DROPS / 216 / 11

Autumn Pathways by DROPS Design

Strikket jakke med raglan i DROPS Air. Arbeidet strikkes med V-hals og splitt i sidene. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell ai-278
Garngruppe C
-------------------------------------------------------

300-350-350-400-450-500 g farge 05, brun

DROPS RUNDPINNER NR 5,5: Lengde på 40 cm og 80 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 4.
DROPS RUNDPINNER NR 4: Lengde på 60 cm eller 80 cm til vrangbord.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

DROPS KNAPP, Marble NR 629: 4 stk i alle størrelser.

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 372kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

For å beregne hvordan det skal felles jevnt, regner man maskeantallet det skal strikkes over (f.eks 45 masker), og deler de resterende maskene med antall fellinger som skal gjøres (f.eks 8) = 5,6. I dette eksempelet felles det ved å strikke vekselvis hver 4. og 5.maske og hver 5. og 6.maske rett sammen.

ØKETIPS (gjelder ermene):
Strikk til det gjenstår 2 masker før merketråden, 1 kast, strikk 4 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse maskene), 1 kast. På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

RAGLAN:
Det felles 2 masker i hver overgang mellom bol og ermer slik:
Strikk til det gjenstår 1 maske før masken med merke i, ta 2 masker løs av pinnen som om de skulle strikkes rett sammen, 1 rett, løft de 2 løse maskene over masken som ble strikket (= 2 masker felt).

KNAPPHULL:
Fell til knapphull på høyre stolpe (når plagget tas på).
1 knapphull: Lag 1 kast om pinnen, strikk de neste 2 maskene rett sammen. På neste pinne strikkes kastet rett slik at det blir hull.
Første knapphull felles når stolpen måler 5 cm fra nederst på bolen (= i overgangen mellom vrangborden og det glattstrikkede partiet på bolen), deretter felles de neste 3 knapphullene med ca 8 cm mellom hver.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE – KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Forstykkene og bakstykket strikkes frem og tilbake hver for seg til vrangborden nederst er ferdig. Videre settes alle delene inn på samme rundpinne, og det strikkes frem og tilbake fra midt foran opp til ermehullet. Ermene strikkes rundt på settpinner/liten rundpinne. Videre settes ermene inn på samme rundpinne som bolen, og bærestykket strikkes frem og tilbake fra midt foran. Til slutt strikkes det opp masker til stolper og halskant som strikkes frem og tilbake.

BAKSTYKKE:
Legg opp 91-101-109-117-129-141 masker (inkludert 1 kantmaske rille i hver side) på rundpinne 4 med Air. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen. Deretter strikkes det vrangbord slik:
1.PINNE (retten): 1 kantmaske RILLE – les forklaring over, * strikk 1 vridd rett, 1 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 2 masker på pinnen, strikk 1 vridd rett og avslutt med 1 kantmaske rille.
2.PINNE (vrangen): 1 kantmaske rille * strikk 1 vridd vrang, 1 rett *, strikk fra *-* til det gjenstår 2 masker på pinnen, strikk 1 vridd vrang og avslutt med 1 kantmaske rille.
Repeter 1. og 2. pinne til vrangborden måler 5 cm. Klipp tråden, legg arbeidet til side og strikk forstykkene.

VENSTRE FORSTYKKE:
Legg opp 47-51-55-59-65-71 masker (inkludert 1 kantmaske rille i hver side) på rundpinne 4 med Air. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen. Deretter strikkes det vrangbord slik:
1.PINNE (retten): 1 kantmaske rille, * strikk 1 vridd rett, 1 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 2 masker på pinnen, strikk 1 vridd rett og avslutt med 1 kantmaske rille.
2.PINNE (vrangen): 1 kantmaske rille * strikk 1 vridd vrang, 1 rett *, strikk fra *-* til det gjenstår 2 masker på pinnen, strikk 1 vridd vrang og avslutt med 1 kantmaske rille.
Repeter 1. og 2. pinne til vrangborden måler 5 cm. Klipp tråden, legg arbeidet til side og strikk høyre forstykke.

HØYRE FORSTYKKE:
Strikk på samme måte som venstre forstykke til arbeidet måler 5 cm – avpass at det avsluttes etter en pinne fra vrangen. Ikke klipp tråden.

BOL:
Nå strikkes delene sammen. Strikk over høyre forstykke fra retten slik: 1 kantmaske rille, rett over de neste 45-49-53-57-63-69 maskene og fell samtidig 8-9-10-10-11-12 masker jevnt fordelt over disse maskene, strikk siste maske på høyre forstykke rett sammen med første maske på bakstykket (= 1 maske felt), strikk rett over de neste 89-99-107-115-127-139 maskene på bakstykket og fell samtidig 17-21-23-23-25-27 masker jevnt fordelt, strikk siste maske på bakstykket rett sammen med første maske på venstre forstykke (= 1 maske felt), strikk rett over de neste 45-49-53-57-63-69 maskene og fell samtidig 8-9-10-10-11-12 masker jevnt fordelt over disse maskene, strikk siste maske i rille = 150-162-174-190-210-230 masker. Bytt til rundpinne 5,5. Fortsett frem og tilbake med glattstrikk og 1 kantmaske rille i hver side mot midt foran. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arbeidet måler 27-27-28-28-28-28 cm fra oppleggskanten, felles det av masker til ermehull i hver side slik: Strikk de første 34-37-39-43-47-51 maskene som før (= høyre forstykke), fell av de neste 8-8-10-10-12-14 maskene (= ermehull), strikk de neste 66-72-76-84-92-100 maskene (= bakstykke), fell av de neste 8-8-10-10-12-14 maskene (= ermehull), strikk de siste 34-37-39-43-47-51 maskene (= venstre forstykke). Klipp tråden, legg arbeidet til side og strikk ermene.

ERMER:
Legg opp 46-48-50-52-52-56 masker på settpinner 4 med Air. Nå strikkes det rundt slik: Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord (= 1 vridd rett /1 vrang) rundt i 5 cm. Strikk 1 omgang rett der det felles 8-8-8-8-8-10 masker jevnt fordelt = 38-40-42-44-44-46 masker. Bytt til settpinner 5,5. Sett en merketråd på begynnelsen av omgangen (= midt under ermet). Merketråden skal følge med videre oppover i arbeidet og brukes senere når det skal økes under ermet. Strikk glattstrikk rundt. Når arbeidet måler 11-10-10-10-7-7 cm fra oppleggskanten, økes det 1 maske på hver side av merketråden – les ØKETIPS. Øk slik på ca hver 3.-3.-2½.-2.-2.-2.cm totalt 10-10-12-13-15-15 ganger = 58-60-66-70-74-76 masker. Når ermet måler 42-41-41-39-39-38 cm, felles det av 8-8-10-10-12-14 masker under ermet (dvs 4-4-5-5-6-7 masker på hver side av merketråden) = 50-52-56-60-62-62 masker. Klipp tråden, legg arbeidet til side og strikk det andre ermet på samme måte.

BÆRESTYKKE:
Sett ermene inn på samme rundpinne som bolen der det ble felt av masker til ermehull = 234-250-266-290-310-326 masker.
Strikk første pinne fra retten slik: 1 kantmaske rille, rett over de neste 30-32-34-38-41-44 maskene, strikk 1 maske rett og sett 1 merke i denne masken, strikk rett over de neste 54-58-62-66-70-72 maskene (= erme), strikk 1 maske rett og sett 1 merke i denne masken, strikk rett over de neste 60-64-68-76-82-88 maskene (= bakstykke), strikk 1 maske rett og sett 1 merke i denne masken, strikk rett over de neste 54-58-62-66-70-72 maskene (= erme), strikk 1 maske rett og sett 1 merke i denne masken, strikk rett over de neste 30-32-34-38-41-44 maskene, 1 kantmaske rille (= venstre forstykke).
Maskene med merke utgjør overgangen mellom bol og ermer. Fortsett frem og tilbake med glattstrikk og 1 kantmaske rille i hver side mot midt foran. Videre felles det til raglan og V-hals som forklart under.

RAGLAN:
Når det er strikket 4-4-2-2-2-2 pinner på bærestykket, starter fellingen til RAGLAN – les forklaring over. Fell slik på hver 2.pinne totalt 19-21-23-25-27-29 ganger.

V-HALS:
Når det er strikket 2-4-4-4-4-4 pinner på bærestykket, starter fellingen til v-hals. Fell slik fra retten: Strikk 1 kantmaske rille, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over den siste masken som ble strikket (= 1 maske felt), strikk videre til det gjenstår 3 masker på pinnen, strikk 2 masker rett sammen (= 1 maske felt), strikk 1 kantmaske rille.
Fell slik igjen etter 7 pinner og deretter på hver 4. pinne 8-9-9-10-11-12 ganger = totalt 10-11-11-12-13-14 fellinger til V-hals i hver side.

Når alle fellinger til raglan og v-hals er ferdig, er det 62-60-60-66-68-66 masker igjen på pinnen. Neste pinne fra retten strikkes slik: 1 kantmaske rille, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over (= 1 maske felt), strikk rett over de neste 56-54-54-60-62-60 maskene – fell samtidig 12-8-8-12-13-9 masker jevnt fordelt, strikk de neste 2 maskene rett sammen (= 1 maske felt), 1 kantmaske rille = 48-50-50-52-53-55 masker. Fell av.

HØYRE STOLPE:
Start fra retten nederst på høyre forstykke med rundpinne 4 og strikk opp 123 til 147 masker (maskeantallet må være delelig med 2 + 1 maske) innenfor 1 kantmaske rille langs bolen og helt opp til midt bak på bakstykket. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen – øk med kast akkurat der første felling til V-halsen startet ved å strikke slik: * 1 vrang, lag 1 kast om pinnen *, strikk fra *-* 2 ganger (= 2 masker økt) – på neste pinne strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull.
Nå strikkes det vrangbord slik fra retten:
1.PINNE (retten): Strikk 1 kantmaske rille, * strikk 1 vridd rett, 1 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 2 masker på pinnen, strikk 1 vridd rett og avslutt med 1 kantmaske rille.
2.PINNE (vrangen): Strikk 1 kantmaske rille * strikk 1 vridd vrang, 1 rett *, strikk
fra *-* til det gjenstår 2 masker på pinnen, strikk 1 vridd vrang og avslutt med 1 kantmaske rille.
Repeter 1. og 2. pinne til stolpen måler 1-1½ cm. Nå felles det til KNAPPEHULL – les forklaring over. Fortsett videre med vrangbord til stolpen måler totalt 3-3½ cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang.

VENSTRE STOLPE:
Strikk opp 123 til 147 masker (maskeantallet må være delelig med 2 + 1 maske) fra retten innenfor 1 kantmaske rille, med start fra midt bak på bakstykket og nedover langs venstre forstykke. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen – øk med kast akkurat der første felling til V-halsen startet ved å strikke slik: * 1 vrang, lag 1 kast om pinnen *, strikk fra *-* 2 ganger (= 2 masker økt) – på neste pinne strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull.
Nå strikkes det vrangbord slik fra retten:
1.PINNE (retten): 1 kantmaske rille, * strikk 1 vridd rett, 1 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 2 masker på pinnen, strikk 1 vridd rett og avslutt med 1 kantmaske rille.
2.PINNE (vrangen): 1 kantmaske rille * strikk 1 vridd vrang, 1 rett *, strikk fra *-* til det gjenstår 2 masker på pinnen, strikk 1 vridd vrang og avslutt med 1 kantmaske rille.
Repeter 1. og 2. pinne til stolpen måler 3-3½ cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang.

MONTERING:
Sy sammen stolpene midt bak i nakken innenfor 1 kantmaske rille.
Sy knappene til venstre stolpe. Sy sammen åpningene under ermene.

Kommentarer / Spørsmål (20)

Sofia 14.01.2021 - 14:01:

Hi, Do I cast off for the armholes when the piece measures 27 cm in total or 27 cm from the top of the rib? In the body section I am at: When the piece measures 27-27-28-28-28-28 cm from the cast-on edge, cast off stitches for the armholes as follows Thank you!

DROPS Design 14.01.2021 kl. 16:02:

Dear Sofia, these 27 cm are in total = from the cast on edge of back/front pieces, ie including the rib. Happy knitting!

Sarah Jones 12.01.2021 - 10:08:

I find it impossible to work with circular needles!!!!! can this pattern come in straight ordinary needles - with ALL parts world separately, please???

DROPS Design 12.01.2021 kl. 15:54:

Dear Mrs Jones, we are unfortunately not able to adjust every pattern to every single request, but you will find how to adapt a pattern on to straight needles here. Thanks for your comprehension. Happy knitting!

Deborah 06.01.2021 - 15:22:

Hallo zusammen, bei mir rollt sich der Rand auf... in der Anleitung steht eine Masche kraus rechts, das habe ich auch so gestrickt, allerdings gibt es auf dem Foto eine Blende... die habe ich jetzt nicht gestrickt! Sollte ich noch mal von vorn anfangen? Lg

Margot Bouchard 05.01.2021 - 04:48:

Bonjour, j'aimerais avoir plus d'explication concernant les diminutions raglan merci !

DROPS Design 05.01.2021 kl. 11:34:

Bonjour Mme Bouchard, les diminutions du raglan se tricotent comme indiqué sous RAGLAN, autrement dit, vous diminuez 1 maille de chaque côté de la maille dans laquelle vous avez placé un marqueur, soit 8 diminutions à chaque fois, et vous diminuez tous les 2 rangs = tous les rangs sur l'endroit. Bon tricot!

Line 30.12.2020 - 12:43:

Leider musste ich das Projekt wieder aufziehen. Die Raglanabnahmen und die Ärmel gingen bei mir gar nicht aus. Alles viel zu kurz! Das liegt vielleicht auch daran, dass ich relativ groß bin. Jedoch sehen auf dem Bild auch die Ärmel nicht sehr lang aus... naja das nächste Projekt wird besser. Trotzdem vielen Dank für die tollen Anleitungen! Habe meine neue Lieblingsstrickseite gefunden :)

Madeleine Von Vogelsang 30.12.2020 - 08:50:

Ich komme leider mit den Angaben der Ranglan-Schrägung der Ärmel an der Schulter nicht klar...

DROPS Design 04.01.2021 kl. 12:53:

Liebe Frau Von Volgelsang, können Sie uns bitte mehr sagen? Welche Größe stricken Sie, was verstehen Sie nicht... so kann man Ihnen besser weiterhelfen. Danke im voraus!

Madeleine Von Vogelsang 30.12.2020 - 08:46:

Hat diese Jacke (216-11)schon jemand gestrickt?

SYLVIANE GASPARD 11.12.2020 - 18:38:

Bonjour, Est ce que je peux tricoter ce gilet avec des aiguilles normales plutôt que des aiguilles circulaires puisque on ne fait que des allers-retours ? quelle est la différence ?me rci

DROPS Design 14.12.2020 kl. 10:36:

Bonjour Mme Gaspard, on utilise ici une aiguille circulaire pour avoir suffisamment de place pour y loger toutes les mailles - retrouvez ici quelques informations complémentaires qui devraient vous aider. Bon tricot!

Hilding 10.12.2020 - 17:57:

En snygg och skön kofta i en klassisk modell som aldrig blir omodern.

Belgobricolette 08.12.2020 - 12:53:

J'ai besoin d'aide conc. l'échantillon en DROPS Air: en 5.5 j'ai 18m × 24rgs. En 6, 17m x 23rgs. Je trouve qu'en aig. 6, le tricot est déjà très lâche donc pas possible de prendre du 6½ :-( N'y aurait-il ps une erreur quelque part? Sinon que me conseillez-vous? Merci

DROPS Design 08.12.2020 kl. 16:56:

Bonjour Belgobricolette, ce modèle se tricote avec pratiquement la tension recommandée pour DROPS Air, autrement dit 16 au lieu de 17 m pour 10 cm - toutes les explications et mesures sont basées sur cette référence; si vous n'avez pas l'échantillon, alors toutes les mesures ne correspondront pas; si vous préférez la texture des 17 mailles, vous pouvez consulter les modèles de cette tension. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 216-11