DROPS / 182 / 39

Snow Drift by DROPS Design

Settet består av: Lue, hals og votter med fletter. Settet er strikket i 2 tråder DROPS Air

Stikkord: flette, hals, luer, sett,

DROPS Design: Modell ai-068
Garngruppe C + C eller E
-----------------------------------------------------------

LUE:
Størrelse: S/M – M/L
Passer hodemål: ca 54/56 – 56/58
Materialer:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
100-100 g farge 03, perlegrå

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe C)" – se linken under.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 cm) NR 8 – eller de pinnene du må bruke for å få 11 masker og 15 pinner glattstrikk med 2 tråder på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS RUNDPINNE (40 cm) NR 7 til vrangbord – eller de pinnene du må bruke for å få 12 masker og 16 pinner glattstrikk med 2 tråder på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS FLETTEPINNE – til fletter
----------------------------------------------------------

HALS:
Størrelse: One size
Mål: ca 120 x 35 cm
Materialer:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
150-150 g farge 03, perlegrå

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe C)" – se linken under.

DROPS RUNDPINNE (60 cm) NR 8 – eller de pinnene du må bruke for å få 11 masker og 15 pinner glattstrikk med 2 tråder på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS RUNDPINNE (60 cm) NR 7 til vrangbord – eller de pinnene du må bruke for å få 12 masker og 16 pinner glattstrikk med 2 tråder på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS FLETTEPINNE – til fletter
----------------------------------------------------------

VOTTER:
Størrelse: S – M/L
Materialer:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
100-100 g farge 03, perlegrå

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe C)" – se linken under.

DROPS SETTPINNER NR 7 (størrelse S) eller NR 8 (størrelse M/L) – eller de pinnene du må bruke for å få 12 masker og 16 pinner glattstrikk med 2 tråder (størrelse S), eller de pinnene du må bruke for å få 11 masker og 15 pinner glattstrikk med 2 tråder (størrelse M/L) på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS SETTPINNER NR 6 (Størrelse S) eller NR 7 (størrelse M/L) til vrangbord.

DROPS FLETTEPINNE – til fletter
----------------------------------------------------------

DROPS Air DROPS Air
70% Alpakka, 23% Polyamid, 7% Ull
fra 34.00 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 34.00 kr /50g
at Strikkenett.no
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 34.00 kr /50g
at Strikkenett.no
Pinner & Heklenåler
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 343kr. Les mer.
INFORMASJON TIL OPPSKRIFT:

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.4. A.1 gjelder lue, A.2 gjelder hals. A.3 og A.4 gjelder votter.

ØKETIPS (gjelder votter):
Det økes 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen. På neste omgang strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.

FELLETIPS (gjelder votter):
Start fellingen 1 maske før merketråden i hver side: Sett 1 maske på en hjelpepinne bak arbeidet, ta 1 maske løs av pinnen, sett masken fra hjelpepinne tilbake på venstre pinne, strikk 2 masker rett sammen, løft den løse masken over = 2 masker felt. Fell på denne måten i hver side = 4 masker felt.
----------------------------------------------------------

LUE:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne, bytt til settpinner ved behov. Legg opp 56-60 masker på rundpinne 7 med 2 tråder Air. Strikk vrangbord 2 vrang/2 rett til arbeidet måler 4 cm. Bytt til rundpinne 8. Videre strikkes det slik: A.1 (= 14 masker), glattstrikk over de resterende 42-46 maskene. Fortsett til arbeidet måler 18-19 cm. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Sett 5 merker i arbeidet: Sett første merke 1-3 masker etter A.1, deretter settes de 4 neste merkene med 8 maskers mellomrom (sett merkene mellom maskene, ikke i maskene). På neste omgang felles det 1 maske etter hvert merke, fell ved å strikke 2 masker rett sammen (= 5 masker felt) = 51-55 masker. Fell på hver 2.omgang totalt 5 ganger, SAMTIDIG på siste felling felles det 4 masker jevnt fordelt over fletten i A.1 = 27-31 masker. På neste omgang strikkes alle masker sammen 2 og 2 = 14-16 masker. Strikk 1 omgang, deretter strikkes maskene sammen en gang til = 7-8 masker.

Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende maskene og fest godt. Arbeidet måler ca 25-26 cm.
----------------------------------------------------------

HALS:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne. Legg opp 96 masker på rundpinne 7 med 2 tråder Air. Strikk vrangbord 2 vrang/2 rett til arbeidet måler 5 cm. Bytt til rundpinne 8. Videre strikkes det slik: * 6 vrang, A.2 (= 10 masker)*, gjenta fra *-* totalt 6 ganger. Fortsett dette mønsteret oppover. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arbeidet måler ca 30 cm byttes det til rundpinne 7 og det strikkes videre med vrangbord 2 vrang / 2 rett. Strikk vrangbord i 5 cm, fell av med rett over rett og vrang over vrang. Arbeidet måler totalt 35 cm.
----------------------------------------------------------

VENSTRE VOTT:
Størrelse S strikkes på settpinner 6 og 7.
Størrelse M/L strikkes på settpinner 7 og 8.
Arbeidet strikkes rundt på settpinner. Legg opp 32 masker på settpinner 6-7 med 2 tråder Air. Strikk vrangbord 2 rett/2 vrang i 4 cm. Bytt til settpinner 7-8, strikk 1 omgang rett der det felles 3 masker jevnt fordelt = 29 masker. Videre strikkes det slik: 15 masker glattstrikk, A.3 (= 12 masker), 2 masker glattstrikk. Fortsett dette mønsteret oppover. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Sett 1 merketråd i den 11. masken på omgangen. Når arbeidet måler 14 cm økes det 1 maske på hver side av masken med merketråd til tommelkile - Les ØKETIPS! Gjenta økningen på hver side av de økte maskene på neste omgang = 5 masker i tommelkilen. Strikk 2-3 omganger uten økning. Deretter settes de 5 tommelmaskene på 1 tråd. Legg opp 1 ny maske bak masken på tråden = 29 masker. Sett 2 merketråder i arbeidet, i den 1.masken og i den 13.masken (= i hver side). Fortsett med glattstrikk og A.3. Når arbeidet måler 24-26 cm felles det på hver side av masken med merketrådene i - LES FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver omgang totalt 5 ganger = 9 masker igjen. SAMTIDIG som siste felling gjøres felles det 3 masker jevnt fordelt over A.3, fell 1 maske ved å strikke 2 masker rett sammen = 6 masker. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende maskene og snurp sammen.

TOMMEL:
Sett de 5 tommelmaskene tilbake på settpinner 7-8. Strikk opp 5 masker bak tommelen = 10 masker. Fortsett med glattstrikk rundt til tommelen måler 5-6 cm. Sett 2 merketråder i tommelen, i den 1.masken og i den 6.masken (= i hver side). På neste omgang felles det på hver side av masken med merketråden i - LES FELLETIPS! Gjenta fellingen på neste omgang = 2 masker igjen. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende maskene og snurp sammen.

HØYRE VOTT:
Legg opp og strikk som venstre vott, men det strikkes A.4 i stedet for A.3. Merketråden til tommelkile settes i den 3. masken på omgangen.

= sett 5 masker på flettepinne foran arbeidet, strikk 5 masker rett, strikk 5 masker fra flettepinnen.
= sett 5 masker på flettepinne bak arbeidet, strikk 5 masker rett, strikk 5 masker fra flettepinnen.