DROPS / 199 / 52

Miami Chill by DROPS Design

Hæklet top i DROPS Muskat. Arbejdet hækles med strukturmønster. Størrelse S - XXXL.

Tags: slipover, toppe, veste,
DROPS Design: Model r-745
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

400-400-450-500-550-600 g farve 60, lys isblå

HÆKLEFASTHED:
17 stangmasker i bredden og 8,5 rækker i højden = 10 x 10 cm.

DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 13.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 111.6kr. Læs mere.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.3. (A.2 viser hvordan omgangen starter/slutter når der hækles rundt).

HÆKLEINFORMATION (gælder når der hækles frem og tilbage):
På begyndelsen af hver omgang med stangmasker hækles der 3 luftmasker (disse luftmasker erstatter ikke første stangmaske).
På begyndelsen af hver omgang med fastmasker hækles der 1 luftmaske (denne luftmaske erstatter ikke første fastmaske).

INDTAGNINGSTIPS-1:
STANGMASKE:
Tag 1 stangmaske ind ved at hækle 2 stangmasker sammen således:
Hækl 1 stangmaske i første maske, men vent med sidste omslag og gennemtræk (= 2 løkker på nålen), hækl 1 stangmaske i næste maske/om luftmasken, ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle 3 løkker på nålen (= 1 stangmaske taget ind).
FASTMASKE:
Tag 1 fastmaske ind ved at hækle 2 fastmasker sammen således: Hækl 1 fastmaske, men vent med sidste omslag og gennemtræk (= 2 masker på nålen), hækl derefter næste fastmaske, ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle 3 løkker på nålen (= 1 fastmaske taget ind).

INDTAGNINGSTIPS-2 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt, regner man det totale maskeantal (f.eks 144 masker) og deler med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 6) = 24. I dette eksempel hækles hver 23. og 24.maske sammen.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

TOP - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Der er 8 cm slids nederst på toppen, arbejdet hækles først frem og tilbage til slidsen er færdig, derefter hækles arbejdet rundt, men det vendes for hver omgang og hækles frem og tilbage på omgangen for at strukturen skal blive ens hele vejen. Når arbejdet deles ved ærmegabet hækles der igen frem og tilbage.

BAGSTYKKET:
Hækl 83-90-97-104-118-132 luftmasker på nål 4 med Muskat. Fortsæt med 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nålen, derefter 1 fastmaske i hver af de næste 4 luftmasker, * spring over 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver at de næste 6 luftmasker *, gentag fra *-* rækken ud = 72-78-84-90-102-114 fastmasker (luftmasken man vender med tæller også som 1 fastmaske). Vend og hækl 1 fastmaske i hver fastmaske tilbage. Nu hækles der efter diagram A.1 – læs HÆKLEINFORMATION og HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Efter 8 cm lægges arbejdet til side og forstykket hækles.

FORSTYKKET:
Hækl 83-90-97-104-118-132 luftmasker på nål 4 med Muskat. Fortsæt med 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nålen, derefter 1 fastmaske i hver af de næste 4 luftmasker, * spring over 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver at de næste 6 luftmasker *, gentag fra *-* rækken ud = 72-78-84-90-102-114 fastmasker (luftmasken man vender med tæller også som 1 fastmaske). Vend og hækl 1 fastmaske i hver fastmaske tilbage. Nu hækles der efter diagram A.1. Fortsæt til arbejdet måler 8 cm – afslut på samme række som på bagstykket.

TOPPEN efter slidsen:
Fortsæt med mønsteret således - hækl først maskerne over bagstykket, derefter hækles maskerne over forstykket, til sidst hækles omgangen sammen med en kædemaske i 1./3. maske i begyndelsen af omgangen, hækl luftmasken/luftmaskerne i A.2, vend arbejdet og hækl tilbage, afslut med 1 kædemaske i 1./3./4. luftmaske i begyndelsen af omgangen.
Sæt 1 mærketråd i overgangene mellem forstykket og bagstykket = siderne.
Fortsæt således frem og tilbage med mønster efter diagram A.1 og A.2. På omgange med stangmasker eller fastmasker er der nu 144-156-168-180-204-228 masker på omgangen (A.2 regnes ikke med i maskeantallet). Når arbejdet måler ca 10-11-12-13-14-15 cm – sørg for at næste omgang er en omgang med stangmasker eller fastmasker (markeret på diagrammet med pil), tages der 6 masker ind jævnt fordelt - læs INDTAGNINGSTIPS-1 og INDTAGNINGSTIPS-2 (jævnt fordelt). Tag ind således totalt 4 gange på de markerede omgange med stangmasker eller fastmasker = 120-132-144-156-180-204 masker på en omgang med stangmasker eller fastmasker.
Efter sidste indtagningsomgang hækles der mønster som før i ca 3 cm – sørg for at næste omgang er en omgang markeret med pil (arbejdet måler nu ca 22-23-24-25-26-27 cm). Nu tages der 6 masker ud jævnt fordelt på omgangen ved at hækle 2 masker i 1 maske. Tag ud således totalt 4 gange i højden ved de markerede omgange i diagrammet = 144-156-168-180-204-228 masker på en omgang med stangmasker eller fastmasker efter sidste udtagning. Når arbejdet måler ca 34-35-36-37-38-39 cm – afpas efter en omgang markeret med pil, hækles toppen færdig efter diagram A.3 (vend som før med diagram A.2). Når arbejdet måler 36-37-38-39-40-41 cm deles arbejdet til bagstykke og forstykke ved ærmegabene.

BAGSTYKKE:
Hækl kædemasker over de første 4-5-4-5-6-7 masker, derefter hækles der frem til der er 4-5-4-5-6-7 masker tilbage før mærketråden i den anden side, vend arbejdet. På næste række hækles de 4 yderste masker i hver side sammen 2 og 2 – husk INDTAGNINGSTIPS! Gentag indtagningen på hver række 0-0-1-1-2-3 gange til. På næste række hækles de 2 yderste masker i hver side sammen, gentag indtagningen på hver række 2-2-2-3-4-5 gange til.
Efter alle indtagninger er der 54-58-62-64-68-72 masker på rækken.
Når arbejdet måler 48-49-50-51-52-53 cm, hækles hver skulder færdig for sig.

SKULDER:
Fortsæt med stangmasker over de første 17-19-21-22-23-24 masker fra retsiden, vend og hækl de 4 første masker sammen 2 og 2 til hals, derefter hækles rækken ud. Vend og hækl frem til der er 4 masker tilbage før halsen, hækl disse sammen 2 og 2, vend. På næste række hækles de 2 første masker sammen, derefter hækles rækken ud. Vend, hækl til der er 2 masker tilbage, hækl disse sammen. Vend, hækl de 2 første masker sammen, hækl rækken ud = 10-12-14-15-16-17 masker på skulderen. Fortsæt til arbejdet måler 54-56-58-60-62-64 cm, klip tråden.
Hækl den anden skulder på samme måde, men spejlvendt. Dvs: Start fra retsiden, indtagningerne til hals gøres i slutningen af rækkerne fra vrangen.

FORSTYKKE
Hækl kædemasker over de første 4-5-4-5-6-7 masker, derefter hækles der frem til der er 4-5-4-5-6-7 masker tilbage før mærketråden i den anden side, vend arbejdet. På næste række hækles de 4 yderste masker i hver side sammen 2 og 2 – husk INDTAGNINGSTIPS! Gentag indtagningen på hver række 0-0-1-1-2-3 gange til. På næste række hækles de 2 yderste masker sammen, gentag på hver række 2-2-2-3-4-5 gange til.
Efter alle indtagninger er der 54-58-62-64-68-72 masker på rækken.
Når arbejdet måler 44-45-46-47-48-49 cm, hækles hver skulder færdig for sig. Hækl skulder som på bagstykket.

MONTERING:
Sy skuldersømmene yderst i kanten så der ikke bliver en tyk søm.

PYNTEKANT:
Pyntekanten hækles rundt i halsen, om hvert ærmegab og rundt om ryg- og forstykke nederst – også op og ned i hver slids.
Pyntekanten hækles således: 1 fastmaske, * 3 luftmasker, 1 stangmaske i 3.luftmaske fra nålen, spring over ca 1 cm og lav 1 fastmaske *, gentag fra *-* omgangen ud og afslut med 1 kædemaske i første fastmaske fra begyndelsen af omgangen.

Diagram

= denne række hækles ikke, den er allerede hæklet og viser kun hvordan næste række skal hækles i maskerne
= luftmaske
= fastmaske i masken
= fastmaske i bagerste led af masken fra retsiden og i forreste led af masken fra vrangen
= fastmaske om luftmasken
= stangmasker i masken
= stangmasker mellem 2 stangmasker
= stangmasker om luftmasken
= spring over 1 maske, 1 stangmaske i/om næste fastmaske/luftmaske, 1 stangmaske i /om masken som blev hoppet over
= HÆKL 3 STANGMASKER SAMMEN SÅLEDES: Hækl 2 stangmasker i næste maske, men vent med sidste omslag om og gennemtræk på begge disse stangmasker, hækl 1 stangmaske i samme maske og træk sidste omslag gennem alle 4 løkker på nålen
= på disse rækker/omgange tages der ud/ind jævnt fordelt - se opskrift
= omgangen begynder med 1 luftmaske og afsluttes med 1 kædemaske i 1.luftmaske i begyndelsen af omgangen
= omgangen begynder med 3 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i 3.luftmaske i begyndelsen af omgangen
= omgangen begynder med 4 luftmasker og afsluttes med 1 kædemaske i 4.luftmaske i begyndelsen af omgangen

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 199-52) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (28)

Fabi 13.09.2020 - 18:59:

Bonjour, modèle 199 52, après avoir réuni dos et devant par NC j'ai 198 m au lieu des 144 m (taille s) après les fentes côtés, ou est mon erreur ? Merci.

DROPS Design 14.09.2020 kl. 09:10:

Bonjour Fabi, vous devez avoir pour le dos et le devant 72 mailles, et donc, quand vous les réunissez vous aurez 72x2= 144 m. N'auriez vous pas oublié de sauter des mailles en l'air à intervalles réguliers au tout premier rang pour crocheter A.1 sur 72 mailles serrées et non sur 83 mailles en l'air? Bon crochet!

Dina 28.07.2020 - 22:55:

Dit patroon 199 52 dat begrijp ik niet je moet het achterpand tot 8 centimeter dan het voor pand haken hoe verder groete dina

DROPS Design 02.08.2020 kl. 19:18:

Dag Dina,

Je haakt eerst het achterpand van onder naar boven. De 8 cm is de lente van het split. Daarna leg je het achterpand aan de kant en haak je het voorpand ook tot 8 cm. Daarna haak je het voor- en achterpand samen in de rondte.

Suzan Franz 25.07.2020 - 23:40:

Sorry, the chart is very difficult to read. I’m stopping a couple rows after the shells because the next rows do not look right. Makes a nice head wrap though. I believe there are many of us who prefer a written out pattern, perhaps you can have someone do that and add it to your website. Much love, Suzan

DROPS Design 29.07.2020 kl. 12:33:

Dear Mrs Franz, you will find more help with diagrams in this lesson where we explain how to read a crochet diagram. Happy crocheting!

Dina 20.07.2020 - 20:38:

Dat is toch het patroon 199. 52 van muscat

DROPS Design 23.07.2020 kl. 11:33:

Dag Dina,

Dit patroon wordt inderdaad met muskat gebreid.

Ruth Green 20.07.2020 - 18:09:

Hi I am new to crocheting and have just completed two patterns with no problem at all. But i am having difficulty understanding this pattern ref the Small upside down triangle (row 4 in A1), It states dc in back loop of stitch and in front loop of stitch, So therefore do you end up with 2 dc in the same stitch am i reading this correct please, also the explanations shows triangle upright but diagram shows upside down ? but i presume this is a print error, any help would be good Many Thanks

DROPS Design 29.07.2020 kl. 08:19:

Dear Mrs Green, on that row you work only 1double crochet in each stitch, when this row will be worked from RS you will work in the back loop of the stitches and when this row will be worked from WS you will work in the front loop of stitches (= 1 stitch in each stitch all the row). Happy crocheting!

Dina 20.07.2020 - 14:34:

Waarom zijn die patronen moeilijk te begrijpen wat je moet doen

DROPS Design 23.07.2020 kl. 11:29:

Dag Dina,

We proberen de patronen zo goed mogelijk voor iedereen te beschrijven. Ook staan bij elk patroon instructievideo's die je kunt bekijken. Daarnaast kun je een lijst met veel gestelde vragen vinden. Als je iets niet begrijpt kun je een vraag posten en aangeven waar je precies tegenaan loopt, zodat we kunnen proberen je te helpen.

Dina 20.07.2020 - 10:14:

Het gaat erom je moet bijde panden haken tot 8 centimeter ik heb de voorpand met drie lossen aanmekaar gehaakt hoe gaat het verder da Dank je

DROPS Design 23.07.2020 kl. 10:57:

Dag Dina,

Je kan het voorpand met een halve vaste aan het achterpand vast maken en daarna gewoon verder haken.

Dina 19.07.2020 - 13:43:

Ik begrijp. Het patroon niet van dit topje

DROPS Design 20.07.2020 kl. 08:32:

Dag Dina,

Zou je wat specifieker aan kunnen geven waar je tegenaan loopt. Dan kunnen we je wellicht beter helpen? Heb je al een proeflapje gemaakt om te controleren of de stekenverhouding klopt?

Fabienne 11.06.2020 - 16:45:

Doit on faire A2 lorsqu'on débute l'ouvrage avec A1, ou doit on débuter uniquement avec A1 ?

DROPS Design 12.06.2020 kl. 07:23:

Bonjour Fabienne, on ne crochète qu'A.1 au début, mais vous pouvez tout à fait commencer chaque rang par A.2 (sans les mailles coulées bien sûr). Bon crochet!

Fabienne 14.05.2020 - 15:24:

Bonjour, si j'ai bien compris, le 1er RG de A1 je saute 1b puis je fais 1b dans m suivante puis je reviens en arrière sur la b sautée ?

DROPS Design 14.05.2020 kl. 16:16:

Bonjour Fabienne, c'est bien ça, cette vidéo vous montre comment crocheter ces brides croisées. Bon crochet!

Kommentere opskrift DROPS 199-52