DROPS / 197 / 13

The Winter Way by DROPS Design

Strikket pannebånd i DROPS Sky. Arbeidet er strikket frem og tilbake med fletter. Strikket sjal i DROPS Sky. Arbeidet er strikket frem og tilbake med fletter og riller. Strikkede pulsvanter i DROPS Sky. Arbeidet er strikket frem og tilbake med fletter og riller.

DROPS Design: Modell sk-010
Garngruppe B
-------------------------------------------------------

DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører Garngruppe B)
150-150-150 g farge 08, lavendel

GARN TIL PANNEBÅND:
Størrelse: One-size
Passer til hodemål: ca 54/56 cm
Materialer:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører Garngruppe B)
50 g farge 08, lavendel

GARN TIL SJAL:
Størrelse: One-size
Mål: Lengde midt på: ca 36 cm. Bredde øverst: ca 128 cm.
Materialer:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører Garngruppe B)
100 g farge 08, lavendel

GARN TIL PULSVANTER:
Størrelse: S/M – M/L – L/XL
Mål: Omkrets nederst: 16-17-18 cm. Omkrets øverst: 17-18-19 cm. Lengde: 15-16-17 cm.
Materialer:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører Garngruppe B)
50-50-50 g farge 08, lavendel

-------------------------------------------------------

DROPS PINNE NR 4.

19 masker i bredden og 38 pinner i høyden med rillestrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS RUNDPINNE NR 4,5: lengde på 60 cm.

21 masker i bredden og 42 pinner i høyden med rillestrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS PINNE NR 3,5.

fra 36.00 kr /50g
DROPS Sky uni colour DROPS Sky uni colour 36.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Sky mix DROPS Sky mix 36.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 108kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

Pannebånd: Se diagram A.1.
Sjal: Se diagram A.2
Pulsvanter: Se diagram A.2.
Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

ØKETIPS (gjelder pulsvantene):
Øk 1 maske ved å lage et kast om pinnen. På neste pinne strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull. Videre strikkes den nye masken i rille.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

PANNEBÅND - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake og sys sammen midt bak til slutt.
PANNEBÅND:
Legg opp 51 masker på pinne 4 med Sky. Strikk 1 RILLE – les forklaring over. Nå strikkes mønster A.1 (= 49 masker) med 1 kantmaske rille i hver side. Fortsett frem og tilbake slik til arbeidet måler ca 21 cm – avpass at neste pinne er 1.pinne i A.1. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! La de siste 25 maskene på pinnen hvile på en tråd og strikk over de første 26 maskene slik:
Strikk mønster som før over de første 26 maskene og legg opp 1 ny maske på slutten av pinnen = 27 masker. Snu og fortsett mønsteret frem og tilbake med 1 kantmaske rille i hver side til det er strikket 16 pinner (= 4 rapporter av A.1 i høyden) fra delingen, men på siste pinne fra vrangen felles den siste masken på pinnen av = 26 masker. Klipp tråden. La maskene hvile på en ny tråd.
Legg opp 2 nye masker på pinnen og strikk deretter fra retten i mønster som før over de 25 maskene fra den første tråden = 27 masker. Fortsett frem og tilbake med mønster som før innenfor 1 kantmaske rille i hver side til det er strikket 16 pinner (= 4 rapporter A.1 i høyden) fra delingen, men på siste pinne felles de 2 første maskene på pinnen av før de resterende maskene på pinnen strikkes = 25 masker.
Nå flettes pannebåndet midt foran. Strikk fra retten slik:
Snu og strikk de 25 maskene i mønster som før, deretter legges den andre delen foran den første og de 26 maskene strikkes i mønster som før = 51 masker på pinnen. Sett en merketråd her. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE! Fortsett mønster A.1 med 1 kantmaske rille i hver side til pannebåndet måler ca 21 cm – avpass at det avsluttes etter 1. eller 5.pinne i A.1. Strikk 1 rille. Fell av. Sy sammen pannebåndet midt bak i en og en maske bortover innenfor oppleggskanten og avfellingskanten. Klipp og fest tråden.

-------------------------------------------------------

SJAL - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne.

SJAL:
Alle masker og kast strikkes rett. Legg opp 15 masker på rundpinne 4,5 med Sky.
1.PINNE (= retten): 1 rett, 1 kast, 2 rett, 1 kast, A.2 (= 9 masker), 1 kast, 2 rett, 1 kast, 1 rett = 4 masker økt.
2.PINNE (= vrangen): 1 rett, 1 kast, strikk rett frem til A.2, strikk A.2 over de neste 9 maskene, rett til det gjenstår 1 maske, 1 kast, 1 rett = 2 masker økt.
3.PINNE: Strikk 1 rett, 1 kast, strikk rett frem til A.2, 1 kast, strikk A.2 over de neste 9 maskene, 1 kast, strikk rett til det er gjenstår 1 maske, 1 kast, 1 rett = 4 masker økt.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Gjenta 2.og 3.pinne til arbeidet måler ca 36 cm målt langs A.2 midt på sjalet – avpass at det avsluttes etter 1. eller 5.pinne i A.2. Fell løst av med rett fra vrangen. Klipp og fest trådene.

-------------------------------------------------------

PULSVANTER - KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake og sys sammen til slutt.

PULSVANTER:
Legg opp 35-39-41 masker på pinne 3,5 med Sky. Strikk mønster slik:
13-15-16 masker RILLE - les forklaring over, A.2 (= 9 masker), 13-15-16 masker rille. Fortsett frem og tilbake slik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arbeidet måler 10-11-12 cm økes det 1 maske innenfor 1 kantmaske rille i hver side - les ØKETIPS = 37-41-43 masker. Den økte masken strikkes i rille. Fortsett videre til arbeidet måler ca 15-16-17 cm - avpass at det avsluttes etter 1.eller 5.pinne i diagram A.2. Fell av med rett fra vrangen, men for at avfellingskanten ikke skal stramme lages det 1 kast etter ca hver 4.maske (kastene felles av som masker). Klipp tråden men la det stå igjen ca 25 cm til monteringen. Sy sammen pulsvanten ved å sy innenfor 1 kantmaske rille. Fest tråden. Strikk en pulsvante til på samme måte.

= ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 2 masker rett, løft den løse masken over (= 1 maske felt)
= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen. På neste pinne strikkes kastet rett slik at det blir hull
= denne ruten er ingen maske fordi masken ble felt tidligere, gå direkte videre til neste symbol i diagrammet

Kommentarer / Spørsmål (10)

Gisele 03.11.2019 - 18:33:

How do I make fingerless mittens with this pattern please? So pretty!

DROPS Design 05.11.2019 kl. 07:56:

Dear Gisele, we are unfortunately not able to adapt every single pattern to every request, but you can get help from a mitt patterns same tension, you will have to decide where to place thumb in the pattern. Your DROPS store can provide you any further individual assistance even per mail or telephone. Happy knitting!

Carolin 15.10.2019 - 23:03:

Ich verstehe es nicht. 1. Muss ich nicht bei A2 in der 1. Reihe die Masche,die ich abkette auch rechts stricken? Siehe Video How to knit a small simple cable without using a cable needle (mok cable) 2. Muss ich nicht nach der 1. Reihe wie im Videp noch eine Reihe ohne Umschlag stricken, bevor ich eine Reihe mit Umschlag stricke = jetzige 2. Reihe? Siehe auch das o.g. Video Danke

DROPS Design 17.10.2019 kl. 08:42:

Liebe Carolin, bei A.1 sowie bei A.2 werden die Maschen links gestrickt, damit sie als rechte Maschen von der Vorderseite aussehen, siehe 1. Symbol = 1 Masche rechts in Hin-Reihen, 1 Masche links in Rück-Reihen. Das Video zeigt die Technick, es kann aber unterschiedlich gestrickt werden, immer stricken wie im Diagram gezeigt ist und in der schriflichen Anleitung erklärt ist. Viel Spaß beim stricken!

Marit Frøiland 28.02.2019 - 19:59:

Hei! Jeg forstår ikke symbol i A2 som sier: mellom 2 masker lages et kast. Hva gjør jeg med masken foran og bak kastet?

DROPS Design 01.03.2019 kl. 08:25:

Hei Marit, Den blanke ruten på hver side av kast-symbolet betyr rett fra retten eller vrang fra vrangen; så hvis du strikker fra retten er det 1 rett, 1 kast, 1 rett osv. God fornøyelse!

Joan 04.12.2018 - 14:12:

Jeg kan kun se,jeg får huller,ikke snoninger?Mvh.

DROPS Design 05.12.2018 kl. 09:05:

Hei Joan. Det er symbolet ta 1 maske løst av, strikk 2 masker, trekk den løse masken over (=1 maske felt), og økingen midt mellom de 2 maskene som er igjen etter fellingen som skaper et slags flettemønster: den masken som blir trukket over ser ut som den er flettet. Det blir tydeligere når du har strikket flere rapporter i høyden. God fornøyelse

Zaida 10.11.2018 - 19:09:

Para complementar las instrucciones, deberían hacer un video a partir del cierre del punto agregado en la primera mitad de la banda y el inicio de la segunda mitad hasta despues de la primera fila de la segunda parte, pues esa parte en las instrucciones no se entiende. Incluso, podrían ponerlo hasta finalizar la segunda parte e iniciar la union de las partes.

Birgit Lingblom 06.11.2018 - 14:42:

Önskar förklaring till hur man "sammanför" maskorna från de båda stickorna vid SAMMANFLÄTNINGEN. Saknar beskrivning om hur man gör praktiskt.

DROPS Design 08.11.2018 kl. 08:47:

Hej Birgit, här ser du hur man kan göra:

How to knit a head band with a cable mid front. from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Zaida 01.11.2018 - 04:01:

Buenos días, ahorita estoy detenida al trabajar la segunda parte luego de dividir tejido (25 puntos que se transforman en 27). Pero no sé cómo pasar el hilo de los 2 puntos montados al inicio a los 25+2 para iniciar nuevamente las 16 filas del diagrama A1. Cómo se hace esto?

DROPS Design 04.11.2018 kl. 19:22:

Hola Zaida. Primero tienes que asegurarte de que antes de dividir la labor te toque trabajar la fila 1 de A.1. Tienes que montar 2 puntos nuevos y pasar los 25 puntos del gancho auxiliar a la aguja (sin trabajarlos primero). Ya estás preparada para trabajar la primera fila de A.1

Zaida 06.10.2018 - 15:53:

Qué es el Pliegue? En el patrón no explica cómo se hace. Podrían explicar qué es?

DROPS Design 12.10.2018 kl. 13:41:

Hola Zaida, ha sido un fallo al publicar el patrón. Ya está corregido con las explicaciones del pliegue.

Ida 04.10.2018 - 11:01:

Räknas första varvet i mönstret A1 som rätsida? Alltså, görs omslaget från avigsidan?

DROPS Design 04.10.2018 kl. 13:13:

Hei Ida. Ja, det stemmer: fellingen gjøres fra rettsiden og kastene lages på vrangsiden. God fornøyelse

Tanja 04.09.2018 - 00:31:

"tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 2 masker ret, løft den løse maske over (= 1 maske taget ind)" Er det ikke i alt 2 masker man tager ind her? Skal vrang siden strikkes som vrangstrik?

DROPS Design 04.09.2018 kl. 08:14:

Hei Tanja. Det er kun den masken som tas løst av og siden trekkes over som blir felt. De to andre maskene strikkes vanlig rett (ikke rett sammen) = 3 masker blir til 2. Diagrammet viser alle pinner sett fra retten, så når du strikker fra vrangsiden må du strikke motsatt av det som diagrammet viser. Det står også forklart i symbolforklaringen (hvit rute = rett fra retten, vrang fra vrangen. Kryss = vrang fra retten, rett fra vrangen). God fornøyelse

Kommentér oppskrift DROPS 197-13