DROPS / 93 / 22

DROPS 93-22 by DROPS Design

Heklet DROPS caps i ”Eskimo” og skjerf i ”Puddel”.

Stikkord: luer, poselue, sett, skjerf,

DROPS design: Modell nr EE-073
--------------------------------------------------------

Caps:
Størrelse: one-size
Materialer: DROPS Eskimo fra Garnstudio
150 gr f.nr 14, koksgrå
DROPS Heklenål nr 8.

DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 22.00 kr /50g
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 27.00 kr /50g
Heklefasthet: Husk nålnr er kun veiledende 8 halvst på nål 8 med
Eskimo = ca 10 cm i bredden.

Hekleinfo: Første halvst på hver omg erstattes med 2 lm. Hver omg avsluttes med 1 kjm i 2.lm på beg av omg.

Felling av heklemasker: Sammenhekling av 2 m til 1 m: Hekle 1 halvst, men vent med siste gjennomtrekning (= 3 m på nålen), hekle deretter neste halvst men når siste gjennomtrekning gjøres trekkes tråden gjennom alle m på nålen - det er nå felt 1 m.

Caps: Hekle 4 lm på nål 8 med Eskimo og sett dem til en ring med 1 kjm.
1.omg: Hekle 8 halvst om ringen. Les Hekleinfo!
2.omg: Hekle 2 halvst i hver m - men videre stikkes nålen bare gjennom den bakerste del av m - derav kommer strukturen = 16 halvst.
3.omg: * 1 halvst i første m, 2 halvst i neste m *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 halvst.
4.omg: * 1 halvst i hver av de 2 første m, 2 halvst i neste m *, gjenta fra *-* = 32 halvst
5.omg: * 1 halvst i hver av de 3 første m, 2 halvst i neste m *, gjenta fra *-* = 40 halvst
6.omg: * 1 halvst i hver av de 4 første m, 2 halvst i neste m *, gjenta fra *-* = 48 halvst
7.omg: * 1 halvst i hver av de 5 første m, 2 halvst i neste m *, gjenta fra *-* = 56 halvst
8.omg: * 1 halvst i hver av de 6 første m, 2 halvst i neste m *, gjenta fra *-* = 64 halvst
9.-12.omg: 1 halvst i hver m = 64 halvst.
13.omg: * hekle 6 halvst, deretter hekles den 7. og 8. halvst sammen (se forkl under felling av heklem) *, gjenta fra *-* = 56 halvst.
14.omg: * hekle 5 halvst, deretter hekles den 6. og 7. halvst sammen *, gjenta fra *-* = 48 halvst.
15.omg: * hekle 4 halvst, deretter hekles den 5. og 6. halvst sammen *, gjenta fra *-* = 40 halvst.
16.-18.omg: 1 fm i hver m = 40 fm.

Skygge: Videre hekles Skygge med dobbel tråd over de midterste 18 m foran slik:
1.rad: Hekle 1 halvst i hver m = 18 halvst.
2.- 4. rad: Snu arb, hekle 2 lm, hekle de 2 neste m sammen (se forkl under felling av heklem), hekle raden ut men de 2 siste m hekles sammen = 12 halvst.
5.rad: Hekle 1 rad med fm rundt åpningen på capsen og skyggen (hekle 1 fm i hver m).

Pynte-striper: Sett 1 merketråd i hver side
på capsen i den 16.omg. Hekle 1 kjm i en m ved den ene merketråden, gjør m ca 1-1,5 cm lang, hekle 1 kjm i 15.omg, gjør m ca 1-1,5 cm lang, hekle 1 kjm i 14.omg - fortsett slik over toppen på capsen og ned til den andre merketråden. Fordel 2 slike striper til over capsen. Klipp og fest trådene.

Skjerf: Se oppskrift under modell nr 47-93.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 03.03.2006
Heklet Caps: Felling av heklemasker: I parentesen skal det stå (= 3 m på nålen. Anbefalt heklenål = 8
Oppdatert online: 21.01.2010
Skygge: V.....
2.- 4. rad: Snu arb, hekle 2 lm, hekle de 2 neste m sammen (se forkl under felling av heklem), hekle raden ut men de 2 siste m hekles sammen = 12 halvst......

Natalie 27.08.2018 - 14:24:

Ich möchte diese Mütze stricken !! und nachher filzen\r\nGibt es dazu eine Strickanleitung ??

Alexa 05.10.2016 - 22:59:

Thank you very much for the lovely free pattern!! I am very keen to crochet it only I would like to use 2 strands of Merino extra fine or Big Merino. Which do you think would be best used for an 8mm crochet? Thank you again for the pattern! Sincerely, Alexandra C

DROPS Design 06.10.2016 kl. 09:14:

Dear Alexandra, as an alternative to Eskimo (yarn group E) you should use 2 strands yarn group C, ie Big Merino - read more about alternatives here. Happy crocheting!

Annelies 24.10.2015 - 19:33:

Is er op uw website ook een lijst met afkortingen? Ik ben een beginnend haker en ik snap niets van al die afkortingen.... Mooie website trouwens.

Nats 30.01.2015 - 12:23:

Hello, I love this pattern! I'm a novice and was hoping somebody might be able to tell me what adjustments I would have to make to crochet the same hat but for a 6 year old? Please reply! much appreciated thank you :)

DROPS Design 30.01.2015 kl. 14:12:

Dear Nats, you are welcome to request help from your DROPS store or a crochet forum - or click here for all our hat patterns for kids. Happy crocheting!

Czirjek 20.12.2014 - 19:46:

Bonjour, En crochetant très lache et avec un crochet 10 (au lieu de 8), impossible d'arriver aux 10cm requis au 2eme tour (avec 8 demi-brides). A peine 6cm.. Faut-il donc crocheter en brides normales, voire en double-brides? Merci

DROPS Design 22.12.2014 kl. 15:48:

Bonjour Mme Czirjek, l'échantillon indiqué ici est en largeur, on doit avoir 8 demi-brides = 10 cm de large. Crochetez une chaînette d'une dizaine de ml et crochetez quelques rangs en allers et retours, en demi-brides, puis vérifiez bien votre nombre de mailles en largeur. Pour la hauteur, ajustez en essayant la casquette et ajoutez/retirez des tours si nécessaire. Bon crochet!

Pauline Sherrer 28.10.2014 - 18:29:

Decoration stripes: Insert a marking thread either side of the cap in row 16. Crochet 1 sl st in a st near the marking thread, make the sl st 1–1.5 cm long, crochet another sl st in row 15, make the sl st 1–1.5 cm long, crochet a sl st in row 14 - and so on . Continue to the other marking thread. Make 2 more stripes. Do not understand these instructions. Where is the first marking thread? The other marking thread? and so forth? Two more stripes?

DROPS Design 29.10.2014 kl. 09:33:

Dear Mrs Sherrer, you insert 2 marking threads either side of the cap and crochet 1 stripe from row 16 to top of hat on both markers. Make then 2 more stripes evenly placed between thise both stripes to get a total of 6 stripes (3 accross hat). Happy crocheting!

Rebecca Washington 22.10.2014 - 04:59:

I love this hat and crocheted it about two years ago. This year, I would like to make it to fit my head which is about 23" in diameter. What is the easiest way to enlarge this hat pattern?

DROPS Design 22.10.2014 kl. 10:06:

Dear Mrs Washington, you can adjust by decreasing less sts - try it on regularly to check width - remember to make it a bit tighter than your head so that the hat can fit your head without slipping. Happy crocheting!

Elfi 07.02.2014 - 20:10:

I followed the instructions exactly, but the bottom part of the hat looks different from the picture. In the picture it looks like it was also crotched with double strands and not hdc. Or am I missing something? Thanks in advance

DROPS Design 08.02.2014 kl. 10:01:

Dear Elfi, the whole hat is worked while crocheting only back loop on all rounds, until the end (the 3 sc rows included); Brim is then worked with double strands. Happy crocheting!

Marilynn Teague 06.01.2014 - 02:34:

I need a list of crochet terms. I am not finding where to print them. Thank you, Marilynn

DROPS Design 06.01.2014 kl. 09:47:

Dear Mrs Teague, you will find here all used crocheted terms in UK-Englis and US-English as well as other languages if required. Happy crocheting!

Petra 04.01.2014 - 15:40:

Hoi ik snap niet hoe ik die streep er in krijg die rondje lukt wel maar die streep die er door loopt die niet hoe krijg ik dat er in groetjes petra

DROPS Design 06.01.2014 kl. 12:43:

Hoi Petra. De strepen haak je als de pet klaar is. Lees onder "strepen" aan het eind van het patroon.

Kommentér oppskrift DROPS 93-22