DROPS Extra / 0-1352

Irish Eyes by DROPS Design

Skulderstykke med snoninger, strikket sidelæns i DROPS Melody. Str S - XXXL

DROPS Design: Model nr ml-016
Garngruppe D eller A + A + A
----------------------------------------------------------
150-200-200-250 g f.nr 08, petrol

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (40 og 80 cm) nr 8 – eller det p.nr du skal bruge for at få 12 m x 14 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP nr 7 - til kant i retstrik.
DROPS SNONINGSP - til snoningerne.
----------------------------------------------------------

fra 42.00 kr /50g
DROPS Melody uni colour DROPS Melody uni colour 42.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 126kr. Læs mere.

Se diag A.1 til A.3 – vælg diag for rigtig str. Diag viser alle p i mønsteret set fra retsiden.

UDTAGNINGSTIPS (gælder ærmet):
Der tages 1 m ud på hver side af A.1 midt under ærmet. Tag 1 m ud ved at slå om. På næste omg strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærmet):
Der tages 1 m ind på hver side af A.1 midt under ærmet.
Tag ind således før A.1: Start 2 m før A.1 og strik 2 ret sammen.
Tag ind således efter A.1: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.

FORKORTEDE P:
Start på første p fra vrangen og strik som før over de første 60-62-64-68 m, hold tråden på forsiden af arb (dvs mod dig),
Tag 1 m løst af p som om den skulle strikkes ret, før tråden til bagsiden af arb mellem maskerne på højre og venstre p, løft den løse maske tilbage på venstre p, før tråden tilbage til forsiden af arb, vend arb (der dannes nu en “løkke” rundt om vendemasken), strik tilbage fra retsiden som før.
Vend arb, strik som før over de første 50-52-54-58 m, strik vending som forkl over, vend og strik tilbage fra retsiden som før. Fortsæt frem og tilbage således og strik over 10 m mindre for hver gang der vendes, til der er 10-12-14-8 m tilbage på p, vend og strik frem og tilbage på samme måde over de sidste m. Når der på næste p strikkes over en vendemaske strikkes der således (fra vrangen):
Strik som før frem til vendemasken. Strik vendemasken
drejet vrang, stik venstre p nedenfra og op ind i løkken rundt om vendemasken, sæt løkken på venstre p og strik 2 drejet vrang sammen, strik videre som før.
----------------------------------------------------------

SKULDERSTYKKE:
Arb strikkes sidelæns fra arm til arm. Ærmet strikkes rundt på strømpep, gå over til rundp når der er nok m, ryg- og forstykke strikkes frem og tilbage på rundp.
Slå 36-38-40-44 m op på strømpep 7 med Melody. Strik 6 omg retstrik - se forkl over. Næste omg strikkes således: Strik 2 m i hver af de 5-5-7-7 første m på omg, strik ret til der er 5-5-7-7 m tilbage og strik 2 m i hver af de 5-5-7-7 sidste m på omg = 46-48-54-58 m. Skift til strømpep 8 og strik 1 omg ret, men afslut når der er 10-10-14-14 m tilbage på omg – her starter nu omg. Strik A.1 over de første 20-20-28-28 m (vælg diag for rigtig str) og glatstrik over de resterende m. SAMTIDIG når arb måler 4 cm tages der 1 m ud på hver side af A.1 – læs UDTAGNINGSTIPS (= 2 m taget ud) på hver 1½.cm totalt 12 gange i alle str = 70-72-78-82 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 24-23-23-22 cm deles arb midt i A.1 og arb strikkes frem og tilbage på rundp således: (1.p = retsiden): Strik A.2 over de første 10-10-14-14 m (vælg diag for rigtig str), strik glatstrik til der er 10-10-14-14 m tilbage og afslut med A.3. Fortsæt således til arb måler 55-57-59-61 cm – sæt 1 mærke (= halvvejs i arb). Nu strikkes der FORKORTEDE P – se forkl over, så tøjet får lidt mere vidde bag i ryggen. Efter de forkortede p strikkes der frem og tilbage som før over alle m. Når arb måler 31-34-36-39 cm fra mærket (målt på det korteste, dvs der måles ikke over de forkortede p – og afpas efter en hel rapport A.2/A.3 i højden), sættes der 1 nyt mærke – HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Nu strikkes der rundt igen over alle m (A.1 fortsættes over de midterste 20-20-28-28 m som før og omg starter før A.1). Når arb måler 3½-2½-2½-1½ cm fra mærket tages der 1 m ind på hver side af A.1 – læs INDTAGNINGSTIPS (= 2 m taget ind). Tag ind således på hver 1½.cm totalt 12 gange = 46-48-54-58 m (gå over til strømpep efter hånden som der tages ind). Når arb måler 20-19-19-18 cm fra mærket (indtagningerne skal nu være afsluttet), strikkes alle m i snoningen ret sammen 2 og 2 = 36-38-40-44 m tilbage på p. Skift til strømpep 7, strik 6 omg retstrik og luk af.

Diagram

= ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= sæt 5 m på snoningsp bag arb, 5 ret, 5 ret fra snoningsp
= sæt 5 m på snoningsp foran arb, 5 ret, 5 ret fra snoningsp
= sæt 7 m på snoningsp bag arb, 7 ret, 7 ret fra snoningsp
= sæt 7 m på snoningsp foran arb, 7 ret, 7 ret fra snoningsp

Christiane 04.05.2019 - 13:19:

Après les rangs raccourcis, les torsades ne se croisent plus sur le même rang, est-ce normal ?

DROPS Design 06.05.2019 kl. 09:57:

Bonjour Christiane, (edit réponse) - pouvez-vous nous indiquer la taille que vous tricotez? les torsades devraient tomber juste. Merci!

Maria 20.08.2018 - 10:50:

In short rows after the row of 10 sts should I cintinue short rows increasing by ten till 60 sts or make again the whole rows?

DROPS Design 21.08.2018 kl. 07:25:

Hi Maria, Once you have 10 stitches left on the row, the short rows are finished. You then continue by working complete rows. Happy knitting!

Marie 18.03.2018 - 16:50:

J'ai tricoté les rangs raccourcis comme expliqué mais alors le croisement des torsades ne se fait plus sur le même rang. Comment faire alors lorsqu'elles vont se rejoindre pour l'autre manche ?

Marie 14.03.2018 - 09:13:

Bonjour, pour les rangs raccourcis, il faut diminuer 10 m à chaque fois jusqu'à ce qu'il reste 10 m donc 6 rangs aller-retour en rangs raccourcis. Ne faut-il pas continuer en ajoutant 10 m à chaque fois pour la symétrie du tricot du dos ?

Natascha Eijkmans 19.01.2017 - 14:17:

Ik ben na de opzet en breien van de ribbelpatroon het spoor al bijster. Hier zit volgens mij een fout in. Ik weet dat ik zou moeten bijmaken, maar dat staat er nergens. Wel dat ik voor ..... en achter twee steken moet breien, maar het zit op een rondbreinaald ? Daarbij kan ik ook niet terugvinden dat ik de verkorte toer 2x zou moeten maken, wat ik wel verwacht daar het patroon opgesplitst is. Dus een keer op en een keer af, toch?

Claire Moxon-Waltz 04.01.2017 - 17:20:

I think that there is an error in the chart A-1 for sizes XXL and XXXL. The number of stitches shown across the bottom of the chart reads "20" but there are 28 stitches in the chart, and 28 is correct according to the written instructions. I think that the number "20" should just be changed to "28."

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1352