Hur man stickar en hundtröja

Hundar kan också bli kalla när det är kallt ute, så varför inte sticka en fin tröja med flätor till din bäste vän? I denna steg-för-steg lektion visar vi hur man stickar hundtröjan The Lookout,... (Läs mer)

kategori: Kompletta mönster

Hur man stickar den enkla babymössan Sky High

Söta babymössor kan man aldrig få för många av. Denna steg-för-steg lektion hjälper dig att sticka en enkel babymössa med resår och öronlappar, som den som är i DROPS Baby 20-9. Klicka här... (Läs mer)

kategori: Kompletta mönster

Hur man stickar en hjälm-mössa

Vet du någon som behöver en ny, varm mössa? Sticka den mest populära babymössan bland vår design, Baby Aviator Hat (DROPS Baby 14-16), och få hjälp under vägen steg-för-steg. Du hittar också... (Läs mer)

kategori: Kompletta mönster

Hur man läser stickdiagram

Ett stickdiagram består av rutor, 1 ruta = 1 maska - symbolförklaringen berättar hur maskan ska stickas. Diagrammet visar alla maskor sett från rätsidan (om inte något annat är specificerat). Ett... (Läs mer)

kategori: Kom i gång!

Patentstickning - en översikt

Patentstickning är en stickteknik där det stickas med dubbla maskor för att få tydliga, tjocka ränder i arbetet – som en resår. Tekniken ger ett fylligt och tjockt resultat som passar bra till... (Läs mer)

kategori: Stickkurser

Avigmaskor

Motsatsen till rätmaskor är avigmaskor. Om du stickar varannatt varv rät och varannatt varv avig kallas det slätstickat. Såhär stickar du avigmaskor: Fig. 1: Håll stickan med maskorna i din... (Läs mer)

kategori: Stickkurser

Rätmaskor

Nu ska det stickas! Om du stickar alla varv räta kallas det för rätstickning. Såhär stickar du rätmaskor: Fig. 1: Håll stickan med maskorna i din vänstra hand. Lägg garnet från nystanet över... (Läs mer)

kategori: Stickkurser

Hur man plockar upp en tappad rätmaska

Om du stickar räta maskor från rätsidan och har tappat en maska! Bli inte förtvivlad, här ser du hur du lätt plockar man upp den tappade maskan igen och fortsätter ditt arbete utan att det syns. Fig.... (Läs mer)

kategori: Stickkurser

Avmaska från avigsidan

Du avmaskar samtidigt som de stickas när du inte längre ska använda de i ditt arbete, t.ex. vid armhål, halsringningar eller vid axeln. Det är viktigt att avmaskningskanten varken blir för lös... (Läs mer)

kategori: Stickkurser

Minska: Ta in maskor

När man vill forma sin stickning, t.ex. vid armhål, halsringning eller intagning så kan man göra det genom att minska maskor. När man minskar maskor innanför en märktråd eller innanför de yttersta... (Läs mer)

kategori: Stickkurser