DROPS / 182 / 39

Snow Drift by DROPS Design

Settet består av: Lue, hals og votter med fletter. Settet er strikket i 2 tråder DROPS Air

DROPS Design: Modell ai-068
Garngruppe C + C eller E
-----------------------------------------------------------

LUE:
Størrelse: S/M – M/L
Passer hodemål: ca 54/56 – 56/58
Materialer:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
100-100 g farge 03, perlegrå

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe C)" – se linken under.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 cm) NR 8 – eller de pinnene du må bruke for å få 11 masker og 15 pinner glattstrikk med 2 tråder på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS RUNDPINNE (40 cm) NR 7 til vrangbord – eller de pinnene du må bruke for å få 12 masker og 16 pinner glattstrikk med 2 tråder på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS FLETTEPINNE – til fletter
----------------------------------------------------------

HALS:
Størrelse: One size
Mål: ca 120 x 35 cm
Materialer:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
150-150 g farge 03, perlegrå

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe C)" – se linken under.

DROPS RUNDPINNE (60 cm) NR 8 – eller de pinnene du må bruke for å få 11 masker og 15 pinner glattstrikk med 2 tråder på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS RUNDPINNE (60 cm) NR 7 til vrangbord – eller de pinnene du må bruke for å få 12 masker og 16 pinner glattstrikk med 2 tråder på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS FLETTEPINNE – til fletter
----------------------------------------------------------

VOTTER:
Størrelse: S – M/L
Materialer:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
100-100 g farge 03, perlegrå

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe C)" – se linken under.

DROPS SETTPINNER NR 7 (størrelse S) eller NR 8 (størrelse M/L) – eller de pinnene du må bruke for å få 12 masker og 16 pinner glattstrikk med 2 tråder (størrelse S), eller de pinnene du må bruke for å få 11 masker og 15 pinner glattstrikk med 2 tråder (størrelse M/L) på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS SETTPINNER NR 6 (Størrelse S) eller NR 7 (størrelse M/L) til vrangbord.

DROPS FLETTEPINNE – til fletter
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: flette, hals, luer, sett,
Garntype
Deals fra
DROPS AIR MIX (50g)
DROPS AIR UNI COLOUR (50g)

Se diagram A.1 til A.4. A.1 gjelder lue, A.2 gjelder hals. A.3 og A.4 gjelder votter.

ØKETIPS (gjelder votter):
Det økes 1 maske ved å lage 1 kast om pinnen. På neste omgang strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull.

FELLETIPS (gjelder votter):
Start fellingen 1 maske før merketråden i hver side: Sett 1 maske på en hjelpepinne bak arbeidet, ta 1 maske løs av pinnen, sett masken fra hjelpepinne tilbake på venstre pinne, strikk 2 masker rett sammen, løft den løse masken over = 2 masker felt. Fell på denne måten i hver side = 4 masker felt.
----------------------------------------------------------

LUE:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne, bytt til settpinner ved behov. Legg opp 56-60 masker på rundpinne 7 med 2 tråder Air. Strikk vrangbord 2 vrang/2 rett til arbeidet måler 4 cm. Bytt til rundpinne 8. Videre strikkes det slik: A.1 (= 14 masker), glattstrikk over de resterende 42-46 maskene. Fortsett til arbeidet måler 18-19 cm. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Sett 5 merker i arbeidet: Sett første merke 1-3 masker etter A.1, deretter settes de 4 neste merkene med 8 maskers mellomrom (sett merkene mellom maskene, ikke i maskene). På neste omgang felles det 1 maske etter hvert merke, fell ved å strikke 2 masker rett sammen (= 5 masker felt) = 51-55 masker. Fell på hver 2.omgang totalt 5 ganger, SAMTIDIG på siste felling felles det 4 masker jevnt fordelt over fletten i A.1 = 27-31 masker. På neste omgang strikkes alle masker sammen 2 og 2 = 14-16 masker. Strikk 1 omgang, deretter strikkes maskene sammen en gang til = 7-8 masker.

Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende maskene og fest godt. Arbeidet måler ca 25-26 cm.
----------------------------------------------------------

HALS:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne. Legg opp 96 masker på rundpinne 7 med 2 tråder Air. Strikk vrangbord 2 vrang/2 rett til arbeidet måler 5 cm. Bytt til rundpinne 8. Videre strikkes det slik: * 6 vrang, A.2 (= 10 masker)*, gjenta fra *-* totalt 6 ganger. Fortsett dette mønsteret oppover. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arbeidet måler ca 30 cm byttes det til rundpinne 7 og det strikkes videre med vrangbord 2 vrang / 2 rett. Strikk vrangbord i 5 cm, fell av med rett over rett og vrang over vrang. Arbeidet måler totalt 35 cm.
----------------------------------------------------------

VENSTRE VOTT:
Størrelse S strikkes på settpinner 6 og 7.
Størrelse M/L strikkes på settpinner 7 og 8.
Arbeidet strikkes rundt på settpinner. Legg opp 32 masker på settpinner 6-7 med 2 tråder Air. Strikk vrangbord 2 rett/2 vrang i 4 cm. Bytt til settpinner 7-8, strikk 1 omgang rett der det felles 3 masker jevnt fordelt = 29 masker. Videre strikkes det slik: 15 masker glattstrikk, A.3 (= 12 masker), 2 masker glattstrikk. Fortsett dette mønsteret oppover. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Sett 1 merketråd i den 11. masken på omgangen. Når arbeidet måler 14 cm økes det 1 maske på hver side av masken med merketråd til tommelkile - Les ØKETIPS! Gjenta økningen på hver side av de økte maskene på neste omgang = 5 masker i tommelkilen. Strikk 2-3 omganger uten økning. Deretter settes de 5 tommelmaskene på 1 tråd. Legg opp 1 ny maske bak masken på tråden = 29 masker. Sett 2 merketråder i arbeidet, i den 1.masken og i den 13.masken (= i hver side). Fortsett med glattstrikk og A.3. Når arbeidet måler 24-26 cm felles det på hver side av masken med merketrådene i - LES FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver omgang totalt 5 ganger = 9 masker igjen. SAMTIDIG som siste felling gjøres felles det 3 masker jevnt fordelt over A.3, fell 1 maske ved å strikke 2 masker rett sammen = 6 masker. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende maskene og snurp sammen.

TOMMEL:
Sett de 5 tommelmaskene tilbake på settpinner 7-8. Strikk opp 5 masker bak tommelen = 10 masker. Fortsett med glattstrikk rundt til tommelen måler 5-6 cm. Sett 2 merketråder i tommelen, i den 1.masken og i den 6.masken (= i hver side). På neste omgang felles det på hver side av masken med merketråden i - LES FELLETIPS! Gjenta fellingen på neste omgang = 2 masker igjen. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende maskene og snurp sammen.

HØYRE VOTT:
Legg opp og strikk som venstre vott, men det strikkes A.4 i stedet for A.3. Merketråden til tommelkile settes i den 3. masken på omgangen.

= sett 5 masker på flettepinne foran arbeidet, strikk 5 masker rett, strikk 5 masker fra flettepinnen.
= sett 5 masker på flettepinne bak arbeidet, strikk 5 masker rett, strikk 5 masker fra flettepinnen.