DROPS / 199 / 2

White Pearl by DROPS Design

Gebreide jurk in DROPS Paris. Het werk wordt gebreid met kantpatroon, split aan de voorkant van de hals en ¾ lengte trompetmouwen met kantpatroon. Maten S - XXXL.

Trefwoorden: jurken, kantpatroon, tunieken,

DROPS Design: Patroon nr. w-743
Garengroep C of A + A
-------------------------------------------------------

750-800-900-1000-1100-1200 g kleur 16, wit

STEKENVERHOUDING:
17 steken in de breedte en 22 naalden in de hoogte met tricotsteek en kantpatroon = 10 x 10 cm.

NAALDEN:
DROPS RONDBREINAALD 5 MM: lengte 80 cm voor tricotsteek en kantpatroon.
DROPS RONDBREINAALD 4 MM: lengte 80 cm voor de randen.

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 16.50€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

UITLEG VOOR HET PATROON:

-------------------------------------------------------

RIBBEL/RIBBELSTEEK (heen en weer gebreid):
Brei alle naalden recht.
1 ribbel in de hoogte = 2 naalden recht

PATROON:
Zie telpatronen A.1 tot A.6. De telpatronen laten alle naalden in het patroon aan de goede kant zien.

TIP VOOR HET MINDEREN-1 (voor het rokdeel van de jurk):
Alle minderingen worden aan de goede kan gebreid!
Minder als volgt aan elke kant van de markeerdraad: Begin 2 steken voor de markeerdraad, 2 recht samen, markeerdraad, 1 steek recht afhalen, 1 recht en haal de afgehaalde steek over de gebreide steek (= 2 steken geminderd bij de markeerdraad en 4 steken geminderd op de naald).

TIP VOOR HET MINDEREN-2 (voor de armsgaten):
Minder aan de binnenkant van de 3 kantsteken in ribbelsteek. Alle minderingen worden aan de goede kant gebreid!
Minder als volgt na de 3 kantsteken: 1 steek recht afhalen, 1 recht en haal de afgehaalde steek over de gebreide steek (= 1 steek geminderd).
Minder als volgt voor de 3 kantsteken: Begin 2 steken voor de 3 kantsteken en brei 2 recht samen (= 1 steek geminderd).

TIP VOOR HET MINDEREN-3 (voor de zijkanten van de mouwen):
Minder aan de binnenkant van de 1 kantsteek in ribbelsteek. Alle minderingen worden aan de goede kant gebreid!
Minder als volgt na de 1 kantsteek: 1 steek recht afhalen, 1 recht en haal de afgehaalde steek over de gebreide steek (= 1 steek geminderd).
Minder als volgt voor de 1 kantsteek: Begin 2 steken voor de kantsteek en brei 2 recht samen (= 1 steek geminderd).

TIP VOOR HET MEERDEREN (voor elke zijkant van het lijf en de mouwen):
Alle meerderingen worden aan de goede kant gebreid! Meerder aan de binnenkant van de 1 kantsteek in ribbelsteek richting de zijkant door 1 omslag te maken. Brei op de volgende naald (verkeerde kant) de omslag gedraaid averecht om een gaatje te voorkomen. Brei dan de nieuwe steek in tricotsteek.

-------------------------------------------------------

BEGIN HET WERK HIER:

-------------------------------------------------------

JURK - KORTE SAMENVATTING VAN HET WERK:
Het werk wordt heen en weer gebreid met de rondbreinaald, van onder naar boven en dan op het einde samengenaaid. Het kantpatroon wordt op het achterpand gebreid op dezelfde manier als op het voorpand maar zonder de naald van gaatjes en het split. Als u geen kantpatroon op het achterpand wilt, kunt u tricotsteek over deze steken breien.

VOORPAND:
Zet 109-117-123-133-143-153 steken op met rondbreinaald 4 mm en Paris. Brei A.1 heen en weer gebreid over alle steken (naald 1 wordt aan de verkeerde kant gebreid en als u naald 5 in A.1 breit geldt het symbool voor ‘2 recht samen’ ook aan de verkeerde kant. LET OP: De laatste steek op naald 5 wordt recht gebreid).
Ga verder met rondbreinaald 5 mm als A.1 klaar is. Ga verder met tricotsteek en 1 kantsteek in RIBBELSTEEK aan elke kant – lees beschrijving hierboven. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Als het werk 5-5-5-5-6-6 cm meet voeg dan 2 markeerdraden in het werk als volgt: Tel 26-29-31-35-39-43 steken, voeg 1 markeerdraad in, tel 57-59-61-63-65-67 steken, voeg 1 markeerdraad in (er zijn 26-29-31-35-39-43 steken over op de naald na de laatste markeerdraad).
LEES DE REST VAN HET VOORPAND VOORDAT U VERDER GAAT!

MINDER BIJ DE MARKEERDRADEN:
Minder op de volgende naald aan de goede kant 1 steek aan elke kant van beide markeerdraden – lees TIP VOOR HET MINDEREN-1 (= 4 steken geminderd). Minder zo iedere 4 cm in totaal 12 keer = 61-69-75-85-95-105 steken.
KANTPATROON:
Tegelijkertijd als het werk 46-47-48-46-47-49 cm meet begint u met het kantpatroon midden voor. De laatste mindering bij de markeerdraden is nog over in alle maten als u begint met A.2 en de naald wordt als volgt gebreid: Brei 13-17-20-25-30-35 steken in ribbelsteek en tricotsteek zoals hiervoor, brei A.2 (= 39 steken) en de overgebleven 13-17-20-25-30-35 steken in tricotsteek en ribbelsteek zoals hiervoor. Ga verder met dit patroon (denk om de laatste mindering bij de markeerdraden).
MEERDEREN IN DE ZIJKANTEN:
Tegelijkertijd als het werk 55-55-55-55-56-56 cm meet, meerdert u 1 steek aan elke zijkant – lees TIP VOOR HET MEERDEREN. Meerder zo iedere 3-3-3-4-4-4 cm in totaal 3 keer aan elke kant = 67-75-81-91-101-111 steken.
ARMSGAT:
Brei tegelijkertijd als het werk 62-63-64-65-66-67 cm meet, 2 ribbels in de hoogte over de buitenste 6-6-7-9-11-13 steken aan elke kant (de andere steken worden in tricotsteek en kantpatroon gebreid zoals hiervoor). Kant na de 2 ribbels aan elke kant 3-3-4-6-8-10 steken af op het begin van de volgende 2 naalden voor de armsgaten. Minder op de volgende naald aan de goede kant 1 steek aan elke kant voor de armsgaten – lees TIP VOOR HET MINDEREN-2. Minder zo iedere 2e naald (dus elke naald aan de goede kant) in totaal 1-4-5-7-9-11 keer.
HET KANTPATROON GAAT VERDER:
Tegelijkertijd als A.2 klaar is, breit u A.3 in totaal 1-1-1-2-2-2 keer in de hoogte over dezelfde 39 steken, maar op de laatste naald in de laatste herhaling van A.3 (verkeerde kant) kant u de middelste steek op de naald voor het split midden voor af en elk deel wordt apart verder gebreid.

LINKER VOORPAND:
Begin aan de goede kant en ga zo verder als hiervoor met 3 kantsteken in ribbelsteek richting het armsgat; ga verder met de minderingen voor het armsgat als deze nog niet klaar zijn. Brei tricotsteek en dan A.4A over de buitenste 19 steken richting midden voor.
Als het werk 77-78-79-81-82-84 cm meet (pas zo aan dat de volgende naald aan de verkeerde kant wordt gebreid), plaats dan de buitenste 7-7-8-8-9-9 steken richting midden voor op 1 hulpdraad voor de hals; om te voorkomen dat u de draad af moet knippen, breit u de steken voordat u ze op een hulpdraad plaatst.
Brei verder en kant af voor de hals op het begin van elke naald aan de verkeerde kant als volgt: Kant 2 keer 2 steken af en dan 3 keer 1 steek = 15-16-16-17-17-18 steken over op de schouder. Brei verder tot er 1 naald over is voordat het werk 82-84-86-88-90-92 cm meet. Brei 1 naald recht aan de verkeerde kant en kant af met recht aan de goede kant. De jurk meet ongeveer 82-84-86-88-90-92 cm vanaf de schouder naar beneden.

RECHTER VOORPAND:
Begin aan de goede kant en ga verder als volgt: Brei A.4B over de eerste 19 steken richting midden voor, brei tricotsteek zoals hiervoor, ga verder met minderen voor het armsgat als u daarmee nog niet klaar was en ga verder met 3 kantsteken in ribbelsteek richting het armsgat.
Als het werk 77-78-79-81-82-84 cm meet (pas zo aan dat de volgende naald aan de goede kant wordt gebreid), plaats dan de buitenste 7-7-8-8-9-9 steken richting midden voor op 1 hulpdraad voor de hals; om te voorkomen dat de draad afgeknipt wordt, breit u de steken voordat u ze op een hulpdraad zet.
Brei verder en kant af voor de hals aan het begin van elke naald aan de goede kant als volgt: Kant 2 keer 2 steken af en dan 3 keer 1 steek = 15-16-16-17-17-18 steken over op de schouder. Brei verder tot er 1 naald over is voordat het werk 82-84-86-88-90-92 cm meet. Brei 1 naald recht aan de verkeerde kant en kant af met recht aan de goede kant.

ACHTERPAND:
Zet 109-117-123-133-143-153 steken op met rondbreinaald 4 mm en Paris. Brei A.1 heen en weer gebreid over alle steken op dezelfde manier als het voorpand.
Ga verder met rondbreinaald 5 mm als A.1 klaar is. Ga verder met tricotsteek en 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant.
Als het werk 5-5-5-5-6-6 cm meet voeg dan 2 markeerdraden in het werk als volgt: Tel 26-29-31-35-39-43 steken, voeg 1 markeerdraad in, tel 57-59-61-63-65-67 steken, voeg 1 markeerdraad in (er zijn 26-29-31-35-39-43 steken over op de naald na de laatste markeerdraad).
LEES DE REST VAN HET ACHTERPAND VOORDAT U VERDER GAAT!

MINDER BIJ DE MARKEERDRADEN:
Minder op de volgende naald aan de goede kant 1 steek aan elke kant van beide markeerdraden – lees TIP VOOR HET MINDEREN-1 (= 4 steken geminderd). Minder zo iedere 4 cm in totaal 12 keer = 61-69-75-85-95-105 steken.
KANTPATROON:
Begin tegelijkertijd als het werk 46-47-48-46-47-49 cm meet met het kantpatroon midden achter. De laatste mindering bij de markeerdraden is nog over in alle maten als u met A.5A begint en de naald wordt als volgt gebreid: Brei 13-17-20-25-30-35 steken in ribbelsteek en tricotsteek zoals hiervoor, A.5A (= 39 steken), brei dan de overgebleven 13-17-20-25-30-35 steken in tricotsteek en ribbelsteek zoals hiervoor. Ga verder met dit patroon (denk om de laatste mindering bij de markeerdraden).
MEERDEREN IN DE ZIJKANTEN:
Tegelijkertijd als het werk 55-55-55-55-56-56 cm meet, meerdert u 1 steek aan elke kant – lees TIP VOOR HET MEERDEREN. Meerder zo iedere 3-3-3-4-4-4 cm in totaal 3 keer aan elke kant = 67-75-81-91-101-111 steken.
ARMSGAT:
Tegelijkertijd als het werk 62-63-64-65-66-67 cm meet, breit u 2 ribbels in de hoogte over de buitenste 6-6-7-9-11-13 steken aan elke kant (de andere steken worden in tricotsteek en kantpatroon gebreid zoals hiervoor). Kant na de 2 ribbels 3-3-4-6-8-10 steken af op het begin van de volgende 2 naalden voor de armsgaten. Minder op de volgende naald aan de goede kant 1 steek aan elke kant voor het armsgat - lees TIP VOOR HET MINDEREN-2. Minder zo iedere 2e naald (dus iedere naald aan de goede kant) in totaal 1-4-5-7-9-11 keer.
HET KANTPATROON GAAT VERDER:
Tegelijkertijd als A.5A klaar is, herhaalt u A.5B in de hoogte over dezelfde 39 steken tot de gewenste lengte.
HALS:
Kant tegelijkertijd als het werk 80-82-84-86-88-90 cm meet de middelste 27-27-29-29-31-31 steken af voor de hals en elk schouder wordt apart verder gebreid. Ga verder met het patroon zoals hiervoor, maar de steken die niet in het kantpatroon passen bij het minderen voor de hals worden in tricotsteek gebreid. Kant 1 steek af aan het begin van de volgende naald vanaf de hals = 15-16-16-17-17-18 steken over op de schouder. Brei verder tot er 1 naald over is voordat het werk 82-84-86-88-90-92 cm meet. Brei 1 naald recht aan de verkeerde kant en kant af met recht aan de goede kant. Brei de andere schouder op dezelfde manier.

MOUW:
Wordt van onder naar boven gebreid. Zet 69-71-73-73-75-77 steken op met rondbreinaald 4 mm en Paris. Brei A.1 met 1 steek in ribbelsteek aan elke kant (naald 1 wordt gebreid aan de verkeerde kant en op naald 5 in A.1 geldt het symbool voor ‘2 recht samen’ ook aan de verkeerde kant. LET OP: De laatste steek op naald 5 wordt recht gebreid).
Ga verder met rondbreinaald 5 mm als A.1 klaar is. Ga verder met tricotsteek en 1 kantsteek in ribbelsteek aan elke kant.
MINDEREN IN DE ZIJKANTEN:
Als het werk 3 cm meet, minder dan 1 steek aan elke kant – lees TIP VOOR HET MINDEREN-3. Minder zo iedere 2 cm in totaal 11-11-11-9-9-9 keer aan elke kant = 47-49-51-55-57-59 steken.
KANTPATROON:
Tegelijkertijd als het werk 10 cm meet, breit u A.6A over de middelste 15 steken (de andere steken worden in tricotsteek en ribbelsteek gebreid zoals hiervoor) – tel uit vanaf het midden van het werk om het begin van het patroon te vinden.
Als A.6A klaar is, herhaal dan A.6B in de hoogte over dezelfde 15 steken tot de gewenste lengte.
MEERDEREN IN DE ZIJKANTEN:
Tegelijkertijd als het werk 26-26-26-21-21-21 cm meet, meerder dan 1 steek aan elke kant – lees TIP VOOR HET MEERDEREN. Meerder zo iedere 3-2-1½-1½-1½-1 cm in totaal 4-5-6-7-8-10 keer aan elke kant = 55-59-63-69-73-79 steken.
Brei verder tot het werk 37-36-36-34-34-33 cm meet (A.6B gaat verder in het midden zoals hiervoor). Kant nu af voor de mouwkop aan het begin van elke naald aan elke kant als volgt: Kant 1 keer 3 steken af, 2 keer 2 steken en 3-3-3-4-5-7 keer 1 steek aan elke kant. Kant dan 2 steken af aan elke kant tot het werk ongeveer 43-44-45-45-46-46 cm meet. Kant 1 keer 3 steken af aan elke kant = 27 steken over. Kant af. De mouw meet ongeveer 44-45-46-46-47-47 cm van boven naar beneden. Brei de andere mouw op dezelfde manier.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden aan de binnenkant van de afkantrand zodat u 2 averechte naalden tegen elkaar heeft aan de bovenkant van schouders.
Naai de zijnaden vanaf de armsgaten naar beneden – naai rand tot rand in de buitenste lus van de buitenste steek zodat de naad plat is. Naai de mouwnaden op dezelfde manier. Positioneer de mouwen onder de rand in ribbelsteek over de armsgaten. Hecht netjes af zodat de rand in ribbelsteek zichtbaar is langs het armsgat.

HALS:
Begin aan de goede kant midden voor en neem ongeveer 74 tot 88 steken op rondom de hals (inclusief de steken op de hulpdraden aan de voorkant), met rondbreinaald 4 mm en Paris. Brei 1 naald recht aan de verkeerde kant, 1 naald recht aan de goede kant en 1 naald recht aan de verkeerde kant. Kant dan losjes af met recht aan de goede kant. Knip en hecht de draad af.

= 1 steek recht afhalen, 2 recht samen en haal de afgehaalde steek over de samengebreide steken

Opmerkingen (12)

Plaats uw opmerking!

Agnieszka 12.02.2019 - 08:56:

Świetna tunika - na plażę, ale i do jeansów na wieczorny spacer.

Hanny Bennes 21.01.2019 - 16:47:

Lieve DROps-mensen. Prachtige patronen, maar alles met rondbreinaalden. Is er een manier om het patroon om te zetten in 2 breinaalden?

DROPS Design 23.01.2019 kl. 10:06:

Dag Hanny,

Veel patronen kun je inderdaad aanpassen om met rechte naalden te breien. In deze instructie vind je meer informatie daarover.

Ulrika 18.01.2019 - 23:57:

Har ni tagit bort möjligheten att favoritmarkera modeller? Hittar inte ”hjärtat” och mina sparade mönster.

DROPS Design 21.01.2019 kl. 10:17:

Hei Ulrika. Vi driver for øyeblikket maintenance på denne funksjonen, men den vil være tilbake i løpet av uken. Alle dine favoritter vil da også være der akkurat slik de var. God fornøyelse

Tove 11.01.2019 - 14:59:

En sommardröm att se fram emot att göra

Barbara 30.12.2018 - 09:15:

Ist ein Träumchen, warte sehnsüchtig auf die Anleitung

Sari Salminen 25.12.2018 - 19:19:

Todella kaunis !

Beti 20.12.2018 - 13:26:

Dieses Modell ist traumhaft, würde es gern nacharbeiten.

SARDA 19.12.2018 - 21:16:

Très beau !!

Annu Kiili 17.12.2018 - 15:48:

Kiva koriste, helpohkon näköinen tehdä mutta hyvännäköinen.

MARTIN 16.12.2018 - 17:17:

CHIC ET ELEGANT TOUT SIMPLEMENT MERVEILLEUX

Laat een opmerking achter voor DROPS 199-2