DROPS / 189 / 30

Happy Sailor by DROPS Design

Hæklede tøfler med striber. Størrelse 35-43. Arbejdet er hæklet i DROPS Paris

Tags: striber, tøfler,

DROPS Design: Model w-703
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
100-100-100 g farve 48, petrol
100-100-100 g farve 26, mørk beige
50-50-50 g farve 41, sennep

Arbejdet kan også hækles med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe C)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 4 – eller den nål du skal bruge for at få 17 stangmasker på 10 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 60kr. Læs mere.
INFORMATION TIL OPSKRIFT:

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 stangmaske ind ved at hækle 2 stangmasker sammen således: Hækl 1 stangmaske i næste fastmaske, men vent med sidste gennemtræk, hækl 1 stangmaske i næste fastmaske på samme måde, slå om og træk tråden gennem alle 3 løkker på nålen.

HÆKLEINFO:
Første stangmaske på hver omgang/række med stangmasker erstattes af 3 luftmasker og omgangen afsluttes med 1 kædemaske i tredje luftmaske.
Første fastmaske på hver omgang/række med fastmasker erstattes af 1 luftmaske og omgangen afsluttes med 1 kædemaske i første luftmaske.

MØNSTER:
2 omgange/rækker med fastmasker,
1 omgang/række med stangmasker.
Gentag disse 3 omgange/rækker.

STRIBER:
* hækl 2 omgange/rækker med fastmasker og 1 omgang/række med stangmasker med mørk beige,
hækl 2 omgange/rækker med fastmasker og 1 omgang/række med stangmasker med petrol *, gentag fra *-*.
------------------------------------------------------

TØFFEL:
Arbejdet hækles fra tåen mod hælen.

Hækl 5 luftmasker med petrol på nål 4 og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske. Læs HÆKLEINFO!
1. OMGANG: Hækl 12 stangmasker om luftmaske-ringen – starten på omgangen = midt under foden.
2. OMGANG: Hækl * 1 stangmaske i første stangmaske, 2 stangmasker i næste stangmaske *, gentag fra *-* omgangen rundt = 18 stangmasker.
3. OMGANG: Hækl * 1 stangmaske i hver af de 2 første stangmasker, 2 stangmasker i næste stangmaske *, gentag fra *-* omgangen rundt = 24 stangmasker.
4. OMGANG: Hækl * 1 fastmaske i hver af de 3 første stangmasker, 2 fastmasker i næste stangmaske *, gentag fra *-* omgangen rundt = 30 fastmasker.
5. OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske, men tag 4-6-10 fastmasker ud jævnt fordelt = 34-36-40 fastmasker.
6. OMGANG: Hækl 1 stangmaske i hver fastmaske.

Fortsæt med MØNSTER og STRIBER – se forklaring over. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Når arbejdet måler ca 10-11-13 cm, afslut efter 2 omgange med fastmasker, klippes tråden. Sæt 1 mærke mellem de 2 midterste masker på omgangen, dvs efter 17-18-20 fastmasker. Hold arbejdet med tåen mod dig og tæl 4 masker til venstre for mærket, start med at hækle her fra retsiden med stangmasker. Hækl til der er totalt 6 fastmasker tilbage på omgangen (dvs 3 masker på hver side af mærket midt ovenpå foden), vend = 28-30-34 stangmasker. Fortsæt med mønster som før – hækl 1 kædemaske i første stangmaske, derefter fastmasker til der er 1 stangmaske tilbage på rækken, vend. Videre hækles der frem og tilbage over de resterende 26-28-32 masker til arbejdet måler totalt ca 21-23-26 cm – sørg for at næste række som skal hækles er en række med stangmasker. Næste række hækles således: 1 stangmaske i hver af de første 11-12-14 fastmasker, derefter hækles de 4 næste masker sammen 2 og 2 – læs INDTAGNINGSTIPS, derefter hækles der 1 stangmaske i hver af de sidste 11-12-14 fastmasker. Klip tråden. Læg tøflen dobbelt og sy sammen i kanten midt bagpå.

KANT:
Hækl en kant rundt om åbningen på tøflen med petrol således:

Hvis første stribe efter delingen er en stribe med mørk beige:
1. OMGANG:
1 fastmaske i hver fastmaske midt ovenpå foden, 1 fastmaske i hjørnet før den første stribe med mørk beige, * 2 luftmasker, spring over en stribe med mørk beige, 1 fastmaske i overgangen mellem de 2 næste striber, 2 fastmasker på den petrol stribe, 1 fastmaske i overgangen mellem de 2 næste striber *, gentag fra *-* til der er en stribe tilbage med mørk beige, 2 luftmasker, spring over striben med mørk beige, 1 fastmaske i hjørnet før fastmaskerne ovenpå foden, afslut omgangen med 1 kædemaske i 1.fastmaske.

Hvis første stribe efter delingen er en stribe med petrol:
1. OMGANG: 1 fastmaske i hver fastmaske midt ovenpå foden, 1 fastmaske i hjørnet, * 2 fastmasker på den petrol stribe, 1 fastmaske i overgangen mellem de 2 næste striber, 2 luftmasker, spring over en stribe med mørk beige, 1 fastmaske i overgangen mellem de 2 næste striber, * gentag fra *-* til der er en stribe tilbage med petrol, hækl 2 fastmasker på den petrol stribe, 1 fastmaske i hjørnet før fastmaskerne ovenpå foden, afslut omgangen med 1 kædemaske i første fastmaske.

2. OMGANG:
Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske og 2 fastmasker om hver luftmaske-bue. Afslut med 1 kædemaske i første fastmaske. Klip og hæft tråden.

Hækl en tøffel til på samme måde.

SNOET SNOR:
Klip 2 tråde à 2 meter med sennep. Sno dem sammen til de gør modstand, læg snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen. Bind en knude i hver ende. Træk snoren op og ned i den første omgang som blev hæklet med petrol rundt om åbningen på tøflen, og bind en knude midt bagpå. Gør det samme på den anden tøffel.

Kommentarer (2)

Sonia B. 21.05.2018 - 06:08:

Bonjour, dans INFO CROCHET = Remplacer la 1ère maille serrée au début de chaque tour/rang de mailles serrées par 1 maille en l'air et terminer le tour par 1 maille coulée dans la 3ème maille en l'air. Ne devrait-on pas plutôt terminer par une maille coulée dans la 1e maille en l'air (et non dans la 3e m.l.)? Merci.

DROPS Design 22.05.2018 kl. 09:01:

Bonjour Sonia B., si tout à fait, la correction a été faite, merci! Bon crochet!

Silje Todal Valdok 13.12.2017 - 00:56:

Håper virkelig disse kommer som oppskrift for disse er perfekte som sommergave til båtfolket

Kommentere opskrift DROPS 189-30