DROPS / 189 / 29

On Point by DROPS Design

Heklet tøffel med striper. Størrelse 35-43. Arbeidet er heklet i DROPS Paris

Stikkord: striper, tøfler,

DROPS Design: Modell w-700
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
50-50-50 g farge 48, petrol
50-50-50 g farge 16, hvit
50-50-50 g farge 07, lyng
50-50-50 g farge 06, sterk rosa
50-50-50 g farge 41, sennep
50-50-50 g farge 43, grønn
50-50-50 g farge 01, aprikos

Arbeidet kan også hekles med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe C)" – se linken under.

DROPS HEKLENÅL NR 4 – eller den nålen du må bruke for å få 17 staver på 10 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 77kr. Les mer.

Det felles 1 stav ved å hekle 2 staver sammen slik: Hekle 1 stav i neste fastmaske, men vent med siste gjennomtrekning, hekle 1 stav i neste fastmaske på samme måte, lag 1 kast og dra tråden gjennom alle 3 løkkene på nålen.

HEKLEINFO:
Første stav på hver omgang/rad med staver erstattes av 3 luftmasker og omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i tredje luftmaske.
Første fastmaske på hver omgang/rad med fastmasker erstattes av 1 luftmaske og omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i første luftmaske.

MØNSTER:
2 omganger/rader med fastmasker,
1 omgang/rad med staver.
Gjenta disse 3 omgangene/radene.

STRIPER:
Hekle 3 omganger/rader (= 2 omganger/rader med fastmasker og 1 omgang/rad med staver) av hver farge.
Det hekles striper slik:
* lyng, aprikos, sterk rosa, sennep, grønn, petrol *, gjenta fra *-* til ferdig mål.
------------------------------------------------------

TØFFEL:
Arbeidet hekles fra tåen mot hælen.

Hekle 5 luftmasker med petrol på nål 4 og sett dem sammen til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske. LES HEKLEINFO!
1. OMGANG: Hekle 12 staver om luftmaske-ringen – starten på omgangen = midt under foten.
2. OMGANG: Bytt til hvit. Hekle * 1 stav i første stav, 2 staver i neste stav *, gjenta fra *-* omgangen rundt = 18 staver.
3. OMGANG: Bytt til petrol. Hekle * 1 stav i hver av de 2 første stavene, 2 staver i neste stav *, gjenta fra *-* omgangen rundt = 24 staver.
4. OMGANG: Bytt til hvit. Hekle * 1 fastmaske i hver av de 3 første stavene, 2 fastmasker i neste stav *, gjenta fra *-* omgangen rundt = 30 fastmasker.
5. OMGANG: Hekle 1 fastmaske i hver fastmaske, men øk 4-6-10 fastmasker jevnt fordelt = 34-36-40 fastmasker.
6. OMGANG: Bytt til petrol. Hekle 1 stav i hver fastmaske.

Fortsett med MØNSTER og STRIPER – se forklaring over. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Når arbeidet måler ca 10-11-13 cm, avslutt etter 2 omganger med fastmasker, klippes tråden. Sett 1 merke mellom de 2 midterste maskene på omgangen, dvs etter 17-18-20 fastmasker. Hold arbeidet med tåen mot deg og tell 4 masker til venstre for merket, start å hekle her fra retten med staver. Hekle til det gjenstår totalt 6 fastmasker på omgangen (dvs 3 masker på hver side av merket midt oppå foten), snu = 28-30-34 staver. Fortsett med mønster som før – hekle 1 kjedemaske i første stav, deretter fastmasker til det gjenstår 1 stav på raden, snu. Videre hekles det frem og tilbake over de resterende 26-28-32 maskene til arbeidet måler totalt ca 21-23-26 cm – avpass slik at neste rad som skal hekles er en rad med staver. Neste rad hekles slik: 1 stav i hver av de første 11-12-14 fastmaskene, deretter hekles de 4 neste masker sammen 2 og 2 – LES FELLETIPS, deretter hekles det 1 stav i hver av de siste 11-12-14 fastmaskene. Klipp tråden. Legg tøffelen dobbelt og sy sammen kant i kant midt bak.

KANT:
Hekle en kant rundt åpningen på tøffelen med sennep slik:
1. OMGANG:
1 fastmaske i hver fastmaske midt oppå foten, 1 fastmaske i overgangen mellom 2 fargestriper, * 2 luftmasker, hopp over en fargestripe, 1 fastmaske i overgangen mellom de 2 neste fargestriper *, gjenta fra *-*, avslutt omgangen med 1 kjedemaske i første fastmaske.
2. OMGANG:
Hekle 1 fastmaske i hver fastmaske og 2 fastmasker om hver luftmaske-bue. Avslutt med 1 kjedemaske i første fastmaske. Klipp og fest tråden.

Hekle en tøffel til på samme måte.

Astrid Hediger 07.05.2019 - 15:22:

Bitte in deutscher Sprache Emails an mich. Auch nicht innerhalb 1 Min. mehrere gleiche Mails in div. Sprachen an mich. Besten Dank.

Dominique L. 03.02.2019 - 23:43:

Je viens tout juste de terminer ces pantoufles, le patron est facile à suivre, bien expliqué et le résultat final est superbe. J’ai utilisé des balances de laines que j’avais et des couleurs très similaires. Les chaussons tiennent vraiment bien au pied , j’adore! Merci beaucoup!

Karen 15.01.2019 - 13:50:

Not sure what you mean regarding yarn group C or A + A. And the 700. Sorry, I am new to crocheting and from the US. Please advise and thank you

DROPS Design 15.01.2019 kl. 16:46:

Dear Karen, W-700 is the pattern name of this design as it was shown for the vote to the collection. Our yarns are dvidided into groups depending on their thickness and tension (read more here about the groups . The slippers are here worked with 1 strand yarn group C (= DROPS Paris), but you can use alternately 2 strands yarn group A - try our yarn converter to see alternatives. Happy crocheting!

Susanne Van Schaik 22.08.2018 - 22:07:

Hallo, Ik ben nu deze aan het haken en ik heb een vraag. Nadat je de markering hebt aangebracht, waar moet je precies beginnen met haken? Is dat vanaf 4 steken tot de markering? Als er 6 vasten overblijven, is dat toch meer dan maar 3 steken aan beide kanten?

DROPS Design 23.08.2018 kl. 17:47:

Hoi Susanne, Je telt 4 steken en begint dan met haken, je begint dus in die vierde steek met haken zodat er op het eind 3 steken aan elke kant van de markeerdraad zijn.

Ana 04.05.2018 - 18:14:

Hi. How much yarn do I need if I want to make these in a single colour? Thanks.

DROPS Design 06.05.2018 kl. 09:05:

Dear Ana, if I would want to make this from one color, I would get about 200-300 gramms of yarn (depending on the size). Happy Crafting!

Kommentér oppskrift DROPS 189-29