DROPS lektioner

per page

Hur du placerar ett diagram i mitten

Såhär placeras mitten av diagrammet (maskan med pil) mitt på framstycket/ryggstycket eller mitt på ärmen. Det står i mönstret att du ska fortsätta att sticka framstycket enligt diagram. Det är vikt... (Läs mer)

Lagt ut 08.12.2015 under Kom i gång!

Öka/minska växelvis på var 3:e och 4:e varv

För att få jämna ökningar – eller minskningar i t.ex en raglan, i en V-hals eller om man vill forma ett arbete så skriver vi ibland: Öka eller minska växelvis på var 3:e och 4:e varv/cm totalt 10 ... (Läs mer)

Lagt ut 09.10.2015 under Kom i gång!

Öka/minska jämnt fördelat

Hur räknar man ut var man ska öka/minska när mönstret säger "öka/minska jämnt fördelat"? Öka jämnt fördelat : Mönstret säger att du ska öka ett antal m jämnt fördelat. Exempel 1: Du har 100 m ... (Läs mer)

Lagt ut 14.09.2015 under Kom i gång!

Så här mäter du stickfastheten

Viktigt att hålla stickfastheten: För att vara säker på att måtten på ditt arbete kommer stämma med de mått som står i mönstret så ska du alltid börja med att göra en liten provlapp. Om det st... (Läs mer)

Lagt ut 24.08.2015 under Kom i gång!

Så här läser du en måttskiss

Måttskissen hittar du nederst under varje mönster. Den innehåller måtten på de storlekar som vi har i mönstret. Om du följer mönstret och håller stick-/virkfastheten får ditt plagg samma mått som i sk... (Läs mer)

Lagt ut 24.08.2015 under Kom i gång!

Hur man gör en luftmaskering med en smygmaska

När du har lärt dig att virka en luftmaskerad (lm-rad) så ska man i många mönster sätta ihop den till en ring. Detta görs med en smygmaska (sm). Se här! Figure 1: Virka det antal luftmaskor som st... (Läs mer)

Lagt ut 20.08.2015 under Virkkurser

Hur man börjar att virka

Har du inte virkat tidigare? Inga problem, följ bara denna enkla förklaring och se på bilderna nedanför – så är du en god bit på väg! Figure 1: Lägg den korta garnänden under den långa garnänden så... (Läs mer)

Lagt ut 18.08.2015 under Virkkurser

Hur man gör luftmaskor (lm)

Har du bara lärt dig hur du gör den första öglan på virknålen så är det enkelt att fortsätta med luftmaskor. Se här! Figure 1: Lägg tråden från den långa änden (den tråden du ska jobba med) över v... (Läs mer)

Lagt ut 18.08.2015 under Virkkurser

Lägg upp maskor

Det finns olika metoder att lägga upp maskor på. Vi har valt att visa den vanligaste som ger en fast men ändå en elastisk kant. Uppläggningen ska vara fast men inte för stramt. Känner du att du läg... (Läs mer)

Lagt ut 14.08.2015 under Stickkurser

Rätmaskor

Nu ska det stickas! Om du stickar alla varv räta kallas det för rätstickning. Såhär stickar du rätmaskor: Fig. 1: Håll stickan med maskorna i din vänstra hand. Lägg garnet från nystanet över vänste... (Läs mer)

Lagt ut 14.08.2015 under Stickkurser