Spice Friends by DROPS Design

Heklede dukker i DROPS Paris. Stina, Tina, Minna og Linna med kjoler og flettet hår. Tema: Leketøy.

Stikkord: dukker, leker,
  • Spice Friends / DROPS Baby & Children 38-17 - Heklede dukker i DROPS Paris. Stina, Tina, Minna og Linna med kjoler og flettet hår. 
Tema: Leketøy.
  • Spice Friends / DROPS Baby & Children 38-17 - Heklede dukker i DROPS Paris. Stina, Tina, Minna og Linna med kjoler og flettet hår. 
Tema: Leketøy.
  • Spice Friends / DROPS Baby & Children 38-17 - Heklede dukker i DROPS Paris. Stina, Tina, Minna og Linna med kjoler og flettet hår. 
Tema: Leketøy.
  • Spice Friends / DROPS Baby & Children 38-17 - Heklede dukker i DROPS Paris. Stina, Tina, Minna og Linna med kjoler og flettet hår. 
Tema: Leketøy.
  • Spice Friends / DROPS Baby & Children 38-17 - Heklede dukker i DROPS Paris. Stina, Tina, Minna og Linna med kjoler og flettet hår. 
Tema: Leketøy.
DROPS Design: Modell w-063-bn
Garngruppe C
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
Høyde: ca 35 cm.

MATERIALER:
DROPS PARIS fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
100 g til hudfarge av farge: 63, ørkenrose / 65, rust / 44, brun / 26, beige.
50 g farge 30, jeansblå til kjole og sokker
50 g farge 100, light wash til truse og sokker
50 g til hårfarge av farge: 65, rust / 44, brun / 15, sort / 35, vaniljegul
Og bruk rester til øyne og munn.

Hver dukke med kjole og vatt veier ca 140 g.
Det vil gå med ca 75 g til hudfarge, ca 30 g til kjole + sokker, ca 15 g til truse + sokker og ca 10 g til hårfarge.

HEKLEFASTHET:
18 staver i bredden = 10 cm.

DROPS TREKNAPP, NR 503: 2 stk til hver dukke.

TILBEHØR:
Vatt til å fylle med.

DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 18.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Paris recycled denim DROPS Paris recycled denim 16.00 kr /50g

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

SAMMENHEKLING AV STAVER:
Hekle 2 staver til 1 stav:
Hekle 1 stav, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 løkker på nålen), hekle deretter neste stav, men ved siste gjennomtrekning trekkes tråden gjennom alle løkkene på nålen.

FARGER:
Dukkene kan hekles med forskjellig hudfarge og hårfarge slik:

HUDFARGE OG HÅRFARGE:
Har dukken hudfarge rust brukes hårfarge brun.
Har dukken hudfarge brun brukes hårfarge sort.
Har dukken hudfarge beige brukes hårfarge rust.
Har dukken hudfarge ørkenrose brukes hårfarge vaniljegul.

FARGER BEN: Opplegget + 6 omganger hekles med jeansblå, deretter hekles det 1 omgang light wash, 14 omganger med den valgte hudfargen og 2 omgang light wash.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

HEKLET DUKKE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Dukken hekles i deler som hekles sammen. Start med å hekle 2 ben og 2 armer. Deretter hekles trusen, bolen og hodet. Det hekles en kjole til dukken. Til sist festes hår på toppen av hodet og det sys øyne og munn.

BEN:
Les FARGER i forklaringen over. Nå brukes fargene under forklaringen FARGER BEN.
Bruk heklenål 3,5 og hekle 4 luftmasker, sett dem til i en ring med 1 kjedemaske i 1.luftmaske.
1.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, hekle 6 fastmasker om ringen. Avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske.
2.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, * 1 fastmaske i neste fastmaske, 2 fastmasker i neste maske *. Gjenta fra *-* omgangen rundt og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske = 9 fastmasker.
3.-21.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver av de 9 fastmaskene og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske – Husk å bytte farger.
22.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver av de neste 4 fastmaskene, 2 fastmasker i neste fastmaske, 1 fastmaske i hver av de neste 3 fastmaskene, 2 fastmasker i neste maske og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske = 11 fastmasker.
23.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, hekle 2 fastmasker i hver fastmaske omgangen rundt og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske = 22 fastmasker. Klipp og fest tråden.

Hekle 1 ben til på samme måte, men ikke klipp og fest tråden. Denne tråden skal brukes til å hekle videre med senere. Fyll vatt i begge ben.

ARM:
Les FARGER i forklaringen over. Armen hekles i samme hudfarge som ble brukt på ben.
Bruk heklenål 3,5 og hekle som BEN fra 1. til 21.OMGANG.
22.OMGANG: Hekle 1 omgang med fastmasker SAMTIDIG som det felles 1 fastmaske ved å hoppe over 1 maske og avslutt med 1 kjedemaske i den 1.fastmasker på omgangen = 8 fastmasker. Klipp og fest tråden.
Hekle 1 arm til på samme måte. Fyll vatt i begge armene, og legg de til side.

TRUSE:
Nå skal det hekles videre fra det ene beinet med light wash slik:
1.OMGANG: Hekle 3 luftmasker. Hekle 1 stav i hver fastmaske rundt det ene beinet, deretter hekles det videre rundt det andre beinet og avslutt med 1 kjedemaske i 1.stav på omgangen = 44 staver.
2.OMGANG: Hekle 3 luftmasker. Hekle 1 omgang med staver SAMTIDIG som hver 4. stav felles ved at hver 3. og 4.stav hekles sammen – les SAMMENHEKLING AV STAVER i forklaringen over og avslutt med 1 kjedemaske i den 1.staven på omgangen = 33 staver.
3.OMGANG: Hekle 3 luftmasker. Hekle 1 omgang med staver SAMTIDIG som hver 3. stav felles ved at hver 2. og 3. stav hekles sammen og avslutt med 1 kjedemaske i den 1.staven på omgangen = 22 staver.
4.OMGANG: Hekle 1 luftmaske. Hekle 1 fastmaske i hver stav og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske på omgangen. Klipp og fest tråden.

BOLEN:
Bytt til den valgte hudfargen, omgangen skal starte midt bak.
1.OMGANG: Fest tråden med 1 kjedemaske, * 1 fastmaske i neste fastmaske, 2 fastmasker i neste fastmaske * hekle fra *-* omgang rundt og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske = 33 fastmasker.
2.-10.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver maske og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske.
11.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, hopp over 1 fastmaske, hekle 1 fastmaske, hopp over 1 fastmaske, 1 fastmaske i hver av de neste 11 fastmaskene.
Hopp over 1 fastmaske, 1 fastmaske i neste maske, hopp over 1 fastmaske, 1 fastmaske i neste maske, hopp over 1 fastmaske, 1 fastmaske i hver av de 11 neste fastmaskene. Hopp over 1 fastmaske, 1 fastmaske i neste maske, hopp over 1 fastmaske og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske på omgang = 26 fastmasker.
12.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, hekle 1 fastmaske, hopp over 1 fastmaske, 1 fastmaske i hver av de neste 8 fastmaskene. Hopp over 1 fastmaske, 1 fastmaske i neste maske, hopp over 1 fastmaske, 1 fastmaske i neste maske, hopp over 1 fastmaske, 1 fastmaske i hver av de 8 neste fastmaskene. Hopp over 1 fastmaske, 1 fastmaske i neste maske, hopp over 1 fastmaske og avslutte med 1 kjedemaske i 1.fastmaske på omgang = 20 fastmasker.
13-14.OMGANG: Hekle 1 luftmasker. Hekle 1 fastmaske i hver fastmaske og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske på omgangen.
15.OMGANG: Nå hekles armene fast til bolen slik: Hekle 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver av de neste 4 fastmasker, plasser 1 arm slik at den ligger dobbelt mot bolen. Hekle 4 fastmasker gjennom den doble armen og bolen. Hekle 1 fastmaske i hver av de neste 4 fastmaske (= forsiden av dukken), videre hekles den andre armen fast på samme måte som forrige. Hekle 1 fastmaske i hver av de siste 4 fastmaskene og avslutt med 1 kjedemaske i 1.luftmaske.
16.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, videre hekles det 1 fastmaske i hver maske, men hopp over hver 5.fastmaske og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske på omgang = 16 fastmasker. Fyll vatt i bolen nå.
17-18.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver fastmaske og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske. Ikke klipp tråden, hode hekles videre i samme hudfarge som bolen herfra.

HODE:
1.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver fastmaske og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske = 16 fastmasker.
2.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, * 1 fastmaske i neste fastmaske, 2 fastmasker i neste fastmaske *, hekle fra *-* omgang rundt og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske på omgangen = 24 fastmasker.
3.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, * 1 fastmaske i hver av de neste 2 fastmaskene, 2 fastmasker i neste fastmaske *, hekle fra *-* omgang rundt og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske på omgangen = 32 fastmasker.
4.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, * 1 fastmaske i hver av de neste 3 fastmaskene, 2 fastmasker i neste fastmaske *, hekle fra *-* omgang rundt og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske på omgangen = 40 fastmasker.
5.-7 OMGANG: Hekle 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver maske omgangen rundt og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske på omgangen.

8.OMGANG: På denne omgangen hekles nesen slik: Hekle 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver av de neste 19 maskene, i neste maske hekles det nese slik (= masken midt i ansiktet): 1 fastmaske, 3 luftmasker, 1 stav i den 1. av de 3 luftmaskene, 1 fastmaske. Deretter fortsettes omgangen rundt slik: 1 fastmaske i hver maske omgang ut og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske på omgangen.
9.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver maske (NB! over nesen hekles det bare 1 fastmaske mellom de 2 fastmaskene) og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske på omgang.
10.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, hekle 1 fastmaske i hver maske omgangen rundt og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske på omgangen.
11.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver fastmaske SAMTIDIG som hver 5.fastmaske hoppes over og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske på omgangen = 32 fastmasker.
12.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver fastmaske SAMTIDIG som hver 4.fastmaske hoppes over og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske på omgangen = 24 fastmasker.
13 - 14.OMGANG: Hekle1 luftmaske, 1 fastmaske i hver fastmaske og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmasken på omgangen. Fyll vatt i hode, og bytt til den valgte hårfargen – les FARGER i forklaring over.

15.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver fastmaske SAMTIDIG som hver 4.fastmaske hoppes over og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske på omgangen = 18 fastmasker.
16.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver fastmaske SAMTIDIG som hver 6.fastmaske hoppes over og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske på omgangen = 15 fastmasker.
17.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver fastmaske SAMTIDIG som hver 3.fastmaske hoppes over og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske på omgangen = 10 fastmasker. Fyll mer vatt i hode nå.
18.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver fastmaske SAMTIDIG som hver 2.fastmaske hoppes over og avslutt med 1 kjedemaske i den 1.fastmasker på omgangen = 5 fastmasker. Klipp tråden, bruk en nål til å tråkle gjennom ytterste led av hver av de 5 maskene. Fyll hode ferdig med vatt, snurp sammen toppen av hodet og fest tråden godt.

KJOLE:
Bruk heklenål 3,5 og jeansblå. Hekle 48 luftmasker og sett dem i en ring med 1 kjedemaske i 1. luftmaske.
1.- 3. OMGANG: Hekle 1 luftmaske, hekle 1 fastmaske i hver maske omgangen rundt og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske på omgangen = 48 fastmasker.
4. OMGANG: Hekle 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver fastmaske, men hekle hver 7. og 8.fastmaske sammen omgangen rundt og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske = 42 fastmasker.
5.-7. OMGANG: Hekle 1 luftmaske, hekle 1 fastmaske i hver maske omgangen rundt og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske på omgangen.
8.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver fastmaske, men hekle hver 6. og 7.fastmaske sammen omgangen rundt og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske = 36 fastmaske.
9.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, hekle 1 fastmaske i hver maske omgangen rundt og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske på omgangen.
10.OMGANG: Hekle 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver fastmaske, men hekle hver 5. og 6.fastmaske sammen omgangen rundt og avslutt med 1 kjedemaske i 1.fastmaske på omgangen = 30 fastmasker.
Nå hekles smekken på kjolen slik:
11. RAD:
Hekle 1 fastmaske i hver av de første 11 fastmaskene, 3 luftmasker, hopp over 1 fastmaske, 1 fastmaske i hver av de neste 8 fastmaskene. Snu arbeidet, videre hekles det frem og tilbake.
12. – 16. RAD: Hekle 3 luftmasker, 1 fastmaske i hver av de 8 fastmaskene. Klipp og fest tråden.

SELER:
Bruk heklenål 3,5 og jeansblå. Hekle 18 luftmasker. Snu arbeidet. Hekle 1 stav i den 4.luftmasken fra nålen. Videre hekles det 1 stav i hver luftmaske ut raden. Klipp og fest tråden. Hekle 1 sele til på samme måte. Og sy selene fast på kjolen, de skal sitte tett inntil hverandre midt bak på kjolen.

MONTERING:
Sy på øyne og munn. Sy fast 1 knapp på hver side av smekken, de skal sys gjennom både smekken og selen. Fest tråden godt.

HÅR:
Klipp 18 tråder á 40 cm med den valgte hårfargen. Hver tråd festes slik: Brett tråden dobbelt, trekk løkken rundt masken i første omgang med hårfarge på hodet. Stikk endene av tråden gjennom løkken, stram ved å trekke i endene av tråden (det er 18 masker på første omgang med hårfarge og det skal festes 1 dobbelt tråd om hver maske). Når alle trådene er festet kan tråden flettes sammen til 2 eller flere fletter – se bilde. Fest endene på flettene med en tråd.

Kommentér oppskrift DROPS Baby & Children 38-17