DROPS / 196 / 32

Green Tea by DROPS Design

Stickad tröja med raglan i DROPS Eskimo. Arbetet är stickat neriffrån och upp med flätor och muscher. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell ee-637
Garngrupp E eller C + C
-------------------------------------------------------

Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS ESKIMO från Garnstudio (tillhör garngrupp E)
600-650-700-750-850-950 g färg 06, oliv

-------------------------------------------------------
TILLBEHÖR TILL ARBETET:

STICKFASTHET:
10 maskor på bredden och 14 varv på höjden med slätstickning = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS STRUMPSTICKOR NR 9: slätstickning/mönster.
DROPS RUNDSTICKOR NR 9: längd på 60 cm och 80 cm till slätstickning/mönster.
DROPS STRUMPSTICKOR NR 8: till resår.
DROPS RUNDSTICKOR NR 8: längd på 40 cm och 80 cm till resår.

från 16.00 kr /50g
DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 16.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Eskimo mix DROPS Eskimo mix 19.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 21.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 192kr. Läs mer.
-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

MÖNSTER:
Se diagram A.1 och A.2.

MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS (jäkn fördelning):
För att beräkna hur det ska minskas/ökas jämnt, räknar man maskantalet det ska minskas över (t.ex 45 maskor), och delar med det antal minskningar som ska göras (t.ex 9) = 5. I detta exempel stickas ca var 4:e och var 5:e maska räta tillsammans.
Om det ska ökas jämnt görs det (i detta exempel) 1 omslag om stickan efter var 5:e maska. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

MINSKNINGSTIPS-1 (gäller sidorna på fram- och bakstycket):
Minska 1 maska på varje sida av markören så här: Sticka till det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mellan dessa maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades.

MINSKNINGSTIPS-2 (gäller sista varvet före halskanten):
För att minskningen ska bli så fin som möjligt före halskanten minskas det genom att sticka 2 maskor räta tillsammans där det stickas rätt och det minskas genom att sticka 2 maskor aviga tillsammans där det stickas avigt.

ÖKNINGSTIPS (gäller sidorna på fram- och bakstycket och under ärmarna):
Sticka till det återstår 2 maskor före markören, 1 omslag, sticka 4 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), 1 omslag. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål. Sedan stickas de nya maskorna i slätstickning.

RAGLAN:
Det minskas först 1 maska på varje sida av markörerna (= 8 maskor minskade på varvet) så här:
Minska 1 maska efter markören på fram-/bakstycket så här: sticka 1 rätmaska, lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 1 maska minskad).
Minska 1 maska före markören på fram-/bakstycket så här: sticka till det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans (= 1 maska minskad), 1 rätmaska.
Minska 1 maska efter markören på ärmen så här: lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 1 maska minskad).
Minska 1 maska före markören på ärmarna så här: sticka till det återstår 2 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans (= 1 maska minskad).

När det har minskats 10-12-13-14-17-19 ggr fortsätter minskningen som förut på ärmarna och på bakstycket men det minskas nu 2 maskor i varje sida av framstycket (= 10 maskor minskade på varvet) så här:
Minska 2 maskor efter markören på framstycket så här: sticka 1 rätmaska, lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 2 maskor räta tillsammans, drag den lyfta maskan över maskorna som stickades tillsammans (= 2 maskor minskade).
Minska 2 maskor före markören på framstycket så här: sticka till det återstår 4 maskor före markören, sticka 3 maskor räta tillsammans (= 2 maskor minskade), 1 rätmaska.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

TRÖJA - KORT ÖVERSIKT ÖVER ARBETET:
Arbetet stickas runt på rundsticka nerifrån och upp. Ärmarna stickas runt på strumpstickor/ kort rundsticka.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Lägg upp 132-144-150-162-174-186 maskor på rundsticka 8 med Eskimo. Sticka 1 varv rätt. Nu stickas det resår så här: Sticka (3 rätmaskor, 3 avigmaskor) över de första 45-51-57-63-69-75 maskorna, sticka A.1 (= 45 maskor), sticka (3 rätmaskor, 3 avigmaskor) över de resterande 42-48-48-54-60-66 maskorna. Fortsätt runt så här till det återstår 1 varv i A.1. Nästa varv stickas så här: Sticka rätmaskor över de första 45-51-57-63-69-75 maskorna och minska 9-11-12-13-14-14 maskor jämnt fördelat över dessa maskorna – läs MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS, sticka sista varvet i A.1, sticka rätmaskor över de resterande 42-48-48-54-60-66 maskorna och minska 7-9-6-9-8-8 maskor jämnt fördelat över dessa maskorna = 117-125-133-141-153-165 maskor. Byt till rundsticka 9. Nu stickas A.2 (= 46 maskor) över A.1 och det stickas slätstickning över de resterande maskorna på varvet. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 9 cm sätts det 1 markör 9-11-13-15-18-21 maskor före A.2 och 9-11-13-15-18-21 maskor efter A.2 (= i varje sida). Det är nu 64-68-72-76-82-88 maskor på framstycket och 53-57-61-65-71-77 maskor på bakstycket. Markörerna följer med i arbetet. På nästa varv minskas det 1 maska på varje sida av markören i varje sida – läs MINSKNINGTIPS-1. Minska så på vart 4:e-4:e-4:e-5:e-5:e-5:e varv totalt 3-3-3-2-2-2 ggr = 105-113-121-133-145-157 maskor. När arbetet mäter 21 cm ökas det 1 maska på varje sida av markörerna i varje sida – läs ÖKNINGSTIPS = 109-117-125-137-149-161 maskor. Fortsätt sedan vidare till arbetet mäter 27 cm i alla storlekar. På nästa varv maskas det av 3 maskor på varje sida av markören i varje sida för ärmhål (= 6 maskor under varje ärm). Det är nu 54-58-62-68-74-80 maskor på framstycket och 43-47-51-57-63-69 maskor på bakstycket. Lägg arbetet åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRM:
Lägg upp 24-24-24-30-30-30 maskor på strumpstickor 8 med Eskimo. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas det resår (3 rätmaskor, 3 avigmaskor) i 5 cm. Sticka 1 varv rätt där det minskas 2-2-0-2-2-0 maskor jämnt fördelat = 22-22-24-28-28-30 maskor. Sätt en markör i början av varvet (= mitt under ärmen). Byt till strumpstickor 9. Sticka slätstickning runt. När arbetet mäter 8-10-9-10-10-7 cm ökas det 1 maska på varje sida av markören under ärmarna – kom ihåg ÖKNINGSTIPS. Öka så här på vart 8:e-5:e-5:e-5:e-3:e-3:e varv totalt 6-8-8-7-10-11 ggr = 34-38-40-42-48-52 maskor. När arbetet mäter 37-35-34-32-30-29 cm ökas det 1 maska på varje sida av markören på vartannat varv totalt 4 ggr = 42-46-48-50-56-60 maskor. På nästa varv maskas det av 6 maskor under ärmen (= 3 maskor på varje sida av markören) = 36-40-42-44-50-54 maskor. Ärmen mäter 43-41-40-38-36-35 cm. Lägg arbetet åt sidan och sticka den andra ärmen.

OK:
Sätt ärmarna på samma rundsticka som fram- och bakstycket där det maskades av för ärmhål = 169-185-197-213-237-257 maskor. Sätt en markör i varje övergång mellan fram- och bakstycke och ärmar (= 4 markörer i arbetet). Börja varvet i övergången mellan vänster ärm och bakstycket. Fortsätt med mönster på framstycket som förut och slätstickning över de resterande maskorna på varvet. När det har stickats 4-2-2-4-2-1 varv börjar minskningen till RAGLAN - läs förklaring ovan. Minska så här på vartannat varv totalt 10-12-13-14-17-19 ggr = 89-89-93-101-101-105 maskor. Sedan fortsätter minskningen till raglan som förut på ärmarna och bakstycket och nu minskas det 2 maskor i varje sida till raglan på framstycket. Minska så på vartannat varv totalt 4 ggr = 49-49-53-61-61-65 maskor. När det inte finns tillräckligt med maskor för att sticka flätorna i A.2 på framstycket stickas det rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor över dessa maskorna.
När alla minskningar till raglan är färdiga stickas nästa varv så här: Sticka rätmaskor över maskorna på bakstycket och minska 1-0-1-3-2-3 maskor jämnt fördelat över dessa maskorna, sticka rätmaskor över de 8 maskorna på ärmen, sticka rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor över maskorna på framstycket och minska 4-3-4-6-5-6 maskor jämnt fördelat över dessa maskorna – läs MINSKNINGSTPS-2 och kom ihåg MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS, sticka rätmaskor över de 8 maskorna på ärmen = 44-46-48-52-54-56 maskor. Tröjan mäter ca 54-56-58-60-62-64 cm från halsen mitt fram och ner.

HALSKANT:
Byt till kort rundsticka 8. Sticka 1 varv rätt där det ökas 4-2-6-2-6-4 maskor jämnt fördelat – kom ihåg MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS = 48-48-54-54-60-60 maskor. Sticka resår (3 rätmaskor, 3 avigmaskor) i 5 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

= sätt 3 maskor på flätsticka bakom arbetet, 3 rätmaskor, 3 rätmaskor från flätstickan
= sätt 3 maskor på flätsticka framför arbetet, 3 rätmaskor, 3 rätmaskor från flätstickan
= sätt 1 maska på flätsticka bakom arbetet, 3 rätmaskor, 1 rätmaska från flätstickan
= sätt 3 maskor på flätsticka framför arbetet, 1 rätmaska, 3 rätmaskor från flätstickan
= sätt 1 maska på flätsticka bakom arbetet, 3 rätmaskor, 1 avigmaska från flätstickan
= sätt 3 maskor på flätsticka framför arbetet, 1 avigmaska, 3 rätmaskor från flätstickan
= musch - sticka så här: 1 rätmaska, 1 omslag, 1 rätmaska, 1 omslag, 1 rätmaska i samma maska (= 5 maskor), vänd arbetet. Sticka 4 varv slätstickning över dessa 5 maskorna. Sedan lyfts 2:a maskan på höger sticka över 1:a maskan, sedan lyfts 3:e maskan över 1:a maskan, sedan lyfts 4:e maskan över 1:a maskan och till slut lyfts 5:e maskan över 1:a maskan (= 1 maska kvar)
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslaget vridet rätt så att det inte blir hål
= denna rutan är ingen maska, gå direkt vidare till nästa symbol i diagrammet

PATRICIA RODRIGUES 16.04.2019 - 04:07:

Ola. Muito obrigada por mais um lindo modelo. Gostaria de saber se realmente a gola será feita por ultimo? Seguindo a ordem da receita? Muito obrigada :*

DROPS Design 23.04.2019 kl. 15:59:

Boa tarde, Sim, a gola é feito por último. Começa pela parte de baixo do pulôver (ao contrário do que estava indicado e que já foi corrigido). Assim, a gola é a ultima parte do pulôver a ser tricotada. Bom tricô!

Helle Eriksen 13.02.2019 - 19:44:

Jeg er slet ikke i tvivl om hvor målskitsen er, men mener stadig, der er en fejl i opskriften. Som I kan se på billedet i opskriften, så er der 4 bobler på trøjen, inden der lukkes af til ærme, og hvis man overholder strikkefastheden (som jeg gør), og strikker mønsteret indtil man har 4 bobler, så er det noget mere end 27 cm. Men helt OK, som sagt, så laver jeg jo bare den ønskede længde :-)

DROPS Design 14.02.2019 kl. 08:25:

Hei Helle. Du har ikke strikket alle 4 boblene før du feller av til ermhull. På 27 cm har du strikket ca 38 omganger totalt. Det vil si at du har strikket A.2 1 hel gang i høyden og er ca midt mellom boble 3 og 4 når du feller av til ermhull. Etter at ermene er satt inn på samme pinne som bolen fortsettes med mønster på forstykket. Om du ser på bildet 2 (nærbilde) kan du se raglanlinen forsvinne nedover til under boble 4. Så det er ingen feil i oppskriften. Men som du selv sier så kan du jo gjerne strikke den lenger før du feller av til ermhull om du ønsker det. God fornøyelse

Helle Eriksen 09.02.2019 - 20:25:

Hej, kan godt se, at der er spurgt om dette før, men nu har jeg målt min korteste strik, som går lige til taljen, og der er 32 cm inden der lukkes til ærmer, og jeg er 175 cm høj. Modellen må næsten være under 150 cm høj, hvis man ser hvor langt trøjen går ned. Er I stadig sikre på, at det ikke er en fejl med kun 27 cm inden der lukkes? Selvfølgelig strikker jeg bare selv længere 😄

DROPS Design 13.02.2019 kl. 12:13:

Hej Helle, selve bærestykket er noget længere i denne model end i andre. Du ser total længde i måleskitsen nederst i opskriften. God fornøjelse!

Nadia Darif 06.02.2019 - 15:38:

Bonjour, je ne vois pas d'indication concernant le nombre de pelote de laine nécessaire pour la confection d'un pull, en fonction de chaque taille? Merci de bien vouloir de donner cette précision.

DROPS Design 06.02.2019 kl. 16:35:

Bonjour Mme Darif, vous trouverez la quantité nécessaire pour chaque taille, au poids, dans l'en-tête du modèle, ainsi, en taille S par ex, il faut 600 g Eskimo/50 g la pelote = il vous faudra 12 pelotes DROPS Eskimo. Bon tricot!

Liz 14.01.2019 - 10:57:

Hi, I have a problem with the increase by yarn over on the neck. While this works fine on the knit, on the purl it leaves a really conspicuous hole. What can I do differently to avoid this?

DROPS Design 14.01.2019 kl. 13:01:

Dear Liz, make sure the yarn overs are not too loose towards the purl stitches, try to tighten the yarn somewhat more. Happy knitting!

Natalia 04.01.2019 - 11:52:

Jeg tenker å lage den med høyere hals, kan skje 10 -12 cm. Tror dere det skal gå an?

DROPS Design 09.01.2019 kl. 08:02:

Hei Natalia. Det skal nok gå helt fint å strikke høy hals om du ønsker det. God fornøyelse

Camilma 31.12.2018 - 09:47:

Hei! Kan det stemme at bolen bare skal måle 27 cm før felling til armhull?

DROPS Design 02.01.2019 kl. 15:43:

Hei Camilla. Ja, det stemmer at bolen måler 27 cm før du feller til ermhull. Det kan du også se på målskissen nederst på siden. Det er selvfølgelig ikke noe i veien for at du strikker bolen lenger om du ønsker det, men vær da obs på at dette øker garnforbuket. God fornøyelse

Anneli Östman 06.12.2018 - 18:49:

Hej, Blir det bra att byta ut garnet Eskimo mot Drops Air i tröjmönstret DROPS / 196 / 32, Green Tea? Mvh Anneli

Ann Van Gampelaere 20.11.2018 - 11:34:

Eindelijk een trui die een beetje is ingenomen in de taille. De wol is besteld. Prachtig!

Maureen ORourke 04.07.2018 - 09:17:

Neat fitted pattern looks lovely.

Kommentér oppskrift DROPS 196-32