DROPS / 171 / 33

Winter Drizzle by DROPS Design

Strikket DROPS poncho i ”Alpaca” og ”Brushed Alpaca Silk” med striper, høy hals i vrangbord og tvunnet snor med dusker, strikkes ovenfra og ned. Str S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr z-762
Garngruppe C + A eller D
----------------------------------------------------------
100 g i alle str i f.nr 9020, lys perlegrå
100-100-150 g f.nr 501, lys grå
150-150-200 g f.nr 517, mellomgrå
Og bruk:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK fra Garnstudio
75 g i alle str i f.nr 02, lys grå
75 g i alle str i f.nr 03, grå

DROPS RUNDP (40 og 80 cm) NR 6 - eller det p.nr du må bruke for å få 15 m x 20 p glstrikk med 1 tråd av hver kvalitet (= 2 tråder) på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP OG RUNDP (40 cm) NR 4 til vrbord - eller det p.nr du må bruke for å få 19 m x 25 p glstrikk med 2 tråder Alpaca på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

fra 25.50 kr /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 25.50 kr /25g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 356kr. Les mer.

Alle striper strikkes med 2 tråder i glattstrikk slik:
1.STRIPE: Strikk 11-12-13 cm med Alpaca lys perlegrå + Brushed Alpaca Silk lys grå.
2.STRIPE: Strikk 11-13-14 cm med Alpaca lys grå + Brushed Alpaca Silk lys grå.
3.STRIPE: Strikk 12-13-14 cm med Alpaca mellomgrå + Brushed Alpaca Silk lys grå.
4.STRIPE: Strikk 12-13-14 cm med Alpaca lys grå + Brushed Alpaca Silk grå.
5.STRIPE: Strikk 12-13-14 cm (dvs, til ferdig mål) med Alpaca mellomgrå + Brushed Alpaca Silk grå.

ØKETIPS-1 (jevnt fordelt):
For å beregne hvor ofte det skal økes på p, regner man det totale m-antallet på p (f.eks 104 m) og deler med antall økninger som skal gjøres (f.eks 8) = 13. Dvs i dette eksempelet lages det 1 kast for hver 13 m.

ØKETIPS-2:
Strikk frem til merket, 1 kast, 1 rett (= midt-m), 1 kast. Gjenta ved hver av de resterende merkene. På neste omg strikkes kastene midt foran og midt bak rett slik at det blir hull og kastene i siden vridd så det ikke blir hull.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Ponchoen strikkes ovenfra og ned. Det strikkes rundt ned til ermkantene. Deretter strikkes for- og bakstk frem og tilbake hver for seg. Halsen og ermkanten strikkes med 2 tråder Alpaca.

Legg opp 104-116-120 m med 2 tråder Alpaca lys perlegrå på rundp 4. Strikk 1 omg rett. Strikk * 2 rett, 2 vrang *, gjenta fra *-* rundt omg. Når arb måler 13 cm, Strikkes det 1 omg slik: Strikk * 2 rett, 2 m vrang sammen, 1 kast *, gjenta fra *-* rundt omg. Nå strikkes det 1 RILLE - se forkl over, der det økes 8-12-16 m jevnt fordelt på 1.p i rillen - LES ØKETIPS-1 (jevnt fordelt) = 112-128-136 m. På neste omg strikkes kastene vrang slik at det blir hull. Bytt til rundp 6. Nå strikkes det STRIPER – se forkl over. På første omg settes det 4 merker slik: Sett 1.merke på starten av omg (= siden), deretter settes de resterende 3 merker med 28-32-34 m mellom hvert merke: 2.merke = midt foran, 3.merke = siden og 4.merke = midt bak. Etter 3.merke er det 28-32-34 m tilbake på omg. På neste omg økes det 1 m på hver side av hvert merke – LES ØKETIPS-2. Øk slik ved merket midt foran og midt bak på hver 2.omg totalt 46-50-54 ganger og ved merkene i siden på hver 4.omg totalt 20-23-27 ganger = 376-420-460 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Nå deles arb i forstykke og bakstykket og hver del strikkes ferdig hver for seg. Sett alle m mellom 3. og 1. merke på en tråd til bakstk = 188-210-230 m til bakstk

FORSTK:
Det er nå 188-210-230 m til forstk.
NB: Økningen midt foran fortsetter på hver 2.p som før til ferdig mål. Strikk slik fra starten av p: Fell av de første 3 m (= m mellom økningen i siden og de neste 2 m), fortsett med glstrikk frem til midt-m i økningen i neste side, snu arb og fell av de første 2 m. Videre felles det av 2 m til ermkant på starten av hver p til det er felt totalt 12-14-15 ganger i hver side = 163-181-199 m. Nå strikkes det 2 riller over alle m på p. Fell av.

BAKSTK:
Sett m tilbake på p = 188-210-230 m til bakstk. NB: Økningen på hver side av merket midt bak fortsetter på hver 2.p som før!
Strikk og fell av i hver side som på forstk = 163-181-199 m. Strikk 2 riller og fell av.

ERMKANT:
Sy med 2 tråder Alpaca mellomgrå de 2 rillene nederst på bakstk og forstk sammen med et par sting i hver side (ermkanten har nå en omkrets på ca 24-28-30 cm). Arb strikkes rundt på settp. Strikk opp 44-48-52 m rundt ermkanten på settp 4 med 2 tråder Alpaca mellomgrå. Strikk 1 omg vrang. Deretter strikkes det vrbord * 2 rett, 2 vrang *, gjenta fra *-* rundt omg. Når vrborden måler 14 cm i alle str felles det av med rett over rett og vrang over vrang.
Strikk den andre ermkanten til på samme måte.

TVUNNET SNOR MED DUSKER:
Klipp 5 tråder Alpaca lys perlegrå à 3,5 meter. Tvinn de sammen til de gjør motstand, legg snoren dobbelt og den vil tvinne seg igjen. Knyt en knute i hver ende. Tre snoren opp og ned i hullraden på halsen. Klipp 14 tråder Alpaca lys perlegrå + 14 tråder Brushed Alpaca Silk lys grå (= totalt 28 tråder) à 20 cm. Tre de gjennom enden på den tvinnede snoren og fordel trådene slik at de ligger jevnt. Snurr en tråd rundt dusken, stram til og lag en knute. Gjenta i den andre enden av snoren.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 21.10.2016
Rettelse: Lagt til info om at stripene strikkes i glattstikk.
Oppdatert online: 25.10.2016
ØKETIPS-2: Strikk frem til merket, 1 kast, 1 rett (= midt-m), 1 kast. Gjenta ved hver av de resterende merkene. På neste omg strikkes kastene midt foran og midt bak rett slik at det blir hull og kastene i siden vridd så det ikke blir hull.
Oppdatert online: 13.12.2016
PONCHO:...Nå strikkes det 1 RILLE - se forkl over, der det økes 8-12-16 m jevnt fordelt på 1.p i rillen - LES ØKETIPS-1 (jevnt fordelt) = 112-128-136 m. På neste omg strikkes kastene vrang slik at det blir hull.

Diagram

Tone 16.07.2019 - 22:27:

Hei, jeg har strikket denne i de fargene som er oppgitt i oppskriften, men er det mulig å strikke den i en blå kombinasjon?

Aud 24.01.2019 - 15:31:

Har strikka denne i største størrelse, og fekk for lite av begge fargane i Brushed Alpaca Silk. Syster strikka mellomste størrelse, fekk også for lite.

Lone 13.01.2019 - 11:27:

Jeg forstår ikke, hvorfor der ikke bruges lige mange gram garn af begge kvaliteter, når man strikker hele ponchoen med en tråd af hver ( henholdsvis 350 g Alpaca og 150 g Brushed Alpaca Silk)

DROPS Design 16.01.2019 kl. 12:02:

Hei Lone. Hvor mye garn du trenger avgjøres av løpelengden på garnet. 50 g Brushed Alpaca Silk er ca 280 meter, mens 50 g Alpaca er ca 167 meter. Derfor trenger du ulike mengder i gram av hver kvalitet. Vær obs på at Brushed Alpaca Silk kommer i nøster av 25g. God fornøyelse

Gitte Jensen 18.12.2018 - 12:52:

Jeg er nået til fjerde stribe i str. L/xl. Er nået halvvejs med denne. I opskriften står der, at når der er taget ud for og bag 50 gange, skal arbejdet deles i to til for og bagstykke. Skal jeg så dele op nu, når jeg kun er halvvejs med fjerde stribe. Mvh

DROPS Design 18.12.2018 kl. 14:58:

Hei Gitte. Du skal dele til for- og bakstykke når økingene er ferdige. Du skal øke masker på annenhver omgang 50 ganger, dvs at du har strikket 100 omganger ( fra der stripene starter). Den første stripen er 12 cm = 24 omganger (med den angitte strikkefastheten). De resterende stripene er 13 cm = 26 omganger. Når du har strikket 100 omganger skal du derfor være helt på slutten av 4 stripe. Arbeidet måler nå ca 50 cm (målt fra der stripene begynner). Er du sikker på at du overholder den angitte strikkefastheten? Det er viktig for at målene på plagget skal bli korrekt. God fornøyelse.

Mary 29.11.2018 - 23:46:

Hi again, the pattern says to inc mid front and back every other row AND inc the side every 4th row. So row 1=inc f&b; row 2=K; row 3=inc f&b; row 4= k and inc the side. Is this correct?

DROPS Design 30.11.2018 kl. 08:26:

Dear Mary, not exactly, you will work that way: Row 1: inc front and back + sides - Row 2 (and every even numbered row: knit = no increase) - Row 3: inc front & back - Row 5: inc front & back + sides. Repeat row 2 to 5. Happy knitting!

Mary F Bonaventura 24.11.2018 - 18:51:

Also do you have a video for the pattern?

DROPS Design 25.11.2018 kl. 10:25:

Dear Mary, you can find the tutorial videos related to this pattern at the left of the page, right below the picture. Happy Knitting!

Mary Bonaventura 24.11.2018 - 18:49:

I am tryin to do the l/xl Poncho.What does mid st,mid back & mid front mean? How do I work the increases? Can you send them to me round by round to start me off please? I love this pattern for a Xmas gift. Your help would be greatly appreciated.

DROPS Design 25.11.2018 kl. 10:24:

Dear Mary, "mid-stitch" means the stitch that is right at the middle of the poncho's front and back. For increases you make a yarn over right before and after these stitches. On next round K the YOs mid front and mid back to make holes and K the YO's on the sides twisted to avoid holes. Happy Knitting!

Linda Jensen 04.10.2018 - 12:43:

Kan man bruge Acryl garn i stedet for? Hvis ja, hvor meget.

DROPS Design 05.10.2018 kl. 07:50:

Hei Linda. Det som er viktig når du bytter garn er at strikkefastheten blir overholdt. Vi har ingen garn som er akryl, så vi har ikke mulighet til å komme med spesifikke tips - det kommer an på hvilket garn du vil bruke. Vær obs på at plagget kan få et annet utseenede enn på bildet ved bytte til et garn med annerledes struktur og egenskaper. God fornøyelse.

Rita 15.05.2018 - 07:57:

Hun strikket ponchoen med det garnet slik det var beregnet i mønsteret. Den ble forøvrig veldig fin da den ble ferdig.

DROPS Design 15.05.2018 kl. 15:59:

Tak Rita, vi noterer det og hører vi mere, så skal vi se på det igen :)

Rita 08.05.2018 - 10:08:

Kan det virkelig være riktig at det skal være nok med 150 g 517 mellomgrå i str.l/xl? Min mor har brukt 300 g og da var det enda for lite for å få strikket ermkantene.

DROPS Design 09.05.2018 kl. 13:23:

Hej Rita, ja det skal være nok med 150gr. Strikker hun den sammen med DROPS Brushed Alpaca Silk altså med dobbelt tråd (1 af hver)?

Kommentér oppskrift DROPS 171-33