DROPS / 52 / 12

DROPS 52-12 by DROPS Design

DROPS trøje i Camelia med nordisk "brokade-mønster"

Tags: blomst, jakker, nordisk,

300 (350-350) gr f.nr 31, koral
250 (250-300) gr f.nr 16, vinrød
50 ( 50- 50) gr f.nr 36, sennep

Pinde: DROPS Rundp 2,5. Rundp og Ærmep 3 og 3,5.
DROPS Tin-Knapper: 7 stk (Aase, knap nr 602).

Strikkefasthed: 23 m x 30 p på p 3,5 og mønster = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende!

Mønster: Se diagram (1 diagram = 1 rapport). Mønsteret ses fra retten. hele mønsteret glatstrikkes.

Kant: Strik 3 cm glatstrik, næste p således; * 2 r sm, slå om *, gentag fra *-* (=foldekant), 3 cm glatstrik.

Ryg og forstykke: Trøjen strikkes rundt på rundp efter foldekanten og klippes op midt foran og til ærmegab bagefter. kanten strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 259 (279-299) m (inkl 2 kantm) op på rundp 3 med vinrød og strik 3 cm glatstrik, næste p således; * 2 r sm, slå om *, gentag fra *-* (=foldekant - herfra måles arb). Skift til rundp 3,5 og strik M.1 samtidig med at der slåes 3 m op midt foran - disse m + kantm = 5 m er til at klippe op i bagefter og strikkes ikke ind i mønsteret). Husk på strikkefastheden. Efter M.1 strikkes M.2 opover til færdig mål. Start ved pilen på diagrammet efter de 5 opklipsm midt foran. Samtidig når arb måler 31 (32-32) cm strikkes næste p således: 5 opklipsm, 64 (69-74) m forstk, slå 4 m op (= opklipsm som ikke strikkes ind i mønsteret), 129 (139-149) m ryg, slå 4 m op (= opklipsm som ikke strikkes ind i mønsteret), 64 (69-74) m forstk. Når arb måler 48 (49-50) cm lukkes de midterste 14 (16-16) m + de 5 opklipsm af foran til hals og der strikkes færdig frem og tilbage på p. Derefter lukkes der af mod halsen på hver 2. p: 3 m 2 gange, 2 m 2 gange, 1 m 2 gange. Samtidig når arb måler 53 (54-55) cm lukkes de midterste 35 (37-37) m af bagpå til hals. Derefter lukkes 2 m af i hver side på næste p af mod halsen bag. Luk af når arb måler ca 55 (56-57) cm.

Ærme: Slå 52 (52-52) m op på ærmep 3 med vinrød og strik 3 cm glatstrik, næste p således; * 2 r sm, slå om *, gentag fra *-* (=foldekant - herfra måles arb). Skift til ærmep 3,5 og strik M.1 og derefter M.2 opover til færdig mål - sørg for at få en rapport midt oppe på ærmet. Samtidig når arb måler 6 cm tages der ud midt under ærmet: 2 m 29 (29-32) gange på S+M: Skiftevis hver 3. og 4. Omg, L: Hver 3. omg = 110 (110-116) m. Når arb måler 44 (43-42) cm sættes 4 m midt under ærmet på en tråd og der strikkes videre frem og tilbage på p. Videre sættes der m på en tråd til ærmekuppel på hver 2. p: 9 (9-9) m 3 gange. Arb måler ca 47 (46-45) cm. sæt alle m tilbage på ærmep og strik rundt over alle m således: 2 cm glatstrik med vrangen ud til tillæg over klippekanten på blusen, luk af.

Montering: Sy en mærketråd i midt i de udtagne m i hver side og midt foran. Sy to maskinsømme rundt mærketråden, 1.søm = 1/2 m fra tråden, 2.søm = 1/2 m fra 1.søm. Klip op midt foran og til ærmegab. Sy skuldersømmen. Saml ca 110-120 m op langs venstre forstk på p 2,5 med vinrød og strik kant, luk af. Fold kanten dobbelt over klippekanten på blusen og sy. Gentag langs højre forstk, men efter 1 cm strikkes der 7 knaphuller jævnt fordelt på p - 1 knaphul = luk 2 m og slå 2 nye m op over de aflukkede på næste p (husk knaphul på foldesiden). Saml ca 121 m (delbart med 4+1) op rundt i halsen på p 3 med vinrød og strik M.3 ovenfra og ned, fortsætt med vinrød og strik næste p således; * 2 r sm, slå om *, gentag fra *-* (=foldekant), 3 cm glatstrik, luk af. Sy ærmerne i blusen fra retten således: Sy skiftevis et sting i sidste retstrikkede omg på ærmet før tillægget og et sting på blusen efter maskinsømmen. Vend trøjen med vrangen ud og sy tillægget fra ærmet over klippekanten på blusen i hånden. Fold alle kanterne mod vrangen og sy. Sy knapper i.

= koral

= koral

Mariëtte Folgers 10.11.2015 - 17:32:

Het telpatroon staat er niet bij, kunt u mij aangeven waar het staat of hoe ik dit kan openen? Hartelijke groeten, Mariëtte

DROPS Design 11.11.2015 kl. 10:34:

Hoi Mariëtte. Kijk nu - het patroon is toegevoegd.

Kommentere opskrift DROPS 52-12