DROPS Extra / 0-1387

Poke Me by DROPS Design

Strikkede kaktusser med perlestrik, patent og retstrik. Arbejdet er strikket i DROPS Merino Extra Fine

DROPS Design: Model me-126
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
LILLE:
Mål: Højde: ca 9 cm. Omkreds: ca 19 cm.
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
50 g farve 26, pistacie

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS PINDE nr 4 – eller de pinde du skal bruge for at få 21 masker og 28 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
TILBEHØR: Vat til fyld og 1 lille urtepotte (ca 6 cm høj og 6 cm i diameter).
-----------------------------------------------------------

MELLEMSTOR:
Mål: Højde: ca 12 cm. Omkreds: ca 17 cm.
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
50 g farve 31, skovgrøn

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS PINDE nr 4 – eller de pinde du skal bruge for at få 21 masker og 28 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
TILBEHØR: Vat til fyld og 1 lille urtepotte (ca 6 cm høj og 6 cm i diameter).
-----------------------------------------------------------

STOR:
Mål: Højde: ca 14 cm. Omkreds: ca 20 cm (med stor og lille del).
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
50 g farve 18, æblegrøn
En rest farve 30, sennep - til blomst.

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS PINDE nr 4 – eller de pinde du skal bruge for at få 21 masker og 42 pinde retstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
TILBEHØR: Vat til fyld og 1 lille urtepotte (ca 6 cm høj og 6 cm i diameter).
-----------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------

LILLE KAKTUS MED PERLESTRIK:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på pinde.
Slå 40 masker op på pind 4 med pistacie. Strik * 1 ret, 1 vrang *, gentag fra *-* pinden ud. Fortsæt med ret over vrang og vrang over ret - HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Fortsæt således til arbejdet måler 9 cm. Klip tråden, træk den gennem maskerne sammen med 1 ekstra tråd - dette gøres for at det skal holde godt. Træk sammen og hæft godt. Sy sammen i siden - sy yderst i kanten. Sy en dobbelt tråd rundt langs med opslåningskanten, fyld kaktussen med vat, træk sammen i bunden og hæft trådene godt. Sæt kaktussen i en lille urtepotte.

----------------------------------------------------------

MELLEMSTOR KAKTUS I PATENT:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på pinde.
Slå 12 masker op på pinde 4 med skovgrøn. Strik 1 pind ret fra retsiden. Strik næste pind således: 1 vrang, strik 2 masker vrang i hver af de næste 11 masker (dvs strik 1 maske i bagerste led af masken og 1 maske i forreste led af masken) = 23 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Fortsæt med patent således:
1.PIND: Strik * 1 ret, slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang *, gentag fra *-* til der er 1 maske tilbage, afslut med 1 ret.
2.PIND: * slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik omslaget og den løse maske ret sammen *, gentag fra *-* til der er 1 maske tilbage, afslut med slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang.
3.PINDE: * Strik omslaget og den løse maske ret sammen, slå om, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang *, gentag fra *-* til der er 2 masker tilbage, strik omslaget og den løse maske ret sammen.
Gentag 2. og 3.pind opover.
Når arbejdet måler 12 cm strikkes der 1 pind vrang fra vrangen. Strik næste pind således: Strik 1 ret, strik de resterende masker ret sammen 2 og 2. Klip tråden, træk den gennem maskerne sammen med 1 ekstra tråd - dette gøres for at det skal holde godt. Træk sammen og hæft tråden godt.
Sy sammen i siden - sy kanten i yderste led af yderste maske. Sy en dobbelt tråd rundt langs opslåningskanten, fyld kaktussen med vat, træk sammen i bunden og hæft trådene godt. Sæt kaktussen i en lille urtepotte.

----------------------------------------------------------

STOR KAKTUS MED RETSTRIK:
Der strikkes 1 stor del og 1 lille del (med blomst), disse sys sammen bagefter.

STOR DEL:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på pinde.
Slå 29 masker op på pinde 4 med æblegrøn. Strik RETSTRIK - se forklaring over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Luk af når arbejdet måler 10 cm.
Sy opslånings- og aflukningskanten sammen i yderste led af yderste maske.
Sy en dobbelt tråd rundt langs med hele den ene side, træk sammen i toppen hæft trådene godt. Fyld delen med vat og sy sammen i den anden side på samme måde.

LILLE DEL:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på pinde.
Slå 18 masker op på pind 4 med æblegrøn. Strik 20 pinde retstrik. Luk af.
Sy sammen og fyld med vat på samme måde som på stor del. Sy den lille del sammen med den store del i nederste kant med et par sting.

BLOMST:
Slå 3 masker op på pind 4 med en rest sennep.
1.PIND: Strik 1 ret, slå om, 1 ret, slå om og 1 ret = 5 masker.
2.PIND: Strik ret - omslagens strikkes drejet ret så der ikke bliver hul.
3.PIND: Strik 1 ret, * slå om, 1 ret *, gentag fra *-* pinden ud = 9 masker.
4.PIND: Strik ret, omslagen strikkes drejet ret så der ikke bliver hul.
* Løft 2.maske over 1.maske på pinden (= 1 maske mindre) *, gentag fra *-* til der er 1 maske tilbage på pinden. Klip tråden og træk den gennem sidste maske, træk sammen til en lille kugle. Sy tråden rundt om åbningen, træk sammen og hæft tråden godt. Sy blomsten fast i enden af den lille del.

Sæt kaktussen i en lille urtepotte.

Kommentarer (5)

Skriv din kommentar her!

KAREN BOWER 08.08.2018 - 02:42:

Our church is having a Prayer Shawl Retreat September 17th thru the 20th 2018. May we use your pattern to demonstrate making Cacti. Karen Bower

DROPS Design 08.08.2018 kl. 10:11:

Dear Mrs Bower, you can of course use our pattern, just make sure to read the guidelines about the copyright at the bottom of the page. Happy knitting!

Claudia 04.08.2018 - 13:13:

Buongiorno, noto una differenza tra il primo ferro per la costa inglese scritto in questo modello, rispetto a quanto scritto nel vostro video sulla costa inglese. Qua in più c'è scritto di fare una maglia a rovescio... È giusto?

DROPS Design 04.08.2018 kl. 18:18:

Buongiorno Claudia. Abbiamo corretto il testo. Buon lavoro!

Vigi 07.01.2018 - 20:33:

Bonjour, Je suis étonnée par le petit nombre de mailles du cactus moyen. Est-ce bien 12 mailles ?? En vous remerciant.

DROPS Design 08.01.2018 kl. 09:49:

Bonjour Mme Vigi, on monte bien 12 mailles pour le cactus moyen, et, dès le 2ème rang, on augmente à 23 m. Bon tricot!

Erbe 23.10.2017 - 17:59:

Sie sehen sehr gut aus!!!!

Angelika 01.10.2017 - 13:34:

Sehr neckisch...! Und so pflegeleicht... :)

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1387