DROPS / 196 / 32

Green Tea by DROPS Design

Strikket genser med raglan i DROPS Eskimo. Arbeidet er strikket nedenfra og opp med fletter og bobler. Størrelse S - XXXL.

Stikkord: flette, gensere, tykke pinner,

DROPS Design: Modell ee-637
Garngruppe E eller C + C
-------------------------------------------------------

600-650-700-750-850-950 g farge 06, oliven

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEIDET:

STRIKKEFASTHET:
10 masker i bredden og 14 pinner i høyden med glattstrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 9: glattstrikk/mønster.
DROPS RUNDPINNER NR 9: lengde på 60 cm og 80 cm til glattstrikk/mønster.
DROPS SETTPINNER NR 8: til vrangbord.
DROPS RUNDPINNER NR 8: lengde på 40 cm og 80 cm til vrangbord.

DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 15.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo mix DROPS Eskimo mix 18.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 19.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 180kr. Les mer.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2.

FELLE-/ØKETIPS (jevn fordeling):
For å beregne hvordan det skal felles/økes jevnt, regner man maskeantallet det skal felles over (f.eks 45 masker), og deler med antall fellinger som skal gjøres (f.eks 9) = 5. I dette eksempelet strikkes ca hver 4. og 5.maske rett sammen.
Dersom det skal økes jevnt lages det (i dette eksempelet) 1 kast om pinnen etter hver 5.maske. På neste omgang strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull.

FELLETIPS-1 (gjelder sidene på bolen):
Fell 1 maske på hver side av merketråden slik: Strikk til det gjenstår 3 masker før merketråden, strikk 2 masker rett sammen, strikk 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket.

FELLETIPS-2 (gjelder siste omgang før halskanten):
For at fellingen skal bli så pen som mulig før halskanten felles det ved å strikkes 2 masker rett sammen der det strikkes rett og det felles ved å strikkes 2 masker vrang sammen der det strikkes vrang.

ØKETIPS (gjelder sidene på bolen og under ermene):
Strikk til det gjenstår 2 masker før merketråden, 1 kast, strikk 4 masker rett (merketråden sitter midt mellom disse maskene), 1 kast. På neste omgang strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull. Videre strikkes de nye maskene i glattstrikk.

RAGLAN:
Det felles først 1 maske på hver side av merketrådene (= 8 masker felt på omgangen) slik:
Fell 1 maske etter merketråden på for-/bakstykket slik: strikk 1 maske rett, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 1 maske felt).
Fell 1 maske før merketråden på for-/bakstykket slik: strikk til det gjenstår 3 masker før merketråden, strikk 2 masker rett sammen (= 1 maske felt), 1 maske rett.
Fell 1 maske etter merketråden på ermet slik: ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 1 maske felt).
Fell 1 maske før merketråden på ermene slik: strikk til det gjenstår 2 masker før merketråden, strikk 2 masker rett sammen (= 1 maske felt).

Når det er felt 10-12-13-14-17-19 ganger fortsetter fellingen som før på ermene og på bakstykket men det felles nå 2 masker i hver side av forstykket (= 10 masker felt på omgangen) slik:
Fell 2 masker etter merketråden på forstykket slik: strikk 1 maske rett, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse masken over maskene som ble strikket sammen (= 2 masker felt).
Fell 2 masker før merketråden på forstykket slik: strikk til det gjenstår 4 masker før merketråden, strikk 3 masker rett sammen (= 2 masker felt), 1 maske rett.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne nedenfra og opp. Ermene strikkes rundt på settpinner/ liten rundpinne.

BOL:
Legg opp 132-144-150-162-174-186 masker på rundpinne 8 med Eskimo. Strikk 1 omgang rett. Nå strikkes det vrangbord slik: Strikk (3 rett / 3 vrang) over de første 45-51-57-63-69-75 maskene, strikk A.1 (= 45 masker), strikk (3 rett / 3 vrang) over de resterende 42-48-48-54-60-66 maskene. Fortsett rundt slik til det gjenstår 1 omgang i A.1. Neste omgang strikkes slik: Strikk rett over de første 45-51-57-63-69-75 maskene og fell 9-11-12-13-14-14 masker jevnt fordelt over disse maskene – les FELLE-/ØKETIPS, strikk siste omgang i A.1, strikk rett over de resterende 42-48-48-54-60-66 maskene og fell 7-9-6-9-8-8 masker jevnt fordelt over disse maskene = 117-125-133-141-153-165 masker. Bytt til rundpinne 9. Nå strikkes A.2 (= 46 masker) over A.1 og det strikkes glattstrikk over de resterende maskene på omgangen. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arbeidet måler 9 cm settes det 1 merketråd 9-11-13-15-18-21 masker før A.2 og 9-11-13-15-18-21 masker etter A.2 (= i hver side). Det er nå 64-68-72-76-82-88 masker på forstykket og 53-57-61-65-71-77 masker på bakstykket. Merketrådene følger med oppover i arbeidet. På neste omgang felles det 1 maske på hver side av merketråden i hver side – les FELLETIPS-1. Fell slik på hver 4.-4.-4.-5.-5.-5.omgang totalt 3-3-3-2-2-2 ganger = 105-113-121-133-145-157 masker. Når arbeidet måler 21 cm økes det 1 maske på hver side av merketrådene i hver side – les ØKETIPS = 109-117-125-137-149-161 masker. Fortsett videre til arbeidet måler 27 cm i alle størrelser. På neste omgang felles det av 3 masker på hver side av merketråden i hver side til ermehull (= 6 masker under hvert erme). Det er nå 54-58-62-68-74-80 masker på forstykket og 43-47-51-57-63-69 masker på bakstykket. Legg arbeidet til side og strikk ermene.

ERME:
Legg opp 24-24-24-30-30-30 masker på settpinner 8 med Eskimo. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord (3 rett / 3 vrang) i 5 cm. Strikk 1 omgang rett der det felles 2-2-0-2-2-0 masker jevnt fordelt = 22-22-24-28-28-30 masker. Sett en merketråd på starten av omgangen (= midt under ermet). Bytt til settpinner 9. Strikk glattstrikk rundt. Når arbeidet måler 8-10-9-10-10-7 cm økes det 1 maske på hver side av merketråden under ermene – husk ØKETIPS. Øk slik på hver 8.-5.-5.-5.-3.-3.omgang totalt 6-8-8-7-10-11 ganger = 34-38-40-42-48-52 masker. Når arbeidet måler 37-35-34-32-30-29 cm økes det 1 maske på hver side av merketråden på hver 2.omgang totalt 4 ganger = 42-46-48-50-56-60 masker. På neste omgang felles det av 6 masker under ermet (= 3 masker på hver side av merketråden) = 36-40-42-44-50-54 masker. Ermet måler 43-41-40-38-36-35 cm. Legg arbeidet til side og strikk det andre ermet.

BÆRESTYKKE:
Sett ermene inn på samme rundpinne som bolen der det ble felt til ermehull = 169-185-197-213-237-257 masker. Sett en merketråd i hver overgang mellom bol og ermer (= 4 merketråder i arbeidet). Start omgangen i overgangen mellom venstre erme og bakstykket. Fortsett med mønster på forstykket som før og glattstrikk over de resterende maskene på omgangen. Når det er strikket 4-2-2-4-2-1 omganger starter fellingen til RAGLAN - les forklaring over. Fell slik på hver 2.omgang totalt 10-12-13-14-17-19 ganger = 89-89-93-101-101-105 masker. Videre fortsetter fellingen til raglan som før på ermene og bakstykket og nå felles det 2 masker i hver side til raglan på forstykket. Fell slik på hver 2.omgang totalt 4 ganger = 49-49-53-61-61-65 masker. Når det ikke er nok masker til å strikke flettene i A.2 på forstykket strikkes det rett over rett og vrang over vrang over disse maskene.
Når alle fellingene til raglan er ferdig strikkes neste omgang slik: Strikk rett over maskene på bakstykket og fell 1-0-1-3-2-3 masker jevnt fordelt over disse maskene, strikk rett over de 8 maskene på ermet, strikk rett over rett og vrang over vrang over maskene på forstykket og fell 4-3-4-6-5-6 masker jevnt fordelt over disse maskene – les FELLETPS-2 og husk FELLE-/ØKETIPS, strikk rett over de 8 maskene på ermet = 44-46-48-52-54-56 masker. Genseren måler ca 54-56-58-60-62-64 cm fra halsen midt foran og ned.

HALSKANT:
Bytt til liten rundpinne 8. Strikk 1 omgang rett der det økes 4-2-6-2-6-4 masker jevnt fordelt – husk FELLE-/ØKETIPS = 48-48-54-54-60-60 masker. Strikk vrangbord (3 rett / 3 vrang) i 5 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang.

= sett 3 masker på flettepinne bak arbeidet, 3 rett, 3 rett fra flettepinnen
= sett 3 masker på flettepinne foran arbeidet, 3 rett, 3 rett fra flettepinnen
= sett 1 maske på flettepinne bak arbeidet, 3 rett, 1 rett fra flettepinnen
= sett 3 masker på flettepinne foran arbeidet, 1 rett, 3 rett fra flettepinnen
= sett 1 maske på flettepinne bak arbeidet, 3 rett, 1 vrang fra flettepinnen
= sett 3 masker på flettepinne foran arbeidet, 1 vrang, 3 rett fra flettepinnen
= boble - strikk slik: 1 rett, 1 kast, 1 rett, 1 kast, 1 rett i samme maske (= 5 masker), snu arbeidet. Strikk 4 pinner glattstrikk over disse 5 maskene. Deretter løftes 2.maske på høyre pinne over 1.maske, videre løftes 3.maske over 1.maske, så løftes 4.maske over 1.maske og til slutt løftes 5.maske over 1.maske (= 1 maske tilbake)
= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen. På neste omgang strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull
= denne ruten er ingen maske, gå direkte videre til neste symbol i diagrammet

Kommentarer (15)

Legg inn en kommentar!

Helle Eriksen 13.02.2019 - 19:44:

Jeg er slet ikke i tvivl om hvor målskitsen er, men mener stadig, der er en fejl i opskriften. Som I kan se på billedet i opskriften, så er der 4 bobler på trøjen, inden der lukkes af til ærme, og hvis man overholder strikkefastheden (som jeg gør), og strikker mønsteret indtil man har 4 bobler, så er det noget mere end 27 cm. Men helt OK, som sagt, så laver jeg jo bare den ønskede længde :-)

DROPS Design 14.02.2019 kl. 08:25:

Hei Helle. Du har ikke strikket alle 4 boblene før du feller av til ermhull. På 27 cm har du strikket ca 38 omganger totalt. Det vil si at du har strikket A.2 1 hel gang i høyden og er ca midt mellom boble 3 og 4 når du feller av til ermhull. Etter at ermene er satt inn på samme pinne som bolen fortsettes med mønster på forstykket. Om du ser på bildet 2 (nærbilde) kan du se raglanlinen forsvinne nedover til under boble 4. Så det er ingen feil i oppskriften. Men som du selv sier så kan du jo gjerne strikke den lenger før du feller av til ermhull om du ønsker det. God fornøyelse

Helle Eriksen 09.02.2019 - 20:25:

Hej, kan godt se, at der er spurgt om dette før, men nu har jeg målt min korteste strik, som går lige til taljen, og der er 32 cm inden der lukkes til ærmer, og jeg er 175 cm høj. Modellen må næsten være under 150 cm høj, hvis man ser hvor langt trøjen går ned. Er I stadig sikre på, at det ikke er en fejl med kun 27 cm inden der lukkes? Selvfølgelig strikker jeg bare selv længere 😄

DROPS Design 13.02.2019 kl. 12:13:

Hej Helle, selve bærestykket er noget længere i denne model end i andre. Du ser total længde i måleskitsen nederst i opskriften. God fornøjelse!

Nadia Darif 06.02.2019 - 15:38:

Bonjour, je ne vois pas d'indication concernant le nombre de pelote de laine nécessaire pour la confection d'un pull, en fonction de chaque taille? Merci de bien vouloir de donner cette précision.

DROPS Design 06.02.2019 kl. 16:35:

Bonjour Mme Darif, vous trouverez la quantité nécessaire pour chaque taille, au poids, dans l'en-tête du modèle, ainsi, en taille S par ex, il faut 600 g Eskimo/50 g la pelote = il vous faudra 12 pelotes DROPS Eskimo. Bon tricot!

Liz 14.01.2019 - 10:57:

Hi, I have a problem with the increase by yarn over on the neck. While this works fine on the knit, on the purl it leaves a really conspicuous hole. What can I do differently to avoid this?

DROPS Design 14.01.2019 kl. 13:01:

Dear Liz, make sure the yarn overs are not too loose towards the purl stitches, try to tighten the yarn somewhat more. Happy knitting!

Natalia 04.01.2019 - 11:52:

Jeg tenker å lage den med høyere hals, kan skje 10 -12 cm. Tror dere det skal gå an?

DROPS Design 09.01.2019 kl. 08:02:

Hei Natalia. Det skal nok gå helt fint å strikke høy hals om du ønsker det. God fornøyelse

Camilma 31.12.2018 - 09:47:

Hei! Kan det stemme at bolen bare skal måle 27 cm før felling til armhull?

DROPS Design 02.01.2019 kl. 15:43:

Hei Camilla. Ja, det stemmer at bolen måler 27 cm før du feller til ermhull. Det kan du også se på målskissen nederst på siden. Det er selvfølgelig ikke noe i veien for at du strikker bolen lenger om du ønsker det, men vær da obs på at dette øker garnforbuket. God fornøyelse

Anneli Östman 06.12.2018 - 18:49:

Hej, Blir det bra att byta ut garnet Eskimo mot Drops Air i tröjmönstret DROPS / 196 / 32, Green Tea? Mvh Anneli

Ann Van Gampelaere 20.11.2018 - 11:34:

Eindelijk een trui die een beetje is ingenomen in de taille. De wol is besteld. Prachtig!

Maureen ORourke 04.07.2018 - 09:17:

Neat fitted pattern looks lovely.

Agnès 21.06.2018 - 08:56:

Magnifique ! A quand les explications ?

Kommentér oppskrift DROPS 196-32