DROPS / 206 / 3

Idun Jacket by DROPS Design

Strikket jakke i DROPS Karisma. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med rundfelling og nordisk mønster på bærestykket. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell u-890
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

450-500-550-600-650-750 g farge 75, petrol cerise
50-50-100-100-100-100 g farge 77, lys eik

STRIKKEFASTHET:
20 masker i bredden og 26 pinner i høyden med glattstrikk og nordisk mønster = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 4,5.
DROPS RUNDPINNER NR 4,5: Lengde på 40 cm og 80 cm til glattstrikk og nordisk mønster.
DROPS SETTPINNER NR 3,5.
DROPS RUNDPINNE NR 3,5: Lengde på 80 cm til vrangbord.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

DROPS PERLEMORKNAPP, Rund (blå) NR 612: 6-6-7-7-8-8 stk.

-------------------------------------------------------
Fargekombinasjon som vises på bildene er (i samme rekkefølge som materiallisten over):
A) DROPS KARISMA 39, 11.
B) DROPS KARISMA 72, 05.
C) DROPS KARISMA 52, 54.
D) DROPS KARISMA 55, 01.

DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 16.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 16.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 160kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

FORHØYNING (bak i nakken):
For at jakken skal bli litt høyere bak i nakken når det strikkes rundfelling, kan det strikkes en forhøyning som forklart under. Hopp over dette avsnittet dersom det ikke ønskes forhøyning.
Sett 1 merke midt på raden (i S og XL settes merket i den midterste masken på raden, i M, L, XXL og XXXL settes merket mellom de 2 midterste maskene på raden). Start fra retten med petrol cerise og strikk 13-14-15-15-16-17 masker rett forbi merket, snu, stram tråden og strikk 27-28-30-31-32-34 masker vrang. Snu, stram tråden og strikk 40-42-45-46-48-51 masker rett, snu, stram tråden og strikk 53-56-60-61-64-68 masker vrang. Snu, stram tråden og strikk rett ut pinnen, strikk 1 pinne vrang (stolpene strikkes i rille). Videre strikkes BÆRESTYKKE som forklart i oppskriften.

MØNSTER:
Se diagram A.1. Velg diagram for din størrelse. Hele mønsteret strikkes i glattstrikk.

STRIKKETIPS:
For å unngå at strikkefastheten blir strammere når det strikkes mønster, er det viktig at trådene ikke strammes på baksiden av arbeidet. Gå evt opp en pinnestørrelse når det strikkes mønster.

ØKETIPS-1 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 104 masker), minus stolpene (f.eks 10 masker) og deler de resterende maskene med antall økninger som skal gjøres (f.eks 31) = 3,0.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter hver 3.maske. Det økes ikke over stolpene. På neste pinne strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS-2 (gjelder i sidene på bolen og midt under ermene):
Alle økninger gjøres fra retten!
Strikk til det gjenstår 2 masker før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 4 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse 4 maskene), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt ved merketråden og totalt 4 masker økt på raden/omgangen).
På bolen strikkes strikkes kastene vridd vrang på neste pinne (vrangen) slik at det ikke blir hull. På ermene strikkes kastene vridd rett på neste omgang slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

FELLETIPS (gjelder midt under ermene):
Strikk til det gjenstår 3 masker før merketråden, strikk 2 masker rett sammen, strikk 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse 2 maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 maske rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 2 masker felt).

KNAPPHULL:
Fell til knapphull på høyre stolpe (når plagget tas på). Fell fra retten når det gjenstår 3 masker på pinnen slik: Lag 1 kast om pinnen, strikk de 2 neste maskene rett sammen og strikk siste maske rett. På neste pinne (vrangen) strikkes kastet rett slik at det blir hull.
Første knapphull felles når vrangborden i halsen måler ca 1½-2 cm. Deretter felles de 5-5-6-6-7-7 neste knapphullene med ca 9-9-8-8-7½-7½ cm mellom hver.

AVFELLINGSTIPS:
For å unngå at avfellingskanten strammer når det felles av, kan det felles av med en tykkere pinne. Eller det kan lages 1 kast om pinnen etter ca hver 8.maske samtidig som det felles av (kastene felles av som vanlige masker).

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Halskant og bærestykke strikkes frem og tilbake på rundpinne fra midt foran, ovenfra og ned. Bærestykket deles til bol og ermer. Bolen strikkes frem og tilbake på rundpinne fra midt foran, ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på settpinner/liten rundpinne, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Legg opp 104-108-112-116-120-124 masker (inkludert 5 stolpemasker i hver side mot midt foran) på rundpinne 3,5 med petrol cerise. Strikk 1 pinne vrang (= vrangen). Neste pinne strikkes slik fra retten: 5 stolpemasker i RILLE – les forklaring over, * strikk 2 rett, 2 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 7 masker på pinnen, strikk 2 rett og avslutt med 5 stolpemasker i rille. Fortsett vrangborden slik i 3 cm – husk KNAPPHULL på høyre stolpe – les forklaring over.
Strikk 1 pinne rett fra retten der det økes 31-32-34-35-36-38 masker jevnt fordelt – les ØKETIPS-1 = 135-140-146-151-156-162 masker. Sett 1 merke på begynnelsen av raden etter stolpen midt foran, bærestykket skal måles fra dette merket!
Bytt til rundpinne 4,5. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen (stolpene strikkes i rille og kastene strikkes vridd vrang).
Nå kan det strikkes en FORHØYNING bak i nakken – les forklaring over. Dersom det ikke ønskes forhøyning, gå direkte videre til BÆRESTYKKE.

BÆRESTYKKE:
Første pinne strikkes slik fra retten: 5 stolpemasker i rille, strikk A.1A til det gjenstår 6 masker på pinnen (maskeantallet går foreløpig ikke opp i rapporten på 10 masker, men det gjør ingen ting siden de første radene er ensfarget), strikk A.1B (= 1 maske) og avslutt med 5 stolpemasker i rille. Fortsett mønsteret slik. Les STRIKKETIPS og HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
SAMTIDIG på hver rad markert med pil i A.1A økes det masker jevnt fordelt som forklart under – husk ØKETIPS-1:
Pil-1: Øk 41-43-45-47-49-55 masker jevnt fordelt = 176-183-191-198-205-217 masker.
Pil-2: Øk 25-28-30-33-36-44 masker jevnt fordelt = 201-211-221-231-241-261 masker (det er nå plass til 19-20-21-22-23-25 rapporter A.1A à 10 masker).
Pil-3: Øk 22-30-40-48-54-58 masker jevnt fordelt = 223-241-261-279-295-319 masker.
Pil-4: Øk 22-30-36-44-54-56 masker jevnt fordelt = 245-271-297-323-349-375 masker (det er nå plass til 9-10-11-12-13-14 rapporter A.1A à 26 masker).
Pil-5: Øk 16-20-24-28-22-26 masker jevnt fordelt = 261-291-321-351-371-401 masker (det er nå plass til 25-28-31-34-36-39 rapporter A.1A à 10 masker).
Pil-6: Øk 12-14-8-6-10-12 masker jevnt fordelt = 273-305-329-357-381-413 masker.
Når A.1 er strikket ferdig, måler arbeidet ca 18-18-18-21-21-21 cm fra merket ved halsen.
Strikk glattstrikk videre med petrol cerise og 5 stolpemasker i rille i hver side mot midt foran til arbeidet måler 19-21-23-25-27-29 cm fra merket ved halsen.
Nå deles bærestykket til bol og ermer, dvs neste pinne strikkes slik: Strikk 44-48-51-56-61-67 masker i rille og glattstrikk som før (= forstykke), sett de neste 54-62-68-72-74-78 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 6-6-8-8-10-10 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk 77-85-91-101-111-123 masker i glattstrikk som før (= bakstykke), sett de neste 54-62-68-72-74-78 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 6-6-8-8-10-10 nye masker på pinnen (= i siden under ermet) og strikk de resterende 44-48-51-56-61-67 maskene i glattstrikk og rille som før (= forstykke). Bol og ermer strikkes videre hver for seg. ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA!

BOL:
= 177-193-209-229-253-277 masker. Sett 1 merketråd 47-51-55-60-66-72 masker inn fra hver side (= i sidene på bolen). Det er 83-91-99-109-121-133 masker mellom merketrådene på bakstykket. La merketrådene følge med videre i arbeidet, de skal brukes litt senere når det skal økes i sidene.
Strikk glattstrikk frem og tilbake med petrol cerise og 5 stolpemasker i rille i hver side mot midt foran – husk knapphull på høyre stolpe.
Når arbeidet måler 6 cm fra delingen i alle størrelser, økes det 1 maske på hver side av begge merketrådene – les ØKETIPS-2 (= 4 masker økt). Øk slik på hver 6.cm totalt 4 ganger i hver side = 193-209-225-245-269-293 masker.
Strikk videre til arbeidet måler 29 cm fra delingen i alle størrelser (det gjenstår ca 3 cm til ferdig mål, prøv eventuelt jakken på og strikk til ønsket lengde).
Strikk 1 pinne vrang fra vrangen der det økes 51-55-59-67-71-79 masker jevnt fordelt (stolpene strikkes i rille og det økes ikke over stolpene) = 244-264-284-312-340-372 masker. Det økes for å unngå at vrangborden som skal strikkes, trekker arbeidet sammen.
Bytt til rundpinne 3,5 og strikk neste pinne slik fra retten: 5 stolpemasker i rille, * strikk 2 rett, 2 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 7 masker på pinnen, strikk 2 rett og avslutt med 5 stolpemasker i rille. Fortsett vrangborden slik i 3 cm. Fell av med rille over rille, rett over rett og vrang over vrang – les AVFELLINGSTIPS! Jakken måler ca 54-56-58-60-62-64 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett de 54-62-68-72-74-78 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på liten rundpinne eller settpinner 4,5, og strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 6-6-8-8-10-10 maskene som ble lagt opp under ermet = 60-68-76-80-84-88 masker. Sett 1 merketråd midt i de 6-6-8-8-10-10 maskene under ermet. La merketråden følge med videre i arbeidet, den skal brukes litt senere når det skal felles midt under ermet.
Start omgangen ved merketråden og strikk glattstrikk rundt med petrol cerise. Når ermet måler 3-3-3-2-2-2 cm fra delingen, felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS. Fell slik på hver 4.-1½.-1.-1.-1.-1.cm totalt 3-7-10-11-11-13 ganger = 54-54-56-58-62-62 masker.
Når ermet måler 15-15-16-16-16-17 cm fra delingen, økes det 2 masker midt under ermet – les ØKETIPS-2. Øk slik på hver 4.-4.-3.-3.-2.-2.cm totalt 3 ganger = 60-60-62-64-68-68 masker. Strikk videre til ermet måler 39-38-36-35-33-32 cm fra delingen (det gjenstår ca 3 cm til ferdig mål, prøv eventuelt jakken på og strikk til ønsket lengde). NB: Det er kortere mål i de større størrelsene pga videre hals og lengre bærestykke.
Strikk 1 omgang rett der det økes 16-16-18-20-20-20 masker jevnt fordelt = 76-76-80-84-88-88 masker.
Bytt til settpinner 3,5.Strikk vrangbord rundt (= 2 rett / 2 vrang) i 3 cm. Fell løst av med rett over rett og vrang over vrang – husk AVFELLINGSTIPS!
Ermet måler ca 42-41-39-38-36-35 cm fra delingen. Strikk det andre ermet på samme måte.

= petrol cerise
= lys eik
= økepinne

Kommentarer / Spørsmål (8)

Alexandra 27.10.2019 - 10:27:

Jättefint mönster. Koftan blir snyggare om man inte ökar innan resåren i nederkant och ärmar. Tråkigt att ni inte skriver mönster i XS. Vi ser alla olika ut och det finns människor som har små storlekar som gillar stickade kläder med.

Agnieszka 22.10.2019 - 07:38:

A nie, mój błąd, wszystko pasuje, przecież robimy od góry do dołu a nie odwrotnie 😉

Agnieszka 22.10.2019 - 07:32:

Czy instrukcja wykonania dziurek jest na pewno poprawnie napisana? Jak bym sobie nie obruciła robótki, to prawe obszycie, w prawym rzędzie zawsze wykonuję na początku rzędy, a nie na końcu, czy w takim razie wykonać narzut na dziurkę na lewej stronie i przerobić ją bez przekręcenie na lewej? Czy taka zmiana w ogóle wpłynie jakoś na końcowy wygląd obszyć? Pozdrawiam

DROPS Design 22.10.2019 kl. 08:21:

Witaj Agnieszko! Tutaj przerabiamy robótkę od góry do dołu, dlatego każdy rząd na prawej stronie robótki zaczyna się od lewego przodu, a kończy na prawym przodzie. Dziurki na guziki znajdują się na prawym przodzie. Pozdrawiamy!

Kathrin 16.09.2019 - 14:20:

Hallo, muss ich das Muster auf der Rückreihe dann von links nach rechts stricken? oder wie gehabt von rechts nach links? Vielen Dank

DROPS Design 16.09.2019 kl. 15:23:

Liebe Kathrin, wenn Sie das Muster in Reihen stricken lesen Sie die Hinreihen rechts nach links und die Rückreihen links nach rechts (und die Diagramme von unten nach oben lesen). Viel Spaß beim stricken!

Turid Fagerland 07.09.2019 - 21:41:

Jeg har øket maskeantallet fra 279 m (str. L, pil 3) med 44 m i pil 4. Jeg skal da ha 323 m og 12 rapporter a 26 m. Når jeg ganger 12 rapporter med 26 m, får jeg tallet 312, altså ikke 323. Jeg har da 11 m tilovers. Er det feil i mønsteret, eller er det jeg som har misforstått noe? Venter spent på svar.

DROPS Design 09.09.2019 kl. 07:22:

Hei Turid, Når du øker maskeantallet med 44 fra 279 får du 223 masker. Som du sier 12 x 26 = 312. Med 11 stolpe masker (til å begynne med), går masketallet opp i forhold til mønsteret. God fornøyelse!

KateC 05.08.2019 - 17:32:

To clarify, in this instruction, you only do a YO, you do not also do a M1, i.e. lift loop and knit into back of it? Thank you,

DROPS Design 07.08.2019 kl. 11:02:

Dear KateC, to increase 1 stitch you will make a yarn over and work the yarn over twisted on next row - as explained in this video. Happy knitting!

KateC 04.08.2019 - 22:54:

When you say “make 1 yarn over,” does this just mean Make 1, or do you then move the yarn over (to front)? Won’t this leave a hole? I am a new knitter, thank you.

DROPS Design 05.08.2019 kl. 07:41:

Hi Kate, 1 yarn over means wind the strand around the right needle to make an extra stitch. The yarn over is then worked twisted (in the back of the loop rather than the front) on the next row/round to avoid a hole. Happy knitting!

Jóna Marvinsdóttir 15.07.2019 - 12:51:

Get ég keypt þetta munstur? Og hvernig ber ég mig að? Hef aldrei pantað áður.

DROPS Design 15.07.2019 kl. 14:47:

Öll mynstrin eru frí. Þú getur prentað þau út.

Kommentér oppskrift DROPS 206-3