DROPS / 194 / 39

Ready to Cheer by DROPS Design

Stickad mössa med flagga i DROPS Karisma. Arbetet är stickat sidledes i rätstickning och ränder.

DROPS Design: Modell u-870
Garngrupp B
-------------------------------------------------------

STORLEK:
S - M - L
Passar huvudomkrets på ca: 54 - 56 - 58 cm (mössan är elastisk pga rätstickningen)
Höjd (mätt på det högsta stället) ca: 24-25-27 cm

GARNÅTGÅNG:
DROPS KARISMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
50-100-100 g färg 21, mellangrå
50-50-50 g färg 05, svart
50-50-50 g färg 18, röd
50-50-50 g färg 52, senapsgul

Det går åt ca 10-12-14 g av varje färga till ränderna.

STICKFASTHET:
21 maskor på bredden och 42 varv på höjden med rätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STICKOR NR 4.

-------------------------------------------------------

Det minskas 1 maska på två olika sätt så här:
Minska 1 maska mot höger i vänster sida av arbetet: Sticka 2 maskor räta tillsammans.
Minska 1 maska mot vänster i höger sida av arbetet: Lyfft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska och drag den lyfta maskan över den stickade maskan.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 maska genom att göra 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget vridet rätt för att undvika hål.

VARV 1 (= rätsidan):
Sticka 2 rätmaskor, öka 1 maska – läs ÖKNINGSTIPS!, sticka rätmaskor till det återstår 4 maskor, minska 1 maska mot höger – läs MINSKNINGSTIPS! och sticka 2 rätmaskor. OBS! Kom ihåg att alla varv från avigsidan stickas räta.

VARV 2 (= rätsidan):
Sticka rätmaskor till det återstår 4 maskor, minska 1 maska mot höger och sticka 2 rätmaskor.

VARV 3 (= rätsidan):
Sticka 2 rätmaskor, minska 1 maska mot vänster – läs MINSKNINGSTIPS!, sticka rätmaskor till det återstår 2 maskor, öka 1 maska, sticka 2 rätmaskor.

VARV 4 (= rätsidan):
Sticka rätmaskor till det återstår 2 maskor, öka 1 maska och sticka 2 rätmaskor.

FÄRGALTERNATIV:
Mössan på bilden är stickad i färgalternativet för TYSKLAND som är förklarat här, om man vill kan färgerna bytas till alternativen som är förklarade nedan.
TYSKLAND: Färg 1 = mellangrå, färg 2 = svart, färg 3 = röd och färg 4 = senap.
FRÅNNKRIKE: Färg 1 = mellangrå, färg 2 = blå, färg 3 = vit och färg 4 = röd.
ITALIEN: Färg 1 = mellangrå, färg 2 = grön, färg 3 = vit och färg 4 = röd.
-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

MÖSSA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas sidledes i ett stycke. Alla varv stickas räta (= rätstickning).

MÖSSA:
DEL 1: Använd färg 1 – läs FÄRGELTERNATIV.
Lägg upp 38-40-42 maskor på sticka 4 med Karisma. Sticka 2 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. Sedan ska det stickas rätstickning – SAMTIDIGT som det ökas/minskas på varje varv från rätsidan. Alla varv från avigsidan stickas räta och är inte förklarade i beskrivningen. Sätt gärna en markör på rätsidan av arbetet, så att det är lätt att se vilken sida man ska öka/minska på. Sticka första varvet från rätsidan så här:
Sticka VARV 1 – se förklaring ovan, totalt 13-13-14 ggr. Det är fortfarande samma antal maskor på varvet och det har stickats totalt 28-28-30 varv rätstickning från början.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Sticka VARV 2 totalt 4-4-4 ggr. Nu är det 34-36-38 maskor på varvet, det har stickats totalt 36-36-38 varv rätstickning från början.
Sticka VARV 3 totalt 12-13-14 ggr. Det är fortfarande samma antal maskor på varvet och det har stickats totalt 60-62-66 varv rätstickning från början.
Sticka VARV 4 totalt 4-4-4 ggr. Nu är det 38-40-42 maskor på varvet. Det har stickats totalt 68-70-74 varv rätstickning från början.

DEL 2: Använd färg 2.
Sticka VARV 1 totalt 6-8-8 ggr. Det är fortfarande samma antal maskor på varvet.
DEL 3: Använd färg 3.
Sticka VARV 2 totalt 3-4-4 ggr. Nu är det 34-36-38 maskor på varvet, det har stickats totalt 86-94-98 varv rätstickning från början. Arbetet mäter ca 21-22-23 cm (= mitt fram på mössan).
Sticka VARV 4 totalt 3-4-4 ggr. Nu är det 38-40-42 maskor på varvet. Det har stickats totalt 92-102-106 varv rätstickning från början.

DEL 4: Använd färg 4.
Sticka VARV 3 totalt 6-8-8 ggr. Det är fortfarande samma antal maskor på varvet.

DEL 5: Använd färg 1.
Sticka VARV 2 totalt 4-4-4 ggr. Nu är det 34-36-38 maskor på varvet. Det har stickats totalt 112-126-130 varv rätstickning från början.
Sticka VARV 1 totalt 12-13-14 ggr. Det är fortfarande samma antal maskor på varvet. Det har stickats totalt 136-152-158 varv rätstickning från början.
Sticka VARV 4 totalt 4-4-4 ggr. Nu är det 38-40-42 maskor på varvet. Det har stickats totalt 144-1600-166 varv rätstickning från början.
Sticka VARV 3 totalt 13-13-14 ggr. Det är fortfarande samma antal maskor på varvet. Det har stickats totalt 170-186-194 varv rätstickning från början. Avsluta med att sticka 2 varv rätstickning och maska av med rätmaskor på nästa varv. Det har stickats totalt 172-188-196 varv rätstickning från början och arbetet mäter ca 42-44-46 cm.

MONTERING:
Toppen av mössan = den sidan av arbetet som har 2 hela spetsar och 2 halva spetsar. Öppningen på mössan = den sidan av arbetet som har 3 hela spetsar (den mittersta spetsen går ner i pannan fram).
Sy ihop mössan kant i kant med små stygn så här: Sy ihop på toppen av mössan genom att sy första halva spetsen tillsammans med första halvan av första hela spetsen. Sedan sys andra halvan av första hela spetsen tillsammans med första halvan av nästa hela spets. Sedan sys andra halvan av andra hela spetsen tillsammans med den sista halva spetsen. Till slut sys mössan ihop mitt bak (= avmaskning och uppläggning).

MARIAGRAZIA CATELLANI 07.02.2019 - 11:03:

Scusate, ma con tutta la buona volontà è un modello importabile, almeno in Italia.

Kommentér oppskrift DROPS 194-39