DROPS / 194 / 39

Ready to Cheer by DROPS Design

Strikket skøytelue med flagg i DROPS Karisma. Arbeidet er strikket sidelengs i riller og striper.

Stikkord: flagg, hjelmlue, luer, striper,

DROPS Design: Modell u-870
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
S - M - L
Passer hodeomkrets på ca: 54 - 56 - 58 cm (luen er elastisk pga rillene)
Høyde (målt på det høyeste) ca: 24-25-27 cm

MATERIALER:
DROPS KARISMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
50-100-100 g farge 21, mellomgrå
50-50-50 g farge 05, sort
50-50-50 g farge 18, rød
50-50-50 g farge 52, sennepsgul

Det går med ca 10-12-14 g av hver farge til stripene.

STRIKKEFASTHET:
21 masker i bredden og 42 pinner i høyden med rillestrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS PINNE NR 4.

fra 15.60 kr /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 15.60 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 15.60 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 62.4kr. Les mer.
FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RILLE (strikkes frem og tilbake):
Strikk 2 pinner rett = 1 rille.

FELLETIPS:
Det felles 1 maske på to forskjellige måter slik:
Fell 1 maske mot høyre i venstre side av arbeidet: Strikk 2 masker rett sammen.
Fell 1 maske mot venstre i høyre side av arbeidet: Ta 1 maske løst av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 maske rett og løft den løse masken over den strikkede masken.

ØKETIPS:
Det økes 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen, på neste pinne strikkes kastet vridd rett for å unngå hull.

PINNE 1 (= retten):
Strikk 2 masker rett, øk 1 maske – les ØKETIPS!, strikk rett til det gjenstår 4 masker, fell 1 maske mot høyre – les FELLETIPS! og strikk 2 masker rett. NB! Husk at hver pinne fra vrangen strikkes rett.

PINNE 2 (= retten):
Strikk rett til det gjenstår 4 masker, fell 1 maske mot høyre og strikk 2 masker rett.

PINNE 3 (= retten):
Strikk 2 masker rett, fell 1 maske mot venstre – les FELLETIPS!, strikk rett til det gjenstår 2 masker, øk 1 maske, strikk 2 masker rett.

PINNE 4 (= retten):
Strikk rett til det gjenstår 2 masker, øk 1 maske og strikk 2 masker rett.

FARGEALTERNATIV:
Luen på bildet er strikket i fargealternativet for TYSKLAND som er forklart her, om ønskelig kan fargene byttes til alternativene som er forklart under.
TYSKLAND: Farge 1 = mellomgrå, farge 2 = sort, farge 3 = rød og farge 4 = sennep.
FRANKRIKE: Farge 1 = mellomgrå, farge 2 = blå, farge 3 = hvit og farge 4 = rød.
ITALIA: Farge 1 = mellomgrå, farge 2 = grønn, farge 3 = hvit og farge 4 = rød.
-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

SKØYTELUE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes sidelengs i ett stykke. Alle pinner strikkes rett (= rillestrikk).

SKØYTELUE:
DEL 1: Bruk farge 1 – les FARGEALTERNATIV.
Legg opp 38-40-42 masker på pinne 4 med Karisma. Strikk 1 RILLE – se forklaring over. Videre skal det strikkes riller – SAMTIDIG som det økes/felles på hver pinne fra rettsiden. Alle pinner fra vrangen strikkes rett og er ikke forklart i oppskriften. Sett gjerne et merke på rettsiden av arbeidet, slik at det er lett å se hvilken side man skal øke/felle på. Strikk første pinne fra retten slik:
Strikk PINNE 1 – se forklaring over, totalt 13-13-14 ganger. Det er fortsatt samme antall masker på pinnen og det er strikket totalt 14-14-15 riller fra starten.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Strikk PINNE 2 totalt 4-4-4 ganger. Nå er det 34-36-38 masker på pinnen, det er strikket totalt 18-18-19 riller fra starten.
Strikk PINNE 3 totalt 12-13-14 ganger. Det er fortsatt samme antall masker på pinnen og det er strikket totalt 30-31-33 riller fra starten.
Strikk PINNE 4 totalt 4-4-4 ganger. Nå er det 38-40-42 masker på pinnen. Det er strikket totalt 34-35-37 riller fra starten.

DEL 2: Bruk farge 2.
Strikk PINNE 1 totalt 6-8-8 ganger. Det er fortsatt samme antall masker på pinnen.
DEL 3: Bruk farge 3.
Strikk PINNE 2 totalt 3-4-4 ganger. Nå er det 34-36-38 masker på pinnen, det er strikket totalt 43-47-49 riller fra starten. Arbeidet måler ca 21-22-23 cm (= midt foran på luen).
Strikk PINNE 4 totalt 3-4-4 ganger. Nå er det 38-40-42 masker på pinnen. Det er strikket totalt 46-51-53 riller fra starten.

DEL 4: Bruk farge 4.
Strikk PINNE 3 totalt 6-8-8 ganger. Det er fortsatt samme antall masker på pinnen.

DEL 5: Bruk farge 1.
Strikk PINNE 2 totalt 4-4-4 ganger. Nå er det 34-36-38 masker på pinnen. Det er strikket totalt 56-63-65 riller fra starten.
Strikk PINNE 1 totalt 12-13-14 ganger. Det er fortsatt samme antall masker på pinnen. Det er strikket totalt 68-76-79 riller fra starten.
Strikk PINNE 4 totalt 4-4-4 ganger. Nå er det 38-40-42 masker på pinnen. Det er strikket totalt 72-80-83 riller fra starten.
Strikk PINNE 3 totalt 13-13-14 ganger. Det er fortsatt samme antall masker på pinnen. Det er strikket totalt 85-93-97 riller fra starten. Avslutt med å strikke 1 rille og fell av med rett på neste pinne. Det er strikket totalt 86-94-98 riller fra starten og arbeidet måler ca 42-44-46 cm.

MONTERING:
Toppen av luen = den siden av arbeidet som har 2 hele spisser og 2 halve spisser. Åpningen på luen = den siden av arbeidet som har 3 hele spisser (den midterste spissen går ned i pannen foran).
Sy luen sammen kant i kant med små sting slik: Sy sammen på toppen av luen ved å sy første halve spiss sammen med første halvpart av første hele spiss. Videre sys andre halvpart av første hele spiss sammen med første halvpart av neste hele spiss. Deretter sys andre halvpart av andre hele spiss sammen med den siste halve spissen. Til slutt sys luen sammen midt bak (= avfelling og opplegg).

MARIAGRAZIA CATELLANI 07.02.2019 - 11:03:

Scusate, ma con tutta la buona volontà è un modello importabile, almeno in Italia.

Kommentér oppskrift DROPS 194-39