DROPS / 52 / 13

DROPS 52-13 by DROPS Design

DROPS nordisk Pige-trøje i Camelia med "nederdel".

Størrelse: 3/4-5/6-7/8 (9/10-11/12-13/14) år.
cm: 98/104-110/116-122/128 (134/140-146/152-158)

Materialer: DROPS Camelia fra Garnstudio
200-250-250 (300-300-350) gr f.nr 31, koral
150-150-150 (200-200-250) gr f.nr 16, vinrød
50- 50- 50 ( 50- 50- 50) gr f.nr 36, sennep

Pinde: DROPS Rundp og Ærmep 2,5 og 3,5.
DROPS Tin-Knapper: 5-6-6 (6-6-7) stk (Troldknap, knap nr 606).

Strikkefasthed: 23 m x 30 p på p 3,5 og mønster = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende!

Mønster: Se diagram (1 diagram = 1 rapport). Mønsteret ses fra retten. hele mønsteret glatstrikkes.

Kant: Strik 3 cm glatstrik, næste p således; * 2 r sm, slå om *, gentag fra *-* (=foldekant), 3 cm glatstrik.

Ryg og forstykke: Trøjen strikkes rundt på rundp efter foldekanten og klippes op midt foran og til ærmegab bagefter. kanten strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 237-255-273 (291-327-345) m (inkl 2 kantm) op på rundp 2,5 med koral og strik 3 cm glatstrik, næste p således; * 2 r sm, slå om *, gentag fra *-* (= foldekant - herfra måles arb). Skift til rundp 3,5 og strik M.1 samtidig med at der slåes 3 m op midt foran - disse m + kantm = 5 m er til at klippe op i bagefter og strikkes ikke ind i mønsteret). Start M.1 ved pilen på diagrammet efter de 5 opklipsm midt foran. Husk på strikkefastheden. Efter M.1 strikkes M.2, derefter M.3 - start ved pilen efter de 5 opklipsm midt foran. Efter M.3 strikkes M.4 opover til arb måler ca 19-20-21 (21-22-23) cm - afpasses efter mønsteret. Skift til rundp 2,5 og strik M.5 med koral. Skift tilbage til rundp 3,5 og strik M.4 opover samtidig med at der lukkes 2 m over hver snoning på 1. Omg = 157-169-181 (193-217-229) m + 5 opklipsm. Når arb måler 37-40-44 (45-46-49) cm strikkes næste p således: 5 opklipsm, 39-42-45 (48-54-57) m forstk, slå 4 m op (= opklipsm som ikke strikkes ind i mønsteret), 79-85-91 (97-109-115) m ryg, slå 4 m op (= opklipsm som ikke strikkes ind i mønsteret), 39-42-45 (48-54-57) m forstk. Når arb måler 38-42-47 (49-52-55) cm strikkes M.6 opover til færdig mål (der er ca 14 cm tilbage af arb). Når arb måler 48-52-56 (58-61-64) cm lukkes 22-22-24 (24-26-26) m + de 5 opklipsm af midt foran til hals. Fortsæt at strikke frem og tilbage på p. Videre lukkes der af mod halsen på hver 2. p: 3 m 1 gang, 2 m 1 gang, 1 m 2 gange. Samtidig når arb måler 50-54-59 (61-64-67) cm lukkes de midterste 35-35-37 (37-39-39) m af bagpå til hals. Derefter lukkes 1 m af i hver side på næste p mod halsen bag. Luk af efter M.6. Arb måler ca 52-56-61 (63-66-69) cm.

Ærme: Slå 40-44-48 (48-52-52) m op på ærmep 2,5 med koral og strik 3 cm glatstrik, næste p således; * 2 r sm, slå om *, gentag fra *-* (=foldekant - herfra måles arb). Skift til ærmep 3,5 og strik M.7. Samtidig når arb måler 3 cm tages der ud midt under ærmet: 2 m 15-15-15 (18-20-20) gange på 3/4 år: Hver 4. omg, 5/6+9/10+11/12 år: Hver 5.omg, 7/8+13/14 år: Vekselsvis hver 5.og 6.omg = 70-74-78 (84-92-92) m. Efter M.7 strikkes M.4 opover til arb måler ca 17-21-25 (28-30-33) cm - afpasses efter mønsteret (der er ca 9 cm tibage af arb). Efter M.4 strikkes M.8. Arb måler ca 26-30-34 (37-39-42) cm. Strik derefter 2 cm glatstrik med vrangen ud til tillæg over klippekanten på blusen, luk af.

Montering: Sy en mærketråd i midt i de udtagne m i hver side og midt foran. Sy to maskinsømme rundt mærketråden, 1.søm = 1/2 m fra tråden, 2.søm = 1/2 m fra 1.søm. Klip op midt foran og til ærmegab. Sy skuldersømmen. Saml ca 95-105 m op langs venstre forstk på p 2,5 med koral og strik kant, luk af. Fold kanten dobbelt over klippekanten på blusen og sy. Gentag langs højre forstk, men efter 1 cm strikkes det 5-6-6 (6-6-7) knaphuller jævnt fordelt på p - 1 knaphul = luk 2 m og slå op 2 nye m over de aflukkede m på næste p (husk knaphul på foldesiden). Saml ca 90-110 m op rundt i halsen på ærmep 2,5 med koral og strik kant således: 2 cm glatstrik, skift til vinrød og strik 1 p glatstrik, næste p således; * 2 r sm, slå om *, gentag fra *-* (=foldekant), skift tilbage til koral og strik 2 cm glatstrik, luk af. Sy ærmerne til blusen fra retten således: Sy skiftevis et sting i sidste retstrikkede omg på ærmet før tillægget og et sting på blusen efter maskinsømmen. Vend trøjen med vrangen ud og sy tillægget fra ærmet over klippekanten på blusen i hånden. Fold alle kanterne mod vrangen og sy. Sy knapper i.

= koral, ret
= koral, vrang
= vinrød
= sennep
= sæt 2 m på hj.p foran arb, 2 r, 2 r fra hj.p.

Diagram

= koral, ret
= koral, vrang
= vinrød
= sennep
= sæt 2m på hj.p foran arb, 2r, 2r fra hj.p

Kommentarer (2)

Linda 28.12.2013 - 15:07:

Look up Steek in Wikipedia!

Inga McKendry 28.12.2013 - 13:46:

What does ' cut steeks for armholes and at the center front.' I have noticed you use the word 'steeks' in other pattern. This word isn't in the English language. I looked at the Norwegian version to see if I could figure it out. In this case I think you mean extra edge stitches that are knitted and then form the seam after the garment is cut. First, I'd like to know what Norwegian word you are translating by 'steeks'. That would help me figure out what you are saying.

DROPS Design 30.12.2013 kl. 15:23:

Dear Mrs McKendry, the video will help you to figure out how to work steek sts (extra sts cast on and then cut so that you continue working in the round). Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 52-13