DROPS / 186 / 26

High Tide by DROPS Design

Strikket sjal med hullmønster og bølgemønster. Arbeidet er strikket ovenfra og ned i DROPS Lace.

DROPS Design: Modell la-036
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Mål: Høyde målt langs midtmasken er ca 64 cm og bredde målt langs oversiden er ca 180 cm.
Materialer:
DROPS LACE fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
100 g farge 6790, kongeblå

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe A)" – se linken under.

DROPS RUNDPINNE (80 cm) NR 3 – eller den pinnen du må bruke for å få 24 masker og 32 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

STRIKKEFASTHET:
Sjalet skal fuktes og strekkes etter mål til slutt, så strikkefastheten er ikke så viktig. Men for å få en fornemmelse av om det strikkes for løst eller for fast kan det strikkes en glattstrikket prøvelapp på pinne 3 for å sjekke at den oppgitte strikkefastheten stemmer.

----------------------------------------------------------

DROPS Lace uni colour DROPS Lace uni colour 43.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Lace mix DROPS Lace mix 43.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 86kr. Les mer.

Se diagram A.1 til A.7. Diagrammet viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

AVFELLINGSTIPS:
For at avfellingskanten ikke skal stramme kan det lages kast samtidig som det felles av. Lag et kast over alle kastene fra forrige pinne med kast, kastene felles av som vanlige masker. Pass på å ikke stramme tråden. Om det blir stramt likevel kan du bruke en større pinne til avfellingen.

FORMING:
Ved bruk av et annet garn fra garngruppe A trenger ikke sjalet å strekkes etter mål, men fukt det og legg det forsiktig ut i rett fasong. La det tørke. Gjenta prosessen hver gang sjalet vaskes.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne for å få plass til alle maskene. Det strikkes ovenfra og ned. Legg opp 5 masker på rundpinne 3 med Lace. Nå strikkes de neste 2 pinnene slik:
1.PINNE (= retten): Strikk 1 kantmaske i RILLE - se forklaring over, 1 kast, 1 maske glattstrikk, 1 kast, 1 maske glattstrikk, 1 kast, 1 maske glattstrikk, 1 kast og 1 kantmaske i rille.
2.PINNE (= vrangen): 2 kantmasker i rille, vrang frem til det gjenstår 2 masker og strikk 2 kantmasker i rille = 9 masker på pinnen.

Videre strikkes det etter diagram A.1 og A.2 slik: Strikk diagram A.1 over de første 4 maskene, 1 maske glattstrikk (= midtmaske - denne strikkes i glattstrikk på hele sjalet), strikk A.2 over de siste 4 maskene. Fortsett med å strikke etter A.1 og A.2 slik til diagrammene er strikket 1 gang i høyden = 81 masker på pinnen.

LES HELE AVSNITTET FØR DET STRIKKES VIDERE!
Nå skal det strikkes videre med mønster og økning slik man gjorde i A1 og A.2.
Da økes det 2 masker på starten og på slutten av pinnen, det økes på hver side av midtmasken. Hullradene strikkes på samme måte, det er viktig å passe på at hullradene kommer over hverandre (som før) og at det alltid er minimum 5 masker glattstrikk på hver side av midtmasken. Strikk slik til det er økt totalt 54 ganger, det er 333 masker på pinnen (= 166 masker på hver side av midtmasken).

Nå strikkes det videre slik på neste pinne fra retten:
Strikk diagram A.3 over 4 masker, gjenta diagram A.4 over de neste 156 maskene (= 12 rapporter i bredden), strikk A.5 over 6 masker, 1 maske glattstrikk (= midtmasken), A.6 over 6 masker, gjenta diagram A.4 over de neste 156 maskene (= 12 rapporter i bredden), strikk A.7 over de siste 4 maskene. Strikk diagrammene slik 1 gang i høyden = 555 masker på pinnen.

Strikk 2 riller. LES AVFELLINGSTIPS og fell av med rett på neste pinne. Klipp og fest tråden.

STREKKING:
Legg sjalet i lunkent vann til det er gjennomvått. Press forsiktig ut vannet fra sjalet - det må ikke vris, deretter rulles sjalet i et håndkle og klemmes for å fjerne mer vann - sjalet skal bare være litt fuktig. Brukes et annet garn fra garngruppe A - les FORMING over. Legg sjalet på et gulvteppe eller en madrass - trekk det forsiktig ut i form og bruk knappenåler til å feste med. La sjalet tørke. Gjenta prosessen hver gang sjalet vaskes.

Diagram

= rett fra retten, vrang fra vrangen
= rett fra retten, rett fra vrangen
= rett fra vrangen
= mellom 2 masker lages 2 kast om pinnen, på neste pinne strikkes det første kastet og det siste slippes ned
= mellom 2 masker lages 1 kast om pinnen, på neste pinne strikkes kastet vridd (skal ikke lage hull)
= strikk 2 masker rett sammen
= ta 1 maske løst av pinnen som om det skal strikkes rett, strikk 1 masker rett og løft den løse masken over masken som ble strikket
= ingen maske (hopp over denne masken)

Kommentarer / Spørsmål (30)

Hervé 16.11.2019 - 14:01:

Bonjour, il est noté qu'on augmente 2 mailles au début et en fin de rang et on augmente de chaque côté de la maille centrale. Or si on fait un double jeté en tricotant le premier jeté et en laissant tomber le second, cela fait une augmentation et pas 2. Je ne comprends pas comment on obtient 2 augmentations. Merci pour cette éclairage. IH

DROPS Design 18.11.2019 kl. 09:06:

Bonjour Mme Hervé, dans A.1 et A.2, on a plusieurs jetés, par ex au 1er rang de A.1, on va tricoter: 1 m end, 1 double jeté (= 1 augmentation = jour), 1 m end, 1 jeté (1 augmentation tricotée torse = pas de trou), 2 m end, 1 double jeté (= avant la maille centrale). Et en sens inverse pour A.2. Regardez bien le 4ème et le 5ème symbole de la légende. Bon tricot!

Pernille 28.05.2019 - 07:49:

Hei igjen, Men hva med ruten med en strek i? Den er i A4. Og takk for det raske svaret!

DROPS Design 28.05.2019 kl. 09:01:

Hei Pernille. Strikk kastet etter diagrammet, altså der symboler over strikkes rett fra vrangen strikkes kastet rett fra vrangen. Vi skal få endret forklaringen i symbolforklaringen så dette blir tydeligere. God fornøyelse

Pernille 27.05.2019 - 22:26:

Hei. Spørsmål til diagram A4: De radene hvor man skal strikke rett fra vrangen, når man kommer til det doble kastet hvor man tidligere har strikket det første vrangt og sluppet deg andre ned, skal det første kastet være vrangt fortsatt eller skal det nå strikkes rett? Beklager kronglete formulering, håper spørsmålet gir mening.

DROPS Design 28.05.2019 kl. 07:29:

Hei Pernille, I A.4 er det ingen masker som skal strikkes rett fra vrangen. Alle ruter uten tegn er rett fra retten og vrang fra vrangen. God fornøyelse!

Kerstin Brückner 05.04.2019 - 16:04:

Sind im Diagramm alle Reihen, auch die Rückreihen, gezeichnet?

DROPS Design 05.04.2019 kl. 16:17:

Liebe Frau Brückner, ja genau, hier lesen Sie mehr über Diagramme. Viel Spaß beim stricken!

Anne-Marie Bernard 21.02.2019 - 11:38:

Bonjour, je viens de découvrir votre site et je suis émerveillée par nombre de modèles dont le châle "High Tide". C'est en commençant à tricoter avec un reste de laine que j'ai compris le design sophistiqué. Je vais prochainement vous commander la laine pour le réaliser comme le modèle.

Lucy De Kort 13.02.2019 - 16:50:

Ik ben het met Angela eens het patroon klopt niet het is veel compacter dan het voorbeeld .ik heb het op naalden 4 gebreid dus zou het losser moeten zijn ,,jammer van mijn werk.

Rita 08.02.2019 - 17:33:

Bene grazie,!!

Rita 08.02.2019 - 16:51:

Buongiorno, per la verità non so se ho capito,! Devo lavorarlo o no il quadrato nero? Corrisponde a una maglia dritta o passata scusate potete essere più chiari? O magari vanno prese tutte insieme!? Grazie

DROPS Design 08.02.2019 kl. 17:18:

Buongiorno Rita. È come se non ci fosse il quadrato nero. P.es alla riga 27 del diag. A5, lavora 2 m insieme a diritto, 2 m diritto, 1 gettato. Buon lavoro!

Rita 08.02.2019 - 15:46:

Nel diagramma, nessuna maglia vuol dire passata a dritto? Come altrimenti salto il quadrato? Grazie

DROPS Design 08.02.2019 kl. 16:17:

Buongiorno Rita. Deve lavorare la maglia successiva sul ferro come indicato nel primo quadrato non nero (dopo quelli neri) nel diagramma. P.es: se dopo il quadrato nero trova un quadrato bianco e sta lavorando sul diritto del lavoro, lavora la maglia successiva a diritto. Buon lavoro!

Rita 31.01.2019 - 13:26:

Grazie, adesso ho capito!!!

Kommentér oppskrift DROPS 186-26