DROPS / 84 / 13

DROPS 84-13 by DROPS Design

DROPS jakke i "Ull-Flamé" og "Vivaldi" med hæklede knapper og sjal i "Vivaldi"

Tags: jakker, sjaler,

Størrelse: S - M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS Ull-Flamé fra GARNSTUDIO
550-600-650-700-800 gr nr 23, sort.
og brug: DROPS Vivaldi fra GARNSTUDIO
150-150-200-200-200 gr nr 12, grønmeleret.

DROPS Pinde nr 12.
DROPS Hæklenål nr 5.
Knapper: 5 stk mørke knapper på 20 mm som man hækler rundt om.

7 m x 10 p på p 12 og glatstrik = 10 x 10 cm.

Retstrik: 1.p: Ret, 2.p: Ret.

Knaphul: Der hækles rundt knapperne før der lukkes af til knapehul (for evt justering af knapehullets størrelse). Se forkl for knappen. 1 knaphul = luk den 4.m af fra midt foran og slå 1 ny m op på næste p.

Knapper: Hækl rundt knappen med Ull-Flamé således: Begynd i et tynd parti af garnet, hækl 3 lm, hækl sm til en ring med 1 km. Videre hækles således: 1.omg: 1 lm, 6 fm om ringen, 1 km i første m, 1 luftm. 2.omg: 2 fm i hver fm (= 12 fm), 1 km i første m, 1 luftm. 3.+ 4. omg: hækl som 2.omg men hækl 1 m i hver m. Læg 1 knap ind og ri tråden langs kanten, træk sammen og fæst.

Rygstk: Slå 38-42-46-50-54 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 12 med 1 tråd Ull-Flamé + 1 tråd Vivaldi.
Strik Rib således:
Str S + XXL: 1 kantm, * 4 vr, 4 r *, gentag fra *-*, slut af med 4 vr og 1 kantm.
Str M + XL: 1 kantm, 2 vr, * 4 r, 4 vr *, gentag fra *-*, slut af med 2 vr og 1 kantm.
Str L: 1 kantm, * 4 r, 4 vr *, gentag fra *-*, slut af med 4 r og 1 kantm.

Når arb måler 27-28-28-29-29 cm fortsættes der med glatstrik. Husk strikkefastheden! Når arb måler 32 cm lukkes der 1 m af i hver side på hver 15.-15.-15.-15.-8. cm totalt 2-2-2-2-3 gange = 34-38-42-46-48 m. Når arb måler 54-55-56-57-58 cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 0-0-1-1-1 gang og 1 m 1-2-2-3-4 gange = 26-28-28-30-30 m. Når arb måler 72-74-76-78-80 cm lukkes de midterste 8-8-8-10-10 m af til hals. Videre lukkes der 1 m på næste p mod halsen. Luk de resterende 8-9-9-9-9 m af når arb måler 74-76-78-80-82 cm.

Venstre forstk: Slå 23-25-27-29-31 m op på p 12 med 1 tråd Ull-Flamé + 1 tråd Vivaldi (inkl 1 kantm i siden og 6 kantm mod foran).
Strik Rib fra siden således:
Str S + XXL: 1 kantm, * 4 r, 4 vr *, gentag fra *-*, slut af med 6 m retstrik.
Str M: 1 kantm, 2 vr, * 4 r, 4 vr *, gentag fra *-*, slut af med 6 m retstrik.
Str L: 1 kantm, * 4 vr, 4 r *, gentag fra *-*, slut af med 4 vr og 6 m retstrik.
Str XL: 1 kantm, 2 vr, * 4 r, 4 vr *, gentag fra *-*, slut af med 4 r og 6 m retstrik.

Når arb måler 27-28-28-29-29 cm fortsættes der med glatstrik men kantm foran strikkes i retstrik. Luk af i siden og til ærmegab som på rygstk. Samtidig når arb måler 56-58-58-60-62 cm lukkes der 2 m af mod midt foran til hals. Vider lukkes der af til hals på hver 2.p: 1 m totalt 7-7-7-8-8 gange. Luk de resterende 8-9-9-9-9 skulderm af når arb måler 74-76-78-80-82 cm.

Højre forstk: Slå op og strik som venstre forstk men ribben spejlvendes således at den bliver ens på hver side af forkanten. Aflukning til side, hals og ærmegab sker i modsat side.
I tillæg lukkes der af til knaphul på kanten - se forkl over: Luk af til knaphul når arb måler:
Str S: 18, 27, 36, 45 og 54 cm.
Str M+L: 20, 29, 38, 47 og 56 cm.
Str XL: 22, 31, 40, 49 og 58 cm.
Str XXL: 20, 30, 40, 50 og 60 cm.

Ærme: Slå 23-23-26-26-26 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 12 med 1 tråd Ull-Flamé + 1 tråd Vivaldi.
Strik Rib således:
Str S + M: * 4 r, 3 vr *, gentag *-* med 1 kantm i hver side. Efter 3 cm tages alle 4 r ind til 3 r = 20-20 m.
Str L + XL + XXL: * 4 r, 4 vr *, gentag *-* med 1 kantm i hver side. Efter 3 cm tages alle 4 vr ind til 3 vr = 23-23-23 m.

Når arb måler 22 cm fortsættes der med glatstrik. Samtidig tages der 1 m ud i hver side på hver 8.-5,5.-7.-4,5.-3,5. cm totalt 4-5-4-5-6 gange = 28-30-31-33-35 m. Når ærmet måler 48-47-45-43-42 cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 1 gang og 1 m 1-2-3-4-4 gange. Videre lukkes der 1 m af i hver side til arb måler 54-54-55-55-56 cm. Derefter lukkes 3 m af i hver side 1 gang. Luk de resterende m af. Arb måler ca 56-56-57-57-58 cm.

Montering: Sy skuldersømmene.

Krave: Start fra vrangen på venstre forskt og strik ca 34-48 m op (delbart med 7 + 6) i yderste m rundt i halsen på p 12 med 1 tråd Ull-Flamé + 1 tråd Vivaldi.
Strik Rib således: 1 m retstrik, * 4 vr, 3 r *, gentag fra *-*, slut af med 4 vr, 1 m retstrik - når kraven bukkes udover vil der være 2 p retstrik og 4 r i hver side.
Når kraven måler 15-15-15-17-17 cm tages alle 3 r ud til 4 r og når kraven måler 20-20-20-22-22 cm lukkes der løst af i Rib. Sy ærmerne i. Sy ærme- og sidesøm i et indenfor 1 kantm. Sy knapperne i.

Sjal:
Størrelse: Bredde øverst: ca 150 cm.
Længde midt bagpå: ca 70 cm.
Materialer: DROPS Vivaldi fra GARNSTUDIO
50 gr f.nr 12, olivenmeleret

DROPS Pinde nr 15.

Strikkefasthed: P.nr er vejledende!
5 m x 10 p og retstrik på p 15 = 10 x 10 cm.

Retstrik: 1.p: Ret, 2.p: Ret.

Udtagningstips: Der tages ud indenfor 2 kantm i hver side ved at slå om.

Sjal: Slå 5 m løst op på p 15 med Vivaldi. Strik retstrik samtidig med at der tages ud på hver 2.p - se Udtagningstips. Husk på Strikkefastheden! Tag ud til 75 m, strik 1 p til samtidig med at der tages 1 m ud i hveranden m = 112 m, luk af - evt med 2 tråde hvis man ønsker en kraftigere kant.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Billedteksten siger \"Ull-Flamé + Vienna\" men det er \"Ull-Flamé + Vivaldi\" som der står i opkriften der er rigtig.

Véronique Dieuaide 24.02.2016 - 21:52:

Bonjour, je tricote le devant, j'en suis à l'encolure, quand vous dîtes : diminuer les 2M centrales, de quelles mailles s'agit il ? Que fait on avec la bordure en point mousse ? On la tricote jusqu'en haut ? Merci d'avance ! Véronique

DROPS Design 25.02.2016 kl. 10:14:

Bonjour Mme Dieuaide, à 56-62 cm (cf taille), on rabat pour le devant gauche les 2 premières m côté milieu devant = les 2 premières m sur l'envers, puis on diminue 7-8 fois 1 m côté encolure (pas de chaque côté, correction faite). Continuez les mailles de la bordure au point mousse jusqu'à ce qu'elles aient été toutes diminuées. Bon tricot!

Cary 22.05.2009 - 21:41:

Has anyone converted this to crochet? I don't knit as well as I crochet.

Kommentere opskrift DROPS 84-13