Hur man stickar en hundtröja

Hundar kan också bli kalla när det är kallt ute, så varför inte sticka en fin tröja med flätor till din bäste vän? I denna steg-för-steg lektion visar vi hur man stickar hundtröjan The Lookout,... (Läs mer)

kategori: Kompletta mönster

Hur man stickar den enkla babymössan Sky High

Söta babymössor kan man aldrig få för många av. Denna steg-för-steg lektion hjälper dig att sticka en enkel babymössa med resår och öronlappar, som den som är i DROPS Baby 20-9. Klicka här... (Läs mer)

kategori: Kompletta mönster

Hur man gör Court Jester tofflorna

Varma tofflor på kalla dager är ett måste och en superfin present att ge bort. Sticka ett par enkla rätstickade tofflor i vinkelstickning i 8 färger, (DROPS 109-57), och få hjälp under tiden med... (Läs mer)

kategori: Kompletta mönster

Hur man stickar en tröja uppifrån och ner

Flera av våra tröjor med raglan stickas uppifrån och ner. Det gör vi för att det är enkelt och för att man enkelt kan anpassa plagget: särskilt längden på ok, ärmar och fram- och bakstycke.... (Läs mer)

kategori: Stickkurser

Hur man stickar en hjälm-mössa

Vet du någon som behöver en ny, varm mössa? Sticka den mest populära babymössan bland vår design, Baby Aviator Hat (DROPS Baby 14-16), och få hjälp under vägen steg-för-steg. Du hittar också... (Läs mer)

kategori: Kompletta mönster

Hur man läser stickdiagram

Ett stickdiagram består av rutor, 1 ruta = 1 maska - symbolförklaringen berättar hur maskan ska stickas. Diagrammet visar alla maskor sett från rätsidan (om inte något annat är specificerat). Ett... (Läs mer)

kategori: Stickkurser

Patentstickning - en översikt

Patentstickning är en stickteknik där det stickas med dubbla maskor för att få tydliga, tjocka ränder i arbetet – som en resår. Tekniken ger ett fylligt och tjockt resultat som passar bra till... (Läs mer)

kategori: Stickkurser

Öka/minska växelvis på var 3:e och 4:e varv

För att få jämna ökningar – eller minskningar i t.ex en raglan, i en V-hals eller om man vill forma ett arbete så skriver vi ibland: Öka eller minska växelvis på var 3:e och 4:e varv/cm totalt... (Läs mer)

kategori: Kom i gång!

Kan jag anpassa ett mönster som är gjort för rundstickor så att jag kan sticka det fram och tillbaka

Många DROPS mönster stickas på rundstickor. Denna teknik är väldigt populär i många länder i Nordeuropa, Storbritannien och USA. Metoden har fördelen att alla varv stickas från rätsidan av arbetet.... (Läs mer)

kategori: Kom i gång!

Lägg upp maskor

Det finns olika metoder att lägga upp maskor på. Vi har valt att visa den vanligaste som ger en fast men ändå en elastisk kant. Uppläggningen ska vara fast men inte för stramt. Känner du att... (Läs mer)

kategori: Stickkurser