Fairy Woods Top by DROPS Design

Stickad topp i DROPS Sky. Arbetet stickas nedifrån och upp, med hålmönster och korta ärmar. Storlek S - XXXL.

  • Fairy Woods Top / DROPS 231-13 - Stickad topp i DROPS Sky. Arbetet stickas nedifrån och upp, med hålmönster och korta ärmar. Storlek S - XXXL.
  • Fairy Woods Top / DROPS 231-13 - Stickad topp i DROPS Sky. Arbetet stickas nedifrån och upp, med hålmönster och korta ärmar. Storlek S - XXXL.
  • Fairy Woods Top / DROPS 231-13 - Stickad topp i DROPS Sky. Arbetet stickas nedifrån och upp, med hålmönster och korta ärmar. Storlek S - XXXL.
  • Fairy Woods Top / DROPS 231-13 - Stickad topp i DROPS Sky. Arbetet stickas nedifrån och upp, med hålmönster och korta ärmar. Storlek S - XXXL.
  • Fairy Woods Top / DROPS 231-13 - Stickad topp i DROPS Sky. Arbetet stickas nedifrån och upp, med hålmönster och korta ärmar. Storlek S - XXXL.
DROPS Design: Modell sk-162
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

200-250-250-250-300-300 g färg 08, dimmig lila

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 4: Längd 80 cm.
DROPS RUNDSTICKOR NR 3: Längd 40 cm och 80 cm.
Tekniken MAGIC LOOP kan användas – då behövs endast rundsticka 80 cm i varje sticknummer.

STICKFASTHET:
21 maskor på bredden och 28 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.
OBS: Kom ihåg att sticknumren endast är rekommenderade. Får du för många maskor på 10 cm, byt till tjockare stickor. Får du för få maskor på 10 cm, byt till tunnare stickor.

-------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------

74% Alpacka, 18% Polyamid, 8% Ull
från 61.00 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 61.00 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 61.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar från 244kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TOPP – KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas fram och tillbaka på stickan i delar, nedifrån och upp. Ärmarna stickas fram och tillbaka på stickan. Toppen monteras som förklarat i beskrivningen. Till slut stickas det en dubbel halskant runt.

BAKSTYCKE:
Lägg upp 102-114-120-132-144-159 maskor på rundsticka 3 med DROPS Sky. Sticka 1 varv avigt från avigsidan, sedan stickas det så här – från rätsidan: 1 kantmaska i RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan, * 1 vriden rätmaska, 2 avigmaskor *, sticka *-* tills det återstår 2 maskor, sticka 1 vriden rätmaska och 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt resåren så i 4 cm. Sticka 1 varv rätt från rätsidan där det minskas 10-10-10-10-10-13 maskor jämnt fördelat = 92-104-110-122-134-146 maskor. Byt till rundsticka 4. Sticka 1 varv avigt från avigsidan. Sticka A.1 med 1 kantmaska i rätstickning i varje sida. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arbetet mäter 30-31-32-33-34-35 cm, maskas det av till ärmhål i början av varje varv i varje sida: Maska av 4 maskor 0-0-0-1-1-1 gång, 3 maskor 1-1-1-1-2-2 gånger, 2 maskor 1-3-4-4-5-7 gånger och 1 maska 3-4-4-5-5-6 gånger = 76-78-80-82-84-86 maskor kvar på stickan. Fortsätt A.1 – de maskorna i varje sida som inte går jämnt upp i mönstret stickas i slätstickning.

När arbetet mäter 48-50-52-54-56-58 cm, maskas de mittersta 32-34-36-38-40-42 maskorna av till hals, och varje axel stickas färdig för sig. Sedan maskas det av 1 maska på nästa varv från halsen = 21-21-21-21-21-21 maskor kvar på axeln. Fortsätt A.1 till arbetet mäter 50-52-54-56-58-60 cm, maska av. Sticka den andra axeln på samma sätt.

FRAMSTYCKE:
Lägg upp och sticka som bakstycket till arbetet mäter 42-44-46-48-50-52 cm. Det är nu 76-78-80-82-84-86 maskor på varvet.

Nu sätts de mittersta 26-28-30-32-34-36 maskorna på en tråd till hals, och varje axel stickas färdig för sig. Sedan maskas det av maskor på varje varv från halsen så här: Maska av 2 maskor 1 gång och 1 maska 2 gånger = 21-21-21-21-21-21 maskor kvar på axeln. Fortsätt A.1 till arbetet mäter 50-52-54-56-58-60 cm, maska av. Sticka den andra axeln på samma sätt

ÄRM:
Lägg löst upp 62-65-68-71-74-77 maskor på rundsticka 3 med DROPS Sky. Sticka 1 varv avigt från avigsidan, sedan stickas det så här – från rätsidan: 1 kantmaska i rätstickning, * 1 vriden rätmaska, 2 avigmaskor *, sticka *-* tills det återstår 1 kantmaska, sticka 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt resåren så i 4 cm. På nästa varv från rätsidan ökas det 1 maska i alla aviga partier, öka genom att göra ett omslag i slutet av alla 2 avigmaskor. På nästa varv (avigsidan), stickas alla maskor aviga, omslagen stickas vridet aviga = 82-86-90-94-98-102 maskor på varvet. Byt till rundsticka 4, och fortsätt med slätstickning. När arbetet mäter 11 cm, maskas det av till ärmkulle i början av varje varv i varje sida: Maska av 3 maskor 1 gång och 2 maskor 3 gånger, sedan maskas det av 1 maska i varje sida till arbetet mäter 19-20-21-22-23-24 cm. På nästa varv från rätsidan stickas alla maskorna räta tillsammans 2 och 2. Sticka 6 varv rätstickning över alla maskor, maska av. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

MONTERING:
Sy axelsömmarna.
Sy i ärmkullen, sy innanför de 6 rätstickade varven överst på ärmkullen, dessa viks in i ärmen och ger stadga till puffen överst på ärmkullen. Sy underärm- och sidsöm i ett innanför 1 kantmaska.

DUBBEL HALSKANT:
Börja från rätsidan vid den ena axelsömmen. Använd kort rundsticka 3, och sticka upp ca 87 till 111 maskor runt halsen, inklusive maskorna på tråden fram (maskantalet ska vara delbart med 3). Sticka resår (= 1 vriden rätmaska, 2 avigmaskor) i 6 cm. Maska av lite löst med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Vik ner resåren överst i halsen på insidan av plagget. Sy fast resåren så att det blir en vikkant. För att halskanten inte ska dra ihop sig och böja sig utåt, är det viktigt att sömmen är elastisk.

Diagram

symbols = rätmaska från rätsidan, avigmaska från avigsidan
symbols = mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget avigt, det ska bli hål

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 231-13) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (7)

country flag Emma wrote:

Hello, This sweater comes in a size S but I need to make a smaller size, more like an XS. If I wanted to knit a smaller size, what would you recommend? Should I decrease the total amount of stitches by a certain number? Or knit with a smaller needle?

14.04.2022 - 16:48

DROPS Design answered:

Dear Emma, You will need to calculate the necessary amount of stitches to work. Knowing your measurements and the stitches in the pattern and their equivalent in cm, you can deduce the amount of stitches you would need for your size. For example, if your measurement for the bust is 40 cm and in size S you cast on 102 stitches for 43 cm bust you would need (40x102)/43 = approx. 95 stitches. Before making the calculations, check the measurement schematic after the pattern instruction to see the measurements in cm for this garment; it's quite small, so you may not need to calculate a smaller size. Happy knitting!

14.04.2022 kl. 18:33

country flag Josephina wrote:

Zo mooi, kan deze snel beschikbaar komen, wil hem zo graag breien.

14.03.2022 - 13:02

country flag Cinnie wrote:

Lilac Vintage

19.01.2022 - 20:16

country flag Cinnie wrote:

Lila Vintage

19.01.2022 - 20:15

country flag Val wrote:

Capri

19.01.2022 - 15:15

country flag Heini wrote:

Berry Porridge

17.01.2022 - 21:37

country flag Linda wrote:

Still rain

14.01.2022 - 09:13

Kommentér oppskrift DROPS 231-13