DROPS / 199 / 52

Miami Chill by DROPS Design

Heklet topp i DROPS Muskat. Arbeidet hekles med strukturmønster. Størrelse S - XXXL.

Stikkord: topper,
DROPS Design: Modell r-745
Garngruppe B
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

400-400-450-500-550-600 g farge 60, lys isblå

HEKLEFASTHET:
17 staver i bredden og 8,5 rader i høyden = 10 x 10 cm.

HEKLENÅL:
DROPS HEKLENÅL NR 4.

DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 14.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 112kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.3. (A.2 viser hvordan omgangen starter/avsluttes når det hekles rundt).

HEKLEINFORMASJON (gjelder når det hekles frem og tilbake):
På begynnelsen av hver omgang med staver hekles det 3 luftmasker (disse luftmaskene erstatter ikke første stav).
På begynnelsen av hver omgang med fastmasker hekles det 1 luftmaske (denne luftmasken erstatter ikke første fastmaske).

FELLETIPS-1:
STAV:
Fell 1 stav ved å hekle 2 staver sammen slik:
Hekle 1 stav i første maske, men vent med siste kast og gjennomtrekning (= 2 løkker på nålen), hekle 1 stav i neste maske/om luftmaske, ved siste gjennomtrekning trekkes tråden gjennom alle 3 løkkene på nålen (= 1 stav felt).
FASTMASKE:
Fell 1 fastmaske ved å hekle 2 fastmasker sammen slik: Hekle 1 fastmaske, men vent med siste kast og gjennomtrekning (= 2 masker på nålen), hekle deretter neste fastmaske, ved siste gjennomtrekning trekkes tråden gjennom alle 3 løkkene på nålen (= 1 fastmaske felt).

FELLETIPS-2 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal felles jevnt, regner man det totale maskeantallet (f.eks 144 masker) og deler med antall fellinger som skal gjøres (f.eks 6) = 24. I dette eksempelet hekles hver 23. og 24.maske sammen.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

TOPP - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Det er 8 cm splitt nederst på toppen, arbeidet hekles først frem og tilbake til splitten er ferdig, deretter hekles arbeidet rundt, men vendes for hver omgang og hekles frem og tilbake på omgangen for at strukturen skal bli lik hele veien. Når arbeidet deles ved ermehullet hekles det igjen frem og tilbake.

BAKSTYKKET:
Hekle 83-90-97-104-118-132 luftmasker på nål 4 med Muskat. Fortsett med 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nålen, deretter 1 fastmaske i hver av de neste 4 luftmaskene, * hopp over 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver at de neste 6 luftmaskene *, gjenta fra *-* ut raden = 72-78-84-90-102-114 fastmasker (luftmasken man snudde med teller også som 1 fastmaske). Snu og hekle 1 fastmaske i hver fastmaske tilbake. Nå hekles det etter diagram A.1 – les HEKLEINFORMASJON og HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Etter 8 cm legges arbeidet til side og forstykket hekles.

FORSTYKKET:
Hekle 83-90-97-104-118-132 luftmasker på nål 4 med Muskat. Fortsett med 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nålen, deretter 1 fastmaske i hver av de neste 4 luftmaskene, * hopp over 1 luftmaske, 1 fastmaske i hver at de neste 6 luftmaskene *, gjenta fra *-* ut raden = 72-78-84-90-102-114 fastmasker (luftmasken man snudde med teller også som 1 fastmaske). Snu og hekle 1 fastmaske i hver fastmaske tilbake. Nå hekles det etter diagram A.1. Fortsett til arbeidet måler 8 cm – avslutt på samme rad som på bakstykket.

TOPPEN etter splitten:
Fortsett med mønsteret slik - hekle først maskene over bakstykket, deretter hekles maskene over forstykket, til slutt hekles omgangen sammen med en kjedemaske i 1./3. maske på begynnelsen av omgangen, hekle luftmasken/luftmaskene i A.2, snu arbeidet og hekle tilbake, avslutt med 1 kjedemaske i 1./3./4. luftmaske på begynnelsen av omgangen.
Sett 1 merketråd i overgangene mellom forstykket og bakstykket = sidene.
Fortsett slik frem og tilbake med mønster etter diagram A.1 og A.2. På omganger med staver eller fastmasker er det nå 144-156-168-180-204-228 masker på omgangen (A.2 regnes ikke med i maskeantallet). Når arbeidet måler ca 10-11-12-13-14-15 cm - avpass slik at neste omgang er en omgang med staver eller fastmasker (markert på diagrammet med pil), felles det 6 masker jevnt fordelt - les FELLETIPS-1 og FELLETIPS-2 (jevn fordeling). Fell slik totalt 4 ganger på de markerte omgangene med staver eller fastmasker = 120-132-144-156-180-204 masker på en omgang med staver eller fastmasker.
Etter siste felleomgang hekles det mønster som før i ca 3 cm – avpass slik at neste omgang er en omgang markert med pil (arbeidet måler nå ca 22-23-24-25-26-27 cm). Nå økes det 6 masker jevnt fordelt på omgangen ved å hekle 2 masker i 1 maske. Øk slik totalt 4 ganger i høyden ved de markerte omgangene i diagrammet = 144-156-168-180-204-228 masker på en omgang med staver eller fastmasker etter siste økning. Når arbeidet måler ca 34-35-36-37-38-39 cm – avpass etter en omgang markert med pil, hekles toppen ferdig etter diagram A.3 (snu som før med diagram A.2). Når arbeidet måler 36-37-38-39-40-41 cm deles arbeidet til bakstykke og forstykke ved ermehullene.

BAKSTYKKE:
Hekle kjedemasker over de første 4-5-4-5-6-7 maskene, deretter hekles det frem til det gjenstår 4-5-4-5-6-7 masker før merketråden i den andre siden, snu arbeidet. På neste rad hekles de 4 ytterste maskene i hver side sammen 2 og 2 – husk FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver rad 0-0-1-1-2-3 ganger til. På neste rad hekles de 2 ytterste maskene i hver side sammen, gjenta fellingen på hver rad 2-2-2-3-4-5 ganger til.
Etter alle fellinger er det 54-58-62-64-68-72 masker på raden.
Når arbeidet måler 48-49-50-51-52-53 cm, hekles hver skulder ferdig for seg.

SKULDER:
Fortsett med staver over de første 17-19-21-22-23-24 masker fra retten, snu og hekle de 4 første maskene sammen 2 og 2 til hals, deretter hekles det ut raden. Snu og hekle frem til det gjenstår 4 masker før halsen, hekle disse sammen 2 og 2, snu. På neste rad hekles de 2 første maskene sammen, deretter hekles det ut raden. Snu, hekle til det gjenstår 2 masker, hekle disse sammen. Snu, hekle de 2 første maskene sammen, hekle ut raden = 10-12-14-15-16-17 masker på skulderen. Fortsett til arbeidet måler 54-56-58-60-62-64 cm, klipp tråden.
Hekle den andre skulderen på samme måte, men speilvendt. Dvs: Start fra retten, fellingene til hals gjøres på slutten av radene fra vrangen.

FORSTYKKE
Hekle kjedemasker over de første 4-5-4-5-6-7 maskene, deretter hekles det frem til det gjenstår 4-5-4-5-6-7 masker før merketråden i den andre siden, snu arbeidet. På neste rad hekles de 4 ytterste maskene i hver side sammen 2 og 2 – husk FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver rad 0-0-1-1-2-3 ganger til. På neste rad hekles de 2 ytterste maskene sammen, gjenta fellingen på hver rad 2-2-2-3-4-5 ganger til.
Etter alle fellinger er det 54-58-62-64-68-72 masker på raden.
Når arbeidet måler 44-45-46-47-48-49 cm, hekles hver skulder ferdig for seg. Hekle skulder som på bakstykket.

MONTERING:
Sy skuldersømmene kant i kant slik at det ikke blir en tykk søm.

PYNTEKANT:
Pyntekanten hekles rundt halsen, hvert ermehull og rundt bolen nederst – også opp og ned hver splitt.
Pyntekanten hekles slik: 1 fastmaske, * 3 luftmasker, 1 stav i 3.luftmaske fra nålen, hopp over ca 1 cm og lag 1 fastmaske *, gjenta fra *-* ut omgangen og avslutt med 1 kjedemaske i første fastmaske fra begynnelsen av omgangen.

Diagram

= denne raden hekles ikke, den er allerede heklet og viser kun hvordan neste rad skal hekles i maskene
= luftmaske
= fastmaske i maske
= fastmaske i bakre ledd av masken fra retten og i fremre ledd av masken fra vrangen
= fastmaske om luftmaske
= stav i maske
= stav mellom 2 staver
= stav om luftmaske
= hopp over 1 maske, 1 stav i/om neste fastmaske/luftmaske, 1 stav i /om masken som ble hoppet over
= HEKLE 3 STAVER SAMMEN SLIK: Hekle 2 staver i neste maske, men vent med siste kast og gjennomtrekk på begge disse stavene, hekle 1 stav i samme maske og trekk siste kast gjennom alle 4 løkkene på nålen
= på disse radene/omgangene økes/felles det jevnt fordelt - se oppskrift
= omgangen begynner med 1 luftmaske og avsluttes med 1 kjedemaske i 1.luftmaske på begynnelsen av omgangen
= omgangen begynner med 3 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen
= omgangen begynner med 4 luftmasker og avsluttes med 1 kjedemaske i 4.luftmaske på begynnelsen av omgangen

Kommentarer / Spørsmål (14)

Ekaterina 28.09.2019 - 17:27:

Dear Drops! Should I crochet Back and Front pieces according to A1or A3 after the devision at the armholes?

DROPS Design 30.09.2019 kl. 09:47:

Dear Ekaterina, you are continuing working A.3 after division for armholes. Happy crocheting!

Elizabeth 02.08.2019 - 22:15:

Hello! Dear Drops should I increase in the front and back pieces while I am working vents?

DROPS Design 02.08.2019 kl. 22:50:

Dear Elizabeth, no there is no increase / decrease at the edges, while you are doing the wents. I hope this helps, Happy Crafting!

Ekaterina 23.07.2019 - 09:21:

Dear Drops! I'm crochetting top after vent and I don`t understand how many stitches should be after increases in A1 when I work round together?

DROPS Design 06.08.2019 kl. 09:40:

Dear Ekaterina, when you work top after vent you first decrease 6 stitches on a round with a star and repeat thiese decreases a total of 4 times on every round with a start in the diagram, after all dec are worked = 120-204 sts. Then increase 6 sts on every row with a star a total of 4 times = 144-228 sts (see size). Happy crocheting!

Ekaterina 22.07.2019 - 10:31:

Dear Drops! I need your help again- how can I have 78sts from front and back pieces if I have increased on three rows 6 sts : 78+18=96 sts

Ekaterina 19.07.2019 - 19:30:

Dear Drops! I need your help again- how can I have 78sts from front and back pieces if I have increased on three rows 6 sts : 78+18=96 sts

DROPS Design 05.08.2019 kl. 16:23:

Dear Ekaterina, you don't increase evenly on the first rows worked back and fort before vents. Happy crocheting!

Ekaterina 19.07.2019 - 13:06:

Dear Drops! Thank you very much for your kind help.

Ekaterina 18.07.2019 - 08:59:

Dear Drops! Would you be so kind to help me with the following question : TOP after vent: How many stitches should I work over back piece, and over front piece? What does it mean to work round together with a slip stitch in 1st/3rd stitch? 1st stitch of back piece and 3rd stitch of front piece?

DROPS Design 18.07.2019 kl. 10:53:

Dear Ekaterina, you now work all stitches from back piece (= 72-78-84-90-102-114 sts - see size) then all stitches from front piece (= 72-78-84-90-102-114 sts). At the end of this first row join into a round crocheting a slip stitch in the first stitch from beg of round (= if you start with 1 chain, you crochet the sl st in the 1st ch, if you start with 3 ch, you crochet the sl st in the 3rd ch from beg of round). Happy crocheting!

EKATERINA 03.07.2019 - 15:15:

Dear DROPS! Could you help me with the question concerning Increases? How many stitches should I increase in row 3 of A.1? Thank you in advance.

DROPS Design 03.07.2019 kl. 16:08:

Dear Ekaterina, you should increase 6 stitches in A.1 on every row marked with an arrow - read here how to increase evenly on a round. Happy crocheting!

Morag 27.06.2019 - 21:36:

Could you clarify where the increasing and decreasing starts. The diagram shows an arrow on the 3rd row of A1 but the written instructions don't mention an INCREASE. In fact the first mention is a DECREASE contrary to the diagram. I'm very confused!!

Gunvor Madsen 14.02.2019 - 08:48:

Den ser super sød ud, den vil jeg lave, når opskriften kommer.

Kommentér oppskrift DROPS 199-52