DROPS / 194 / 39

Ready to Cheer by DROPS Design

Strikket djævlehue med flag i DROPS Karisma. Arbejdet er strikket sidelæns i retstrik og striber.

DROPS Design: Model u-870
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
S - M - L
Passer hovedomkreds på ca: 54 - 56 - 58 cm (huen er elastisk pga retstrik)
Højde (målt på det højeste) ca: 24-25-27 cm

MATERIALER:
DROPS KARISMA fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
50-100-100 g farve 21, mellemgrå
50-50-50 g farve 05, sort
50-50-50 g farve 18, rød
50-50-50 g farve 52, sennepsgul

Der går ca 10-12-14 g af hver farve til striberne.

STRIKKEFASTHED:
21 masker i bredden og 42 pinde i højden med retstrik = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS PINDE NR 4.

-------------------------------------------------------

Der tages 1 maske ind på to forskellige måder således:
Tag 1 maske ind mod højre i venstre side af arbejdet: Strik 2 masker ret sammen.
Tag 1 maske ind mod venstre i højre side af arbejdet: Tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 maske ret og løft den løse mask over den strikkede maske.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 maske ud ved at slå om, på næste pind strikkes omslaget drejet ret for at undgå hul.

PIND 1 (= retsiden):
Strik 2 masker ret, tag 1 maske ud – læs UDTAGNINGSTIPS!, strik ret til der er 4 masker tilbage, tag 1 maske ind mod højre – læs INDTAGNINGSTIPS! og strik 2 masker ret. OBS! Husk at hver pind fra vrangen strikkes ret.

PIND 2 (= retsiden):
Strik ret til der er 4 masker tilbage, tag 1 maske ind mod højre og strik 2 masker ret.

PIND 3 (= retsiden):
Strik 2 masker ret, tag 1 maske ind mod venstre – læs INDTAGNINGSTIPS! strik ret til der er 2 masker tilbage, tag 1 maske ud, strik 2 masker ret.

PIND 4 (= retsiden):
Strik ret til der er 2 masker tilbage, tag 1 maske ud og strik 2 masker ret.

FARVEALTERNATIV:
Huen på billedet er strikket i farvealternativet for TYSKLAND som er forklaret her, hvis man ønsker, kan farverne byttes til alternativerne som er forklaret under.
TYSKLAND: Farve 1 = mellemgrå, farve 2 = sort, farve 3 = rød og farve 4 = sennep.
FRANKRIG: Farve 1 = mellemgrå, farve 2 = blå, farve 3 = hvid og farve 4 = rød.
ITALIEN: Farve 1 = mellemgrå, farve 2 = grøn, farve 3 = hvid og farve 4 = rød.
-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

DJÆVLEHUE - KORT OVERSIGT OVER ARBEJDET:
Arbejdet strikkes sidelæns i et stykke. Alle pinde strikkes ret (= retstrik).

DJÆVLEHUE:
DEL 1: brug farve 1 – læs FARVEALTERNATIV.
Slå 38-40-42 masker op på pind 4 med Karisma. Strik 2 p retstrik – se forklaring over. Fortsæt i retstrik – Samtidig med at der tages ud/ind på hver pind fra retsiden. Alle pinde fra vrangen strikkes ret og er ikke forklaret i opskriften. Sæt gerne et mærke på retsiden af arbejdet, så det er let at se hvilken side man skal tage ud/ind på. Strik første pind fra retsiden således:
Strik PIND 1 – se forklaring over, totalt 13-13-14 gange. Der er fortsat samme antal masker på pinden og der er strikket totalt 28-28-30 pinde retstrik (14-14-15 retriller) fra starten.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Strik PIND 2 totalt 4-4-4 gange. Nu er der 34-36-38 masker på pinden, der er strikket totalt 36-36-38 pinde retstrik (18-18-19 retriller) fra starten.
Strik PIND 3 totalt 12-13-14 gange. Der er stadigvæk samme antal masker på pinden og der er strikket totalt 60-62-66 pinde retstrik (30-31-33 retriller) fra starten.
Strik PIND 4 totalt 4-4-4 gange. Nu er de 38-40-42 masker på pinden. Der er strikket totalt 68-70-74 pinde retstrik (34-35-37 retriller) fra starten.

DEL 2: brug farve 2.
Strik PIND 1 totalt 6-8-8 gange. Der er fortsat samme antal masker på pinden.
DEL 3: brug farve 3.
Strik PIND 2 totalt 3-4-4 gange. Nu er det 34-36-38 masker på pinden, der er strikket totalt 86-94-98 pinde retstrik (43-47-49 retriller) fra starten. Arbejdet måler ca 21-22-23 cm (= midt foran på huen).
Strik PIND 4 totalt 3-4-4 gange. Nu er der 38-40-42 masker på pinden. Der er strikket totalt 92-102-106 pinde retstrik (46-51-53 retriller) fra starten.

DEL 4: brug farve 4.
Strik PIND 3 totalt 6-8-8 gange. Det er stadigvæk samme antal masker på pinden.

DEL 5: brug farve 1.
Strik PIND 2 totalt 4-4-4 gange. Nu er der 34-36-38 masker på pinden. Der er strikket totalt 112-126-130 pinde retstrik (56-63-65 retriller) fra starten.
Strik PIND 1 totalt 12-13-14 gange. Der er fortsat samme antal masker på pinden. Der er strikket totalt 136-152-158 pinde retstrik (68-76-79 retriller) fra starten.
Strik PIND 4 totalt 4-4-4 gange. Nu er det 38-40-42 masker på pinden. Der er strikket totalt 144-160-168 pinde retstrik (72-80-83 retriller) fra starten.
Strik PIND 3 totalt 13-13-14 gange. Der er stadigvæk samme antal masker på pinden. Der er strikket totalt 170-186-194 pinde retstrik (85-93-97 retriller) fra starten. Afslut med at strikke 2 p retstrik og luk af med ret på næste pind. Der er strikket totalt 172-188-196 pinde retstrik (86-94-98 retriller) fra starten og arbejdet måler ca 42-44-46 cm.

MONTERING:
Toppen af huen = den side af arbejdet som har 2 hele spidser og 2 halve spidser. Åbningen på huen = den side af arbejdet som har 3 hele spidser (den midterste spids går ned i panden foran).
Sy huen sammen i kanten med små sting således: Sy sammen i toppen af huen ved at sy første halve spids sammen med første halvdel af første hele spids. Videre sys anden halvdel af første hele spids sammen med første halvdel af næste hele spids. Derefter sys anden halvdel af anden hele spids sammen med den sidste halve spids. Til sidst sys huen sammen midt bagpå (= afluknings- og opslåningskant).

MARIAGRAZIA CATELLANI 07.02.2019 - 11:03:

Scusate, ma con tutta la buona volontà è un modello importabile, almeno in Italia.

Kommentere opskrift DROPS 194-39