DROPS / 200 / 6

Meet the Sun by DROPS Design

Strikket lang jakke med ballongermer og raglan i DROPS Sky. Arbeidet strikkes ovenfra og ned med V-hals, lommer og splitt i siden. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell sk-020
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

400-450-450-500-550-600 g farge 17, karri

DROPS RUNDPINNER NR 4: lengde på 40 cm og 80 cm til glattstrikk.
DROPS SETTPINNER NR 3,5 til vrangbord og rillekanter.
DROPS RUNDPINNE NR 3,5: lengde på 80 cm til vrangbord og rillekanter
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

DROPS PERLEMORKNAPP, Buet (hvit) NR 522: 2 stk i alle størrelser.

fra 58.00 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 58.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 58.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 464kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

For å beregne hvordan det skal økes/felles jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 72 masker), minus stolpene (f.eks 10 masker) og deler de resterende maskene med antall økninger/fellinger som skal gjøres (f.eks 4) = 15,5.
I dette eksempelet økes det ved å lage 1 kast om pinnen etter vekselsvis hver 15.maske og hver 16.maske. På neste pinne (vrangen) strikkes kastene vridd vrang slik at det ikke blir hull. Det økes ikke over stolpene.
Dersom det skal felles strikkes i dette tilfelle vekselsvis hver 14.og 15.maske sammen og hver 15.og 16.maske sammen.

RAGLAN:
Alle økninger gjøres fra retten!
Øk til raglan i hver overgang mellom bol og ermer slik: Strikk til det gjenstår 1 maske før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 2 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse 2 maskene), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). På neste pinne (vrangen) strikkes kastene vridd vrang slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk. Det økes totalt 8 masker på hver økepinne.

V-HALS:
Alle økninger gjøres fra retten!
Lag 1 kast om pinnen innenfor 5 stolpemasker og 1 maske rett (= 1 maske økt). På neste pinne (vrangen) strikkes kastet vridd vrang slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk. Det økes totalt 2 masker på hver økepinne.

KNAPPHULL:
Fell til knapphull på høyre stolpe (når plagget tas på). Fell fra retten når det gjenstår 4 masker på pinnen slik: Lag 1 kast om pinnen, strikk de 2 neste maskene rett sammen og strikk de 2 siste maskene rett. På neste pinne strikkes kastet rett slik at det blir hull.
Første knapphull felles når økningen til V-hals er ferdig. Deretter felles det neste knapphullet etter ca 9 cm i alle størrelser.

ØKETIPS (gjelder sidene på bolen):
Strikk til det gjenstår 2 masker før merketråden, 1 kast, strikk 4 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse maskene), 1 kast. På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

STRIKKETIPS (gjelder stolpe/halskant):
Strikk opp fra retten 62-62-66-66-68-70 masker langs hele halskanten (ikke over stolpene) på en ny pinne. Når det strikkes stolpe, strikkes 1 maske fra stolpen og 1 maske fra pinnen 2 rett sammen til halvparten av maskene er strikket av pinnen (= midt bak). Strikk de resterende maskene sammen med stolpen på motsatt side.

-------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

JAKKE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Bærestykke og bol strikkes frem og tilbake på rundpinne fra midt foran, ovenfra og ned. Den ene halvdelen av begge lommene strikkes før bærestykket slik at den kan strikkes inn i arbeidet. Lommen strikkes frem og tilbake. Ermene strikkes rundt på liten rundpinne/settpinner, ovenfra og ned. Deretter strikkes det en stolpe/halskant frem og tilbake som sys på til slutt.

LOMMER (første halvdel):
Legg opp 28-28-30-30-32-32 masker (inkludert 1 kantmaske i hver side) på settpinner/rundpinne 4 med Sky. Strikk glattstrikk med 1 kantmaske i RILLE – les forklaring over, i hver side. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arbeidet måler 12-12-13-13-14-14 cm felles kantmaskene av = 26-26-28-28-30-30 masker. Sett maskene på 1 tråd. Strikk 1 lomme til på samme måte. Legg lommene til side og strikk bærestykket. Den andre halvdelen av de 2 lommene strikkes etter at jakken er strikket ferdig, og monteres til slutt.

BÆRESTYKKE:
Legg opp 72-74-76-76-78-80 masker (inkludert 5 stolpemasker i hver side mot midt foran) på rundpinne 3,5 med Sky. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen med 5 stolpemasker i rille i hver side mot midt foran. Strikk 1 pinne rett der det økes 4-4-4-4-8-8 masker jevnt fordelt – les ØKE-/FELLETIPS = 76-78-80-80-86-88 masker. Bytt til rundpinne 4 og strikk 1 pinne vrang fra vrangen med 5 stolpemasker i rille i hver side mot midt foran.
Sett 4 merketråder i arbeidet (dette gjøres uten at maskene strikkes) slik: Første merketråd settes etter de første 7 maskene (= forstykke), andre merketråd settes etter de neste 16 maskene (= erme), tredje merketråd settes etter de neste 30-32-34-34-40-42 maskene (= bakstykke) og fjerde merketråd settes etter de neste 16 maskene (= erme), det er nå 7 masker igjen etter siste merketråd (= forstykke).
Videre strikkes det glattstrikk med 5 stolpemasker i rille i hver side mot midt foran – SAMTIDIG på første pinne fra retten økes det til RAGLAN i hver overgang mellom bol og ermer – les forklaring over. Fortsett økningen til raglan på hver 2.pinne (dvs på hver pinne fra retten) til det er økt totalt 30-34-35-39-41-44 ganger på hver side av de 4 merketrådene. SAMTIDIG på 6.pinne (dvs på 3.pinne fra retten) økes det til V-HALS i hver side mot midt foran – les forklaring over, slik: Øk på hver 6.pinne totalt 13-14-13-15-10-9 ganger og deretter på hver 4.pinne totalt 0-0-2-0-8-10 ganger (= totalt 13-14-15-15-18-19 masker økt i hver side mot midt foran).
Etter siste økning til raglan måler arbeidet ca 21-24-25-28-29-31 cm fra oppleggskanten. Strikk videre uten raglanøkninger til arbeidet måler 25-27-28-30-32-34 cm, men fortsett økningen til V-hals som før.
Neste pinne strikkes slik fra retten:
Strikk til første merketråd, strikk 5-4-5-6-7-8 masker etter merketråden (= forstykke), sett de neste 66-76-76-82-84-88 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 10-10-12-12-14-16 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk 100-108-114-124-136-146 masker (= bakstykke), sett de neste 66-76-76-82-84-88 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 10-10-12-12-14-16 nye masker på pinnen (= i siden under ermet), strikk frem til fjerde merketråd (= 5-4-5-6-7-8 masker) og strikk de resterende maskene på pinnen (= forstykke). Videre strikkes bol og ermer ferdig for seg. ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA!

BOL:
Sett 1 merketråd i hver side, midt i de 10-10-12-12-14-16 maskene som ble lagt opp under hvert erme. La merketrådene følge med videre i arbeidet, de skal brukes litt senere når det skal økes i sidene. Fortsett med glattstrikk, 5 stolpemasker i rille i hver side og økningen til V-hals som før. Når økningen til V-hals er ferdig, er det 230-246-262-282-310-334 masker på pinnen. Arbeidet måler ca 3-3-3-2-1-0 cm fra delingen (V-halsen måler ca 28-30-31-32-33-34 cm fra oppleggskanten). Nå felles første KNAPPHULL på høyre stolpe, les forklaring over. Når arbeidet måler 5 cm fra delingen økes det 1 maske på hver side av begge merketrådene – les ØKETIPS = 4 masker økt. Øk slik på hver 0.-20.-12.-7.-5.-4.cm totalt 1-2-3-5-6-7 ganger = 234-254-274-302-334-362 masker, SAMTIDIG når arbeidet måler ca 16-15-14-13-12-11 cm fra delingen strikkes neste pinne fra retten slik:
Strikk de første 17-17-19-19-21-21 maskene, sett de neste 26-26-28-28-30-30 maskene på 1 tråd (den andre halvdelen av lommen skal strikkes her litt senere), strikk de 26-26-28-28-30-30 maskene fra tråden på den ene lommen (pass på at det strikkes videre fra rettsiden av lommen), strikk til det gjenstår 43-43-47-47-51-51 masker på pinnen, sett de neste 26-26-28-28-30-30 maskene på 1 tråd (den andre halvdelen av lommen skal strikkes her litt senere), strikk de 26-26-28-28-30-30 maskene fra tråden på den andre lommen (pass på at det strikkes videre fra rettsiden av lommen) og strikk de siste 17-17-19-19-21-21 maskene på pinnen.
Strikk videre i glattstrikk med 5 stolpemasker i rille i hver side av arbeidet til arbeidet måler 32-32-33-33-33-33 cm fra delingen. Nå deles arbeidet ved merketrådene i siden.

BAKSTYKKE:
= 112-122-132-146-162-176 masker. Strikk glattstrikk med 4 kantmasker i rille i hver side til arbeidet måler 45-45-46-46-46-46 cm fra delingen. Bytt til rundpinne 3,5 og strikk 3 riller. Fell løst av, men for å unngå at avfellingskanten strammer kan det felles av med rundpinne 4. Jakken måler ca 76-78-80-82-84-86 cm fra skulderen.

HØYRE FORSTYKKE:
= 61-66-71-78-86-93 masker. Strikk glattstrikk med 5 stolpemasker i rille mot midt foran og 4 kantmasker i rille mot siden. Strikk til arbeidet måler 45-45-46-46-46-46 cm fra delingen. Bytt til rundpinne 3,5 og strikk 3 riller. Fell løst av, men for å unngå at avfellingskanten strammer kan det felles av med rundpinne 4. Jakken måler ca 76-78-80-82-84-86 cm fra skulderen.

VENSTRE FORSTYKKE:
Strikk som høyre forstykke.

ERME:
Sett de 66-76-76-82-84-88 maskene fra tråden i den ene siden av arbeidet på liten rundpinne/settpinner 4 og strikk i tillegg opp 1 maske i hver av de 10-10-12-12-14-16 maskene som ble lagt opp i siden under ermet = 76-86-88-94-98-104 masker. Sett 1 merke midt i de 10-10-12-12-14-16 maskene under ermet, merket markerer starten av omgangen. Start her og strikk glattstrikk rundt. Når arbeidet måler 41-40-39-38-36-35 cm fra delingen (kortere mål i større størrelser pga lengre bærestykke) strikkes det 1 omgang der det felles 32-38-36-42-42-44 masker jevnt fordelt – husk ØKE-/FELLETIPS = 44-48-52-52-56-60 masker. Bytt til settpinner 3,5. Strikk vrangbord (= 2 rett / 2 vrang) i 4 cm. Fell løst av med rett over rett og vrang over vrang, men for å unngå at avfellingskanten strammer, kan det felles av med settpinner 4. Strikk det andre ermet på samme måte.

STOLPE/HALSKANT:
Strikk opp fra retten 1 maske i hver av de 5 stolpemaskene på høyre forstykke på pinne 3,5. Strikk 5 stolpemasker i rille frem og tilbake. Om ønskelig, kan stolpen strikkes sammen med halskanten – les STRIKKETIPS. Når stolpen måler ca 14-14-15-15-16-16 cm felles det av. Strikk stolpen på venstre forstykke på samme måte. Sy de 2 stolpene sammen midt bak og sy stolpen til halskanten på jakken.

LOMMER:
Strikkes frem og tilbake på rundpinne.
Sett de 26-26-28-28-30-30 maskene fra tråden på høyre forstykke på pinne 4. På første pinne legges det opp 1 kantmaske i hver side = 28-28-30-30-32-32 masker. Strikk glattstrikk med 1 kantmaske i rille i hver side til lommen måler 12-12-13-13-14-14 cm, fell løst av. Strikk lommen på venstre forstykke på samme måte.

MONTERING:
Sy lommene innenfor 1 kantmaske rundt hele lommen. Deretter festes lommene fast på innsiden av jakken med et lite, pent sting i hvert av de 2 nederste hjørnene (det skal ikke syns på rettsiden av jakken).
Sy i knappene på venstre forstykke.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 07.02.2019
Rettelse: Legg opp 72-74-76-76-78-80 masker (inkludert 5 stolpemasker i hver side mot midt foran) på rundpinne 3,5 med Sky
Oppdatert online: 23.04.2019
Rettelse - BÆRESTYKKET: strikk 100-108-114-124-136-146 masker (= bakstykke), sett de neste 66-76-76-82-84-88 maskene på 1 tråd til erme, legg opp 10-10-12-12-14-16 nye masker på pinnen (= i siden under ermet)

Kommentarer / Spørsmål (26)

Yvi 22.03.2020 - 22:49:

Hallo, wohl eine peinliche Frage ;-(), jedoch habe ich noch nie exakt nach einer Anleitung gestrickt. Ich frage mich, ob z.B. bei den Taschen die Randmaschen nun dabei sind, wenn in Klammer „einschliesslich Randmaschen“ steht. Vielen Dank

DROPS Design 23.03.2020 kl. 11:15:

Liebe Yvi, wenn es "(einschließlich je 1 Rand-Masche beidseitig)" geschrieben ist, bedeutet es, die Rand-Maschen brauchen Sie nicht extra anzuschlagen, sie sind damit eingezählt. Gleichfalls für die Blenden: "einschließlich je 5 Maschen beidseitig für die vorderen Blenden" bedeutet, diese 10 Maschen sollen Sie nicht extra anzuschlagen. Viel Spaß beim stricken!

Oksana 25.01.2020 - 11:10:

Do you maybe have a video for this description? : Knit up from the right side 62-62-66-66-68-70 stitches along the whole neck (not over bands) with a new needle. When working the bands, knit together 1 stitch from the band and 1 stitch from the new needle until half the stitches have been worked (= mid back). Work the remaining stitches together with the band on the opposite side.

DROPS Design 27.01.2020 kl. 08:32:

Dear Oksana, we do not have such a video sorry, but that's the same idea as when you knit a edge to the diagonal sides of a shawl (see this video), ie you will work the outermost stitch on neck together with 1 st picked up on the band (on both sides of neck band). Happy knitting!

Claudia Carolina 11.11.2019 - 14:54:

Spett.le Drops, grazie mille per i fantastici modelli e i filati stupendi, per fare questo cardigan in Lima il campione è sempre uguale cioé 21 maglie in 10 cm. largo x 28 ferri in 10 cm. alto? Grazie per tutto, di nuovo, cc

DROPS Design 11.11.2019 kl. 17:18:

Buongiorno Claudia Carolina. Sì il campione deve essere uguale a quello indicato nelle spiegazioni. Le consigliamo di usare il convertitore di filati per calcolare la quantità di filato necessaria o contattare il suo rivenditore Drops di fiducia. Buon lavoro!

Estha 09.10.2019 - 19:26:

Ich habe die Jacke mit Puna" gestrickt. Für die Größe XL habe ich allerdings 700 g gebraucht. Die Anleitung war gut! Danke dafür! Da ich locker stricke hätte Größe L wahrscheinlich auch ausgereicht.

Silvia 08.07.2019 - 00:48:

En el video que aparece en los comentarios sobre como colocar los bolsillos la explicación proporcionada es tejiendolos de abajo hacia arriba y este patrón se teje de arriba hacia abajo... hay algún otro video que nos sea útil? Gracias

DROPS Design 10.07.2019 kl. 23:32:

Hola Silvia. El vídeo es correcto, se trabaja de arriba abajo y está especificamente hecho para este patrón.

Oroitz 22.05.2019 - 13:38:

¿Alguien me puede ayudar con los bolsillos? No consigo hacerlos Muchas gracias

DROPS Design 25.05.2019 kl. 18:51:

Hola Oroitz. Este vídeo te podría ayudar:

Emma 07.05.2019 - 12:39:

Hej, Jeg har lidt problemer med at strikke lommerne i denne trøje. Lige nu prøver jeg at sætte lommerne på pinden igen, men jeg ved ikke hvilken del af lommen jeg er i gang med at strikke, så det ville være dejligt med lidt hjælp. På forhånd tak.

DROPS Design 07.05.2019 kl. 13:33:

Hei Emma. Lommen strikkes som en egen liten bag, og kommer i tillegg til selve genseren. Den delen av lommen du allerede har strikket er den ytterste delen, altså den som ligger mellom selve genseren og baksiden av lommen. Du strikker over disse maskene, slik at lommen blir en slags "flapp" (se for deg at lommen er vrengt og henger på utsiden av plagget). Maskene du satte på en tråd er den delen av lommen som er nærmest kroppen når du har på genseren. Etter at denne er srikket skal "flappen" dyttes ned i hullet, slik at de 2 delene kan syes sammen, før hele lommen festes til genseren (på innsiden) i hver av de nederste hjørnen. God fornøyelse

Dorota 04.05.2019 - 20:49:

Robię sweter w rozmiarze S. Skoro na rękaw jest 76 oczek to jak to mżliwe, że na schemacie 1/2 rękawa ma 31cm, skoro 21 o. to 10 cm?

DROPS Design 06.05.2019 kl. 08:07:

Witaj Doroto, te 31 cm na rysunku to jest jeszcze karczek, ponieważ sweter jest przerabiany od góry do dołu. Po przełożeniu rękawa na osobne druty i nabraniu oczek pod rękawem masz 76 o. co daje jakieś 36 cm obwodu rękawa. Pozdrawiamy!

Olga 10.04.2019 - 15:24:

Hallo, welche Größe trägt Model? Mit wie viel Bewegunsfreiheit muss man rechnen? Danke im Voraus

DROPS Design 10.04.2019 kl. 16:15:

Liebe Olga, das Model auf dem Foto trägt eine Größe M - um die beste passenden Größe zu finden, messen Sie eine ähnliche Jacke und vergleichen Sie die Maßen mit den in der Maßskizze - mehr über Größen lesen Sie hier. Je nach dem Sie etwas enger/locker möchten, wählen Sie die gewünschte Größe. Viel Spaß beim stricken!

Annette Køster 06.04.2019 - 15:43:

Jeg er igang med at strikke str. XXXL til en kunde og er nået til deling af arbejdet, hvor jeg ikke kan få maskeantallet til at passe, det ville være dejligt hvis der i opskriften stod det nøjagtige maskeantal. Jeg har ialt 478 m. ( 88 m til en start - 38 m udt til v-hals - 352 m til raglan) . Jeg har 70 masker til første markør derefter passer det med 8 + 88 + 8 til markør til ryggen i begge sider, men så er der kun 130 m til ryg - og ikke som i opskriften 150m.

DROPS Design 08.04.2019 kl. 09:30:

Hej Annette, jeg forstår hvad du mener, vi skal se på det og skal få lagt en rettelse ud. Tak for info :)

Kommentér oppskrift DROPS 200-6

Meet the Sun

Agnieszka, Poland

Hazel Sun

LaWollFever, Germany

Meet the Sun

Angelika, Austria