Hur man följer ett DROPS mönster

Är det första gången du stickar efter ett DROPS mönster och är osäker på hur du ska börja? Följ gärna denna lektion där vi visar dig hur man läser och följer våra mönster. Först väljer... (Läs mer)

kategori: Kom i gång!

Hur man stickar den enkla babymössan Sky High

Söta babymössor kan man aldrig få för många av. Denna steg-för-steg lektion hjälper dig att sticka en enkel babymössa med resår och öronlappar, som den som är i DROPS Baby 20-9. Klicka här... (Läs mer)

kategori: Kompletta mönster

Hur man gör Court Jester tofflorna

Varma tofflor på kalla dager är ett måste och en superfin present att ge bort. Sticka ett par enkla rätstickade tofflor i vinkelstickning i 8 färger, (DROPS 109-57), och få hjälp under tiden med... (Läs mer)

kategori: Kompletta mönster

Hur man virkar en nät-kasse

Virkade nät är väldigt populära denna säsong! Har du aldrig virkat tidigare? Vi ska hjälpa dig! Här hittar du en steg-för-steg lektion på hur man virkar nät-kassen Pacific Blue (DROPS 199-15),... (Läs mer)

kategori: Kompletta mönster

Hur man stickar en tröja uppifrån och ner

Flera av våra tröjor med raglan stickas uppifrån och ner. Det gör vi för att det är enkelt och för att man enkelt kan anpassa plagget: särskilt längden på ok, ärmar och fram- och bakstycke.... (Läs mer)

kategori: Stickkurser

Hur man läser virkdiagram

Ett virkdiagram består av symboler, 1 symbol = 1 maska (eller en grupp maskor) - symbolförklaringen beskriver hur maskan ska virkas. Diagrammet visar alla maskor sett från rätsidan (om inte något... (Läs mer)

kategori: Kom i gång!

Hur man läser stickdiagram

Ett stickdiagram består av rutor, 1 ruta = 1 maska - symbolförklaringen berättar hur maskan ska stickas. Diagrammet visar alla maskor sett från rätsidan (om inte något annat är specificerat). Ett... (Läs mer)

kategori: Kom i gång!

Patentstickning - en översikt

Patentstickning är en stickteknik där det stickas med dubbla maskor för att få tydliga, tjocka ränder i arbetet – som en resår. Tekniken ger ett fylligt och tjockt resultat som passar bra till... (Läs mer)

kategori: Stickkurser

Hur du placerar ett diagram i mitten

Såhär placeras mitten av diagrammet (maskan med pil) mitt på framstycket/ryggstycket eller mitt på ärmen. Det står i mönstret att du ska fortsätta att sticka framstycket enligt diagram. Det... (Läs mer)

kategori: Kom i gång!

Öka/minska växelvis på var 3:e och 4:e varv

För att få jämna ökningar – eller minskningar i t.ex en raglan, i en V-hals eller om man vill forma ett arbete så skriver vi ibland: Öka eller minska växelvis på var 3:e och 4:e varv/cm totalt... (Läs mer)

kategori: Kom i gång!