White Trail by DROPS Design

Stickad tröja i DROPS Belle. Arbetet stickas nedifrån och upp med v-hals och hålmönster. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell vs-085
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

DROPS BELLE från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
450-500-550-600-650-700 g färg 01, vit

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKOR NR 4: Längd 40 cm och 80 cm.
DROPS RUNDSTICKOR NR 3: Längd 40 cm och 80 cm.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 4.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 3.
DROPS FLÄTSTICKA – till flätan.
Tekniken MAGIC LOOP kan användas – då behövs endast rundsticka 80 cm i varje sticknummer.

STICKFASTHET:
21 maskor på bredden och 28 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.
OBS: Kom ihåg att sticknumren endast är rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

-------------------------------------------------------

Magic loop – Se tekniken här

-------------------------------------------------------

53% Bomull, 33% Viskos, 14% Lin
från 22.95 kr /50g
DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 22.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 206.55kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 till A.4. Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

MINSKNINGSTIPS (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man maskantalet på varvet (t.ex 106 maskor) och delar med det antal minskningar som ska göras (t.ex 18) = 5,8.
I detta exempel minskas det genom att sticka ca var 5:e och var 6:e maska räta tillsammans.

ÖKNINGSTIPS (gäller under ärmarna):
Sticka tills det återstår 2 maskor före A.1, gör 1 omslag om stickan, sticka 2 rätmaskor, A.1, 2 rätmaskor, gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). På nästa varv stickas omslagen vridet räta, så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Bakstycket och framstycket stickas först fram och tillbaka på rundsticka för sig till sprundet är färdigt. Sedan stickas fram- och bakstycket runt på rundsticka upp till ärmhålen. Sedan stickas framstycket och bakstycket fram och tillbaka var för sig. Ärmarna stickas runt på strumpstickor/rundsticka, upp till ärmkullen, sedan stickas resten av ärmen fram och tillbaka. Till slut stickas det en kant i-cord bak i nacken.

BAKSTYCKE:
Lägg upp 112-124-136-148-164-180 maskor på rundsticka 3 med DROPS Belle. Sticka 1 varv avigt från avigsidan. Sedan stickas det resår så här: Sticka 3 maskor RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan, sticka resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) tills det återstår 5 maskor på varvet, sticka 2 rätmaskor, sticka 3 maskor rätstickning. Fortsätt resåren fram och tillbaka så till arbetet mäter 3 cm. Nästa varv från rätsidan stickas så här:
Sticka 3 maskor rätstickning, sticka rätmaskor över de nästa 106-118-130-142-158-174 maskorna och minska samtidigt 18-24-26-28-32-36 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGSTIPS, sticka 3 maskor rätstickning = 94-100-110-120-132-144 maskor.
Byt till rundsticka 4. Sticka 1 varv avigt med 3 maskor rätstickning i varje sida.
Nu stickas det slätstickning med 3 maskor rätstickning i varje sida till arbetet mäter 8 cm – anpassa så att nästa varv stickas från rätsidan. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Klipp av tråden. Lägg arbetet åt sidan.

FRAMSTYCKE:
Sticka på samma sätt som bakstycket, men klipp inte av tråden.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Nu sätts framstycket och bakstycket in på samma rundsticka = 188-200-220-240-264-288 maskor. Sticka slätstickning runt och fortsätt med RÄTSTICKNING över rätstickning – läs förklaring ovan (= 6 maskor rätstickning i varje sida). När det har stickats 4 varv rätstickning över de 6 maskorna, stickas det mönster så här:
Sticka 1 rätmaska. Sätt en markör här (efter denna maskan). Detta är sedan början av varvet.
Sticka rätmaskor över de första 92-98-108-118-130-142 maskorna, A.1 över de nästa 2 maskorna (= över de mittersta 2 maskorna av de 6 maskorna i rätstickning), sticka rätmaskor över de nästa 92-98-108-118-130-142 maskorna, sticka A.1 över de sista 2 maskorna (= över de mittersta 2 maskorna av de 6 maskorna i rätstickning).
Fortsätt runt så till arbetet mäter 29-30-31-32-33-34 cm från uppläggningskanten.
Nu maskas det av maskor till ärmhål i varje sida så här: Börja 2-2-5-7-11-15 maskor före början av varvet, maska av de nästa 2-2-8-12-20-28 maskorna till ärmhål, sticka tills det återstår 0-0-3-5-9-13 maskor före nästa A.1, maska av de nästa 2-2-8-12-20-28 maskorna till ärmhål, sticka varvet ut = 92-98-102-108-112-116 maskor både till framstycke och bakstycke.

FRAMSTYCKE:
= 92-98-102-108-112-116 maskor. Sticka fram och tillbaka med slätstickning och 1 kantmaska rätstickning i varje sida.
När arbetet mäter 32-33-34-35-36-37 cm (ca 3 cm från där det maskades av maskor till ärmhål i varje sida), stickas första varvet i A.2 över de mittersta 10 maskorna på varvet. Sticka nästa varv från avigsidan så här: 1 kantmaska i rätstickning, avigmaskor över de nästa 45-48-50-53-55-57 maskorna innan de sätts på en tråd (= 46-49-51-54-56-58 maskor till höger framstycke/axel), sticka avigmaskor över de nästa 45-48-50-53-55-57 maskorna, 1 kantmaska i rätstickning (= 46-49-51-54-56-58 maskor till vänster framstycke/axel).

VÄNSTER FRAMSTYCKE/AXEL:
Sticka mönster så här: 1 kantmaska rätstickning, slätstickning tills det återstår 13 maskor, sticka 2 maskor räta tillsammans (= 1 maska minskad till v-hals), sticka A.3 över de sista 11 maskorna. Sticka 1 varv tillbaka från avigsidan med A.3 mot v-halsen, 1 kantmaska i rätstickning mot ärmhålet och slätstickning över de resterande maskorna.
Fortsätt mönstret så och minska till v-hals på vartannat varv 10-10-11-11-12-12 gånger och på vart 4:e varv 7 gånger = 29-32-33-36-37-39 maskor till axel.
Sticka vidare tills arbetet mäter 47-49-51-53-55-57 cm.
Nu stickas det vändningar över axeln (mönstret fortsätter som förut över de 11 maskorna mot halsen) så här:
VARV 1 (rätsidan): Sticka över alla maskor.
VARV 2 (avigsidan): Vänd, sticka tills det återstår 6-6-7-7-8-8 maskor på varvet.
VARV 3: Vänd, strama tråden och sticka varvet ut.
VARV 4: Sticka tills det återstår 3-3-3-4-4-4 maskor mer än föregående gång.
VARV 5: Vänd, strama tråden och sticka varvet ut.
VARV 6: Sticka tills det återstår 3-3-3-4-4-4 maskor mer än föregående gång.
VARV 7: Vänd, strama tråden och sticka varvet ut.
VARV 8: Sticka tills det återstår 3-3-3-4-4-4 maskor mer än föregående gång.
VARV 9: Vänd, strama tråden och sticka varvet ut.
VARV 10: Sticka de första 3 maskorna innan de sätts på en tråd (maskorna ska senare monteras till halskanten på bakstycket), maska av de resterande maskorna på axeln.

HÖGER FRAMSTYCKE/AXEL:
Sticka mönster från rätsidan så här: A.4 över de första 11 maskorna, lyft 1 maska av stickan som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 1 maska minskad till v-hals), sticka rätmaskor tills det återstår 1 maska, 1 kantmaska i rätstickning.
Sticka 1 varv tillbaka från avigsidan med A.4 mot v-halsen, slätstickning och 1 kantmaska i rätstickning mot ärmhålet.
Fortsätt mönstret så och minska till v-hals på vartannat varv 10-10-11-11-12-12 gånger och på vart 4:e varv 7 gånger = 29-32-33-36-37-39 maskor till axel. Sticka vidare tills arbetetet mäter 47-49-51-53-55-57 cm.
Nu stickas det vändningar över axeln (mönstret fortsätter som förut över de 11 maskorna mot halsen) så här:
VARV 1 (rätsidan): Sticka tills det återstår 6-6-7-7-8-8 maskor på varvet.
VARV 2: Vänd, strama tråden och sticka varvet ut.
VARV 3: Sticka tills det återstår 3-3-3-4-4-4 maskor mer än föregående gång.
VARV 4: Vänd, strama tråden och sticka varvet ut.
VARV 5: Sticka tills det återstår 3-3-3-4-4-4 maskor mer än föregående gång.
VARV 6: Vänd, strama tråden och sticka varvet ut.
VARV 7: Sticka tills det återstår 3-3-3-4-4-4 maskor mer än föregående gång.
VARV 8: Vänd, strama tråden och sticka tillbaka.
VARV 9: Sticka de första 3 maskorna innan de sätts på en tråd, maska av de resterande maskorna med rätmaskor.

BAKSTYCKE:
= 92-98-102-108-112-116 maskor. Sticka fram och tillbaka med slätstickning och 1 kantmaska rätstickning i varje sida. När arbetet mäter 46-48-50-52-54-56 cm, sätts de mittersta 38-38-40-40-42-42 maskorna på en tråd till hals, och varje axel stickas färdig för sig.
Sedan på nästa varv från halsen maskas det av 1 maska = 26-29-30-33-34-36 maskor till axel. Fortsätt fram och tillbaka med slätstickning och 1 kantmaska rätstickning mot ärmhålet, samtidigt stickas det vändningar på axlarna så här:
Höger axel:
VARV 1 (rätsidan): Sticka över alla maskor.
VARV 2 (avigsidan): Vänd, sticka tills det återstår 6-6-7-7-8-8 maskor på varvet.
VARV 3: Vänd, strama tråden och sticka varvet ut.
VARV 4: Sticka tills det återstår 3-3-3-4-4-4 maskor mer än föregående gång.
VARV 5: Vänd, strama tråden och sticka varvet ut.
VARV 6: Sticka tills det återstår 3-3-3-4-4-4 maskor mer än föregående gång.
VARV 7: Vänd, strama tråden och sticka varvet ut.
VARV 8: Sticka tills det återstår 3-3-3-4-4-4 maskor mer än föregående gång.
VARV 9: Vänd, strama tråden och sticka tillbaka.
När vändningarna är färdiga maskas alla maskorna av med avigmaskor från avigsidan.
Tröjan mäter ca 50-52-54-56-58-60 cm från axeln och ner.

Vänster axel:
VARV 1 (rätsidan): Sticka tills det återstår 6-6-7-7-8-8 maskor på varvet.
VARV 2: Vänd, strama tråden och sticka varvet ut.
VARV 3: Sticka tills det återstår 3-3-3-4-4-4 maskor mer än föregående gång.
VARV 4: Vänd, strama tråden och sticka varvet ut.
VARV 5: Sticka tills det återstår 3-3-3-4-4-4 maskor mer än föregående gång.
VARV 6: Vänd, strama tråden och sticka varvet ut.
VARV 7: Sticka tills det återstår 3-3-3-4-4-4 maskor mer än föregående gång.
VARV 8: Vänd, strama tråden och sticka tillbaka.
När vändningarna är färdiga maskas alla maskorna av med rätmaskor från rätsidan.
Tröjan mäter ca 50-52-54-56-58-60 cm från axeln och ner.

ÄRMAR:
Lägg upp 64-68-72-72-76-76 maskor på strumpstickor 3 med Belle. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) runt i 3 cm. Sticka 1 varv rätt där det minskas 12-14-16-14-16-14 maskor jämnt fördelat – kom ihåg MINSKNINGSTIPS = 52-54-56-58-60-62 maskor.
Byt till strumpstickor 4. Sticka mönster så här: A.1 över de första 2 maskorna, rätmaskor över de resterande maskorna på varvet. När ärmen mäter 8-8-8-8-6-7 cm, ökas det 1 maska på varje sida av A.1 – läs ÖKNINGSTIPS. Öka så med ca 3½-3-3-2½-2½-2 cm mellanrum totalt 12-13-14-15-16-17 gånger = 76-80-84-88-92-96 maskor. När ärmen mäter 51-50-49-48-46-44 cm, stickas ärmkullen fram och tillbaka på rundsticka till färdigt mått. Sticka slätstickning från mitt i A.1 till ärmen mäter ca 52-51-51-51-51-51 cm. Maska av.
Sticka den andra ärmen på samma sätt.

MONTERING:
Sy axelsömmarna innanför avmaskningskanten – börja ytterst på axeln och sy maskorna en och en inåt mot halsen tills det återstår 3 maskor på framstycket (det är 3 maskor mer på framstycket än på bakstycket)
Sy ärmkullen till ärmhålet. Sedan sys sprundet överst på ärmen till botten av ärmhålet – se skiss.

HALSKANT BAK:
Börja från rätsidan vid den ena axelsömmen och sticka upp ca 42 till 46 maskor (inklusive maskorna från tråden) upp till nästa axelsöm på bakstycket. Klipp av tråden, det ska nu stickas en i-cord i dessa maskorna, så här:
Sätt de 3 maskorna från tråden på kanten på höger framstycke på sticka 3. Sticka i-cord från rätsidan så här:
Sticka 2 rätmaskor, sticka nästa maska vridet rät tillsammans med den första/nästa maska som stickades upp på bakstycket. Skjut tillbaka de 3 maskorna från höger sticka på vänster sticka (i den ordningsföljd de har). Fortsätt så längs hela halskanten på bakstycket till det inte finns fler maskor att sticka i. Maska av de resterande maskorna. Sy de sista 3 maskorna tillsammans med de 3 maskorna på tråden på vänstra framstycket. Klipp av trådarna och fäst dem.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 17.06.2022
FRAM- & BAKSTYCKE:.. Börja 2-2-5-7-11-15 maskor före början av varvet, maska av de nästa 2-2-8-12-20-28 maskorna till ärmhål,..

symbols = mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget som det visas i diagrammet - det ska bli hål
symbols = 2 maskor räta tillsammans
symbols = lyft 1 maska av stickan som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades
symbols = sätt 5 maskor på flätstickan framför arbetet, sticka 5 rätmaskor, sticka 5 rätmaskor från flätstickan
symbols = Ärmkullen sys mot ärmhålet så här: Sy a till A och b till B

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 230-6) för mått och uträkningar.

Alla våra mönster har instruktionsvideor som kan vara till hjälp.

country flag Claudia wrote:

Hola mi pregunta es en referencia a las vueltas cortas, al terminar de hacer las vueltas cortas se tienen mas vueltas en la parte hacia el centro de la labor, que en la parte que esta en los hombros?

22.06.2022 - 17:36

DROPS Design answered:

Hola Claudia, sí, vas a tener más vueltas hacia el escote que en los hombros.

22.06.2022 kl. 19:23

country flag Claudia wrote:

Muss beim Armausschnitt nicht 2-2-5-7-11-15 M vor dem Rundenbeginn mit dem Abketten begonnen werden? Sonst wird nicht direkt über A1 abgekettet, sondern 2 M verschoben, denn A1 befindet sich am Ende der Runde, nicht am Rundenbeginn.

07.06.2022 - 14:22

DROPS Design answered:

Liebe Claudia, Sie sind ja recht, danke für den Hinweis, eine Korrektur erfolgt. Viel Spaß beim stricken!

17.06.2022 kl. 11:05

country flag Mila Georgieva wrote:

Lieber Drops Team,\r\nDer Pulli gefällt mir wirklich sehr, seit Langem wollte ich etwas so Einfaches und Elegantes stricken. Allerdings, ich bin nicht sicher in diesem Satz: \"Rückenteil und Vorderteil werden bis zum Ende einzeln in Hin- und Rück-Reihen auf der Rundnadel gestrickt.\"\r\nBitte Euch um Erläuterung.\r\nDanke vielmals!\r\nLG: Mila

20.05.2022 - 20:34

DROPS Design answered:

Liebe Mila, Vorder- und Rückenteil werden von untean nach oben und separat gestrickt (jedes Stück einzeln), wir stricken mit einer Rundnadel, damit es genügend Platz für alle Maschen gibt. Kann das Ihnen helfen? Viel Spaß beim stricken!

23.05.2022 kl. 07:54

country flag Isabel Ramos wrote:

Elegante e versátil

15.03.2022 - 23:26

country flag Secret Lace wrote:

A refreshing basic!

18.01.2022 - 23:17

country flag Josephine wrote:

Playfull in white

18.01.2022 - 19:29

country flag Ineke wrote:

Pretty white

18.01.2022 - 14:29

country flag Christeenel wrote:

White flag

16.01.2022 - 22:06

Kommentér oppskrift DROPS 230-6