DROPS / 227 / 64

Northern Knight by DROPS Design

Hæklede tøfler i 2 tråde DROPS Fabel. Arbejdet hækles ovenfra og ned med reliefmønster. Størrelse 35 - 43.

Tags: tøfler,
  • Northern Knight / DROPS 227-64 - Hæklede tøfler i 2 tråde DROPS Fabel. Arbejdet hækles ovenfra og ned med reliefmønster. Størrelse 35 - 43.
  • Northern Knight / DROPS 227-64 - Hæklede tøfler i 2 tråde DROPS Fabel. Arbejdet hækles ovenfra og ned med reliefmønster. Størrelse 35 - 43.
DROPS Design: Model fa-474
Garngruppe A + A eller C
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
35/37 - 38/40 - 41/43
Fodens længde: 22-24-27 cm
Skaftets højde ned til hælen: Ca 18-18-18 cm

MATERIALER:
DROPS FABEL fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
150-150-150 g farve 602, sølvræv
150-150-150 g farve 115, lys grå

17 stangmasker i bredden og 10 rækker i højden med 2 tråde = 10 x 10 cm.
OBS: Husk at nål nr kun er vejledende. Får du for mange masker på 10 cm, skift til tykkere hæklenål. Får du for få masker på 10 cm, skift til tyndere hæklenål.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 101.7kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

HÆKLETIPS TIL LUFTMASKER:
Hvis du hækler yderst på hæklenålen, kan luftmasken let blive for stram.
1 luftmaske skal være lige så lang som 1 fastmaske/stangmaske er bred.

HÆKLEINFORMATION:
På begyndelsen af hver omgang/række med stangmasker hækles der 3 luftmasker. Disse luftmasker erstatter ikke første stangmaske, men hækles i tillæg. Omgangen afsluttes med 1 kædemaske i 3.luftmaske i begyndelsen af omgangen.
På begyndelsen af hver omgang/række med fastmasker hækles der 1 luftmaske. Denne luftmaske erstatter ikke første fastmaske, men hækles i tillæg. Omgangen afsluttes med 1 kædemaske i 1.luftmaske.

For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på omgangen/rækken (f.eks 52 masker) og deler maskerne med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 2) = 26.
I dette eksempel tages der ind ved at hækle hver 25. og 26.maske sammen – læs INDTAGNINGSTIPS-2.

INDTAGNINGSTIPS-2:
Hækl 2 fastmasker sammen til 1 fastmaske således:
Stik nålen gennem første maske og hent tråden, stik nålen ned gennem næste maske og hent tråden (= 3 løkker om nålen), slå om og træk omslaget gennem alle 3 løkker på nålen (= 1 maske taget ind).
Hækl 2 stangmasker sammen til 1 stangmaske således:
* Slå om, stik nålen gennem næste maske, hent tråden, slå om og træk omslaget gennem de 2 første løkker på nålen *, hækl fra *-* totalt 2 gange, slå om og træk omslaget gennem alle 3 løkker på nålen (= 1 maske taget ind).

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

TØFLER – KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet hækles ovenfra og ned, fra midt bagpå. Skaftet hækles rundt, men vendes for hver omgang så hver 2. omgang hækles fra retsiden og vrangen. Hælen hækles frem og tilbage. Derefter hækles foden rundt, men vendes for hver omgang på samme måde som på skaftet.

SKAFT:
Hækl 53-57-59 luftmasker – læs HÆKLETIPS TIL LUFTMASKE, på nål 4 med 1 tråd i hver farve i DROPS Fabel, og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske som blev hæklet. Hækl 3 luftmasker – læs HÆKLEINFORMATION, hækl 1 stangmaske i hver af de 52-56-58 luftmasker = 52-56-58 stangmasker + 3 luftmasker til at vende med.
Hækl omgangen med pil i A.1 rundt på omgangen, afslut med 1 kædemaske i 3.luftmaske på begyndelsen af omgangen. Vend arbejdet og hækl næste omgang fra vrangen. Fortsæt frem og tilbage således ved at hækle hver 2. omgang skiftevis fra retsiden og vrangen.
Når arbejdet måler 4 cm – afpas så der tages 2-1-3 fastmasker ind jævnt fordelt på sidste omgang fra vrangen – læs INDTAGNINGSTIPS-1 = 50-55-55 masker.

Nu hækles der mønster fra retsiden således:
Hækl A.2 over første maske, A.3 over de næste 45-50-50 masker (= 9-10-10 rapporter á 5 masker), hækl de første 4 masker i A.4 – den sidste maske i A.4 illustrerer den første maske på omgangen, dvs A.2, og er med i diagrammet for at vise hvordan reliefmaskerne skal hækles i slutningen af omgangen.
Fortsæt således med hver 2. omgang fra retsiden og vrangen. Når diagrammerne er hæklet færdig i højden, repeteres mønster A.x i højden.

Repeter A.x til arbejdet måler ca 18-18-18 cm eller til ønsket længde (der er ca 7-8-9 cm tilbage til hæl) – sørg for at der afsluttes efter en hel rapport A.x. Klip tråden.
Nu sættes der 2 mærketråde i arbejdet set fra retsiden således:
Start i begyndelsen af omgangen, spring over de første 20-20-20 masker, sæt en mærketråd her (senere skal omgangen starte fra denne mærketråd), spring over de næste 16-16-16 masker (= ovenpå foden), sæt en mærketråd her. Der er nu 14-19-19 masker tilbage på omgangen efter sidste mærketråd.

HÆL:
Nu hækles der videre frem og tilbage. Start efter de 16-16-16 masker ovenpå foden og hækl fra vrangen således – husk HÆKLEINFORMATION:
Hækl 1 fastmaske i hver af de næste 34-39-39 masker (hop over de 3 luftmasker som var på begyndelsen af omgangen midt bagpå) og tag samtidig 6-9-7 masker ind jævnt fordelt = 28-30-32 fastmasker til hæl.
Vend og hækl fra retsiden med 1 stangmaske i hver stangmaske.
Fortsæt frem og tilbage med fastmasker fra vrangen og stangmasker fra retsiden til arbejdet måler 5-6-7 cm fra delingen (= 23-24-25 cm totalt) – sørg for at næste række hækles fra vrangen.
Hækl næste række således: Hækl 1 fastmaske i hver af de første 8-9-10 masker, hækl de næste 2 fastmasker sammen – læs INDTAGNINGSTIPS-2, * 1 fastmaske i næste stangmaske, hækl de næste 2 fastmasker sammen *, hækl fra *-* totalt 3 gange, hækl 1 fastmaske i hver af de sidste 9-10-11 masker = 24-26-28 fastmasker.
Hækl næste række således: Hækl 1 stangmaske i hver af de første 6-7-8 masker, * hækl 1 stangmaske i næste stangmaske, hækl de næste 2 stangmaske sammen *, hækl fra *-* totalt 4 gange, hækl 1 stangmaske i hver af de sidste 6-7-8 masker = 20-22-24 stangmasker
Sæt et mærke midt på denne række (= midt bagpå på hælen). HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE. Arbejdet måler ca 25-26-27 cm totalt.
Klip tråden så der er ca 25 cm tilbage til montering.

MONTERING:
Buk de 20-22-24 stangmasker på hælen så arbejdet ligger dobbelt og sy sidste række sammen som blev hæklet midt under foden. Hæft tråden.

FOD:
Start midt under foden (dvs hvor der blev syet) og hækl fra vrangen således:
Hækl 12-13-14 fastmasker jævnt fordelt langs med siden på hælen til der er 1 cm tilbage før de 16-16-16 masker ovenpå foden, hækl 1 fastmaske, men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 fastmaske til før de 16-16-16 masker, men når sidste gennemtræk gøres, trækkes tråden gennem alle løkker på nålen (= 1 maske taget ind = 13-14-15 fastmasker fra midt under og op til skaftet), hækl mønster som før over de næste 16-16-16 masker ovenpå foden, hækl langs med siden på hælen på den anden side således:
Hækl 1 fastmaske, men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 fastmaske til, men når sidste gennemtræk gøres, trækkes tråden gennem alle løkker på nålen (= 1 maske taget ind), hækl 12-13-14 fastmasker jævnt fordelt ned til starten af omgangen = 42-44-46 masker.
Næste omgang hækles fra retsiden således:
Hækl 1 stangmaske i hver maske over de første 13-14-15 stangmasker og tag samtidig 3 stangmasker ind jævnt fordelt, hækl mønster som før over de 16-16-16 masker ovenpå foden således – sørg for at der startes på rigtig omgang i diagrammet: Hækl A.2 over første maske, A.3 over de næste 10 masker, A.4 over de næste 5 masker, hækl 1 stangmaske i hver maske over de sidste 13-14-15 stangmasker og tag samtidig 3 stangmasker ind jævnt fordelt = 36-38-40 stangmasker. Fortsæt frem og tilbage med mønster over de 16-16-16 masker ovenpå foden og hver 2. omgang med stangmasker og fastmasker over de resterende masker på omgangen (der hækles nu hver 2. omgang fra retsiden og vrangen som før).
Når arbejdet måler 18-20-23 cm målt fra mærket midt bagpå på hælen – sørg for at der afsluttes efter en hel rapport med A.x i højden, hækles der videre således:
1.OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver maske.
2.OMGANG: Hækl 1 stangmaske i hver maske og tag samtidig 0-2-4 masker ind jævnt fordelt = 36 masker.
3.OMGANG: Hækl * 1 fastmaske i hver af de første/næste 2 masker, hækl de næste 2 fastmasker sammen *, hækl fra *-* totalt 9 gange = 27 masker.
4.OMGANG: Hækl * 1 stangmaske i første/næste maske, hækl de næste 2 stangmasker sammen *, hækl fra *-* totalt 9 gange = 18 stangmasker.
5.OMGANG: Hækl alle fastmasker sammen 2 og 2 = 9 fastmasker.
Foden måler ca 22-24-27 cm. Klip tråden og sy den op og ned gennem maskerne rundt om åbningen foran på tøflen. Stram tråden, så åbningen lukkes og hæft godt.
Hækl 1 tøffel til på samme måde.

Diagram

symbols = start på denne omgang, forrige omgang er allerede hæklet
symbols = 1 stangmaske i masken under
symbols = 1 fastmaske i masken under
symbols = 1 relief-dobbeltstangmaske: Der hækles 1 dobbeltstangmaske om 1 stangmaske/relief-dobbeltstangmaske fra forrige omgang med stangmasker (der hækles ikke i leddene, men rundt om selve stangmasken/relief-dobbeltstangmasken)
symbols = hækl 1 relief-tredobbeltstangmaske om 1 stangmaske fra forrige omgang med stangmasker (der hækles ikke i leddene, men rundt om selve stangmasken), men vent med sidste omslag og gennemtræk (= 2 løkker på nålen), hækl 1 stangmaske i næste maske (= 2 løkker på nålen)
symbols = hækl 1 relief-tredobbeltstangmaske om 1 stangmaske fra forrige omgang med stangmasker (der hækles ikke i leddene, men rundt om selve stangmasken), men ved sidste omslag og gennemtræk, trækkes tråden gennem alle løkker på nålen (dvs denne relief-maske er hæklet sammen med forrige relief-maske + stangmasker = 1 maske).
OBS: Sidste gang dette symbol hækles på 3.omgang i A.4, hækles der om den første stangmaske på begyndelsen af omgangen.
symbols = hækl 1 relief-tredobbeltstangmaske om 1 relief-tredobbeltstangmaske fra forrige omgang med stangmasker/relief-tredobbeltstangmasker (der hækles ikke i leddene, men rundt om selve relief-tredobbeltstangmasken), men vent med sidste omslag og gennemtræk (= 2 løkker på nålen), hækl 1 stangmaske i næste maske (= 2 løkker på nålen).
OBS: Sidste gang dette symbol hækles på 5.omgang i A.4, hækles der i stedet for 1 stangmaske i næste maske, således: Hækl 1 kædemaske i 3.luftmaske på omgangen, og træk tråden gennem alle løkker på nålen (= 1 maske).
symbols = hækl 1 relief-tredobbeltstangmaske om 1 relief-tredobbeltstangmaske fra forrige omgang med stangmasker/relief-tredobbeltstangmasker (der hækles ikke i leddene, men rundt om selve relief-tredobbeltstangmasken), men ved sidste omslag og gennemtræk, trækkes tråden gennem alle løkker på nålen (dvs denne relief-maske er hæklet sammen med forrige relief-maske + stangmasker = 1 maske).
OBS: Første gang dette symbol hækles på 5.omgang i A.2, hækles masken ikke sammen med en anden maske fordi der ikke er flere masker at hækl sammen (= 1 maske)
OBS: Sidste gang dette symbol hækles på 5.omgang i A.4, hækles der i stedet for 1 stangmaske i næste maske, således: Hækl 1 kædemaske i 3.luftmaske på omgangen, og træk tråden gennem alle løkker på nålen (= 1 maske).

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 227-64) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (1)

country flag Crickx Lauranne 05.10.2021 - 21:03:

Bonjour, serait-il possible d'avoir l'image avec les mesures ? Car j'ai suivi le tuto à la lettre pour le 41-43 et c'est fort fort large au niveau du molet alors que niveau hauteur et le pied en lui-même c'est impeccable. Merci 😊

user icon DROPS Design 06.10.2021 kl. 07:27:

Bonjour Mme Crickx, nous n'avons pas de schéma pour les chaussons, pensez à bien vérifier et surtout conserver votre tension en largeur, vous devez avoir 17 brides = 10 cm. Bon crochet!

Kommentere opskrift DROPS 227-64