Ledtråd #4 - Nu vill vi se flera färger

I denna ledtråd virkar vi 20 nya varv i flera spännande tekniker. Vi har valt att virka ränder i 3 flotta färger! !

Som vanligt kommer du att finna instruktionsvideor längst ner i varje ledtråd. Om du fortfarande har frågor eller kommentarer, kan du fylla i schemat längst ner på sidan.

Först lite information

MÖNSTER:
I ledtråd #4 ska vi virka efter diagram A.4a och A.4b. A.4a visar hur varvet börjar. OBS: Början på varven är tecknade över varandra i samma diagram även om de virkas i växelvis höger och vänster sida av sjalen och inte över varandra.

RÄNDER:
Tråden klipps av efter varje varv, om inte nästa varv har samma färg. Trådändarna fästs i sidan till slut.
VARV 1-3: puder (färg a)
VARV 4: senapsgul (färg b)
VARV 5-7: beige (färg e)
VARV 8-9: puder (färg a)
VARV 10-12: beige (färg e)
VARV 13: senapsgul (färg b)
VARV 14-15: puder (färg a)
VARV 16-18: beige (färg e)
VARV 19: senapsgul (färg b)
VARV 20: puder (färg a)

FÄRGBYTE:
När det byts färg virkas det så här: Virka sista maskan på varvet med första färgen, men vänta med sista omslaget och genomdragningen, byt till nästa färg och virka sista omslaget och genomdragningen på sista maskan med denna färgen, sedan virkas nästa varv.

VIRKINFO:
Information som står mellan två * ska repeteras varje gång det står så *-* i beskrivningen.

Är du rutinerad, kan du läsa den korta beskrivningen och följa det kompletta diagrammet som består av A.4a och A.4b som du finner här nedan. Behöver du mer hjälp för att komma igång, kan du fortsätta att läsa vidare i denna ledtråd.

Kort beskrivning

Nu virkas det vidare i RÄNDER – se förklaring ovan, och använd diagram A.4b (A.4a visar hur varje varv börjar och virkas i tillägg till maskorna i A.4b). Läs FÄRGBYTE! OBS: För att det ska vara enklare att få översikt över vilket varv som virkas i mönstret och ränderna, sätts det en markör i arbetet här och nästa varv räknas som varv 1. Dvs första varvet i A.4b = 1:a varvet i ränder.

Diagram för ledtråd #4

= 1 luftmaska
= 1 stolpe om luftmaskan/luftmaskbågen
= Från rätsidan: 1 stolpe i bakre maskbågen. Från avigsidan: 1 stolpe i främre maskbågen
= Från rätsidan: 1 fastmaska i bakre maskbågen. Från avigsidan: 1 fastmaska i främre maskbågen
= På varven med pil ökas det på varje sida av markörerna - med samma maskor som visas i diagrammet
= I början av varvet virkas det 3 luftmaskor
= I början av varvet virkas det 1 luftmaska
= börja här

Behöver du hjälp för att komma igång?

Här är en mer detaljerad beskrivning på hur du börjar Ledtråd #4. Vi har markerat var i diagrammet vi jobbar under arbetets gång med rött.

VARV 1 (= rätsidan): Virka 3 luftmaskor (A.4a), sedan virkas A.4b så här: * 2 stolpar om första/nästa luftmaskbåge, 3 stolpar om nästa luftmaskbåge *, virka *-* varvet ut = 120 stolpar.

Sätt 12 markörer i arbetet utan att det virkas så här: sätt en markör efter de första 5 stolparna, sedan sätts var och en av de nästa 11 markörerna med 10 maskor mellan varje markör, det är nu 5 stolpar kvar på varvet efter sista markören. Markörerna följer med vidare i arbetet och kommer att ha ungefär samma maskantal på varje sida.

Vänd arbetet och virka varv 2, 3 och 4 efter diagram, A.4a och A.4b, - läs FÄRGBYTESTIPS.

Vänd arbetet, virka 5:e varvet (PIL 1) med ökning så här: Öka 1 stolpe på varje sida av markörerna genom att virka 1 extra stolpe om luftmaskbågen (= 24 maskor ökade) = 144 stolpar på varvet.

Vänd arbetet, och virka varv 6 -10. Fortsätt med ränder – se ovan och ökningarna på varv 7 (PIL 2, öka så här: Öka 1 fastmaska på varje sida av markörerna genom att virka 2 fastmaskor i samma maska = 24 maskor ökade) = 168 fastmaskor på varvet och på varv 10 (PIL 3, ökas så här: Öka 1 stolpe på varje sida av markörerna genom att virka 2 stolpar i en maska = 24 ökade maskor) = 192 stolpar på varvet.

Vänd arbetet, och virka varv 11 -15. Fortsätt med ränder – se ovan och ökningarna på varv 12 (PIL 4 och öka så här: Öka 1 fastmaska på varje sida av markörerna genom att virka 2 fastmaskor i en maska = 24 maskor ökade) = 216 fastmaskor på varvet.

Vänd arbetet, och virka varv 16 - 20. Fortsätt med ränder – se ovan och ökningarna på varv 16 (PIL 5 och öka så här: Öka 1 stolpe på varje sida av markörerna genom att virka 2 stolpar i en maska = 24 maskor ökade) = 240 stolpar på varvet och på varv 18 (PIL 6 och öka så här: Öka 1 fastmaska genom att virka 2 fastmaskor i en maska på varje sida av varje markör = 24 maskor ökade) = 264 fastmaskor på varvet.

Färdig!

Nu är 4:e ledtråden färdig och när alla 20 varven är virkade mäter arbetet ca 39 cm från början och ner mitt på sjalen. Se bilden nedan hur arbetet ser ut. Nu kan du glädja dig till nästa ledtråd. Kom ihåg att dela ditt projekt med oss i galleriet!

Har färg E tagit slut? Då kan du använda färg G i varv 18.

Instruktionsvideo

Kommentarer (76)

Vittoria 14.06.2018 - 07:42:

Er der et lige maskeantal ved enden af hver række og dette uden at tælle vendemaske/r med? Jeg har placeret maskemarkører med 10 masker imellem og arbejdet mig op. Nu er jeg så kommet til række 5 og kan overhovedet ikke komme videre. Jeg har 40 V stg i rækken fra række 4 - er dette korrekt? Nu vil jeg starte på række 5 og kan ikke, ligegyldigt hvordan jeg regner mig frem til det, nå til 144 masker på rækken med udt i nogenlunde lige orden?

Nicole 03.06.2018 - 20:27:

Klopt het dat in toer 1 tm 4 doordat je niet meerdert het lijkt dat je niet meer rond haakt maar het recht omhoog gaat, aan de randen bedoel ik dan.

Beatriz 28.05.2018 - 23:19:

Por favor en la fila 5, podeis especificar el orden de los arcos en los q van los aumentos?

DROPS Design 10.06.2018 - 11:03:

Hola Beatriz. Los aumentos se trabajan como antes a cada lado del marcapuntos ( o el hilo marcador).

Beatriz 28.05.2018 - 22:36:

En esta pista tengo problemas al finalizar cada fila. Me hace un salto y.la parte recta del semicirculo del chal hace como escalones. Debo terminar cada fila con algún punto adicional al igual q la empezamos con las cadenetas de subida??

DROPS Design 10.06.2018 - 10:58:

Hola Beatriz. Hay que trabajar según el patrón. El último punto de la fila se trabaja en el último punto de la fila anterior. Puedes mirar cómo en los vídeos. No hay escalones en este patrón.

Anne 26.05.2018 - 16:55:

Bonjour, j'ai une petite question, comment termine-t-on le rang 4 de la partie 4 ? je ferais bien une bride dans les 3 mailles en l'air du début du rang précédent .... dans la grille de la partie 4, il y a juste le début du rang ... Merci de votre réponse, et aussi merci pour le projet !! Anne

DROPS Design 28.05.2018 - 10:11:

Bonjour Anne, le rang 4 se termine par 1 bride, 2 ml, 1 bride dans l'avant-dernière ms du rang. Bon crochet!

Rita De Boer 25.05.2018 - 13:56:

Bij toer 2 houd ik nog het stokje over van de vorige toer, het stokje. Moet daar nog een stokje? En tellen de 3 lossen aan het begin en de stokjes aan het eind met als steken?

Stefania 22.05.2018 - 21:18:

Buonasera! Potete indicare la sequenza di colori per le righe con il kit Belle? Ho preso esattamente quelli che avete suggerito, ho iniziato con il ciliegia n.12. Grazie Stefania

DROPS Design 23.05.2018 - 09:34:

Buongiorno Stefania. In fondo a questa pagina trova la corrispondenza tra i colori indicati nelle spiegazioni: a, b, c, d (e così via) e il numero del colore del filato Belle che deve usare. Buon lavoro!

Mary 22.05.2018 - 16:38:

Gabriela: 264

Gabriela 22.05.2018 - 15:15:

Hallo Wie viele Stäbchen sollten es am Ende von Clue 4 (Reihe 20) sein? Danke

DROPS Design 23.05.2018 - 16:48:

Liebe Gabriela, am Ende der 6. Reihe haben Sie 264 M und 12 Rapport x (3 Stb x 4 in jedem Rapport) = 264 Stb. Viel Spaß beim häkeln!

Marcadores Fila 4/Markers Row 4 20.05.2018 - 12:20:

También se puede distribuir así: 3*3*3*3*3*3*4*3*3*3*3*3*3, 40/12=3,33 ya que en las explicaciones pone que casi siempre vamos a tener el mismo número de puntos a cada lado. It can also be distributed like this: 3*3*3*3*3*3*4*3*3*3*3*3*3. 40/12=3,33 In the explanations it says that we will almost always have the same number of points on each side.

12 Marcadores 20.05.2018 - 10:39:

María me he confundido, sólo dividía el chal en 12 partes, y son13 partes, así que puedes distribuirlos así: 2*3*3*3*3*4*4*4*3*3*3*3*2. Perdona, éste chal me está volviendo loca

Mar 20.05.2018 - 10:32:

Yvette: ok Het spijt me, I'm sorry. 2*3*3*3*3*4*4*4*3*3*3*3*2

Yvette 20.05.2018 - 08:00:

Mar: maar dan gebruik je maar 11 markeerders. /But that are only 11 stitchmarkers in stead of 12 on row 5

DROPS Design 21.05.2018 - 10:55:

Hallo Yvette, De markeerdraden plaats je gelijk al in de eerste toer van clue 4. Tussen de markeerdraden zitten 10 steken/stokjes en vanaf elke zijkant zitten 5 stokjes. In totaal 12 markeerders. De markeerders neem je mee tijdens het haken in de hoogte. Door het patroon is het niet altijd mogelijk om een gelijk aantal steken tussen de markeerders te houden, maar probeer het aantal steken dat er tussen zit wel goed verdeeld te houden tussen de markeerders. De markeerdraden zijn niet in het telpatroon als symbool aangegeven. De ster in het telpatroon geeft aan waar je moet beginnen. (zie verklaring symbolen)

Marcadores 20.05.2018 - 00:43:

María: Puedes distribuirlos así: (2a*3a*3a*4a*4a*4a*4a*4a*4a*3a*3a*2a). a=arcos. *=marcadores. Tendrás 40 arcos al acabar la fila 4. Distribúye los marcadores de manera que los de la mitad dcha e izqda del chal se vean igual, pero en espejo.

Maria 19.05.2018 - 23:48:

Hola voy por la hilera 5 pero no se como subir los hilos marcadores que puse en la 1. Puede alguien decirme cuantos arcos tienen que quedar entre cada marcador? Gracias.

Mar 19.05.2018 - 21:56:

Het is een spelfout geweest. (2*3*3*4*4*4*4*4*4*3*3*2). markeerder= *

Yvette 19.05.2018 - 21:08:

Mar: ? Eindig je met een steekmarkeerder? Ik neem aan dat * een steekmarkeerders is.

DROPS Design 21.05.2018 - 10:55:

Hoi Yvette, Zie mijn antwoorden op je andere vragen. Hopelijk is het duidelijk en kom je er zo uit. Laat het anders even weten.

Mar 19.05.2018 - 12:32:

Yvette: rij 5= 40 I..I = 2*3*3*4*4*4*4*4*4*3*3*2 * = markeerder

Yvette 19.05.2018 - 08:51:

Hoeveel \../ tussen elke markeerder in rij 5? Volgens video 3 tussen markeerder 1 en 2 maar dan kom ik niet uit. Bij foto's van anderen zitten er soms 3 en soms 4 tussen. Graag opgave van de hele rij. In volgende clue graag duidelijke aanwijzingen tussen welke steken een markeerder komt

DROPS Design 21.05.2018 - 10:53:

Hoi Yvette, In toer 5 meerder je aan elke kant van elke markeerdraad, dat betekent dat er na toer 5, 12 steken tussen elke markeerdraad zitten en 6 steken voor de eerste en na de laatste markeerdraad.

Mary Margaret Kachurowski 18.05.2018 - 03:58:

I\'ve figured out the first increase row, however, I had to pull the thread lines out. Far easier to move the stitch markers as opposed to dealing with 12 bits of hanging thread! I'm experienced with reading charts and this presentation is just too confusing. If it was my first chart, it would be my last one. Hopefully, when and if this pattern is published in full, the whole chart will be presented in a user friendly way.

Skriv en kommentar eller en fråga till denna ledtråd