23

DROPS 52-23 by DROPS Design

DROPS kofta i Karisma med nordisk mönster.

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: Small (Medium-Large)

Garnåtgång: DROPS Karisma från Garnstudio
550 (600-650) gr f.nr 48, vinröd
300 (300-350) gr f.nr 01, naturvit

DROPS Rundst och Strumpst 2,5 och 3,5.
DROPS Tenn-Knappar: 7 st (Hilje - Knapp nr 605).

Garnet till detta mönstret kostar 391kr. Läs mer.
Stickfasthet: 22 m x 30 v på st 3,5 och mönster = 10 x 10 cm. Kom ihåg att st.nr endast är vägledande!

Mönster: Se diagram (1 diagram = 1 rapport). Mönstret visas från rätan. Hela mönstret slätstickas.

Kant 1: Sticka 4 cm slätst, 1 v avigt (= vikkant - härifrån mäts arb), 4 cm slätst.
Kant 2: Sticka 3 cm slätst, 1 v avigt (= vikkant), 3 cm slätst.

Bålen: Koftan stickas runt på rundst efter kanten och det klipps upp för ärmhål och mitt fram efteråt. Lägg upp 251 (267-279) m (inkl 2 kantm) på rundst 2,5 med vinröd och sticka Kant 1 fram och tillbaka på st med 1 kantm i varje sida mot mitt fram. Byt till rundst 3,5 samtidigt som det ökas 3 m mitt fram - dessa m + kantm = 5 m är till att klippa upp i efteråt och stickas inte in i mönstret = 249 (265-277) m + 5 uppklippsm. Samtidigt stickas M.1 runt på rundst - starta vid pilen på diagrammet - efter de 5 uppklippsm mitt fram. Kontrollera stickfastheten. Efter M.1 stickas M.2 uppöver. När arb mäter 30 (33-35) cm ökas det 5 m i varje sida (dessa m är till att klippa upp i efteråt och stickas inte in i mönstret) = 124 (132-138) m + 5 m = framst, 125 (133-139) m bakst. När arb mäter ca 36 (39-42) cm (avpassa efter mönstret) stickas M.3. (Det återstår nu ca 21 cm av arbetet). När arb mäter 51 (54-57) cm avm de mittersta 24 (26-26) m + 5 m fram till hals. Arb stickas färdigt fram och tillbaka på st. Sedan avm mot halsen på vartannat v: 3 m 1 gång, 2 m 2 ggr, 1 m 1 gång. Samtidigt när arb mäter 55 (58-61) cm avm de mittersta 37 (39-39) m bak till hals och sedan avm 2 m i varje sida på nästa v mot halsen bak. Maska av efter M.3, arb mäter ca 57 (60-63) cm.

Ärm: Lägg upp 52 (54-56) m på strumpst 2,5 med vinröd och sticka Kant 1. Byt till strumpst 3,5 och sticka M.1. Se till att få en rapport mitt uppe på ärmen. Samtidigt efter kanten ökas det 2 m mitt under ärmen 34 (33-34) ggr på växelvis vart 3e och 4e v = 120 (120-124) m. Efter M.1 stickas M.2 uppöver till arb mäter ca 42 (42-42) cm - avpassa efter mönstret. Efter M.2 stickas M.1 upp och ned - (stickas uppifrån och ned). Efter M.1 - arb mäter ca 47 (47-47) cm - stickas 2 cm slätst med avigan ut till sömsmån över klippkanten på bålen, maska av.

Montering: Sy en märktråd ned mitt i de ökade m i varje sida och mitt fram. Sy två maskinsömmar runt märktråden, 1a söm = 1/2 m från tråden, 2a söm = 1/2 m från 1a söm. Klipp upp för ärmhål och mitt fram. Sy axelsömmen. Plocka upp ca 112-130 m längs vänster framst på rundst 2,5 med vinröd och sticka Kant 2, maska av. Upprepa längs höger framst, men efter 1 cm stickas det 7 knapphål jämnt fördelade - 1 knapphål = avm 2 m och öka 2 nya m över de avm på nästa v (Kom ihåg knapphål på viksidan). Vik kanten dubbel mot avigan och sy. Plocka upp ca 110-120 m runt halsen och över kanten på strumpst 2,5 med vinröd och sticka Kant 2, maska av. Sy i ärmarna mot bålen från rätan så här: sy växelvis ett stygn i sista v på ärmen före sömsmånen och ett stygn på bålen efter maskinsömmen. Vänd koftan och sy sömsmånen från ärmen över klippkanten på bålen för hand. Vik alla kanterna dubbla mot avigan och sy. Sy i knapparna.

SOCKOR:

Storlek: 38-41 (41-44)
Sockornas längd: 58 (65) cm.
Fotlängd: 23 (26) cm.

Garnåtgång: DROPS Karisma från Garnstudio
300 (350) gr f.nr 48, vinröd

DROPS Strumpst 3 och 3,5.

Stickfasthet: 22 m x 30 v på st 3,5 och slätst = 10 x 10 cm. Kom ihåg att st.nr endast är vägledande!

Resår: * 2 rm, 2 am *, upprepa från *-*.

Hälavm:
1a v (= rätsidan): Sticka till det återstår 8 (9) m på st, lyft nästa m, 1 rm och drag den lyfta över 1 rm. Vänd arb.
2a v (= avigsidan): Sticka till det återstår 8 (9) m på st, lyft nästa m, 1 am och drag den lyfta över 1 am. Vänd arb.
3e v (= rätsidan): Sticka till det återstår 7 (8) m på st, lyft nästa m, 1 rm och drag den lyfta över 1 rm. Vänd arb.
4e v (= avigsidan): Sticka till det återstår 7 (8) m på st, lyft nästa m, 1 am och drag den lyfta över 1 am. Vänd arb.
5e v (= rätsidan): Sticka till det återstår 6 (7) m på st, lyft nästa m, 1 rm och drag den lyfta över 1 rm. Vänd arb.
6e v (= avigsidan): Sticka till det återstår 6 (7) m på st, lyft nästa m, 1 am och drag den lyfta över 1 am. Vänd arb.
7e v (= rätsidan): Sticka till det återstår 5 (6) m på st, lyft nästa m, 1 rm och drag den lyfta över 1 rm. Vänd arb.
8e v (= avigsidan): Sticka till det återstår 5 (6) m på st, lyft nästa m, 1 am och drag den lyfta över 1 am. Vänd arb.
Fortsätt att sticka till det återstår 1 m mindre innan m lyfts. Fortsätt till det återstår 12 (14) m.

Sockor: Lägg upp 72 (80) m på strumpst 3 med vinröd och sticka 14 (16) cm resår. Byt till strumpst 3,5 och sticka 1 v slätst samtidigt som det ökas 0 (4) m jämnt fördelat på 1a v = 72 (84) m. Sticka sedan 15 (21) m av M.4, M.5, 15 (21) m av M.6, 1 m mitt bak (stickas rät på alla v) till arb mäter 30 (32) cm. Sedan börjar avm för benet. Maska av på varje sida av den mittersta m bak: sticka de 2 m före mittm så här: lyft 1 m , 1 rm, drag den lyfta över och de 2 m efter mittm räta tills - upprepa på vart 5e (4e) v totalt 12 (16) ggr = 48 (52) m. När arb mäter 50 (56) cm sätts de mittersta 24 (26) m fram (= på foten) på en tråd och det stickas vidare i slätst. Sticka 5 (6) cm slätst (häl) över de 24 (26) mittersta m bak, och sedan stickas hälavm (se förkl ovan). Sedan plockas upp 12 (13) m på varje sida av hälen och så sätt alla m fördelade på 4 st = 60 (66) m.
Sätt en märktråd på varje sida av de översta 24 (26) m. Maska av 1 m före märktråden före de 24 (26) m och 1 m efter märktråden efter de 24 (26) m på vartannat v totalt 6 ggr = 48 (54) m. Maska av så här: före märktråden: sticka 2 m räta tills, efter märktråden: lyft 1 m, 1 rm, drag den lyfta m över. Sticka till foten mäter ca 19 (21,5) cm. Sätt en märktråd i varje sida av foten och avm för tå på varje sida av märktrådarna så här: sticka de 2 m före räta tills och de 2 m efter räta tills, upprepa 3 ggr på vartannat v = 36 (42) m. Sedan 7 (9) ggr på varje v = 8 (6) m. Dra en tråd genom de resterande m och fäst ordentligt.

HALSDUK:

Storlek:
Bredden = ca 20 cm,
Längden = ca 160 cm

Garnåtgång: DROPS Karisma från Garnstudio
200 gr f.nr 01, naturvit

DROPS St 3,5.

Stickfasthet: 10 cm på bredden = 25 m på st 3,5 och mönster. Kom ihåg att st.nr endast är vägledande!

Resår: * 1 rm, 1 am *. Upprepa från *-*.

Mönster: 1a v: 1 rm, 1 am, 1 rm, * 3 rm, 1 am *, upprepa från *-*, avsluta med 1 rm, 1 am, 1 rm. 2a v: 1 am, 1 rm, 1 am * 2 rm, 1 am, 1 rm *, upprepa från *-*, avsluta med 1 am, 1 rm, 1 am. Upprepa 1a- 2a v vidare uppöver.

Halsduk: Lägg upp 50 m på st 3,5 med naturvit och sticka 2 v resår. Sticka sedan Mönster till arb mäter ca 160 cm. Avsluta med 2 v resår, maska av.

Diagram

= vinröd, rm
= vinröd, am
= naturvit, rm

Laine Tuulikki 26.11.2017 - 20:53:

Hei! Kun aloin neulomaan villatakkia niin M1 meni ihan oikein mutta M2 eturenat eivät tule samanlaiset väliin laitoin 5oikeaa aukileikkaus silmät olen laskenut muutenkin silmät moneen kertaan tosin jos silmiä on 249 niin eihän se voi mennä tasan mallikerran kanssa kun mallikerta on 24 silmää . Mitähän teen väärin.

Katariina Koski 08.04.2017 - 18:57:

Why you don't have those M1 And M2 in the paper. Its very hard to understad what you mean

DROPS Design 12.04.2017 kl. 13:07:

Dear Mrs Koski, you will find diagram M.1 and M.2 at the very bottom of the last diagram at the bottom of the page - see on the right side of diagram sections called M.1 and M.2. Happy knitting!

Estrid 10.07.2013 - 15:14:

Hvis du, som jeg, bedst kan lide at mønsteret på ærmerne er symetrik ved udtagningerne, så start med en maske mere eller mindre.

Kommentér oppskrift DROPS 52-23