DROPS / 223 / 15

Full Moon Festival by DROPS Design

Strikket genser i DROPS Air. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med raglan, og helpatent. Størrelse XS - XXL.

  • Full Moon Festival / DROPS 223-15 - Strikket genser i DROPS Air. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med raglan, og helpatent. Størrelse XS - XXL.
  • Full Moon Festival / DROPS 223-15 - Strikket genser i DROPS Air. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med raglan, og helpatent. Størrelse XS - XXL.
  • Full Moon Festival / DROPS 223-15 - Strikket genser i DROPS Air. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med raglan, og helpatent. Størrelse XS - XXL.
  • Full Moon Festival / DROPS 223-15 - Strikket genser i DROPS Air. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med raglan, og helpatent. Størrelse XS - XXL.
  • Full Moon Festival / DROPS 223-15 - Strikket genser i DROPS Air. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med raglan, og helpatent. Størrelse XS - XXL.
DROPS Design: Modell ai-322
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

300-350-400-450-450-500 g farge 02, hvete

STRIKKEFASTHET:
12 masker i bredden og 34 pinner i høyden med helpatent = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 6.
DROPS RUNDPINNER NR 6: Lengde på 40 cm og 80 cm til helpatent.
DROPS SETTPINNER NR 4.
DROPS RUNDPINNER NR 4: Lengde på 40 cm og 80 cm til vrangbord.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 372kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

For å beregne hvordan det skal økes/felles jevnt, regner man maskeantallet det skal økes/felles over (f.eks 13 masker), og deler maskene med antall økninger/fellinger som skal gjøres (f.eks 2) = 6,5.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter vekselvis hver 6. og 7. maske. På neste omgang strikkes kastene vridd, slik at det ikke blir hull.
Dersom det skal felles, strikkes i dette eksemplet vekselvis hver 5. og 6. maske og hver 6. og 7. maske rett sammen.

HELPATENT MED KAST:
1.OMGANG: * Lag 1 kast om pinnen, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes vrang, strikk 1 maske rett *, strikk fra *-* ut omgangen.
2.OMGANG: * Strikk kastet og den løse masken vrang sammen, lag 1 kast om pinnen, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes vrang *, strikk fra *-* ut omgangen.
3.OMGANG: * Lag 1 kast om pinnen, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes vrang, strikk kastet og den løse masken rett sammen *, strikk fra *-* ut omgangen.
Gjenta 2. og 3.omgang.

PATENTMASKE:
Når maskene skal telles regnes ikke kastene som egne masker.

RAGLAN:
Øk 4 masker i hver maske med merke i (= 16 masker økt på omgangen).
Alle økninger gjøres på en omgang der kastet og rettmasken strikkes rett sammen (dvs 3.omgang i helpatent).
Øk 4 masker i rettpatentmasken slik:
Strikk kastet og rettmasken rett sammen, men vent med å slippe rettmasken og kastet det ble strikket i av venstre pinne, lag 1 kast om høyre pinne, strikk kastet og rettmasken rett sammen 1 gang, flytt merket til denne masken (= midtmasken), lag 1 kast om høyre pinne, strikk kastet og rettmasken rett sammen 1 gang til (= 3 masker og 2 kast), slipp masken og kastet det ble strikket i av venstre pinne.
På neste omgang strikkes de økte maskene slik:
Strikk de nye maskene i helpatent, men vær oppmerksom på at på første omgang etter en omgang med økninger, strikkes vrangmaskene i økningen vrang uten å strikkes sammen med kast fordi kastet ikke er lagd.
Merket sitter nå i den midterste økte masken, dvs en rettmaske.

FELLETIPS (gjelder midt under ermene):
Fell 2 masker på 3.omgang i helpatentmønsteret ved merket slik: Strikk til det gjenstår 2 masker før masken med merke i (kastene telles ikke som masker), løft neste maske + kastet løs av pinnen som om den skulle strikkes rett sammen, strikk de 2 neste maskene + kastet rett sammen og løft deretter den løse masken + kastet over (= 2 masker felt), flytt merket til den neste rettmasken i arbeidet.

AVFELLINGSTIPS:
For å unngå at avfellingskanten strammer når det felles av, kan det felles av med en tykkere pinne. Dersom dette også blir stramt, kan det lages 1 kast om pinnen etter ca hver 4.maske samtidig som det felles av (kastene felles av som vanlige masker).

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER ¬– KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Halskant og bærestykke strikkes rundt på rundpinne fra midt bak, ovenfra og ned. Bærestykket deles til bol og ermer. Bolen strikkes rundt på rundpinne, ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på settpinner / liten rundpinne, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Legg opp 76-76-80-84-88-92 masker på liten rundpinne 4 med Air. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord (= 1 rett / 1 vrang) rundt i 2 cm. Neste omgang strikkes slik:
Strikk vrangbord som før over de første 13-13-15-15-15-17 maskene, strikk rett over de neste 13-11-11-11-13-13 maskene og fell samtidig 4-2-2-2-4-4 masker jevnt fordelt – les FELLETIPS, strikk rett over rett og vrang over vrang over de neste 25-27-29-31-31-33 maskene, strikk rett over de neste 13-11-11-11-13-13 maskene og fell samtidig 4-2-2-2-4-4 masker jevnt fordelt, strikk vrangbord som før over de siste 12-14-14-16-16-16 maskene = 68-72-76-80-80-84 masker.
Bytt til rundpinne 6. Sett 1 merke på begynnelsen av omgangen, bærestykket skal måles fra dette merket!

BÆRESTYKKE:
Nå strikkes det HELPATENT MED KAST – les forklaring over, rundt på omgangen. Når 3.omgang er strikket ferdig, settes det 1 merke i en PATENTMASKE – les forklaring over, i hver overgang mellom bol og ermer (= 4 merker) slik:
1.merke: Hopp over de første 12-12-14-14-14-16 maskene, sett 1.merke i neste maske (= halve bakstykke).
2.merke: Hopp over de neste 9 maskene, sett 2.merke i neste maske (= erme).
3.merke: Hopp over de neste 23-25-27-29-29-31 maskene, sett 3.merke i neste maske (= forstykke).
4.merke: Hopp over de neste 9 maskene, sett 4.merke i neste maske.
Det er nå 11-13-13-15-15-15 masker igjen på omgangen.

Fortsett rundt med helpatent. SAMTIDIG neste gang 3.omgang i helpatentmønsteret strikkes, starter økningen til RAGLAN – les forklaring over. Øk slik på hver 8.omgang totalt 6-7-8-9-10-11 ganger = 164-184-204-224-240-260 masker.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Fortsett videre med helpatent til arbeidet måler 21-21-23-24-26-28 cm fra merket etter halskanten – avpass at neste omgang er som 2.omgang i helpatentmønsteret.

Nå deles arbeidet til bol og ermer. Neste omgang strikkes slik:
Strikk de første 25-27-31-33-35-39 maskene (= ½ bakstykke), sett de neste 33-37-41-45-49-53 maskene på en tråd til erme, legg opp 5-5-5-5-7-7 nye masker på pinnen (= i siden under ermene), strikk de neste 49-55-61-67-71-77 maskene (= forstykke), sett de neste 33-37-41-45-49-53 maskene på en tråd til erme, legg opp 5-5-5-5-7-7 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk de siste 24-28-30-34-36-38 maskene.
Videre strikke bol og ermer videre hver for seg. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

BOL:
= 108-120-132-144-156-168 masker. Fortsett rundt med helpatent som før.
Når arbeidet måler 17-19-19-20-20-20 cm fra delingen – avpass at neste omgang er 3.omgang i mønsteret, gjenstår det ca 12 cm til ferdig mål. Prøv eventuelt genseren på og strikk til ønsket lengde.
Nå strikkes A.1 rundt på omgangen. Når det gjenstår 1 omgang i diagrammet måler arbeidet ca 26-28-28-29-29-29 cm fra delingen.
På neste omgang (siste omgang i diagrammet = 2.omgang i helpatentmønsteret) økes det masker i sidene og det settes 4 merketråder som skal brukes senere når det strikkes vrangbord.
Neste omgang strikkes slik:
Halve bakstykke: * Strikk kastet og den løse masken vrang sammen, 1 rett *, strikk fra *-* over de neste 14-14-18-18-20-22 maskene. Sett et merke her.
Siden på bolen: * Strikk kastet vridd vrang (= 1 maske økt), strikk 1 vrang, 1 rett *, strikk fra *-* over de neste 26-28-30-34-36-40 maskene (= 13-14-15-17-18-20 masker økt), sett et merke her.
Forstykke: * Strikk kastet og den løse masken vrang sammen, 1 rett *, strikk fra *-* over de neste 28-32-36-38-42-44 maskene. Sett et merke her.
Siden på bolen: * Strikk kastet vridd vrang, (= 1 maske økt), strikk 1 vrang, 1 rett *, strikk fra *-* over de neste 26-28-30-34-36-40 maskene (= 13-14-15-17-18-20 masker økt), sett et merke her.
Halve bakstykke: * Strikk kastet og den løse masken vrang sammen, 1 rett *, strikk fra *-* over de neste 14-18-18-20-22-22 maskene.
Det er nå 134-148-162-178-192-208 masker på omgangen.

Bytt til rundpinne 4. Strikk vrangbord slik:
(1 vrang / 1 rett) frem til den første merketråden, strikk (2 vrang / 1 rett) frem til neste merketråd, strikk (= 1 vrang / 1 rett) frem til neste merketråd, strikk (2 vrang / 1 rett) frem til neste merketråd, strikk (1 vrang / 1 rett) ut omgangen.
Fortsett rundt med rett over rett og vrang over vrang til vrangborden måler 3 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang – les AVFELLINGSTIPS.
Genseren måler ca 54-56-58-60-62-64 cm fra skulderen og ned.

ERMER:
Sett de 33-37-41-45-49-53 maskene fra tråden i den ene siden tilbake på liten rundpinne/settpinner 6 og legg opp 5-5-5-5-7-7 nye masker på pinnen (= midt under ermet) = 38-42-46-50-56-60 masker.
Fortsett rundt med helpatent som før – pass på at det startes på riktig omgang i mønsteret, omgangen starter nå med den 1. av de 5-5-5-5-7-7 maskene som ble lagt opp midt under ermet.
I størrelse XS, S, M og L strikkes det videre fra ALLE STØRRELSER – les forklaring under.
I størrelse XL og XXL strikkes det videre slik:
Sett et merke i den midterste masken under ermet (= 1 maske rett i helpatentmønsteret). La merket følge med videre i arbeidet, det skal brukes litt senere når det skal felles midt under ermet.
Når ermet måler 4 cm fra delingen – avpass at neste omgang er 3.omgang i helpatentmønsteret, felles det under ermet – les FELLETIPS (= 2 masker felt). Fell slik på hver 8.omgang totalt 2-2 ganger = 52-56 masker.

ALLE STØRRELSER:
Strikk videre til ermet måler 40-41-39-39-37-35 cm fra delingen (kortere mål i de større størrelsene på grunn av lengre bærestykke). Det gjenstår ca 4 cm til ferdig mål. Prøv
eventuelt genseren på og strikk til ønsket lengde.
Neste omgang strikkes slik: * strikk kastet og den løse masken rett sammen, 1 vrang *, strikk fra *-* rundt omgangen. Bytt til settpinner 4. Strikk 1 omgang rett der det felles 0-2-4-8-8-10 masker jevnt fordelt = 38-40-42-42-44-46 masker. Strikk vrangbord (= 1 rett / 1 vrang) rundt i 4 cm.
Fell av med rett over rett og vrang over vrang – husk AVFELLINGSTIPS.
Ermet måler ca 44-45-43-43-41-39 cm fra delingen.
Strikk det andre ermet på samme måte.

MONTERING:
Sy sammen åpningene under ermene.

Diagram

symbols = lag 1 kast om pinnen, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes vrang
symbols = strikk kastet og den løse masken vrang sammen
symbols = strikk kastet og den løse masken rett sammen
symbols = fell 2 masker slik: Strikk de neste 3 maskene (+ kastene som hører til maskene) rett sammen (= 2 masker felt).
symbols = øk 2 masker i rettmasken og kastet ved å strikke 3 masker i masken og kastet slik: Strikk masken og kastet rett sammen, men vent med å løfte masken og kastet av på venstre pinne, lag 1 kast om høyre pinne og strikk samme maske og kast rett sammen én gang til, slipp deretter rettmasken og kastet det ble strikket i av venstre pinne (= 2 masker økt). Videre strikkes de nye maskene i helpatent, men vær oppmerksom på at på første omgang etter en omgang med økninger, strikkes vrangmaskene i økningen vrang uten å strikkes sammen med kast, fordi kastet ikke er lagd.
symbols = start på denne omgangen i mønsteret

Kommentarer / Spørsmål (16)

country flag Magdalena 27.04.2021 - 12:11:

Hei Hvordan kan den 15. 10. 30. og 10. masken (XL) være den masken økningen til raglan skal foregå i? Det er jo i utgangspunktet en vrang patentmaske etter mønsteret og ikke en rett patentmaske slik raglanfellingen tilsier. Det er ingen sammenheng her. Takk

user icon DROPS Design 03.05.2021 kl. 13:15:

Hei Magdalena. Når du har satt merker i arbeidet etter å ha strikker 3. omgang første gang, gjentar du kun 2. og 3. omgang av Helpatent med kast. Når du da skal strikke 3. omgang for 2. gang starter økningene til raglan. Dette er da en omgang der det strikkes lag 1 kast om pinnen, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes vrang, strikk kastet og den løse masken rett sammen (her økes det). mvh DROPS design

country flag Carin 04.04.2021 - 11:45:

Stickar storlek s och får 4 maskor ”över” i samband med övergången mellan halskant & oket. Stämmer mönstret?

user icon DROPS Design 13.04.2021 kl. 08:58:

Hej Carin. Har du sett att du minskar maskor i de rätstickade partierna under HALSKANT? Mvh DROPS Design

country flag Gro 01.03.2021 - 04:11:

Findes der en oversigt over vanskelighedsgrad? Jeg synes, som begynder, det er svært at vide om opskriften er for svær for mig.

user icon DROPS Design 01.03.2021 kl. 14:50:

Hej Gro, du kan søge på "nybegynder" så vil du få de letteste opskrifter at vælge imellem :)

country flag Ann-Britt Jakobsson 11.02.2021 - 20:34:

Vart är själva mönstret på svenska? Det är bara diagrammet som finns!

user icon DROPS Design 12.02.2021 kl. 13:58:

Hej Ann-Britt! Tack för info, nu finns mönstret även på svenska! Mvh DROPS Design

country flag Maritha Broman 05.02.2021 - 14:03:

Hej! Jag kan inte se att det finns någon mönsterbeskrivning på Drops 223-15. Har kört ut beskrivningen men det verkar saknas? Med vänlig hälsning, Maritha Broman

country flag Annika 16.01.2021 - 10:25:

Cornfields

country flag Maija 12.01.2021 - 10:40:

Harvester's Dream

country flag Connie Druyts 11.01.2021 - 18:33:

Mooi luchtig in mohair en zijde

country flag Martine 09.01.2021 - 17:39:

Vivement que je puisse me tricoter ce pull cocooning !

country flag Sarah 09.01.2021 - 00:28:

Me encanta.

Kommentér oppskrift DROPS 223-15