DROPS / 200 / 18

Soft Moonlight by DROPS Design

Strikket genser med raglan og ballongermer. Arbeidet strikkes ovenfra og ned i DROPS BabyAlpaca Silk og DROPS Kid-Silk. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell bs-152
Garngruppe A + A eller C
-------------------------------------------------------

300-300-350-350-400-450 g farge 1306, pudder
Og bruk:
DROPS KID-SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
125-125-150-150-175-175 g farge 01, natur

STRIKKEFASTHET:
17 masker i bredden og 22 pinner i høyden med glattstrikk og 1 tråd i hver kvalitet = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 5.
DROPS RUNDPINNER NR 5: lengde på 40 cm og 80 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 4.
DROPS RUNDPINNER NR 4: lengde på 40 cm og 80 cm til vrangbord.

DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 32.00 kr /50g

fra 32.00 kr /25g
DROPS Kid-Silk uni colour DROPS Kid-Silk uni colour 32.00 kr /25g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Kid-Silk long print DROPS Kid-Silk long print 32.00 kr /25g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 352kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

ØKETIPS-1 (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 84 masker), og deler maskeantallet med antall økninger som skal gjøres (f.eks 16) = 5,25.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter ca hver 5.maske. På neste omgang strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull.

ØKETIPS-2 (gjelder midt under ermene):
Start 2 masker før merket, lag 1 kast om pinnen, strikk 4 masker rett (merket sitter midt mellom disse 4 maskene), lag 1 kast om pinnen = 2 masker økt. På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.

RAGLAN:
Øk til raglan i hver overgang mellom bol og ermer slik: Strikk til det gjenstår 2 masker før merket, lag 1 kast om pinnen, strikk 4 masker rett (merket sitter midt mellom disse 4 maskene), lag 1 kast om pinnen = 2 masker økt ved merket og totalt 8 masker økt på økeomgangen. På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Halskant og bærestykke strikkes rundt på rundpinne, ovenfra og ned. Bærestykket deles til bol og ermer. Bolen strikkes videre rundt på rundpinne, ovenfra og ned. Ermene strikkes rundt på liten rundpinne/settpinner, ovenfra og ned.

HALSKANT:
Legg opp 84-88-92-96-100-100 masker på liten rundpinne 4 med 1 tråd BabyAlpaca Silk og 1 tråd Kid-Silk (= 2 tråder). Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord rundt (= 2 rett / 2 vrang) i 3 cm. Strikk 1 omgang rett der det økes 16-16-16-20-20-20 masker jevnt fordelt – les ØKETIPS-1 = 100-104-108-116-120-120 masker. Videre strikkes bærestykket som forklart under.

BÆRESTYKKE:
Bytt til rundpinne 5. Sett 4 merker i arbeidet som forklart under (dette gjøres uten at maskene strikkes). Merkene skal brukes når det skal økes til raglan.
Tell 18-19-20-22-23-23 masker (= ½ bakstykke), sett 1 merke før neste maske, tell 14 masker (= erme), sett 1 merke før neste maske, tell 36-38-40-44-46-46 masker (= forstykke), sett 1 merke før neste maske, tell 14 masker (= erme), sett 1 merke før neste maske. Det er 18-19-20-22-23-23 masker igjen på omgangen etter siste merke (= ½ bakstykke).
Strikk glattstrikk rundt. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
SAMTIDIG på 2.omgang med glattstrikk økes det til RAGLAN – les forklaring over. Øk til raglan på hver 2.omgang totalt 15-18-21-22-25-27 ganger. Etter siste økning er det 220-248-276-292-320-336 masker på pinnen.
Strikk glattstrikk videre uten økninger til arbeidet måler 19-21-23-25-27-29 cm fra oppleggskanten midt foran.
Neste omgang strikkes slik: Strikk 33-36-40-43-48-52 masker glattstrikk (= ½ bakstykke), sett de neste 44-52-58-60-64-64 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 6-6-6-8-8-10 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk 66-72-80-86-96-104 masker glattstrikk (= forstykke), sett de neste 44-52-58-60-64-64 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 6-6-6-8-8-10 nye masker på pinnen (= i siden under ermet) og strikk de resterende 33-36-40-43-48-52 maskene i glattstrikk (= ½ bakstykke). Klipp tråden Videre strikkes bol og ermer ferdig hver for seg. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

BOL:
= 144-156-172-188-208-228 masker. Start omgangen i den ene siden av arbeidet, midt i de 6-6-6-8-8-10 maskene som ble lagt opp under ermet. Strikk glattstrikk rundt. Når arbeidet måler 28 cm fra delingen i alle størrelser, strikkes det 1 omgang rett der det økes 16-16-20-20-20-20 masker jevnt fordelt = 160-172-192-208-228-248 masker. Bytt til rundpinne 4. Strikk vrangbord rundt (= 2 rett / 2 vrang) i 4 cm. Bytt tilbake til rundpinne 5 og fell løst av med rett over rett og vrang over vrang. Genseren måler ca 54-56-58-60-62-64 cm fra skulderen og ned.

ERME:
Sett de 44-52-58-60-64-64 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på liten rundpinne/settpinner 5 og strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 6-6-6-8-8-10 maskene som ble lagt opp under ermet = 50-58-64-68-72-74 masker. Sett 1 merke midt i de 6-6-6-8-8-10 maskene under ermet. Merket skal brukes litt senere når det skal økes midt under ermet. Strikk glattstrikk rundt. Når arbeidet måler 3 cm fra delingen økes det 2 masker midt under ermet – les ØKETIPS-2. Øk slik på hver 2½.-3½.-3.-3½.-2½.-3.cm totalt 15-11-12-10-12-11 ganger = 80-80-88-88-96-96 masker. Strikk videre til ermet måler 46-44-43-41-40-39 cm fra delingen (kortere mål i de større størrelsene pga videre hals og lengre bærestykke). Strikk 1 omgang rett der alle maskene strikkes rett sammen 2 og 2 = 40-40-44-44-48-48 masker. Bytt til settpinner 4. Strikk vrangbord rundt (= 2 rett / 2 vrang) i 4 cm (eller til ønsket lengde) – pass på at vrangborden ikke strikkes for løst.
Bytt til settpinner 5 og fell løst av med rett over rett og vrang over vrang. Ermet måler ca 50-48-47-45-44-43 cm fra delingen. Strikk det andre ermet på samme måte.

Kommentarer / Spørsmål (11)

Anne Marie Carlsen 22.09.2019 - 22:22:

Hej Drops kan i hjælpe mig der jeg er gået helt i stå, der jeg ikke lige forstå hvor jeg skal tælle fra . Skal til at dele det i ærme og ryg og forstikke. Jeg strikker i størrelse L . Der står strik 40 masker og sæt 58 masker på en tråd . Jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal tælle de 40 masker fra ? Venlig hilsen Anne Marie

DROPS Design 25.09.2019 kl. 12:13:

Hej Anne Marie, du er midt på bagstykket, strikker de sidste 40 masker på bagstykket, sætter 58 m på en tråd til højre ærme, slår masker op under ærmet, strikker maskerne over forstykket, og sætter 58 masker på en tråd i den anden side til ærme, slår nye masker op under det andet ærme og strikker de sidste masker på bagstykket. Her klipper du tråden, så omgangen nu starter midt under det ene ærme. Se også gerne vores video :) God fornøjelse!

Ivonne 19.09.2019 - 09:55:

Hallo! Wie kann ich die Garnmenge berechnen wenn ich den Pulli aus Garngruppe C stricken möchte? Dann benötige ich ja nur einen Faden statt der angegebenen 2 Fäden in A+A. Danke!

DROPS Design 19.09.2019 kl. 09:56:

Liebe Ivonne, hier wird erklärt, wie man die neue Garnmenge kalkuliert. Viel Spaß beim stricken!

Jessica 22.07.2019 - 16:28:

Ska modellen stickas med två trådar från två olika garner rakt igenom eller är det bara på vissa partier? Hur kommer det sig att det är olika åtgång på de två föreslagna garnerna?

DROPS Design 09.08.2019 kl. 10:23:

Hej Jessica, Ja du stickar med 2 trådar, en av varje kvalitet rakt igenom. Det är olika antal meter pr gram (nystan), så du behöver olika antal gram. Lycka till :)

Pascale 09.03.2019 - 13:58:

Is the diagram reflecting the real measurements at the neck level? The raglan looks more like a "real" or almost contiguous sleeve on the lady and the colar larger than the diagram shows.

DROPS Design 10.03.2019 kl. 16:43:

Dear Pascale, the diagram is just a schematics to show the measurements, and the picture rflects how the sweater actually sits on a realfigure. The slightly curved raglan line reflects the effect of putting a real arm in the sleeves and the weight of the sweater pulling it down. Happy knitting!

Dana 27.02.2019 - 12:55:

Please, post this one

Chantal 20.02.2019 - 22:43:

Romantic

Rossana 01.02.2019 - 23:04:

Presto a tradurlo!!!! Non vedo l'ora di farlo!!!

Irena 31.01.2019 - 14:06:

Mam nadzieję że będzie opis w języku polskim. Sweterek przepiękny!

Marinette 28.01.2019 - 19:39:

Il a l'air tout doux

Tenna 07.01.2019 - 10:21:

Soft as cream

Kommentér oppskrift DROPS 200-18