DROPS Extra / 0-1374

So Citric! by DROPS Design

Strikket og tovet kurv til påske med flerfarget mønster i DROPS Eskimo

DROPS Design: Modell nr ee-589
Garngruppe E eller C + C
----------------------------------------------------------
Mål før toving: Diameter: ca 35 cm. Høyde: ca 21 cm.
Mål etter toving: Diameter: ca 22 cm. Høyde: ca 12 cm.
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio (tilhører garngruppe E)
200 g f.nr 24, gul
100 g f.nr 01, natur

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (80 cm) NR 8 – eller de pinnene du må bruke for å få 11 masker og 15 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
Etter toving 13 masker og 25 pinner på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

1 rille = 2 omgang. 1 omgang rett og 1 omgang vrang.

MØNSTER:
Se diagram A.1. Alle masker strikkes i glattstrikk.
----------------------------------------------------------

KURV:
Arbeidet strikkes rundt på settpinner. Gå over til rundpinne etter hvert som det økes masker.

Legg opp 8 masker på settpinner 8 med gul.
1.OMGANG: Strikk rett.
2.OMGANG: * 1 rett, 1 kast *, gjenta fra *-*.
3.OMGANG: Strikk rett - kastene strikkes vridd rett (dvs i bakre del av masken istedenfor i fremre) for å unngå hull (= 16 masker).
4.OMGANG: * 2 rett, 1 kast *, gjenta fra *-*.
5.OMGANG: Strikk som 3.omgang (= 24 masker).
6.OMGANG: * 3 rett, 1 kast *, gjenta fra *-*.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Gjenta 5.og 6.omgang, men for hver gang det økes blir det 1 maske mer mellom økningene (bytt til rundpinne når det er nok masker på pinne).
Når det er 112 masker på pinnen strikkes det 1 omgang rett der det økes 8 masker jevnt fordelt = 120 masker. Bunnen er nå ferdig. Strikk 1 omgang vrang. Arbeidet måles videre herfra!
Strikk 2 omganger rett. Nå strikkes A.1 (= 24 masker) 5 ganger på omgangen. NB: Vær ekstra oppmerksom på strikkefastheten når det strikkes flerfarget mønster, slik at det ikke strammer! Når hele diagrammet er strikket ferdig i høyden strikkes det 2 RILLER – se forklaring over, med natur. Fell løst av - Pass på at avfellingskanten ikke strammer. Kanten måler ca 21 cm fra omgangen med vrang.

TOVING:
Legg kurven i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler. Vask på 40 grader med vanlig sentrifugering og uten forvask. Etter vask formes kurven til riktig mål mens den enda er våt. Senere vaskes kurven for hånd som et vanlig ullplagg.