DROPS / 199 / 2

White Pearl by DROPS Design

Strikket kjole i DROPS Paris. Arbeidet strikkes med hullmønster, splitt i halsen foran og ¾ lange trompetermer med hullmønster. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell w-743
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

750-800-900-1000-1100-1200 g farge 16, hvit

STRIKKEFASTHET:
17 masker i bredden og 22 pinner i høyden med glattstrikk og hullmønster = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS RUNDPINNE NR 5: lengde på 80 cm til glattstrikk og hullmønster.
DROPS RUNDPINNE NR 4: lengde på 80 cm til kanter.

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 165kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Se diagram A.1 til A.6. Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

FELLETIPS-1 (gjelder skjørtedelen på kjolen):
Alle fellinger gjøres fra retten!
Fell slik på hver side av merketråden: Start 2 masker før merketråden, strikk 2 rett sammen, merketråd, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 2 masker felt ved merketråden og 4 masker felt på raden).

FELLETIPS-2 (gjelder ermehullene):
Fell på innsiden av 3 kantmasker i rille. Alle fellinger gjøres fra retten!
Fell slik etter 3 kantmasker: Ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 1 maske felt).
Fell slik før 3 kantmasker: Start 2 masker før de 3 kantmaskene og strikk 2 rett sammen (= 1 maske felt).

FELLETIPS-3 (gjelder i sidene på ermene):
Fell på innsiden av 1 kantmaske i rille. Alle fellinger gjøres fra retten!
Fell slik etter 1 kantmaske: Ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 1 maske felt).
Fell slik før 1 kantmasker: Start 2 masker før kantmasken og strikk 2 rett sammen (= 1 maske felt).

ØKETIPS (gjelder i hver side på bol og ermer):
Alle økninger gjøres fra retten! Øk på innsiden av 1 kantmaske i rille mot siden ved 1 lage 1 kast om pinnen. På neste pinne (vrangen) strikkes kastet vridd vrang slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

KJOLE - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne i deler, nedenfra og opp. Arbeidet sys sammen til slutt. Det strikkes hullmønster på bakstykket på samme måte som på forstykke, men uten hullrad og splitt. Dersom det ikke ønskes hullmønster på bakstykket strikkes det glattstrikk over disse maskene.

FORSTYKKE:
Legg opp 109-117-123-133-143-153 masker på rundpinne 4 med Paris. Strikk A.1 frem og tilbake over alle maskene (1.pinne strikkes fra vrangen og på 5.pinne i A.1 gjelder symbolet 2 rett sammen også fra vrangen. NB: Siste maske på 5.pinne strikkes rett).
Bytt til rundpinne 5 når A.1 er strikket ferdig. Strikk glattstrikk videre med 1 kantmaske i RILLE i hver side – les forklaring over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arbeidet måler 5-5-5-5-6-6 cm settes det 2 merketråder i arbeidet slik: Tell 26-29-31-35-39-43 masker, sett 1 merketråd, tell 57-59-61-63-65-67 masker, sett 1 merketråd (det er 26-29-31-35-39-43 masker igjen på raden etter siste merketråd).
LES RESTEN AV FORSTYKKET FØR DET STRIKKES VIDERE!

FELLING VED MERKETRÅDENE:
På neste pinne fra retten felles det 1 maske på hver side av begge merketrådene – les FELLETIPS-1 (= 4 masker felt). Fell slik på hver 4.cm totalt 12 ganger = 61-69-75-85-95-105 masker.
HULLMØNSTER:
Samtidig når arbeidet måler 46-47-48-46-47-49 cm starter hullmønsteret midt foran. Siste felling ved merketrådene gjenstår i alle størrelser når A.2 starter og raden strikkes slik: Strikk 13-17-20-25-30-35 masker i rille og glattstrikk som før, strikk A.2 (= 39 masker), strikk deretter de resterende 13-17-20-25-30-35 maskene i glattstrikk og rille som før. Fortsett mønsteret slik (husk siste felling ved merketrådene).
ØKNING I SIDENE:
Samtidig når arbeidet måler 55-55-55-55-56-56 cm, økes det 1 maske i hver side – les ØKETIPS. Øk slik på hver 3.-3.-3.-4.-4.-4.cm totalt 3 ganger i hver side = 67-75-81-91-101-111 masker.
ERMEHULL:
Samtidig når arbeidet måler 62-63-64-65-66-67 cm, strikkes det 2 riller i høyden over de ytterste 6-6-7-9-11-13 maskene i hver side (de øvrige maskene strikkes i glattstrikk og hullmønster som før). Etter de 2 rillene i hver side felles det av 3-3-4-6-8-10 masker på begynnelsen av de 2 neste pinnene til ermehull. På neste pinne fra retten felles det 1 maske i hver side til ermehull – les FELLETIPS-2. Fell slik på hver 2.pinne (dvs på hver pinne fra retten) totalt 1-4-5-7-9-11 ganger.
HULLMØNSTERET FORTSETTER:
Samtidig når A.2 er strikket ferdig, strikkes A.3 totalt 1-1-1-2-2-2 ganger i høyden over de samme 39 maskene, men på siste pinne i siste repetisjon med A.3 (vrangen) felles den midterste masken på pinnen av til splitt midt foran og hver del strikkes videre hver for seg.

VENSTRE FORSTYKKE:
Start fra retten og strikk videre som før med 3 kantmasker i rille mot ermehullet, fortsett fellingen til ermehull dersom fellingen din ikke er avsluttet, strikk glattstrikk og deretter A.4A over de ytterste 19 maskene mot midt foran.
Når arbeidet måler 77-78-79-81-82-84 cm (tilpass slik at neste pinne strikkes fra vrangen), settes de ytterste 7-7-8-8-9-9 maskene mot midt foran på 1 tråd til hals, men for å unngå å klippe tråden, strikkes maskene før de settes på en tråd.
Strikk videre og fell av til hals på begynnelsen av hver pinne fra vrangen slik: Fell av 2 masker 2 ganger og deretter 1 maske 3 ganger = 15-16-16-17-17-18 masker igjen på skulderen. Strikk videre til det gjenstår 1 pinne før arbeidet måler 82-84-86-88-90-92 cm. Strikk 1 pinne rett fra vrangen og fell av med rett fra retten. Kjolen måler ca 82-84-86-88-90-92 cm fra skulderen og ned.

HØYRE FORSTYKKE:
Start fra retten og strikk videre slik: strikk A.4B over de første 19 maskene mot midt foran, strikk glattstrikk som før, fortsett fellingen til ermehull dersom fellingen din ikke er avsluttet og fortsett med 3 kantmasker i rille mot ermehullet.
Når arbeidet måler 77-78-79-81-82-84 cm (tilpass slik at neste pinne strikkes fra retten), settes de ytterste 7-7-8-8-9-9 maskene mot midt foran på 1 tråd til hals, men for å unngå å klippe tråden, strikkes maskene før de settes på en tråd.
Strikk videre og fell av til hals på begynnelsen av hver pinne fra retten slik: Fell av 2 masker 2 ganger og deretter 1 maske 3 ganger = 15-16-16-17-17-18 masker igjen på skulderen. Strikk videre til det gjenstår 1 pinne før arbeidet måler 82-84-86-88-90-92 cm. Strikk 1 pinne rett fra vrangen og fell av med rett fra retten.

BAKSTYKKE:
Legg opp 109-117-123-133-143-153 masker på rundpinne 4 med Paris. Strikk A.1 frem og tilbake over alle maskene på samme måte som på forstykket.
Bytt til rundpinne 5 når A.1 er strikket ferdig. Strikk glattstrikk videre med 1 kantmaske i rille i hver side.
Når arbeidet måler 5-5-5-5-6-6 cm settes det 2 merketråder i arbeidet slik: Tell 26-29-31-35-39-43 masker, sett 1 merketråd, tell 57-59-61-63-65-67 masker, sett 1 merketråd (det er 26-29-31-35-39-43 masker igjen på raden etter siste merketråd).
LES RESTEN AV BAKSTYKKET FØR DET STRIKKES VIDERE!

FELLING VED MERKETRÅDENE:
På neste pinne fra retten felles det 1 maske på hver side av begge merketrådene – les FELLETIPS-1 (= 4 masker felt). Fell slik på hver 4.cm totalt 12 ganger = 61-69-75-85-95-105 masker.
HULLMØNSTER:
Samtidig når arbeidet måler 46-47-48-46-47-49 cm starter hullmønsteret midt bak. Siste felling ved merketrådene gjenstår i alle størrelser når A.5A starter og raden strikkes slik: Strikk 13-17-20-25-30-35 masker i rille og glattstrikk som før, strikk A.5A (= 39 masker), strikk deretter de resterende 13-17-20-25-30-35 maskene i glattstrikk og rille som før. Fortsett mønsteret slik (husk siste felling ved merketrådene).
ØKNING I SIDENE:
Samtidig når arbeidet måler 55-55-55-55-56-56 cm økes det 1 maske i hver side – les ØKETIPS. Øk slik på hver 3.-3.-3.-4.-4.-4.cm totalt 3 ganger i hver side = 67-75-81-91-101-111 masker.
ERMEHULL:
Samtidig når arbeidet måler 62-63-64-65-66-67 cm strikkes det 2 riller i høyden over de ytterste 6-6-7-9-11-13 maskene i hver side (de øvrige maskene strikkes i glattstrikk og hullmønster som før). Etter de 2 rillene i hver side felles det av 3-3-4-6-8-10 masker på begynnelsen av de 2 neste pinnene til ermehull. På neste pinne fra retten felles det 1 maske i hver side til ermehull - les FELLETIPS-2. Fell slik på hver 2.pinne (dvs på hver pinne fra retten) totalt 1-4-5-7-9-11 ganger.
HULLMØNSTERET FORTSETTER:
Samtidig når A.5A er strikket ferdig, gjentas A.5B i høyden over de samme 39 maskene til ferdig mål.
HALSRINGNING:
Samtidig når arbeidet måler 80-82-84-86-88-90 cm felles de midterste 27-27-29-29-31-31 maskene av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Fortsett mønsteret som før, men de maskene som ikke går opp i hullmønsteret når det felles til hals, strikkes i glattstrikk. Fell av 1 maske til hals på begynnelsen av neste pinne fra halsen = 15-16-16-17-17-18 masker igjen på skulderen. Strikk videre til det gjenstår 1 pinne før arbeidet måler 82-84-86-88-90-92 cm. Strikk 1 pinne rett fra vrangen og fell av med rett fra retten. Strikk den andre skulderen på samme måte.

ERME:
Strikkes nedenfra og opp. Legg opp 69-71-73-73-75-77 masker på rundpinne 4 med Paris. Strikk A.1 med 1 kantmaske i rille i hver side (1.pinne strikkes fra vrangen og på 5.pinne i A.1 gjelder symbolet 2 rett sammen også fra vrangen. NB: Siste maske på 5.pinnen strikkes rett).
Bytt til rundpinne 5 når A.1 er strikket ferdig. Strikk glattstrikk videre med 1 kantmaske i rille i hver side.
FELLING I SIDENE:
Når arbeidet måler 3 cm felles det 1 maske i hver side – les FLLETIPS-3. Fell slik på hver 2.cm totalt 11-11-11-9-9-9 ganger i hver side = 47-49-51-55-57-59 masker.
HULLMØNSTER:
Samtidig når arbeidet måler 10 cm strikkes A.6A over de midterste 15 maskene (de øvrige maskene fortsetter i glattstrikk og rille som før) – tell deg ut fra midten av arbeidet hvor mønsteret starter.
Når A.6A er strikket ferdig, gjentas A.6B i høyden over de samme 15 maskene til ferdig mål.
ØKNING I SIDENE:
Samtidig når arbeidet måler 26-26-26-21-21-21 cm, økes det 1 maske i hver side – les ØKETIPS. Øk slik på hver 3.-2.-1½.-1½.-1½.-1.cm totalt 4-5-6-7-8-10 ganger i hver side = 55-59-63-69-73-79 masker.
Strikk videre til arbeidet måler 37-36-36-34-34-33 cm (A.6B fortsetter midt på ermet som før). Nå felles det av til ermetopp på begynnelsen av hver pinne i hver side slik: Fell av 3 masker 1 gang, 2 masker 2 ganger og 1 maske 3-3-3-4-5-7 ganger i hver side. Deretter felles det av 2 masker i hver side til arbeidet måler ca 43-44-45-45-46-46 cm. Fell av 3 masker 1 gang i hver side = 27 masker igjen. Fell av. Ermet måler ca 44-45-46-46-47-47 cm fra toppen og ned. Strikk et erme til på samme måte.

MONTERING:
Sy skuldersømmene innenfor avfellingskanten slik at det blir 2 pinner vrang mot hverandre oppå skuldrene.
Sy sidesømmene fra ermehullene og ned – sy kant i kant i ytterste ledd av ytterste maske slik at sømmen blir flat. Sy ermesømmene på samme måte. Legg ermene inn under rillekanten langs ermehullene. Sy pent fast slik at rillekanten blir synlig langs ermehullet.

HALSKANT:
Start fra retten midt foran og strikk opp ca 74 til 88 masker rundt halsen (inkludert maskene på trådene foran), på rundpinne 4 med Paris. Strikk 1 pinne rett fra vrangen, 1 pinne rett fra retten og 1 pinne rett fra vrangen. Fell løst av med rett fra retten. Klipp og fest trådene.

Agnieszka 12.02.2019 - 08:56:

Świetna tunika - na plażę, ale i do jeansów na wieczorny spacer.

Hanny Bennes 21.01.2019 - 16:47:

Lieve DROps-mensen. Prachtige patronen, maar alles met rondbreinaalden. Is er een manier om het patroon om te zetten in 2 breinaalden?

DROPS Design 23.01.2019 kl. 10:06:

Dag Hanny,

Veel patronen kun je inderdaad aanpassen om met rechte naalden te breien. In deze instructie vind je meer informatie daarover.

Ulrika 18.01.2019 - 23:57:

Har ni tagit bort möjligheten att favoritmarkera modeller? Hittar inte ”hjärtat” och mina sparade mönster.

DROPS Design 21.01.2019 kl. 10:17:

Hei Ulrika. Vi driver for øyeblikket maintenance på denne funksjonen, men den vil være tilbake i løpet av uken. Alle dine favoritter vil da også være der akkurat slik de var. God fornøyelse

Tove 11.01.2019 - 14:59:

En sommardröm att se fram emot att göra

Barbara 30.12.2018 - 09:15:

Ist ein Träumchen, warte sehnsüchtig auf die Anleitung

Sari Salminen 25.12.2018 - 19:19:

Todella kaunis !

Beti 20.12.2018 - 13:26:

Dieses Modell ist traumhaft, würde es gern nacharbeiten.

SARDA 19.12.2018 - 21:16:

Très beau !!

Annu Kiili 17.12.2018 - 15:48:

Kiva koriste, helpohkon näköinen tehdä mutta hyvännäköinen.

MARTIN 16.12.2018 - 17:17:

CHIC ET ELEGANT TOUT SIMPLEMENT MERVEILLEUX

Kommentér oppskrift DROPS 199-2