Hur man följer ett DROPS mönster

Är det första gången du stickar efter ett DROPS mönster och är osäker på hur du ska börja? Följ gärna denna lektion där vi visar dig hur man läser och följer våra mönster.

Först väljer du det mönster du önskar att göra.

Är du nybörjare? I så fall är det en bra idé att välja ett enkelt mönster som ditt första projekt. Vi har valt ett par tofflor, Side Step (DROPS Extra 0-1279) som exempel i denna lektion. Men nederst på sidan, hittar du andra enkla mönster, som är bra att börja med för dig som nybörjare.

Alla våra mönster har ett DROPS nummer, en informerande titel, taggar som kan guida dig till andra liknande mönster och ett namn - för det mesta – men har den inte något namn, så kom gärna med ett förslag!

Om du redan har hittat ett mönster som du vill göra, är det nästa du ska göra att välja den storlek du vill göra plagget i och till sist ska du välja garn.

För att göra det, hoppar du ner till nästa sektion i mönstret (som kommer precis efter bilden av modellen på mobilen). Här hittar du information om mönstrets garngrupp, modell-nummer, tillgängliga storlekar, garnåtgång för varje storlek i den kvalitet du ska använda, och vilken sticka du ska använda.

DROPS design: Mönster nummer de-121
Garngruppe A + A + A + A eller C + C eller E

Om du har tänkt att använda ett annat garn än det som står i mönstret, är det enklast att välja ett garn från samma garngrupp. Läs om DROPS Garngrupper här.

Du kan också enkelt ersätta garnet, genom att använda vår Garnkalkulator, den hittar du tillsammans med denna text i själva mönstret:

“Vill du använda ett annat garn? Prova vår kalkulator!”

Storlek

När det är tofflor, hittar du ofta 2 linjer med storlekar, både skostorlek och fotlängd (i cm). Välj den storlek du vill göra och markera storleken med en highlighter genom hela mönstret. Vi har i detta exempel valt storlek 35/37.

Storlek: 29/31 - 32/34 - 35/37 - 38/40 - 41/43 - 44/46
som passar till fotlängd: 17 - 19 - 21 - 23 - 26 - 29 cm

Lite under storleken, hittar du garnåtgång. Här hittar du namnet på det garn som används i mönstret och garnåtgången i antal gram som du behöver (i varje färg som används i mönstret). Några gånger – som i detta mönster – hittar du förslag till andra garn och färger, de hittar du efter

Eller använd:

Eftersom vi har valt storlek 35/37, betyder det att vi följer det 3:e talet i varje färg, räknat från vänster.

Garnåtgång:
DROPS DELIGHT från Garnstudio
100-100- 100 -100-100-150 g nr 12, regnbåge
Eller använd:
100-100- 100 -100-100-150 g nr 17, hallontårta
Eller använd:
50-50- 50 -50-50-100 g nr 08, grön/beige
50-50- 50 -50-50-100 g nr 07, beige/blå

För att vara säker på att få samma mått som står i mönster är det viktigt att din stickfasthet stämmer med den stickfasthet som uppges i mönstret!

Därför rekommenderar vi att man alltid gör ett litet stickprov. I detta mönster ska du ha 14 maskor rätstickning med 4 trådar DROPS Delight på 10 cm på bredden. Du hittar denna information tillsammans med rekommenderad sticka/virknål.

DROPS STICKA nr 5,5 – eller det stick-nr du måste använda för att få 14 m rätst med 4 trådar på 10 cm på bredden.

Vi börjar alltid med att beskriva de olika tekniker vi använder i det aktuella mönstret.

Nederst i alla våra mönster hittar du instruktionsvideor och lektioner som förklarar de aktuella teknikerna. De är lätta att följa och beskriver tydligt hur man ska göra om du skulle vara osäker på en speciell teknik.

-------------------------------------------------------
FÖRKLARING TILL MÖNSTRET:
-------------------------------------------------------
RÄTSTICKNING (fram och tillbaka på stickan):
Maskorna stickas räta på alla varv.
FÄRGALTERNATIV:
Använd 4 trådar regnbåge eller 4 trådar hallontårta eller 2 trådar grön/beige + 2 trådar beige/blå (= 4 trådar).
OBS: Använd tråden från både insidan och utsidan av nystanet.
STICKTIPS:
Strama tråden noga när 2 m stickas räta tills, så att det inte blir stora hål.

Nu har vi kommit till där vi börjar med själva plagget.

-------------------------------------------------------
BÖRJA ARBETET HÄR:
-------------------------------------------------------
TOFFEL:

Först informerar vi om hur man börjar arbetet och i vilken riktning arbetet stickas!

Arbetet stickas fram och tillbaka från hälen och mot tån.

Nu är vi redo att börja. Man börjar alltid med att lägga upp det antal maskor som står i mönstret för den valda storleken (se efter det antal maskor som är markerat med fet stil).

Lägg upp 23-23- 27 -27-29-29 m på sticka 5.5 med 4 trådar Delight - läs FÄRGALTERNATIV (låd tråd-änden vara ca 20 cm lång, den används till montering).
Sticka RÄTSTICKNING – se förklaring över, tills arbetet mäter 13½-15½- 17½ -19½-22½-25½ cm

Om du har glömt hur man stickar RÄTSTICKNING , så är det bara att hoppa tillbaka till förklaringen på RÄTSTICKNING under FÖRKLARINGAR TILL MÖNSTRET.

Även om du redan har gjort ett litet stickprov så är det en bra idé att kontrollera stickfastheten under tiden som du stickar, då vet du att du får riktig storlek – därför skriver vi alltid;

- KONTROLLERA STICKFASTHETEN!

Nästa v från rätsidan stickas så här: 1 rm, sedan stickas m 2 och 2 räta tills = 12-12-14-14-15-15 m – LÄS STICKTIPS! Sticka 3 räta v.
På nästa v från rätsidan stickas det så här: * 4-4-5-5-3-3 rm, de nästa 2 m stickas räta tillsammans *, upprepa *-* totalt 2-2-2-2-3-3 gånger = 10-10-12-12-12-12 maskor på stickan.

När vi använder *-* i texten, stickar man det som står mellan stjärnorna och stickar denna repetition det antal gånger som står i mönstret. Här stickas 5 maskor räta, de nästa 2 stickas räta tillsammans, sedan stickas 5 räta och till sist 2 räta tillsammans igen. På detta sätt har du minskat 2 maskor och har nu 12 maskor kvar.

Sticka 1 varv rätt.
På nästa v stickas m räta tills 2 och 2 = 5-5-6-6-6-6 maskor kvar.
Arbetet mäter ca 17-19-21-23-26-29 cm. Klipp av trådarna (låt trådänden vara ca 20 cm lång, denna används till montering) och drag den genom de resterande m, drag åt.

Till sist ska vi sy ihop tofflorna.

MONTERING:
Vik uppläggningskanten dubbel och sy ihop mitt bak. Sy ihop kant i kant från tån och upp lite över 1/3 av toffeln. Sy i yttersta m så att inte sömmen blir för tjock..

Nederst i mönstret hittar du en hel sektion med hjälp. Här hittar du information om allt från; hur man lägger upp, stickar rätmaskor, minskar maskor, maskar av, montering av tofflorna och mycket mer. Du hittar också en lista med ofta ställda frågor (FAQ), samt ett formulär där du själv kan ställa en fråga. Vi hoppas att denna lektion kommer hjälpa dig att först hur vi skriver våra DROPS mönster. Kom ihåg att när du stickar eller virkar någon av våra modeller så älskar vi att se bilder på ditt projekt här kan du skicka dem till vårt #dropsfan galleri!

Inspiration till nybörjare

Hitta fler mönster för nybörjare här

Kommentarer (26)

Rhonda Pringle 01.07.2021 - 22:48:

If found it, never mind

Rhonda Pringle 01.07.2021 - 20:51:

I'm not seeing how many stitches to cast on at the very beginning? Please help

Anonym 10.05.2021 - 23:24:

Hej, i mönstret står det att man ska virka vänster framstycke spegelvänt, men hur gör man det? Hittar ingen förklaring på det

DROPS Design 19.05.2021 - 07:42:

Hei. Det er samme forklaring som høyre framstykket, men når man hekler 2 forstykker skal det ene være en speilvendt versjon av det andre. Så om det er en stolpe på plagget blir det på motsatt side og fellingene til erme og hals blir også på motsatt side. mvh DROPS design

Maria Teresa Senovilla 24.04.2021 - 08:29:

Es posible que pusierais la opción traductor en los comentarios?, sería de gran ayuda y disiparía muchas dudas, gracias!

Nathalie Hofer 19.04.2021 - 10:53:

Als Anfängerin verstehe ich mit dieser Anleitung nicht, wieviel Garnmenge ich brauche. Beispiel: Ich möchte den Pullunder DROPS / 210 / 28 (College Days) in Grösse L stricken. Wieviel Gramm Garn brauche ich?

DROPS Design 20.04.2021 - 07:46:

Liebe Frau Hofer, Garnmengen finden Sie immer unter Kopfteil, ie für dieses Modell brauchen Sie in L 200 g DROPS Air/50 g das Knäuel = 4 Knäuel DROPS Air in L für dieses Modell. Viel Spaß beim stricken!

Delamaire Nicole 22.03.2021 - 10:47:

Je n\\\'arrive pas a suivre la grille du modele (Drops baby 31-3 laine mérinos grille A1 je souhaite avoir l\\\'explication comme(1m end 1 jet glisser 1m endroit tricoté1 mail endroit passé la mail glissé sur la mail tricoté 1 jeté ainsi de suite\\r\\nPour le modèle 31-4 la culotte je suis a la rehausse quand vous dite tourner( je comprend rang raccourci

DROPS Design 22.03.2021 - 11:29:

Bonjour Mme Dalamaire, cette leçon explique comment lire un diagramme et devrait vous aider à déchiffrer A.1 :) Effectivement, pour le short, on tricote effectivement une réhausse (= des rangs raccourcis pour que le dos soit plus haut que le devant). Bon tricot!

Karen Crumley 19.03.2021 - 22:19:

Help! I do not understand the increases on Safari/Drops 130-5 as follows . Then cast on new sts in each side on every other row (= at the end of every row) Thank you

Eva Bodin 21.02.2021 - 11:50:

Hur ska jag avmaska när det står 3x1-1-1? Vad menas med -1 -1 är det samma som 3 maskor igen Fast 2 ggr

Mayorgas Genevieve 19.11.2020 - 09:10:

Puis je réaliser le modèle DROPS 216-3 sans aiguilles circulaires en faisant des coutures?

DROPS Design 19.11.2020 - 10:55:

Bonjour Mme Mayorgas, vous trouverez ici comment adapter un modèle sur aiguilles droites. Bon tricot!

Turban Isabelle 17.11.2020 - 14:30:

Bonjour, Je viens de commencer le modèle Dotted Lama Le pull se tricote en rond sur aiguille circulaire avec des mailles steek découpées ensuite en leur milieu ; or dans l'explication il est écrit de faire des augmentations à chaque bout et pas au milieu Pouvez vous m'expliquer ?

DROPS Design 18.11.2020 - 08:29:

Bonjour Mme Turban, pour Dotted Lama, vous devez effectivement monter 5 mailles de chaque côté pour chacune des emmanchures: tricotez la moitié des mailles, montez 5 mailles, tricotez l'autre moitié des mailles et montez 5 mailles - ces 2 fois 5 mailles seront ensuite découpées en leur milieu pour les emmanchures. cette vidéo montre comment procéder. Bon tricot!

Nicole Chapdelaine 01.11.2020 - 18:44:

Je tricote la veste # 0-1132 Je me connais assez en tricot J'ai de la difficulté à suivre le patron

DROPS Design 02.11.2020 - 10:02:

Bonjour Mme Chapdelaine, vous pouvez volontiers poser votre question dans la rubrique similaire de ce modèle - pour toute assistance personnalisée, vous pouvez également demander de l'aide à votre magasin (même par mail ou téléphone). Bon tricot!

Gerd Lauritsen 09.10.2020 - 17:43:

Hei. Jeg har begynt på en bukse etter mønster 23-40, men er litt usikker på hvor vid den egentlig blir. I str 3/4 skal en etter vrangbord felle til 104 masker. Med strikkefasthet 19 m/10 cm, blir det ca 55 cm, men på diagrammet står det bredde 34 (×2). Hvordan kan det være?

DROPS Design 12.10.2020 - 08:37:

Hei Gerd. Om du ser på målskissen av buksen er det 34 cm på det bredeste. Fra vrangborden der du har 104 masker skal det økes til 128 masker og det stemmer med 34 cm. God Fornøyelse!

PRADILLON 07.10.2020 - 00:54:

Bonjour, je commence un pull DROPS design: Modèle u-874 Pour les aiguilles circulaires on indique deux modèles : 40 cm et 80 cm - faut-il vraiment les deux ? Très cordialement

DROPS Design 07.10.2020 - 09:03:

Bonjour Mme Pradillon, les 2 seront effectivement utilisées dans ce modèle: pour les manches lorsque les augmentations auront été faites (et qu'il n'y aura plus assez de place pour les aiguilles doubles pointes) et pour l'empiècement lorsqu'au fur et à mesure des diminutions, l'aiguille circulaire de 80 cm sera trop longue pour toutes les mailles. Vous pouvez toutefois utiliser à la place la technique du magic loop. Bon tricot!

Gaye Steel 04.10.2020 - 01:52:

What does the word curry mean in the Drops Mardi Gras Jacket mean please?

DROPS Design 05.10.2020 - 13:23:

Dear Mrs Steel, the word "curry" in this pattern refers to the colour no 19 in DROPS Brushed Alpaca Silk - see also list of materials. Happy knitting!

Mirjam Roters 29.09.2020 - 15:39:

Betreft patroon ai-248. Ik begrijp de uitleg van het telpatroon niet goed. Moet ik het van boven naar beneden lezen of van rechts naar links. Is het 1 naald recht op de goede en 1 naald averecht op de verkeerde kant en vervolgens 1 naald averecht op de goede en 1 naald recht op de verkeerde kant? Of is het een steek averecht, 1 steek recht en de naald erna alle steken recht? Ik kom er niet uit. Hopelijk kunt u mij advies geven.

DROPS Design 26.05.2021 - 15:42:

Dag Mirjam,

Je leest het telpatroon altijd van onder naar boven en je begint rechts onder en je leest naar links. In dit geval gaat het om heen en weer breien, dus aan het einde van de naald keer je het werk en lees je de tweede naald (verkeerde kant) vanaf de onderkant van links naae rechts. In de uitleg van de symbolen staat aangegeven hoe je het betreffende symbool op de goede kant breit en hoe je het op de verkeerde kant breit.

Rene 26.09.2020 - 14:32:

Could I knit baby socks on two needles

DROPS Design 28.09.2020 - 11:38:

Dear Rene, we do have some socks/booties for babies worked with 2 needles - you will find them among the socks patterns; Happy knitting!

Toril Bruvik 17.09.2020 - 17:27:

Hei. Jeg strikker Valdres genser modell u-861, og er kommet til mønster A.3, hvor jeg skal begynne å felle. Dette er nok felling under armene, men skal strikke sammen raglan etter at det mønsteret er ferdig. Feller man 2 masker sammen, eller feller vi de rett av slik at resten av mønsteret må strikkes fram og tilbake. Jeg skal felle 4 masker, strikke 125, felle 7 masker og strikke 125 og felle 3?

DROPS Design 18.09.2020 - 09:46:

Hej Toril. Du feller de rett av som det står i oppskriften. Sedan stickar du ärmarna, som du senare setter på samma rundsticka där du fellde maskor. På så sätt kan du fortsätta att sticka runt när ärmarna är på plats. Mvh DROPS Design

Kirsten Jensen 11.09.2020 - 17:34:

ØHjælp,ripplings Rosa jakke. Skal man begynde med diagrammerne fra højre. Pind 2, hvordan skal den strikkes tilbage? Der er opgivet, hvad man skal på nogle af diagrammerne, men er det da vrang, der strikkes på pinden tilbage? Og hvad betyder A1a og A3a oppe over. Jeg synes,at jakken ser fantastisk ud og vil gerne udfordre mig lidt.

DROPS Design 14.09.2020 - 07:55:

Hei. Ja, du starter med diagrammene nederst til høyre. 1.pinne blir da 1.pinne fra retten og 1.rad i diagrammene. Når du strikker frem og tilbake blir 1.pinne fra vrangen 2.rad i diagrammet, og da strikker du fra venstre side. Les diagramforklaringen hvordan ikonene strikkes (forskjell fra om du strikker fra retten eller vrangen). Når du har strikket diagram A.1, A.3 og A.4 1 gang i høyden, skal disse diagrammene gjentas i høyden, men da bare det som er markert med klammen, alså A.1a, A.3a og A.4a. Slik at de 2 første radene i diagrammene strikkes kun i begynnelsen av jakken. God Fornøyelse!

Trine 21.08.2020 - 21:44:

Hej, jeg er igang med at strikke Frosted Cathedral 206-23. Jeg har fulgt opskriften og har lavet udtagninger til raglan og har også fået 8 masker mere. Mit spørgsmål kommer fordi at jeg ender med 4 masker for meget, og jeg er kommet frem til at det er fordi at jeg har lavet 2 udtagninger på ryg og på forstykket som det står i diagram A.2a at man skal den første pind i mønsteret. Hvad har jeg gjort forkert? VH Trine

DROPS Design 31.08.2020 - 11:16:

Hei Trine. Hvilken størrelse strikker du ? Når du strikker 1. omgang er det både økning i diagram A.2a og økninger som er forklart i teksten. Om du f.eks strikker i str S har du 44 masker etter halskanten og etter 1. økning har du 56 masker (økninger både i diagram og tekst). Etter totalt 11 økninger har du 136 maske. mbh DROPS design

Denise Corbett 18.08.2020 - 21:35:

Hi there - I am knitting the Winter Delight jacket. When knitting right side rows, I am following the pattern charts from right to left. When knitting wrong side rows, do I follow the pattern charts from left to right or are all rows - right and wrong side - knit from R to L? Thanks

DROPS Design 19.08.2020 - 08:32:

Dear Mrs Corbett, From RS read diagrams fom the right towards the left and from WS read diagrams from the left towards the right - this lesson explains more about diagrams - Happy knitting!