Vest is Best! by DROPS Design

Strikket vest med strukturmønster i DROPS Cotton Merino til barn i størrelse 2 - 12 år

Stikkord: vester,

DROPS Design: Modell nr cm-011-bn
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
Størrelse: 2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 år
Str i cm: 92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152
Materialer:
DROPS COTTON MERINO fra Garnstudio
150-150-200-200-250-250 g f.nr 09, isblå

DROPS RUNDP (60 cm) NR 3,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 24 m x 36 p strukturmønster etter diag A.1 på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 og 60 cm) NR 3 – til rillekanter.
-------------------------------------------------------

fra 24.00 kr /50g
DROPS Cotton Merino uni colour DROPS Cotton Merino uni colour 24.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 72kr. Les mer.
RILLE (strikkes rundt):
1 rille = 2 omg. 1 omg rett og 1 omg vrang.

RILLE (frem og tilbake):

FELLETIPS (gjelder ermhullet):
Det felles 1 m på innsiden av 3 kant-m i rille i hver side. Alle fellinger skjer fra retten!
Fell slik etter 3 kant-m i rille: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
Fell slik før 3 kant-m i rille: Start 2 m før de 3 kant-m og strikk 2 rett sammen.
----------------------------------------------------------

VEST:
Arb strikkes rundt på rundp opp til ermhullet, deretter strikkes for- og bakstk ferdig frem og tilbake på rundp.

BOL:
Legg opp 128-140-148-156-168-176 m på rundp 3 med Cotton Merino. Strikk 2 RILLER – se forkl over. Bytt til rundp 3,5 og strikk 1 omg rett. Sett 1 merketråd i første m på omg og 1 merketråd i 65.-71.-75.-79.-85.-89.m på omg (= i sidene – det er nå 63-69-73-77-83-87 m mellom m med merketråd i). Videre strikkes det mønster rundt etter diag A.1 (merketrådene sitter i en vrang-m i mønsteret). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 20-22-25-28-31-34 cm strikkes det 2 riller over de midterste 13 m i hver side (dvs over m med merketråd i + 6 m på hver side av denne – de øvrige m strikkes som før). På første omg etter rillene felles de midterste 7 m i hver side av til ermhull og for- og bakstk strikkes ferdig hver for seg.

BAKSTK:
= 57-63-67-71-77-81 m. Fortsett mønsteret frem og tilbake med 3 kant-m i rille i hver side (1.p = vrangen). Når det er strikket 3 p frem og tilbake felles det på neste p fra retten til ermhull i hver side – LES FELLETIPS (= 2 m felt). Fell slik på hver 4.p (dvs på annenhver p fra retten) totalt 4 ganger i hver side = 49-55-59-63-69-73 m. Fortsett mønsteret med 3 kant-m i rille i hver side til arb måler 31-34-38-42-46-50 cm. Nå felles de midterste 25-27-29-31-33-37 m av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Fell av 1 m på neste p fra halsen = 11-13-14-15-17-17 m tilbake på skulderen. Strikk videre til det gjenstår 2 p før arb måler 33-36-40-44-48-52 cm (avpass slik at neste p strikkes fra retten). Strikk 1 p rett fra retten og 1 p rett fra vrangen og fell deretter av med rett fra retten. Gjenta på den andre skulderen.

FORSTK:
= 57-63-67-71-77-81 m. Strikk som bakstk og fell til ermhull i hver side som på bakstk = 49-55-59-63-69-73 m. Når arb måler 28-31-34-38-41-45 cm settes de midterste 15-17-17-17-17-19 m på 1 tråd til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Videre felles det av til hals på beg av hver p fra halsen slik: Fell av 2 m 2-2-2-2-3-3 ganger og 1 m 2-2-3-4-3-4 ganger = 11-13-14-15-17-17 m tilbake på skulderen. Strikk videre til det gjenstår 2 p før arb måler 33-36-40-44-48-52 cm – avpass etter bakstk. Strikk 1 p rett fra retten og 1 p rett fra vrangen og fell deretter av med rett fra retten. Gjenta på den andre skulderen.

MONTERING:
Sy skuldersømmene innenfor avfellingskanten.

HALS:
Strikk opp fra retten, ca 66-70-78-82-88-94 m rundt halsen (inkl m på tråden foran) på liten rundp 3. Strikk 1 omg vrang, 1 omg rett og 1 omg vrang. Deretter felles det løst av med rett.

Mie 21.09.2018 - 22:23:

Moin, jeg har nu prøvet at lave en strikkeprøve efter diagram A1. Min strikkeprøve har ikke en vrang linie på forsiden,som på billede nr 2, men to vranglinier på bagsiden. Hvor ligger problemet ? mvh Mie

DROPS Design 24.09.2018 kl. 10:31:

Hej Mie, hvis du strikker første pind fra retsiden, så bliver det ret, vrang, ret, vrang, næste pind strikker du også ret over ret og vrang over vrang. 3.pind strikker du ret fra retsiden. 4.pind strikker du ret fra vrangen. Det vil sige at hver 4. pind bliver en vrangpind set fra retsiden. God fornøjelse!

Osorio Chantal 14.05.2018 - 23:56:

Je ne comprends pas pourquoi les mesures sont différentes sur le patron et dans l\'explication: on dit de commencer les emmanchures à 20 cm de hauteur totale sur l\'explication, mais sur le croquis, la première mesure indique 33; qu\'est-ce que cela signifie? Merci de la réponse. CO

DROPS Design 15.05.2018 kl. 09:54:

Bonjour Mme Osorio, les 33 cm indiqués à gauche du schéma correspondent à la hauteur totale dans la 1ère taille, et l'emmanchure sera donc de 12 cm, soit 21 cm avant la division de l'ouvrage aux emmanchures. Vous trouverez plus d'infos sur les tailles ici. Bon tricot!

Anni 03.04.2018 - 14:19:

Haluaisin neuloa pienelle koulupojalle siistin, melko ohuen raglanvillapaidan tai -jakun jollain kivalla kohoneuleella (ei palmikkoa). Kehittäkääs sellainen ohje ja muutenkin lisää kauniita ohjeita pojille (tai sekä-että).

Maria 29.03.2018 - 11:23:

Mi sembra che il punto fantasia non mi venga come nella foto. Forse sbaglio perchè interpreto male il diagramma, Lavorando in tondo, non capisco quando devo lavorare a diritto o a rovescio. Potere aiutarmi? Grazie

DROPS Design 29.03.2018 kl. 12:43:

Buongiorno Maria. Lavorando in tondo, lavora il quadratino bianco a diritto e quello nero a rovescio. Buon lavoro!

Birgit Severinsen 01.01.2018 - 12:52:

Jeg er endnu ikke startet på vesten, men jeg undrer mig over at der ikke er anvisninger på, hvad man gør, når ærmegabet er lavet, skal der ikke være en ribkant eller noget der ligner halskanten? PÅ billedet ser det heller ikke ud som en rillekant, som der står beskrevet. Kan det passe?

DROPS Design 10.01.2018 kl. 09:13:

Hei Birgit. Det strikkes 3 masker i riller (DK: 3 kantm retstrik i hver side) i hver side av ermehullet. Det vises på bildet, men prøv å forstørre bildet slik at du ser det bedre. God Fornøyelse!

Maria 01.11.2017 - 19:53:

I oppskriften, etter felling til armhule, står det "Når det er strikket 3 p frem og tilbake felles det på neste p fra retten til ermhull i hver side". Menes det 3 pinner totalt, eller 6 pinner totalt?

DROPS Design 03.11.2017 kl. 07:20:

Hei Maria. Det menes 3 pinner totalt (1.p frem, 2.p tilbake og 3.p frem). Nå starter fellingen til ermhull (fra retten). God Fornøyelse!

Barbara 26.02.2017 - 18:37:

Witam, Doznałam olśnienia, już wszystko rozumiem. Przepraszam za fałszywy alarm :) Pozdrawiam, Basia

Barbara 26.02.2017 - 16:58:

Witam, Mam problem przy zamykaniu oczek na podkroje rękawów. Intuicja podpowiada mi żeby poprostu zamknąć tych siedem oczek pod każdą pachą przekładając przedostatnie oczko przerobione na prawo nad ostatnim i tak cały podkrój. Nie do końca rozumiem zdjemowanie oczka na początku, a potem na końcu przerabianie dwóch oczek razem na prawo. Proszę o pomoc i z góry dziękuję :) Pozdrawiam, Barbara

DROPS Design 27.02.2017 kl. 17:42:

Witaj Barbaro! Ja zamykam oczka następująco: przerabiam 2 o. razem na prawo, przekładam powstałe w ten sposób oczko z powrotem z prawego na lewy drut, znów przerabiam 2 o. razem na prawo, przekładam oczko na lewy drut itd., aż zamniętych zostanie 7 o. POWODZENIA!

Elena K. 19.01.2017 - 18:55:

Ich finde, dass Muster und Anleitung nach kurzem Überlegen und Nachrechnen verständlich und ok sind, Habe den Pulli ziemlich schnell (in Jeans-Farbe) gestrickt und er steht meinem 3-jährigen Sohn sehr gut. Vielen Dank!

Maria Steffensen 16.12.2016 - 09:27:

Hej Skøn vest. Men jeg havde problemer med størrelsen æv. Strikkede den til et barnebarn på 3 år i den største del af opskriften. Han kan dog ikke få den over hovedet og efter at jeg har sat knapper i på skulderen er den også for lille i ærmegabene og længden...

DROPS Design 19.12.2016 kl. 14:49:

Hej Maria. Stemmer maalene overens med dem som staar nederst i maalskitsen? Og stemmer din strikkefasthed? Det er en god ide at tjekke at maalene i skitsen passer til modtageren, du kan evt maale efter en tröje som han passer og saa vaelge str derfra. Og med den rette strikkefasthed er du sikker paa at maalene kommer til at stemme :)

Kommentér oppskrift DROPS Children 27-26