DROPS / 184 / 13

Autumn Nights by DROPS Design

Strikket teppe med dominoruter i striper og riller. Arbeidet er strikket i DROPS Alpaca

Stikkord: domino, madame, pledd,
DROPS Design: Modell z-803
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Mål: Bredde: 140 cm. Høyde: 84 cm.
Materialer:
DROPS ALPACA fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
200 g farge 2020, lys camel
50 g av hver i følgende farger:
farge 6736, blå/lilla
farge 3770, mørk rosa
farge 3650, rødmelert
farge 2925, orangemelert
farge 5565, vinrød
farge 7238, mørk oliven
farge 7815, grønn/turkis
farge 6309, turkis/grå
farge 7240, petrol
farge 3800, gammelrosa

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe A)" – se linken under.

DROPS PINNER NR 4 – eller de pinnene du må bruke for å få 21 masker og 40 pinner rillestrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

fra 41.00 kr /50g
DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 41.00 kr /50g
Pinner & Heklenåler Bestill
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 574kr. Les mer.

Se diagram A.1 og A.2 for montering.

DOMINORUTE:
1.PINNE (= vrangen): Strikk rett.
2.PINNE (= retten): Strikk rett til masken med merketråden i, lag 1 kast om pinnen, strikk 1 rett (= masken med merketråden i), lag 1 kast om pinnen, strikk rett pinnen ut (= 2 masker økt). På neste pinne strikkes kastene rett slik det blir hull.
Gjenta 1. og 2.pinne - det økes da 2 masker midt på ruten på hver 2.pinne (dvs på hver pinne fra retten).

RUTEFARGER:
Opplegget strikkes med første farge i ruten. Rutene avsluttes med 2 pinner av første farge i ruten.

RUTE 1 (3 stk):
* Strikk 2 pinner med lys kamel, 2 pinner med blå/lilla *, gjenta fra *-*.

RUTE 2 (6 stk):
* Strikk 2 pinner med mørk rosa, 2 pinner med rød melert *, gjenta fra *-*.

RUTE 3 (3 stk):
* Strikk 2 pinner med lys kamel, 2 pinner med mørk rosa *, gjenta fra *-*.

RUTE 4 (6 stk):
* Strikk 2 pinner med orangemelert, 2 pinner med vinrød *, gjenta fra *-*.

RUTE 5 (3 stk):
* Strikk 2 pinner med lys kamel, 2 pinner med vinrød *, gjenta fra *-*.

RUTE 6 (6 stk):
* Strikk 2 pinner med mørk oliven, 2 pinner med grønn/turkis *, gjenta fra *-*.

RUTE 7 (3 stk):
* Strikk 2 pinner med lys kamel, 2 pinner med grønn/turkis *, gjenta fra *-*.

RUTE 8 (6 stk):
* Strikk 2 pinner med turkis/grå, 2 pinner med petrol *, gjenta fra *-*.

RUTE 9 (3 stk):
* Strikk 2 pinner med lys kamel, 2 pinner med turkis/grå *, gjenta fra *-*.

RUTE 10 (6 stk):
* Strikk 2 pinner med gammelrosa, 2 pinner med blå/lilla *, gjenta fra *-*.

RUTE 11 (3¬¬¬ stk):
* Strikk 2 pinner med lys kamel, 2 pinner med rødmelert *, gjenta fra *-*

RUTE 12 (3 stk):
* Strikk 2 pinner med lys kamel, 2 pinner med orangemelert *, gjenta fra *-*.

RUTE 13 (3 stk):
* Strikk 2 pinner med lys kamel, 2 pinner med mørk oliven *, gjenta fra *-*.

RUTE 14 (3 stk):
* Strikk 2 pinner med lys kamel, 2 pinner med petrol *, gjenta fra *-*.

RUTE 15 (3 stk):
* Strikk 2 pinner med lys kamel, 2 pinner med gammelrosa *, gjenta fra *-*.
----------------------------------------------------------

TEPPE:
Det strikkes totalt 60 ruter med 15 forskjellige fargekombinasjoner. Det strikkes 3 eller 6 ruter av hver fargekombinasjon.

RUTE:
Legg opp 3 masker på pinne 4 med Alpaca - les RUTEFARGER. Sett 1 merketråd i midterste maske. Strikk 2 pinner rett. Deretter strikkes det DOMINORUTE - se forklaring over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Strikk til ruten måler 14 x 14 cm - avslutt etter 2 pinner med samme farge som opplegget. Fell av - NB: I hjørnet på hver side av midtmasken felles det av med kast (dvs fell av 1 maske, lag 1 kast om pinnen og fell av kastet). Klipp tråden - la trådenden være ca 35 cm, denne brukes til monteringen.

MONTERING:
Se diagram A.1 for plassering av rutene. Plasser rutene i samme retning med 10 ruter i bredden og 6 ruter i høyden. Bruk tråden fra ruten og sy sammen 2 og 2 ruter med små pene sting - se diagram A.2.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 04.05.2018
Rettelse:Økt forbruket av DROPS Alpaca farge 2020.

Kommentarer / Spørsmål (11)

Lisbet Jespersen 29.06.2020 - 21:42:

Jeg vil gerne strikke et sengetæppe fra Drops model 184-13 Auturmn Nights, som ifølge opskriften måler 140x84. Mine mål skal imidlertid være 200x90. Farverne skal bære blålige/grå og beige. Er det muligt for Jer at regne garnforbrug til det større tæppe. Der skal være flest blålige farver. På forhånd tak.

DROPS Design 02.07.2020 kl. 11:09:

Hej Lisbeth, Det kan vi desværre ikke... men hvis din rude måler 14 x 14 cm så skal du bruge 14x6 ruder i de farver du ønsker :)

Lisbet Jespersen 29.06.2020 - 21:40:

Jeg vil gerne strikke et sengetæppe fra Drops model 184-13 Auturmn Nights, som ifølge opskriften måler 140x84. Mine mål skal imidlertid være 200x90. Farverne skal bære blålige/grå og beige. Er det muligt for Jer at regne garnforbrug til det større tæppe. Der skal være flest blålige farver. På forhånd tak. De venligste hilsener Lisbet Jespersen

DROPS Design 30.06.2020 kl. 13:31:

Hej Lisbet, Vi har desværre ikke mulighed for at regne garnforbruget om i de forskellige farver. Det kan være at du kan få hjælp med det i butikken hvor du køber garnet. God fornøjelse!

Arja Van Der Kooij 30.07.2019 - 12:22:

Het patroon is gecorrigeerd qua hoeveelheid garen; een grotere hoeveelheid alpaca 2020. Er staat 200 gram 2020, maar dat is de oude hoeveelheid. Hoeveel gram moet dat dan zijn voor de nieuwe hoeveelheid?

DROPS Design 10.08.2019 kl. 18:22:

Dag Arja,

Als er een correctie bij een patroon staat dan is die reeds doorgevoerd op het online patroon. Als je het patroon voor de correctiedatum had uitgeprint, dan was de correctie nog niet op je afdruk uitgevoerd. De hoeveelheid garen zoals dat er nu staat is dus juist.

Maragda 23.03.2019 - 09:08:

El patrón de la construcción del cuadrado dominó es incorrecto. Empezando con tres puntos y aumentando 2 cada 2 vueltas NUNCA conseguiremos un cuadrado, si no un TRIÁNGULO. El cuadrado de la imagen esta construido de una forma completamente diferente seguro!

Trude 09.01.2019 - 19:52:

Hej, du ökar på varje sida om mitt maskan på vartannat varv, så får du en ruta. Lycka till! ??? Nei man får en trekant. Deretter må man reversere trekanten ved å felle til den blir firkant,vel? Beskrivningen virker uklar. Fellingen gjelder vel annenhver omgang slik økningen gjorde, eller? Også her er det uklart hva man egentlig gjør.....

DROPS Design 14.01.2019 kl. 10:00:

Hei Trude. Det stemmer faktisk at om du fortsetter å strikke til den måler 14 x 14 cm får du en rute. Det høres kanskje ulogisk ut, men på grunn av måten du øker på hver side av midtmasken vil du til slutt få en firkant. Her er en video som viser konseptet, selvom det her felles isteden for å øke, så er det samme teknikk som brukes. God fornøyelse

Julia 17.06.2018 - 02:26:

When I follow the pattern for the domino squares (2 yarn overs every other row) I simply get a triangle. Am I missing something in the pattern?

DROPS Design 18.06.2018 kl. 08:28:

Dear Julia, continue increasing 2 sts in the middle of domino square until you get the correct number of sts and you will get a square. You can findn here some pictures showing how to knit such a domino square. Happy knitting!

Anna 24.05.2018 - 21:48:

Hallo, stricke ich die Decke immer mit zwei Fäden in der jeweiligen Farbe? (Weil es ja so eine dicke Nadelstärke für Alpace ist)

DROPS Design 25.05.2018 kl. 09:21:

Liebe Anna, die ganze Decke ist mit 1 Faden der jeweiligen Farbe gestrickt, bzw locker mit Nadeln Nr 4 und eine Maschenprobe von 21 M x 40 Reihen kraus rechts gestrickt = 10 x 10 cm. Viel Spaß beim stricken!

Nina 23.04.2018 - 17:07:

Det passer på ingen måde, at man skal bruge 100 G camel. Der skal være til 30 firkanter og der er til 9 i hvert nøgle.

DROPS Design 24.04.2018 kl. 11:41:

Hej Nina, Det skal vi få set på, hold øje med en rettelse på nettet. Tak for info!

Tove Örjansdotter 10.01.2018 - 21:55:

Hej! Jag får inte denna beskrivning till dominorutor. När jag börjar med 3 maskor, och gör omslag varannat varv, blir det en trekantig ruta. Hur är det tänkt? Har det blivit fel i mönstret?

DROPS Design 22.01.2018 kl. 16:38:

Hej, du ökar på varje sida om mitt maskan på vartannat varv, så får du en ruta. Lycka till!

Tove 08.01.2018 - 21:43:

Hej! Jag får inte denna beskrivning till dominorutor. När jag börjar med 3 maskor, och gör omslag varannat varv, blir det en trekantig ruta. Hur är det tänkt? Har det blivit fel i mönstret?

Kommentér oppskrift DROPS 184-13