DROPS / 200 / 29

Sunny Swing by DROPS Design

Strikket genser med raglan og glattstrikk i DROPS Melody. Arbeidet er strikket ovenfra og ned. Størrelse XS - XXL.

DROPS Design: Modell ml-030
Garngruppe D eller B + B
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
XS - S - M - L - XL – XXL

MATERIALER:
DROPS MELODY fra Garnstudio (tilhører garngruppe D)
200-200-200-200-250-250 farge 14, vaniljegul

STRIKKEFASTHET:
12 masker i bredden og 14 pinner i høyden med glattstrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 8.
DROPS RUNDPINNER NR 8: lengde på 40 cm og 60 cm eller 80 cm til selve plagget til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 7.
DROPS RUNDPINNER NR 7: lengde på 40 cm og 60 cm eller 80 cm til vrangbord.

71% Alpakka, 25% Ull, 4% Polyamid
fra 43.00 kr /50g
DROPS Melody uni colour DROPS Melody uni colour 43.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 172kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

ØKE-FELLETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes/felles jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 50 masker) og deler maskene med antall økninger/fellinger som skal gjøres (f.eks 6) = 8,3.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter ca hver 8.maske. På neste omgang strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.
Dersom det skal felles, strikkes i dette eksemplet ca hver 7.og 8.maske rett sammen.

RAGLAN:
Det økes 1 maske på hver side av 2 masker rett i hver overgang mellom bol og ermer (= 8 masker økt på omgangen). Øk 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen og på neste omgang strikkes kastet rett slik det blir et hull.
Videre strikkes de nye maskene fortløpende inn i mønster (i glattstrikk på ermet, glattstrikk på bakstykket og i glattstrikk på forstykket).

FELLETIPS (gjelder ermene):
Fell 1 maske på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 1 maske før merketråden, strikk 3 masker rett sammen = 1 maske (flytt merketråden til før denne masken).

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne, ovenfra og ned.
Etter bærestykket strikkes bolen rundt på rundpinne. Ermene strikkes rundt på settpinner/liten rundpinne.

HALSKANT:
Legg opp 50-50-52-56-58-60 masker på rundpinne 7. Strikk 2 cm glattstrikk, deretter strikkes 1 omgang rett der det økes 6-6-8-4-6-0 masker jevnt fordelt – les ØKE-FELLETIPS = 56-56-60-60-64-60 masker. Bytt til rundpinne 8.

BÆRESTYKKE:
Sett 1 merke her - HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!
Nå settes det 4 merketråder i arbeidet UTEN at man strikkes – sett merkene slik: Sett 1 merketråd på starten av omgangen (= i overgangen mellom ermet og bakstykket), sett 1 merketråd etter nye 19 masker (= bakstykket), sett 1 merketråd etter nye 9-9-11-11-13-11 masker (= erme), sett 1 merketråd etter nye 19 masker (= forstykket), det gjenstår nå 9-9-11-11-13-11 masker til første merketråd (= erme).
Neste omgang strikkes slik: Omgangen starter ved første merketråd altså på bakstykket. Strikk 1 maske rett, lag 1 kast om pinnen, strikk 17 masker glattstrikk (= bakstykket), lag 1 kast om pinnen, 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse 2 maskene), lag 1 kast om pinnen, strikk 7-7-9-9-11-9 masker glattstrikk (= erme), lag 1 kast om pinnen, 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse 2 maskene), lag 1 kast om pinnen, strikk 17 masker glattstrikk (= forstykke) 1 kast om pinnen, 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse 2 maskene), lag 1 kast om pinnen, strikk 7-7-9-9-11-9 masker glattstrikk (= erme), lag 1 kast om Pinnen, strikk 1 maske rett.
Dette var første økning til RAGLAN – les forklaring over.
Fortsett med glattstrikk samtidig som det økes til raglan på hver 2.omgang totalt 15-17-18-19-20-22 ganger (inkludert første økning som ble forklart over). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Etter siste økning til raglan er det 176-192-204-212-224-236 masker på pinnen. Fortsett med glattstrikk som før men uten økninger til arbeidet måler 21-23-24-26-27-29 cm fra merket på begynnelsen av bærestykket.
Etter bærestykket strikkes neste omgang strikkes slik:
Strikk 50-54-57-60-63-68 masker glattstrikk (= på bakstykket), sett de neste 37-41-43-43-45-45 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 4-4-4-6-8-10 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk 51-55-59-63-67-73 masker glattstrikk (= forstykket), sett de neste 37-41-43-43-45-45 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 4-4-4-6-8-10 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk de siste 1-1-2-3-4-5 maskene (= på bakstykket). Bol og ermer strikkes videre hver for seg.
HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

BOL:
= 110-118-126-138-150-166 masker. Sett 1 merketråd midt i de 4-4-4-6-8-10 nye maskene som ble lagt opp under ermet i hver side. Strikk videre med glattstrikk. Start omgangen ved en av merketrådene og la merketrådene følge med videre i arbeidet
Samtidig økes det 1 maske på hver side av de 4-4-4-6-8-10 masker midt under ermet i hver side (= 4 nye masker på omgangen). Gjenta denne økningen i alt 5 ganger på hver 4.cm = 130-138-146-158-170-186 masker. Når arbeidet måler 25-25-26-26-27-27 cm fra delingen (ca 48-50-52-54-56-58 cm fra skulderen) strikkes det 1 omgang rett der det økes 16-18-18-20-22-24 masker jevnt fordelt = 146-156-164-178-192-210 masker.
Bytt til rundpinne 7 og strikk vrangbord (= 1 rett / 1 vrang) i 3 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang – for å unngå at avfellingskanten strammer skal det felles av med pinne nr 8. Genseren måler ca 52-54-56-58-60-62 cm fra skulderen.

ERME:
Sett de 37-41-43-43-45-45 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på rundpinne/settpinner 8, strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 4-4-4-6-8-10 maskene som ble lagt opp under ermet = 41-45-47-49-53-55 masker. Sett 1 merketråd midt i de 4-4-4-6-8-10 maskene og start omgangen her. Strikk glattstrikk. Når arbeidet måler 2 cm fra delingen felles det 2 masker midt under ermet – les FELLETIPS. Fell slik på hver 4.-3½.-2½.-3.-2.-2.cm totalt 7-8-9-9-11-11 ganger = 27-29-29-31-31-33 masker. Strikk videre til ermet måler 36-34-34-32-32-30 cm fra delingen (kortere mål i de større størrelsene pga lengre bærestykke). Strikk 1 omgang rett der det økes 5 masker jevnt fordelt = 32-34-34-36-36-38 masker. Bytt til settpinner 7 og strikk vrangbord (= 1 rett / 1 vrang) i 5 cm. Ermet måler ca 41-39-39-37-37-35 cm fra delingen. Fell av med rett over rett og vrang over vrang – for å unngå at avfellingskanten strammer så felles av med pinne 8. Strikk det andre ermet på samme måte.

Diagram

Jimena 05.06.2019 - 16:03:

Buenas tardes, ¿cómo podría adaptar este patrón para tejerlo con dos agujas convencionales, es decir, no circulares? Puede parecer una tontera, pero no sabría muy bien cómo hacerlo. ¡Muchísimas gracias!

DROPS Design 09.06.2019 kl. 22:53:

Hola Jimena. Lee la lección DROPS: como adaptar un patrón para trabajar con agujas rectas: https://www.garnstudio.com/lesson.php?id=13&cid=23

Leena 25.05.2019 - 22:18:

Hej, hur stor omkrets ska det vara på halsen när man stickar i storlek S? 12 maskor är 10 cm och då blir 50 maskor 41cm - väldigt kort... eller har jag missförstått mönstret?

DROPS Design 27.05.2019 kl. 13:09:

Hei Leena. Det stemmer som du sier, at omkretsen blir 41 cm. Når det er sagt så vil nok halsåpningene sige litt, så den blir større ved bruk. God fornøyelse

Nikoline Berg 22.05.2019 - 08:31:

Hva er overvidden her? Finner det ikke ut på tegningene dere har lagt ut!

DROPS Design 22.05.2019 kl. 09:16:

Hei Nikoline. Overvidden etter inndeling til bol og ermer er 41-44-46-51-55-60 cm. God fornøyelse

Cinzia 21.05.2019 - 10:50:

Buongiorno non riesco a capire la correzione che avete fatto per lo sprone rispetto allo schema iniziale grazie

DROPS Design 21.05.2019 kl. 11:10:

Buongiorno Cinzia. le correzioni indicate sono già inserite nel testo. L'ultimo segnapunti deve essere inserito dopo 19 maglie (inizialmente era stato indicato dopo 9 maglie) e rimangono 9-9-11-11-13-11 maglie prima del primo segnapunti. Buon lavoro!

Regina DeCosse 18.05.2019 - 00:58:

I"m not sure what to do when it comes to slipping the stitches onto a stitch holder for the sleeves. Am I knitting those and then slipping them, or slipping them before knitting and attaching another ball of yarn to each sleeve to cast on the additional stitches?

DROPS Design 20.05.2019 kl. 09:49:

Dear Mrs DeCosse, do not work the stitches for the sleeves before slipping them, just slip them on a thread/st holder, cast on the new sts for under arm and continue with next stitches - see video below - time code 6:59 approx. Happy knitting!

Regina DeCosse 08.05.2019 - 19:38:

Sorry, me again. It looks like I started it in the medium size, my bust is 42" will that be okay? Is this pattern designed to be loose, i want something that isn't clingy. Should I frog and start again at the large size?

DROPS Design 08.05.2019 kl. 20:40:

Dear Regina, at the bottom of pattern page you can find the sketch with the final measures: compare it to a garment you have and you like and you'll find the right size. Happy knitting!

Regina DeCosse 08.05.2019 - 18:21:

I'm working on the large size of this pattern, I think that's the 3rd one in on the list, I can't find anywhere where it states the yardage for that size. I have 720 yds. of yarn someone gave me and I want to make sure I have enough. Thanks

DROPS Design 08.05.2019 kl. 19:13:

Dear Regina, the yarn amount is next to the picture, on the right. For size L (the fourth), you'll need 200g of DROPS Melody. As one skein of DROPS Melody is 153yds you'll need approx. 612 yds. Happy knitting!

Regina DeCosse 08.05.2019 - 15:44:

I'm making the size large in this pattern and already have found mistakes and i'm only an inch into the pattern. I had to improvise to get to 60 stitche increase after the cast on, and the patterns says put stitch markers at 19, 11, 9, 11 stitches. Is there an erata for this pattern?

DROPS Design 08.05.2019 kl. 16:07:

Dear Mrs DeCosse, you are right, you should work 19 sts for front piece in all sizes, so in size L you have 19 sts (back piece), 11 sts (sleeve), 19 sts (front piece), 11 sts (sleeve). Thanks for letting us know. Pattern will be edited as soon as possible. Happy knitting!

Jette Stengaard-Knudsen 20.02.2019 - 14:41:

Jeg vil kalde den Swing eller Solskins-Swing.

Vanilla Sky 15.02.2019 - 19:35:

Kleur doet mij denken aan een ijsje

Kommentér oppskrift DROPS 200-29