DROPS Extra / 0-1372

Sun-baked by DROPS Design

Gryteklut med flerfarget mønster, strikket rundt i DROPS Paris

DROPS Design: Modell w-664
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
Mål: ca 23 x 21 cm.
Materialer:
DROPS PARIS (tilhører garngruppe C)
Til 2 grytekluter:
100 g farge 41, sennep
100 g farge 17, naturhvit

DROPS RUNDPINNE (40 cm) NR 4,5 – eller den pinnen du må bruke for å få 18 masker og 23 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: grafisk, tema: kjøkken, nordisk, påske, type oppskrift: gryteklut,

Se diagram A.1. Alle masker strikkes i glattstrikk.
----------------------------------------------------------

GRYTEKLUT:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne.
Legg opp 84 masker på rundpinne 4,5 med sennep. Strikk 1 omgang vrang. Sett en merketråd på starten av omgangen. Strikk mønster etter diagram A.1 (= 12 masker) 7 ganger rundt på omgangen. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når hele diagram A.1 er strikket ferdig i høyden strikkes neste omgang slik med sennep: Strikk rett over de første 42 maskene, legg opp 14 nye masker til hempe, strikk de resterende 42 maskene på omgangen. Fell av med vrang. Grytekluten måler ca 23 x 21 cm. Brett grytekluten dobbel slik at merketråden er i den ene siden og hempen i den andre siden. Sy grytekluten sammen i toppen og bunnen med små sting. Strikk en gryteklut til på samme måte.

Diagram

= rett med sennep
= rett med naturhvit